Het ene geloof voor het andere

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Amerauder
Ervaren pen

Re: Het ene geloof voor het andere

Bericht door Amerauder »

axxyanus schreef: 26 aug 2023 10:33
Dat de relatieve effectiviteit van een bepaald proces afhankelijk is van bepaalde verhoudingen/omstandigheden heeft weinig te maken met de absoluutheid/relativiteit van een bewering betreffende de eigenschap van een stof.

Volgens mij is het weer eens tijd om axxyanus er aan te herinneren dat de kaart het gebied niet is.

De omstandigheden hebben weinig te maken met de eigenschap, zeg je?

Vraag jezelf eens af: wat is een eigenschap eigenlijk? Wat bedoelen we eigenlijk als we zeggen dat iets een bepaalde eigenschap heeft?

• Dennenhout is brandbaar
  • Jantje is lichtgeprikkeld
  • Appels zijn gezond

Verwijzen deze uitspraken naar een of andere nooit veranderende goddelijke orde? Is er een soort van absolute wet die bepaalt of deze uitspraken betekenis dragen los van de concrete gebeurtenissen waarnaar ze verwijzen?

Nee, de concrete gebeurtenissen waar ze naar verwijzen is alles dat er is. Dat is nu juist waar we naar verwijzen! Dat wij eigenschappen aan zaken toekennen betekent in feite dat wij verwachten dat deze zaken zich onder bepaalde omstandigheden op een bepaalde manier zullen gedragen.

• Gooi je een gedroogd stuk dennenhout in de haard, dan zal het vuur langer branden.
  • Scheld je Jantje uit, dan is de kans aanwezig dat hij geïrriteerd zal reageren.
  • Eet je regelmatig appel, dan zul je een in sommige aspecten gezonder leven leiden dan wanneer je dat niet doet.

Het zijn verwachtingen met betrekking tot mogelijkheden.

Dat wil zeggen, een eigenschap heeft juist alles te maken met de omstandigheden. Het zegt juist iets over de omstandigheden.

Je verlangt naar een soort absolute algemeenheid waarin medicijnen of wel of niet werken volgens een duidelijke tweedeling. ja of nee, goed of fout, Hemel of hel. Maar een dergelijk dimensie bestaat niet, en dergelijke duidelijkheid bestaat niet. In onze wereld bestaan alleen concrete individuele gevallen, en de algemeenheid die in onze woorden te vinden is verzinnen we erbij om het onszelf iets gemakkelijker te maken. En er is helemaal niets mis mee om dat er bij te verzinnen, dat moet je vooral blijven doen, je moet enkel niet gaan doen alsof die ‘zeker’ is, laat staan absoluut.

Als we spreken over eigenschappen van stoffen dan spreken we over mogelijkheden. Als een stof de eigenschap explosief heeft, dan betekent dat dat er een bepaalde verhouding bestaat van die stof met andere stoffen die tot een explosie kan leiden. Dat andere verhoudingen niet tot een explosie leiden is van weinig belang. De bewering dat die stof explosief is, is absoluut ook al heb je bepaalde verhoudingen nodig om tot een explosie te komen.

Een stof kan alleen maar in een specifieke set omstandigheden verkeren. De stof, los van de specifieke omstandigheden waarin die zich bevindt, bestaat niet, of liever, het is een leeg woord.

Er zijn natte stukken dennenhout en droge. Er is dennenhout in Nederland, en dennenhout in Griekenland. Maar ‘dennenhout’ in het algemeen, onafhankelijk van dergelijke omstandigheden, zonder naar een specifiek stukje werkelijkheid te verwijzen, is slechts een leeg woord zonder werkelijke betekenis. En dat is waar jij soms mee in de knoop raakt, je denkt dat het woord zelf eigenschappen kan hebben in plaats van de stukjes werkelijkheid waar wij het woord naar laten verwijzen.

Peter van Velzen schreef: 26 aug 2023 03:14
Er zijn waarschijnlijk zinnen die absoluut (voor elke waarnemer en onder elke denkbare omstandigheid) waar zijn. Wij weten alleen niet met absolute zekerheid welke dat zijn. Met uitzonderingen van afspraken. Die zijn uiteraard per definitie waar (vanaf het moment waarop we ze afspreken). Dat heb je me jaren geleden al duidelijk gemaakt.

Nee, geef hem die uitzondering nou niet, dat schept alleen maar verwarring.

