Volgens Dennett is er een vrije wil, maar het zelf is een illusie. (geen agency) Hoe bont mag je het maken als atheïst?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Amerauder
Ervaren pen

Re: Volgens Dennett is er een vrije wil, maar het zelf is een illusie. (geen agency) Hoe bont mag je het maken als atheï

Bericht door Amerauder »

heeck schreef: 18 aug 2023 16:25
Amerauder schreef: 18 aug 2023 14:55
A)
Zonder waarneming geen werkelijkheid.

B)
En dan is de vraag vaak: “maar als ik mijn ogen dichtdoe verdwijnt de werkelijkheid toch niet?” of: “Als ik ga slapen en weer wakker wordt, dan wordt ik toch wakker in dezelfde werkelijkheid?”

En het antwoord is dan: inderdaad, maar in die gevallen hou je dus ook niet op met waarnemen.

C)
Bedenk je bovendien dat er bij het waarnemen altijd informatie ontbreekt – die vullen we dan aan met middels de fantasie. Zou je geruime langer tijd niet in staat zijn om waar te nemen – dat is de hypothetische situatie waar jij naar lijkt te vragen – dan zou je de ontbrekende informatie aanvullen met verzinsels, en dan zou dat in zo’n geval dus helemaal niet zoveel verschillen van de reguliere situatie, waarin de fantasie immers evenzeer een uiterst belangrijke rol speelt.

Amerauder,

Zo kan ik helderder uit de voeten!

ad A)
Verdwijnt de werkelijkheid als ik niet waarneem?

De vraag is dus of dat kan, niet waarnemen. In de dood misschien?

And the world began when I was born, scrhijft Badger Clark, en daarop zou je kunnen voortborduren dat de wereld ook weer eindigt in de dood. Speculatief, maar wel interessant. En goed om er scherp op te blijven, zoals de materialist en andere fundamentalisten nogal eens uit het oog verliezen, dat wat er voor en na onze dood zou kunnen gebeuren per definitie verzinsel is. Zo ver reiken onze zintuigen nu eenmaal niet.

What good to me is a vague “maybe”
Or a mournful “might have been,”
For the sun wheels swift from morn to morn
And the world began when I was born
And the world is mine to win.

Hoevéél waarneming, in aantal en/of intensiteit voor er sprake is van een werkelijkheid?

Je probeert er van het derdepersoonsperspectief naar te kijken, maar dat bestaat alleen in verhaaltjes. In onze wereld is altijd een waarnemer aanwezig, er is altijd een perspectief.

Hoe zou je kunnen spreken over de situatie ‘voor’ er sprake is van een werkelijkheid? We kunnen niet buiten de werkelijkheid treden, de werkelijkheid is alles wat er is. Ook het godenrijk, de onder- en achterwerelden, alternatieve dimensies, en wat je maar kunt verzinnen, ze maken er allemaal deel van uit.

Of kennen we iedere waarneming/waarnemer een eigen werkelijkheid toe die los staat van het algemene begrip dat eenieder niet alles ziet en best kleurenblind of onoplettend mag zijn.

Er is maar één werkelijkheid, maar er zijn zijn wel verschillende perspectieven op die werkelijkheid en verschillende meningen over de symbolen die we gebruiken om de werkelijkheid te beschrijven.

Hoe minder bereikbaar iets is, hoe groter de persoonlijke invulling en dus ook hoe groter de meningsverschillen. Vandaar dat er meer meningsverschillen omtrent de grote vragen zijn en minder omtrent de kleine. Over de simpelste zaken zijn zelfs dieren het met ons eens, maar de iets ingewikkeldere zaken daar begrijpen zelfs doctoren maar weinig van.

Of bestaat het nimmer door iets levends waargenomene niet?

Klopt, dat bestaat dus ook niet.

Dan hebben we het dus eigenlijk over de vraag wat we nou eigenlijk bedoelen met ‘bestaan’.

Als je het kan waarnemen, als is het maar als gevoel of als object van de fantasie, dan bestaat het. Als dat niet kan, als je er zelfs geen gedachte of gevoel van kunt hebben, dan bestaat het dus niet.

We kunnen dus zeggen dat het verschil tussen iets en niets is dat iets waargenomen kan worden, en niets niet. Zo kunnen we het zelfstandig naamwoord iets, oftewel het werkwoord bestaan, definiëren.

Zie ook de kwantumfysica, waarin men er achter komt dat het onmogelijk blijkt om de waarneming van dat wat wordt waargenomen te scheiden. Ze zijn, zoals men in de filosofie al enige tijd langer wist, onlosmakelijk aan elkaar verbonden.

