Poll: Wat is jouw waardering voor het beroep van dominee?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Hoe beoordeel jij de dominee?

Maatschappelijk relevant
9
15%
Positief
3
5%
Gematigd positief
5
8%
Neutraal
10
16%
Overwegend negatief
18
29%
Negatief
11
18%
Dorpsgek
6
10%

Totaal aantal stemmen: 62

Barnabas
Forum fan

Re: Poll: Wat is jouw waardering voor het beroep van dominee?

Bericht door Barnabas »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 27 feb 2023 10:08
Barnabas schreef: 26 feb 2023 22:20 De optie "dorpsgek" zou volgens de regels niet gebezigd mogen worden gezien het kwetsende en beledigende karakter. Men zou beter kunnen spreken van niet realistisch en totaal bezijden de waarheid.
Daar zit wat in:

De kwalificatie is niet zozeer hoe men vindt dat de dominee moet zijn maar meer hoe men hem ziet.
Niet alles wat men (meent te) ziet is geschikt om kenbaar te maken.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Barnabas schreef: 26 feb 2023 22:20 De optie "dorpsgek" zou volgens de regels niet gebezigd mogen worden gezien het kwetsende en beledigende karakter. Men zou beter kunnen spreken van niet realistisch en totaal bezijden de waarheid.
Want er zijn dominees die ernaast zitten en er zijn ook predikers die menen alles te kunnen weerleggen.
Je mag mensen ook een stem geven die een kwalificatie zoeken over academici die steeds maar weer over en met een fantasievriendje praten zonder ook maar enig bewijs. Die mensen naar voren roepen om zogenaamd het bloed te drinken en het vlees te nuttigen van een zombie uit de bronstijd. Die er een sport van maken om vreemde verhalen uit de klassieke oudheid in een gelovig jasje te steken. Kortom ook deze groep verdient een keuzemogelijkheid. De rest kan iets anders aanvinken.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Barnabas
Forum fan

Bericht door Barnabas »

PietV. schreef: 27 feb 2023 22:02
Want er zijn dominees die ernaast zitten en er zijn ook predikers die menen alles te kunnen weerleggen.
Je mag mensen ook een stem geven die een kwalificatie zoeken over academici die steeds maar weer over en met een fantasievriendje praten zonder ook maar enig bewijs. Die mensen naar voren roepen om zogenaamd het bloed te drinken en het vlees te nuttigen van een zombie uit de bronstijd. Die er een sport van maken om vreemde verhalen uit de klassieke oudheid in een gelovig jasje te steken. Kortom ook deze groep verdient een keuzemogelijkheid. De rest kan iets anders aanvinken.
Menigeen bedriegt zichzelf inderdaad.
Maar het heeft weinig zin iemand een stem te geven wanneer je niet van zins bent er iets mee te doen.
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Bericht door RobbertVeen »

Als voormalige, gepensioneerde dominee realiseerde ik me ineens hoe weinig respect ik had voor de meeste van mijn collega's die terecht als dorpsgek hier werden omschreven.
Of ik er een geweest ben durf ik niet te zeggen, niet in eigen ogen althans.
Het visioen van God is een morele daad. Deze optiek is een ethiek. - Levinas
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

RobbertVeen schreef: 25 aug 2023 15:07 Als voormalige, gepensioneerde dominee realiseerde ik me ineens hoe weinig respect ik had voor de meeste van mijn collega's die terecht als dorpsgek hier werden omschreven.
Misschien heeft eea te maken met het fanatisme waarmee en op welke wijze bepaalde ideeën tentoongesteld worden. Imams, priesters, dominees of politici die al spuwend vanaf een kansel of spreekgestoelte hun visie menen te moeten ventileren wekt wel afschuw, disrespect of soms zelfs jaloezie op.
Persoonlijk kan ik maar moeilijk respect opbrengen voor de rabbijnen in Israël of mensen met spandoeken die luidkeels schreeuwen: "HET EINDE IS NABIJ!"
Het gaat me te ver. Dit zijn mensen die WETEN en waarmee daardoor misschien maar heel moeilijk te communiceren valt.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

RobbertVeen: U zult vast wel snel merken dat het met rabbijnen niet veel beter gesteld is...🙄

Ouderlingen zijn nog vreemdere snuiters.
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Ik vertrouw op mijn Israëlische vrienden die noch fanatiek, noch in zichzelf opgesloten zijn.
Met ouderlingen is het helaas niet veel beter gesteld. Daar zaten veel mensen bij die in het maatschappelijk leven gefaald hebben en nu hun ambitie naar roem en macht in de kerk probeerden waar te maken. Kleine despoten. (Sommige idealisten en sociaal gevoelige mensen natuurlijk uitgezonderd.) Maar ach, de haantjes, de haantjes!
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

dikkemick schreef: 25 aug 2023 15:30
Misschien heeft eea te maken met het fanatisme waarmee en op welke wijze bepaalde ideeën tentoongesteld worden. Imams, priesters, dominees of politici die al spuwend vanaf een kansel of spreekgestoelte hun visie menen te moeten ventileren wekt wel afschuw, disrespect of soms zelfs jaloezie op.
Ik dacht vooral aan subtiele domheden, halve waarheden, quasi geleerdheid over alles van Atoombom tot Ziekenfonds die sommige collega's aan de dag legden. Alles met een bijbeltekst eronder die niks met hun eigen mening te maken had. Dat is een beroepsdeformatie: voor te wenden dat je deskundig bent in alles.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