Een afspraak is geen uitzondering op deze regel, want een afspraak heeft geen waarheidswaarde.

Er zijn geen ware en onware afspraken, zoals er ware en onware zinnen zijn. Een afspraak is een afspraak, en die doet helemaal geen waarheidsclaim.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Amerauder schreef: 28 aug 2023 13:32
Dat de relatieve effectiviteit van een bepaald proces afhankelijk is van bepaalde verhoudingen/omstandigheden heeft weinig te maken met de absoluutheid/relativiteit van een bewering betreffende de eigenschap van een stof.

Volgens mij is het weer eens tijd om axxyanus er aan te herinneren dat de kaart het gebied niet is.

De omstandigheden hebben weinig te maken met de eigenschap, zeg je?

Vraag jezelf eens af: wat is een eigenschap eigenlijk? Wat bedoelen we eigenlijk als we zeggen dat iets een bepaalde eigenschap heeft?

• Dennenhout is brandbaar
  • Jantje is lichtgeprikkeld
  • Appels zijn gezond

Verwijzen deze uitspraken naar een of andere nooit veranderende goddelijke orde? Is er een soort van absolute wet die bepaalt of deze uitspraken betekenis dragen los van de concrete gebeurtenissen waarnaar ze verwijzen?

Nee, de concrete gebeurtenissen waar ze naar verwijzen is alles dat er is. Dat is nu juist waar we naar verwijzen! Dat wij eigenschappen aan zaken toekennen betekent in feite dat wij verwachten dat deze zaken zich onder bepaalde omstandigheden op een bepaalde manier zullen gedragen.
Wat is je punt nu juist. Je bent hier ontologie met epistemologie aan het verwarren. Hoe wij te weten gekomen zijn dat dennenhout brandbaar is, namelijk door concrete gebeurtenissen en onderzoek, spreekt niet tegen dat we met een goddelijke orde of absolute wet te maken zouden hebben.

Dat men op een bepaald moment een stuk hout ondergedompeld in water houdt, spreekt niet tegen dat dat hout onder de juiste omstandigheden zal beginnen branden en dus dat dennenhout de eigenschap: brandbaar heeft. Op die manier is de brandbaarheid van dennenhout onafhankelijk van de specifieke omstandigheden waarin dat hout zich nu bevindt.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Amerauder
Ervaren pen

Bericht door Amerauder »

heeck schreef: 28 aug 2023 12:53

Geloof en bijgeloof floreren het best in onzekere en gevaarlijke omstandigheden waarover men zelf geen invloed kan uitoefenen. In landen waar het pure voortbestaan van dag tot dag gevaar kan lopen treffen we weinig atheisten.
. . . .
. . .

Kierkegaard zegt hier iets interessants over. Hij draait het om. Mensen die zoals de meesten van ons in veel te veel veiligheid verkeren, zegt hij, die worden als het ware in slaap gesust en vergeten, tenzij ze werkelijk uitzonderlijk nieuwsgierig zijn, de ware, diepere betekenis van het leven. Die hebben ze immers nergens voor nodig, ze verliezen zich, gerust als ze zijn op hun zogenaamde zekerheden, in de oppervlakkige spielerei die immers een groot deel van onze samenleving vormt. Gebeurt er dan ineens iets schokkends, verschrikkelijks of levensbedreigends, staart het gevaar hen plotseling weer in de ogen en is het leven ineens weer de strijd die het behoort te zijn, dan schrikken ze wakker, dan worden ze als het ware met de keiharde realiteit geconfronteerd, laten ze hun illusies varen, staan ze weer open voor het ontzag voor het onkenbare en gaan ze dus weer geloven.

Op die manier laten de meeste mensen het leven dus volledig aan zich voorbij gaan, en op die manier zouden ze eigenlijk jaloers mogen zijn op de velen die het zogezegd slechter hebben, die moeten strijden voor hun leven, want die begrijpen tenminste wat het is om te leven, wat het is om dankbaar te zijn voor wat ons gegund is in plaats van het voor lief te nemen.
Amerauder
Ervaren pen

Bericht door Amerauder »

axxyanus schreef: 28 aug 2023 14:23
Hoe wij te weten gekomen zijn dat dennenhout brandbaar is, namelijk door concrete gebeurtenissen en onderzoek, spreekt niet tegen dat we met een goddelijke orde of absolute wet te maken zouden hebben.