Dat levende wezens op allerlei manieren verschillend waarnemen dat neem ik probleemloos over, want kijk maar eens naar de verschillende soorten zintuigen!
Maar dat er van alles bij wordt gefantaseerd? Wat bedoel je daarmee, gaat het dan om de intrinsieke onvolkomenheden van het betreffende zintuig, of meer over een soort dromen tijdens of na het waarnemen?

Je hebt er vast wel eens van gehoord dat het beeld op je netvlies ondersteboven binnenkomt. Je geest corrigeert dat, en je ervaart, dat is je ziet wat je ziet gewoon met de juiste kant boven.

Dat is slechts één voorbeeld, maar zo doet je geest tal van dingen. Zo kan je oog zich maar op een paar centimeter tegelijk scherp stellen. Maar door snel overal te kijken en de aldus verkregen beelden als het ware aan elkaar te plakken ervaren wij een veel groter gebied scherp te zien.

En zo is het met de vele individuele haren op een hoofd, en de vele bladeren aan een boom. We zien ze heus niet allemaal, stuk voor stuk zitten, jouw ogen hebben wel wat beters te doen. Nee, je weet ongeveer wat haren en wat bladeren zijn, en als je een hoofd ziet dan ‘verzint’ je geest het gros van de haren en bladeren er gewoon bij, allemaal op basis van verwachtingspatronen – veel efficiënter.

Een ander voorbeeld is dat wij ervaren dat China bestaat, ondanks dat het ver van ons vandaan is. Wederom is het de fantasie die het voor ons oplost.

Ervaring is dus altijd een interpretatie. Er is niet waar we niet ons eigen persoonlijke aandeel in hebben. Dat is de rol die de fantasie speelt in het tot stand komen van de werkelijkheid, waarom Kierkegaard dan ook met Fichte de fantasie tot de ‘oorsprong van de categorieën’ bestempelt.

Overigens is er helemaal niets onvolkomen aan deze werking van de fantasie, deze wakende droom die onze wereld is. Het is juist helemaal perfect en precies zoals het zijn moet.
dikkemick
Adelaar

Re: Volgens Dennett is er een vrije wil, maar het zelf is een illusie. (geen agency) Hoe bont mag je het maken als atheï

Bericht door dikkemick »

VseslavBotkin: Bestaat bestaan? Is dit begrip in jou filosofische ogen betekenisvol?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

Amerauder schreef: 21 aug 2023 12:59
ad A)

Je hoeft niet dood te gaan, alleen heel sterk te vergeten. Dat is echt mogelijk. Met sterke meditatie de aandacht bij alles weghalen.
Misschien…
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 21 aug 2023 15:54 VseslavBotkin: Bestaat bestaan? Is dit begrip in jou filosofische ogen betekenisvol?
In de wetenschap wordt het bestaan vaak in termen van waarneming en empirisch bewijs benaderd. Dat wil zeggen, iets wordt als bestaand beschouwd als het meetbaar, observeerbaar of anderszins op een of andere manier detecteerbaar is.

Mijns inziens volgt daaruit dat iets niet bestaat als er geen waarneming is, want zonder waarneming is niets meetbaar, observeerbaar of anderszins op een of andere manier detecteerbaar. Maw:
  • Als er geen waarneming is bestaat niets.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Leon schreef: 21 aug 2023 15:59
heeck schreef: 18 aug 2023 16:25ad A)
Je hoeft niet dood te gaan, alleen heel sterk te vergeten. Dat is echt mogelijk. Met sterke meditatie de aandacht bij alles weghalen.
Tijdens diepe meditatie ontstaat weliswaar een staat van met name verbale gedachtenloosheid, maar men blijft bewust van waarneming en blijft Bewustzijn waarnemen.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
VseslavBotkin
Diehard

Bericht door VseslavBotkin »

dikkemick schreef: 21 aug 2023 15:54 VseslavBotkin: Bestaat bestaan? Is dit begrip in jou filosofische ogen betekenisvol?
De vraag naar wat het woord "bestaan", of de zin van het Zijn, op zijn Heideggers ("wat bedoelen we met het woord "zijn"?) is de belangrijkste en diepste vraag die er bestaat voor een filosoof. Als je die vraag niet fatsoenlijk kunt of wilt contempleren zul je nooit een fatsoenlijke filosoof zijn en verval je gemakkelijk aan nihilistische dogmatiek, zoals het materialisme.

