Peter van Velzen schreef: ↑29 aug 2023 04:28
homoniemen maken elkaar niet onwaar.
Vet (meerfout vetten) zijn is een type organische verbinding
zie wikipedia
Vet is ook een sysnoniem voor dik.
Beiden zijn juiste betekenissen.
Er is een verband. Iemand die dik is, heeft doorgaans meer vet in zijn lichaam opgeslagen.
Racist heeft ook twee betekenissen, maar die liggen zo dicht bij elkaar, dat we ze meestal over een kam scheren.
- Betekenis 1:
Aanhanger van een rassentheorie.
Bijvoorbeeld Iemand die de " white replacement" theorie aanhangt (en dat zijn er miljoenen, waaronder de helft van de Amerikanen!)
- Betekenis 2:
Iemand die discrimineert op grond van de (meestal uiterlijke) eigenschappen
(die men waarschijnlijk van biologische voorouders heeft geërft.)
Racisten in betekenis 1 worden door alleen die in die betekenis geen racist zijn, ook tot de racisten in betekenis 2 gerekent.
Degenen die echter in die Racist zijn in betekenis 1, noemen vaak de rest van de wereld racist in betekenis 2.
Zo noemde Trump de openbare aanklager in Georgia - Fani Willis - een racist.
Ik hoop dat er geen racisten onder onze leden zijn.
Wat je hier schrijft is allemaal waar, maar er zit meer aan vast.
Woorden hebben naast een letterlijke ook een figuurlijke betekenis en een emotionele of gevoelswaarde. En een context. Plus dat de ‘zender’ er door het gebruik ervan op díe plaats, in díe context, nadrukkelijk of juist niet nadrukkelijk, een speciefieke bedoeling aan geeft, terwijl de ‘ontvanger’ dat allemaal maar precies op de bedoelde moet of wil snappen of juist al dan niet opzettelijk níet kan of wil snappen.
Dit alles maakt de bedoelingen en betekenissen van ‘daders’ in betekenis 2 erg twijfelachtig en verwarrend. Daar komt nog bij dat de term 'racist' of 'racisme' betrekking heeft op het gedachtegoed van de 'dader' en niet op de uiting, het incident zelf. Je kunt wel (na onderzoek) vaststellen of die 'dader' racistische bedoelingen had, zoals Baudet met zijn "boreale' Europese visioenen of de 'omvolkings'-theorie die sommigen huldigen.
Aan de gewone dagelijkse discriminatie-incidenten is niet zo één-twee-drie te zien wat de motieven van de 'dader' zijn. Daarom blijf ik erbij. Vermijden in het publieke debat! ook op Freethinker!
Los daarvan, ik heb het al eerder gezegd, de term (in betekenis 2) is door bepaalde groepen activisten rechtstreeks geïmporteerd uit het Amerikaanse burgerrechten-activisme. Daar misschien terecht gebruikt, hier volkomen misplaatst. We hadden al een goed woord dat de lading volledig dekt: Discriminatie - discrimineren. Dat blijkt ook in de praktijk: In elk onderzoek, in elke publicatie, wordt het woord discriminatie standaard gebruikt en (wat mij betreft veel te vaak) het woord ‘racisme’ er als een overbodig synoniem achteraan geplakt. Het zijn de activisten die consequent de term ‘racisme’ gebruiken.
Waarom? Zeg het maar.
Volgens mij om hun slachtofferschap naar analogie met de Amerikaanse strijd meer impact te geven. Het is ook een verwijt, een beschuldiging: “Jij bent blank. Jij voelt je superieur aan ons zwarten. Jij minacht ons. Jij bent kwaadaardig” Ze hebben het ook niet toevallig over “White Superiority” en “White privilege”. Termen uit de Amerikaanse strijd, hier niet van toepassing.
Ja, Sunny Bergman, filosoof, politocoloog, documentairemaker/schrijver, maar vooral flagellant/activist is een paar jaar geleden in Amerika geweest, heeft een stel foto’s van onze Zwarte Piet aan willekeurige zwarte personen die niets van Nederland, de Nederlandse cultuur en de Nederlandse tradities wisten gevraagd waar ze dit aan deed denken. "Black Face'' natuurlijk. Je hoeft niet naar Amerika om dat te bedenken. Die antwoorden werden in twee documentaires vastgelegd en daarmee had ze “bewezen” dat “Zwarte Piet is racisme”.
Alsof je op deze manier het dicriminatie-prbleem, voor zover dat een probleem is, oplost.