Je trekt twee zaken uit elkaar:

• Hoe wij iets te weten zijn gekomen.
  • Dat we iets weten.

Alsof ze los van elkaar staan, alsof het twee heel verschillende dingen zijn.

Maar dat we iets weten, is er enkel en alleen maar een uitdrukking van dat we iets te weten zijn gekomen. Dat we het weten vertegenwoordigt geen werkelijkheid los van dat we het te weten zijn gekomen, het is daar alleen maar een beschrijving van, een verwijzing naar, en meer niet.

Dus die tweedeling van je vind ik uiterst problematisch, voor zover die geen vergissing is.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Amerauder schreef: 28 aug 2023 15:11
heeck schreef: 28 aug 2023 12:53

Geloof en bijgeloof floreren het best in onzekere en gevaarlijke omstandigheden waarover men zelf geen invloed kan uitoefenen. In landen waar het pure voortbestaan van dag tot dag gevaar kan lopen treffen we weinig atheisten.
. . . .
. . .

Kierkegaard zegt hier iets interessants over. Hij draait het om. Mensen die zoals de meesten van ons in veel te veel veiligheid verkeren, zegt hij, die worden als het ware in slaap gesust en vergeten, tenzij ze werkelijk uitzonderlijk nieuwsgierig zijn, de ware, diepere betekenis van het leven. Die hebben ze immers nergens voor nodig, ze verliezen zich, gerust als ze zijn op hun zogenaamde zekerheden, in de oppervlakkige spielerei die immers een groot deel van onze samenleving vormt. Gebeurt er dan ineens iets schokkends, verschrikkelijks of levensbedreigends, staart het gevaar hen plotseling weer in de ogen en is het leven ineens weer de strijd die het behoort te zijn, dan schrikken ze wakker, dan worden ze als het ware met de keiharde realiteit geconfronteerd, laten ze hun illusies varen, staan ze weer open voor het ontzag voor het onkenbare en gaan ze dus weer geloven.

Op die manier laten de meeste mensen het leven dus volledig aan zich voorbij gaan, en op die manier zouden ze eigenlijk jaloers mogen zijn op de velen die het zogezegd slechter hebben, die moeten strijden voor hun leven, want die begrijpen tenminste wat het is om te leven, wat het is om dankbaar te zijn voor wat ons gegund is in plaats van het voor lief te nemen.
Er is geen ware diepere betekenis van het leven. Het leven hoort niet om een strijd te zijn en het leven hoort ook niet om geen strijd te zijn.

Het leven gaat uiteindelijk aan ons allen voorbij. Het gaat niet minder voorbij aan hen die moeten strijden voor hun leven. In tegendeel want in dergelijke gevallen is er maar al te vaak enkel strijd.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
VseslavBotkin
Diehard

Bericht door VseslavBotkin »

Amerauder schreef: 28 aug 2023 15:11 Gebeurt er dan ineens iets schokkends, verschrikkelijks of levensbedreigends, staart het gevaar hen plotseling weer in de ogen en is het leven ineens weer de strijd die het behoort te zijn, dan schrikken ze wakker, dan worden ze als het ware met de keiharde realiteit geconfronteerd, laten ze hun illusies varen, staan ze weer open voor het ontzag voor het onkenbare en gaan ze dus weer geloven.
In hoeverre is het woord "geloven", de pet peeve van de zogenaamde "vrij"denkers, hier überhaupt van toepassing? Het gaat niet om geloof maar om de "keiharde realiteit", zoals je hem zelf noemt. De gedachte dat alle zekerheden een illusie zijn is een van de weinige juiste. En geconfronteerd worden met de afgrond daarvan, de absurditeit van het bestaan, het radicaal andere en onkenbare, dat wordt dan wel eens bij de naam "God" genoemd (der Mouw noemde God ooit een afgrond die zowel het licht als het duister verzwelgt, parafrase). Maar die afgrond is een feit, of de ridders van het gemakzucht dat nou wensen te erkennen of niet. Het is niet alsof mensen die daarmee in aanraking komen weer lekker naar de kerk gaan om een halfbakken preek van meneer pastoor te luisteren of een euro te doneren om een kaarsje op te steken.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Amerauder schreef:Kierkegaard zegt hier iets interessants over. Hij draait het om. Mensen die zoals de meesten van ons in veel te veel veiligheid verkeren, zegt hij, die worden als het ware in slaap gesust en vergeten, tenzij ze werkelijk uitzonderlijk nieuwsgierig zijn, de ware, diepere betekenis van het leven.
Wat is daar interessant aan, aannemende dat je ook een link hebt voor de benodigde context, want waar Kierkegaard zijn tekst overloopt in die van jou zie ik zo niet.
Interessanter dan jouw openingsbericht?
Hoezo?
Amerauder schreef:Op die manier laten de meeste mensen het leven dus volledig aan zich voorbij gaan, en op die manier zouden ze eigenlijk jaloers mogen zijn op de velen die het zogezegd slechter hebben, die moeten strijden voor hun leven, want die begrijpen tenminste wat het is om te leven, wat het is om dankbaar te zijn voor wat ons gegund is in plaats van het voor lief te nemen.
Ben jij hier aan mij Kierkegaard aan het uitleggen of bepredik je me zonder die omweg?
Zo kan ik ook een eigen huisspreuk toevoegen:
"Het stelt allemaal niets voor, maar dat is wel waar het om draait"