Mijn antwoord is, zoals je al eerder hebt kunnen lezen, univociteit. Het "zijn" betekent hetzelfde voor alle dingen, maar de dingen zijn niet hetzelfde. Moet ik dat nog een paar keer herhalen of ben je deze keer wel van plan om te lezen?
"I'm forever near a stereo saying, 'What the fuck is this garbage?' And the answer is always the Red Hot Chili Peppers." (Nick Cave)

https://fanged-nominals.blogspot.com/
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

HierEnNu schreef: 21 aug 2023 16:02 In de wetenschap wordt het bestaan vaak in termen van waarneming en empirisch bewijs benaderd. Dat wil zeggen, iets wordt als bestaand beschouwd als het meetbaar, observeerbaar of anderszins op een of andere manier detecteerbaar is.
Wat bedoel hiermee? Wegens een eerdere bijdrage van jou, begrijp ik dit alsof je beweert dat er niets bestaat tenzij er ook (bewuste) waarnemers bestaan, want zonder waarnemers is niets waarneembaars.

Graag bevestiging of verduidelijking
HierEnNu schreef: 21 aug 2023 16:02 Mijns inziens volgt daaruit dat iets niet bestaat als er geen waarneming is, want zonder waarneming is niets meetbaar, observeerbaar of anderszins op een of andere manier detecteerbaar. Maw:
  • Als er geen waarneming is bestaat niets.
Wat bedoel je juist met het bovenstaande? Zoals ik je begrijp lijk je te stellen dat zodra iets niet meer waargenomen wordt, het verdwijnt.

Ook hier graag bevestiging of verduidelijking.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

VseslavBotkin schreef: 21 aug 2023 16:10
Mijn antwoord is, zoals je al eerder hebt kunnen lezen, univociteit. Het "zijn" betekent hetzelfde voor alle dingen, maar de dingen zijn niet hetzelfde. Moet ik dat nog een paar keer herhalen of ben je deze keer wel van plan om te lezen?
Ik zou graag zien dat je dit in begrijpelijk Nederlands uitlegt.

De dingen?
Zijn? Is.... Bestaan?
Niet hetzelfde maar dus anders?
Spreek je dan over zaken of dingen die bestaan? Hoe kun jij überhaupt beweringen over 'bestaan' doen?

Dus nogmaals een verzoek: univociteit for dummies. Google rood-onderstreept univociteit.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
VseslavBotkin
Diehard

dikkemick schreef: 21 aug 2023 16:47

De dingen?
Zijn? Is.... Bestaan?
Spreek je dan over zaken of dingen die bestaan? Hoe kun jij überhaupt beweringen over 'bestaan' doen?

Dus nogmaals een verzoek: univociteit for dummies. Google rood-onderstreept univociteit.
Alles, in de breedste zin van het woord (een fysiek ding, een idee, een multipliciteit) "is" op dezelfde manier. Het woord "zijn", of het bestaan zo je wil, heeft dus één betekenis voor alles dat je maar kunt bedenken of waarnemen.
"I'm forever near a stereo saying, 'What the fuck is this garbage?' And the answer is always the Red Hot Chili Peppers." (Nick Cave)

dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

VseslavBotkin schreef: 21 aug 2023 17:04

De dingen?
Zijn? Is.... Bestaan?

Alles, in de breedste zin van het woord (een fysiek ding, een idee, een multipliciteit) "is" op dezelfde manier. Het woord "zijn", of het bestaan zo je wil, heeft dus één betekenis voor alles dat je maar kunt bedenken of waarnemen.
Maar je zegt nu evenveel (of weinig) als de gelovige. Die noemt het dan tenminste nog bij "naam": God
Verder dan dit kom je dus nooit in je uitleg behalve dat wij 'moeten' aannemen dat onze materialistische visie incorrect is.
Het "IS" waar jij op doelt is (evenals god) totaal onkenbaar en dus zeg je m.i. niets
Einstein/Mick
VseslavBotkin
Diehard

dikkemick schreef: 21 aug 2023 17:24
VseslavBotkin schreef: 21 aug 2023 17:04

De dingen?
Zijn? Is.... Bestaan?

Maar je zegt nu evenveel (of weinig) als de gelovige. Die noemt het dan tenminste nog bij "naam": God
Verder dan dit kom je dus nooit in je uitleg behalve dat wij 'moeten' aannemen dat onze materialistische visie incorrect is.
Het "IS" waar jij op doelt is (evenals god) totaal onkenbaar en dus zeg je m.i. niets
Ja, en dat is dus de harde grens van de discussie. Jouw antwoord op de zijnsvraag is iets in de richting van, "datgene wat kenbaar is"; ik verwees al naar Planck's bekende citaat over meetbaarheid als ontologisch criterium. Typisch modern kwaaltje.

heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

holog schreef: 21 aug 2023 12:58
heeck schreef: Holog,

Jij doet ook wel erg mee met een filmpje dat alle grenzen verdoezelt door kinderen gelijk links en rechts te laten draaien terwijl het gaat over quantummetingen die alleen met omvangrijke apparatuur te realiseren zijn.

