Nee
De havik is het zich niet bewust. De mens die Oekraïne binnenvalt wel.
Moderator: Moderators
Nee
Beiden denk ik. Bewustzijn lijkt me niets iets waar vogels mee behept zijn.
De havik is zich er net zo min van bewust dat hij zijn prooi kwaad doet, als dat de veganist er zich van bewust is dat hij individuele planten om het leven brengt. Beiden eten gewoon.
De veganist KAN er op gewezen worden en erover nadenken. Dat is t enige verschil denk ik.Peter van Velzen schreef: ↑21 aug 2023 04:48De havik is zich er net zo min van bewust dat hij zijn prooi kwaad doet, als dat de veganist er zich van bewust is dat hij individuele planten om het leven brengt. Beiden eten gewoon.
Dat zal wel in een tijdje nadenken stranden want er is onvoldoende voedsel dat vrij is van levende oorsprong terwijl de breatharians *) noch de lichtvoederenden een doorbraak hebben gerealiseerd.dikkemick schreef: ↑21 aug 2023 09:53De veganist KAN er op gewezen worden en erover nadenken. Dat is t enige verschil denk ik.Peter van Velzen schreef: ↑21 aug 2023 04:48De havik is zich er net zo min van bewust dat hij zijn prooi kwaad doet, als dat de veganist er zich van bewust is dat hij individuele planten om het leven brengt. Beiden eten gewoon.
https://brahmanmenor.comEen verwant idee is “breatharianism” (“breath” is Engels voor “adem”): aanhangers daarvan beweren dat voedsel, en misschien zelfs water, niet nodig zijn om het lichaam te onderhouden; men zou zich uitsluitend kunnen voeden met prana (de levenskracht uit het hindoeïsme), terwijl sommigen ook beweren dat het zonlicht voldoende is. In het Nederlands wordt veelal de term lichtvoeding gebruikt.
Het leven van prana gaat over onafhankelijk zijn van eten en drinken. Dit betekent dat je kunt kiezen of, wat en hoeveel je wilt eten en drinken. De transformatie naar een leven van prana is zoveel meer dan alleen leven van prana. Als er meer prana stroomt door je lichaam verandert alles in en om je heen. De wereld om je heen zal gaan resoneren op je nieuwe staat van “ZIJN” en op de oude JIJ resonerende delen in je leven zullen van je af vloeien zonder dat je daar nog enige controle over hebt.
Door je cellen en DNA te veranderen, je emotionele bagage los te laten en los te komen van je conditionering, zal je hele basis van waar je leven tot nu toe op gebaseerd was, oplossen.
Er (zelf) over nadenken lijkt mij verstandig, maar laten we niet uit het oog verliezen dat alle individuen zelden tot niet tot eenzelfde "eind-conclusie" zullen komen, tenzij je allerlei "denkregels" gaat opstellen en/of a-priori een systeem van normen en waarden gaat vaststellen of afdwingen.