Daar kom ik zomaar op vanwege mijn gebrek aan jaloezie dat mij volgens jou tot onvoldoende dankbaarheid (voor wat mij gegund zou zijn) zou brengen.
Waar haal je toch die onmiskenbare, genadeloze predikdrift vandaan?

Naast de brieven die je nog aan Hossenfelder, Bionieuws, Berkely-edu, . . , . . ., loop je nóg ergens mee achter, namelijk de punten waarop jij het met Samuel Butler eens bent, zeker wat betreft het onacceptabele, want die staan niet in je destijds opgegeven link naar overstorm.nl:
Amerauder schreef:Het is een soort vragen dat in lijn staat met dat van mij. Niet dat ik het nou helemaal eens ben met Butler maar zijn verhouding tot Darwin is wel herkenbaar. Het is geen aanval als in ‘darwinisme is onzin’ maar het zijn een aantal belangrijke puntjes op de i, het is een benoemen van een aantal belangrijke vragen die onbeantwoord blijven en een aantal onacceptabele consequenties die uit de theorie volgen.

Dit alles met het oog, niet op verwerping maar op verbetering van de theorie.
Dacht jij de theorie te verbeteren, of heeft iemand anders dat al gedaan? Graag een link.

Roeland
Laatst gewijzigd door heeck op 28 aug 2023 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
VseslavBotkin
Diehard

Bericht door VseslavBotkin »

Verder een van de weinige momenten waarop ik het volledig met axxyanus eens ben. Alles is betekenisloos, en dat is "het goede nieuws". Er volgt niets uit, de betekenisloosheid is non-implicatief.

Als hij daarnaast inziet dat een bepaalde interpretatie van wat wetenschap is dat nog steeds niet wil erkennen kunnen we samen een glas bier drinken!
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

axxyanus schreef: 28 aug 2023 08:37
Peter van Velzen schreef: 28 aug 2023 01:08 Ik wil helemaal geen steling droog houden (wat dat ook moge betekenen). Ik gaf toe dat ik de termen werking en werkzaamheid door elkaar heb gebruikt, waar ik effectiviteit bedoelde. En legde tevens uit dat Axyanus ze abusievelijk verwisseld had.
Neen, ik had die niet verwisseld, jij had dat gedaan. Ik had namelijk "werkzaamheid" gebruikt als eigenschap van een stof en "werking" als de effectiviteit bij een patiënt. Jij begon daarna de werkzaamheid als relatief te zien met het argument dat werkzaamheid de effectiviteit is. Daarmee wisselde jij de termen om t.o.v. hoe ik ze net gedefinieerd had.
De betekenis van woorden hangt niet af van hoe Axxyanus ze definiëert, maar van het gebruik door de goegemeente, Die maakt er zo te zien - net als ik - een potje van. Men gebruikt ze soms (in de betekenis van effectiviteit) door elkaar in dezelfde alinea. Ik heb daarom gekeken naar de Engelse vertaling. Werkzaamheid, wordt in het Engels "efficacy" genoemt en dat is synoniem met "effectiveness" en "usefullness", terwijl "werking" in het Engels wordt vertaald met "operation". Dat was voor mij een reden om te veronderstellen dat jij het mis had.