Roeland

Bob zijn process theory is helemaal niet enkel betreffende quantum, zelfs niet enkel als nieuw fundament voor natuurkunde - om oa Bob zelf aan te halen, zie onderstaande link.

viewtopic.php?t=18579&start=390#p613694

Of nog lees in de inleiding oa zeer duidelijk: "why quantum physics provide structures that are useful outside of physics"
Gedaan en mijn vermoeden is nogmaals bevestigd:
Het gaat om begrijpen van begrippen die het gros van de mensen langs de pet gaan:
Other uses in industry include, and there are also efforts by major quantum computing companies to push our compososiional quantum formalism as the number onde educational tool for quantum computing. The key reason for that is that compositionality yields an entitely pictorial quantum formalism, usually refferred to as "quantum picturalism".

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

VseslavBotkin schreef: 21 aug 2023 12:37
heeck schreef: 21 aug 2023 11:12
VseslavBotkin" schreef:Het idee of iets "echt waar" is wordt dan vrij irrelevant.
Want met een zo een alomvattend begrip valt alle onderscheid weg. Leugens bestaan; dus zijn echt, beeldspraak is in al zijn betekenissen waar en synoniemen kunnen vervallen want alles dat benoemd kan worden kan fantasie of leugen zijn, maar dat doet er niet toe als het maar mooi, grappig of onderhoudend voldoende is.
Klopt, dit zal het beklag van de meesten zijn, dus zo'n vaart zal het niet lopen, toch?
Nee, of liever gezegd ja dat loopt nergens meer heen, terwijl jij iets denkt te verhelderen.

Roeland
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Amerauder schreef: 18 aug 2023 14:55
A)
Zonder waarneming geen werkelijkheid.

B)
En dan is de vraag vaak: “maar als ik mijn ogen dichtdoe verdwijnt de werkelijkheid toch niet?” of: “Als ik ga slapen en weer wakker wordt, dan wordt ik toch wakker in dezelfde werkelijkheid?”

En het antwoord is dan: inderdaad, maar in die gevallen hou je dus ook niet op met waarnemen.

C)
Bedenk je bovendien dat er bij het waarnemen altijd informatie ontbreekt – die vullen we dan aan met middels de fantasie. Zou je geruime langer tijd niet in staat zijn om waar te nemen – dat is de hypothetische situatie waar jij naar lijkt te vragen – dan zou je de ontbrekende informatie aanvullen met verzinsels, en dan zou dat in zo’n geval dus helemaal niet zoveel verschillen van de reguliere situatie, waarin de fantasie immers evenzeer een uiterst belangrijke rol speelt.

Amerauder,

Zo kan ik helderder uit de voeten!

ad A)

And the world began when I was born, scrhijft Badger Clark, en daarop zou je kunnen voortborduren dat de wereld ook weer eindigt in de dood. Speculatief, maar wel interessant. En goed om er scherp op te blijven, zoals de materialist en andere fundamentalisten nogal eens uit het oog verliezen, dat wat er voor en na onze dood zou kunnen gebeuren per definitie verzinsel is. Zo ver reiken onze zintuigen nu eenmaal niet.

Amerauder,

Ik laat de rest maar weg, want mijn hoop op begrijpelijke antwoorden is vervlogen met de interne tegenspraken die je nu aan elkaar plakt.
Laat ik het er op houden dat je een poëtische bevlieging onderging, want ik heb lust noch tijd om uit te spellen hoe de eerder verhoopte helderheid geheel vervlogen is.

Roeland
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

of nog lees in de inleiding oa zeer duidelijk: "why quantum physics provide structures that are useful outside of physics"
Gedaan en mijn vermoeden is nogmaals bevestigd:
Het gaat om begrijpen van begrippen die het gros van de mensen langs de pet gaan:
Other uses in industry include, and there are also efforts by major quantum computing companies to push our compososiional quantum formalism as the number one educational tool for quantum computing. The key reason for that is that compositionality yields an entitely pictorial quantum formalism, usually refferred to as "quantum picturalism".
Je geselecteerde quote: Kwestie van een extreme vorm van cherry-picking aan te tonen?
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
Plaats reactie