RobbertVeen schreef: 26 aug 2023 11:25 Ik vertrouw op mijn Israëlische vrienden die noch fanatiek, noch in zichzelf opgesloten zijn.
Wel benieuwd hoe zij tegen Netanyahu en regering aankijken.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Ik doelde op Rabbijnen in het algemeen, zeker niet alleen in Israël.
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

dikkemick schreef: 26 aug 2023 11:40
RobbertVeen schreef: 26 aug 2023 11:25 Ik vertrouw op mijn Israëlische vrienden die noch fanatiek, noch in zichzelf opgesloten zijn.
Wel benieuwd hoe zij tegen Netanyahu en regering aankijken.
Geen fan van N. Erg bezorgd over het gedoe met het Hooggerechtshof.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

RobbertVeen schreef: 25 aug 2023 15:07 Als voormalige, gepensioneerde dominee realiseerde ik me ineens hoe weinig respect ik had voor de meeste van mijn collega's die terecht als dorpsgek hier werden omschreven.
De omschrijving werd me enkele keren verweten. Maar gelukkig komt er nu iemand die uit ervaring kan spreken en dit herkent. In een grijs verleden kwam ik vaak "bonders" tegen die wereldvreemd waren en zich ook zo gedroegen. Een normaal gesprek was niet mogelijk, sommigen liepen constant in het zwart en een hoge hoed maakte de uitdossing compleet. Vreemde uitspraken al waren ze persoonlijk op de koffie geweest bij hun god. Geschept door een auto dan was het een beproeving of een kastijding. Niet een kwestie van op het verkeerde moment op de verkeerde plaats. Kortom deze mensen waren niet de notabele van het dorp maar de dorpsgek. Jammer dat ze dit zelf niet door hadden dat had een hoop mensen een stuk gelukkiger gemaakt. Dus bedankt Robbert.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

PietV. schreef: 02 sep 2023 21:01
De omschrijving werd me enkele keren verweten. Maar gelukkig komt er nu iemand die uit ervaring kan spreken en dit herkent. In een grijs verleden kwam ik vaak "bonders" tegen die wereldvreemd waren en zich ook zo gedroegen. Een normaal gesprek was niet mogelijk, sommigen liepen constant in het zwart en een hoge hoed maakte de uitdossing compleet. Vreemde uitspraken als waren ze persoonlijk op de koffie geweest bij hun god. Geschept door een auto dan was het een beproeving of een kastijding. Niet een kwestie van op het verkeerde moment op de verkeerde plaats. Kortom deze mensen waren niet de notabele van het dorp maar de dorpsgek. Jammer dat ze dit zelf niet door hadden dat had een hoop mensen een stuk gelukkiger gemaakt. Dus bedankt Robbert.
Wanneer men predikers als dorpsgekken betitelt moge men iets over ze opmerken dat als waarheid mag gelden, maar spreekt men tezelfdertijd ook een oordeel uit over het volk dat hen in aanzien houdt, hetgeen tien keer, honderd keer, duizend keer, miljoenen keer zo groot kan zijn. Met een beetje doordenken begrijpt men dat men dan eigenlijk een oordeel uitspreekt over de hele mensheid, die idiotie niet van gezond denken kan onderscheiden, zoals men in de wereld van vandaag bijvoorbeeld kan opmerken uit de enorme aanhang die een Trump had en nog heeft.

Men mag zichzelf natuurlijk feliciteren ver boven die domheid te staan, maar ik houd mezelf aan de regel dat gelovigen die ooit hun zienswijzen hebben moeten bijstellen of zelfs totaal herzien beter voorzichtig kunnen zijn met het uitspreken van deze aanklacht. Er is veel te zeggen voor het advies dat ze zich tot hun levenseinde wellicht beter kunnen concentreren op de resten van domheid die nog in henzelf schuilt en hoe ze het goed kunnen maken.

Ik kreeg ooit oog voor wat Robert Ingersoll eens uitsprak:

"In the literature of the world there is nothing more heartless, more infamous, than the 109th Psalm"

En dichtte deze psalm opnieuw, schreef mijn eigen bijbel. Ik voelde de schande dat ik er zo lang aan meegedaan had heel diep:

"Vergeef ons allen, vergeef ook mij,
ik stond bij hun zelfs vóór in de rij,
ook mij treft blaam,
te lang was ik domheid en slavernij gehoorzaam."

En voel het nog altijd als een zware last op mijn rug om mee te moeten torsen in het leven.

Dit artikel schreef RobbertVeen in 2015. Ik gaf er ooit in 2018 dit commentaar op. Ik probeerde mezelf in de schoenen te stellen van de dominee, en wist dat ik mezelf nooit voor dat verleden zou kunnen vergeven. Persoonlijk zie ik niet hoe het christelijk geloof opgeven en over te gaan tot het Joodse denken hem bevrijdt van Numeri 31, maar er weer met hem over te twisten doe ik ook niet, aangezien wat ik over mezelf zeg een ander niet toewens.
Born OK the first time
Plaats reactie