Ik kom er nu pas achter dat je de twee woorden niet abusievelijk had verwisseld, maar expres had gekozen voor een betekenis, die jouw beweringen waar maakt. Ik weet niet of je dat pas op 26 augustus voor het eerst deed, of dat je dat al vóór 18 augustus eens had gedaan. (dat was het moment waarop je het bericht plaatste naar aanleiding waarvan ik deze zijtak van de discussie begon). Het eerste lijkt me het meest waarschijnlijk, aangezien jij op 24 augustus - in dit bericht - nog sprak over werkzaamheid in de betekenis van effectiviteit.
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

Amerauder schreef: 28 aug 2023 13:32
Peter van Velzen schreef: 26 aug 2023 03:14
Er zijn waarschijnlijk zinnen die absoluut (voor elke waarnemer en onder elke denkbare omstandigheid) waar zijn. Wij weten alleen niet met absolute zekerheid welke dat zijn. Met uitzonderingen van afspraken. Die zijn uiteraard per definitie waar (vanaf het moment waarop we ze afspreken). Dat heb je me jaren geleden al duidelijk gemaakt.

Nee, geef hem die uitzondering nou niet, dat schept alleen maar verwarring.

Een afspraak is geen uitzondering op deze regel, want een afspraak heeft geen waarheidswaarde.
mia
Er zijn geen ware en onware afspraken, zoals er ware en onware zinnen zijn. Een afspraak is een afspraak, en die doet helemaal geen waarheidsclaim.
Wat betreft kennis over de wereld zegt een afspraak inderdaad inderdaad niets. Maar wat je beweert is wel degelijk onwaar, als je je daarbij niet houdt aan wat een term - binnen de betreffende context betekent. Dan belaser je zogezegd de kluit.

Maar Axxyanus heeft wel de neiging om definities of afspraken gebruiken om zijn gelijk te behalen. Dat dat niets bewijst over de wereld zoals wij die ervaren, schijnt hem niet te interesseren. (zie de laatste alinea van dit bericht
Ik wens u alle goeds
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Peter van Velzen schreef: 29 aug 2023 03:13
axxyanus schreef: 28 aug 2023 08:37
Peter van Velzen schreef: 28 aug 2023 01:08 Ik wil helemaal geen steling droog houden (wat dat ook moge betekenen). Ik gaf toe dat ik de termen werking en werkzaamheid door elkaar heb gebruikt, waar ik effectiviteit bedoelde. En legde tevens uit dat Axyanus ze abusievelijk verwisseld had.
Neen, ik had die niet verwisseld, jij had dat gedaan. Ik had namelijk "werkzaamheid" gebruikt als eigenschap van een stof en "werking" als de effectiviteit bij een patiënt. Jij begon daarna de werkzaamheid als relatief te zien met het argument dat werkzaamheid de effectiviteit is. Daarmee wisselde jij de termen om t.o.v. hoe ik ze net gedefinieerd had.
De betekenis van woorden hangt niet af van hoe Axxyanus ze definiëert, maar van het gebruik door de goegemeente, Die maakt er zo te zien - net als ik - een potje van.
Ja daarom spreken mensen soms af om in een specifieke gedachtenwisseling de betekenis van de woorden beter af te lijnen. Dat is wat ik toen ook probeerde te doen. Jij leek in eerste instantie akkoord te gaan met hoe ik dat deed om in een volgende bijdrage dat om te draaien.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Peter van Velzen schreef: 29 aug 2023 03:46 Maar Axxyanus heeft wel de neiging om definities of afspraken gebruiken om zijn gelijk te behalen. Dat dat niets bewijst over de wereld zoals wij die ervaren, schijnt hem niet te interesseren. (zie de laatste alinea van dit bericht
Ik gebruik definities om de zaken te verhelderen. Als mensen een zelfde woord gebruiken met een (lichtjes) andere betekenis, dan is er geen andere manier dan zaken te beginnen definiëren om uit de verwarring te geraken.

Als jij niet tevreden was met mijn specifieke definitie dan was je vrij geweest om een andere voor te stellen. Dat zou voor mij niet uitgemaakt hebben, want ik zou om mijn punt te maken gewoon de woorden gekozen hebben in functie van de definitie waar we het over eens waren.

Als jij de definitie van "werkzaamheid" en "werking" liever omgewisseld had dan ik had voorgesteld, dan zou ik in mijn volgende bijdrage ook mijn woordgebruik hebben omgewisseld. Het zou voor het bestaan van absolute waarheden totaal geen verschil hebben gemaakt.
Peter van Velzen
Site Admin

axxyanus schreef: 29 aug 2023 17:03
Peter van Velzen schreef: 29 aug 2023 03:46 Maar Axxyanus heeft wel de neiging om definities of afspraken gebruiken om zijn gelijk te behalen. Dat dat niets bewijst over de wereld zoals wij die ervaren, schijnt hem niet te interesseren. (zie de laatste alinea van dit bericht
Ik gebruik definities om de zaken te verhelderen. Als mensen een zelfde woord gebruiken met een (lichtjes) andere betekenis, dan is er geen andere manier dan zaken te beginnen definiëren om uit de verwarring te geraken.

Als jij niet tevreden was met mijn specifieke definitie dan was je vrij geweest om een andere voor te stellen. Dat zou voor mij niet uitgemaakt hebben, want ik zou om mijn punt te maken gewoon de woorden gekozen hebben in functie van de definitie waar we het over eens waren.

Als jij de definitie van "werkzaamheid" en "werking" liever omgewisseld had dan ik had voorgesteld, dan zou ik in mijn volgende bijdrage ook mijn woordgebruik hebben omgewisseld. Het zou voor het bestaan van absolute waarheden totaal geen verschil hebben gemaakt.
Ik had geen idee, dat jij een VOORSTEL had gedaan, maar heb op het eerste de beste bericht waarbij ik begreep dat jij de begrippen trachtte te scheiden meteen geconcludeerd dat jij de verkeerde keuze had gemaakt. Omdat jij bleef tegenspreken, heb ik er nog wat verder naar gezocht, Het lijkt mij dat de Nederlands termen veel moeilijker uit elkaar te houden zijn dan de Engelse. We kunnen beter spreken over 'de manier waarop medicijnen werken" en "mate waarin medicijnen werken", Dan kan men zich niet zo makkelijk vergissen. "De manier waarop" kan men niet relatief noemen (wat zou dan überhaupt betekenen?) De mate is dat uiteraard altijd. Tenzij men een afspraak maakt om vanaf een bepaald percentage te zeggen dat het middel helpt of niet (En twijfelgevallen automatisch bij een van de twee categoriën ik te delen) maar dat verdoezelt slechts de relatieve feiten.

Ik begrijp achteraf dat jij dacht dat ik het over twee verschillende dingen had als ik werking of werkzaamheid gebruikte. Maar de "manier waarop de medicijnen werken" is voor mij eigenlijk nooit onderwerp van discussie geweest. Tenslotte ben ik maar een leek, en heb daar dus te weinig verstand van. (ook de experts weten het niet altijd) Ik blijf van mening dat "de mate waarin" een relatief gegeven is (een verhouding) en dat blijf ik volhouden zolang die ratio er is. Pas als een van de getallen 0 is (en blijft, hoe groot de streekproef ook is) vind ik dat men van absoluut mag spreken.
Ik wens u alle goeds
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

“PetervanVelzen” schreef: We kunnen beter spreken over 'de manier waarop medicijnen werken" en "mate waarin medicijnen werken", Dan kan men zich niet zo makkelijk vergissen.
Noem eens wat voorbeelden waaruit de verbeterde effectiviteit van deze nieuwe scheiding der wateren zou blijken.
En wie er beter = veiliger mee uit de voeten zou kunnen?

Voor de rest zie ik wel toe.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
holog
Diehard

Bericht door holog »

axxyanus schreef: 25 aug 2023 10:21 Wat ik hier aanhaal is het gevolg van Holog die beweerde dat alle waarheid relatief is. Daar heb ik mijn bedenkingen mee en ik produceer deze uitspraak als één voorbeeld van wat ik als een absolute waarheid beschouw. Waar het dan om gaat is of dit voorbeeld correct is en mijn bedenking staaft of niet.
Wanneer men/ik stel dat men enkel over lokale (contextual) , relatieve, partiële waarheid kan spreken, in tegenstelling tot een absolute objectieve globale god-achtige waarheid, waar het hier over ging , dan zie ik niet in hoe uw reactie ' ohh ik kan een zin maken en deze is naar mijn inziens absoluut waar.' , dit ook maar tegeniet doen. Uw zin houd enkel en hooguit een lokale/ contextuele waarheid. (Het is reeds een eigenschap van taal op zich.)
'Contextuality' is de situatie waarbij zaken lokaal consistent zijn en globaal inconsistent - en dat is wat ik oa bedoel met alle waarheid is relational/relatief.
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
Plaats reactie