appelfflap schreef: ↑02 sep 2023 09:54
je moet volledig op de hoogte zijn vd rassentheorie uit de 18 en 19e eeuw anders ben je geen racist?
zo redeneert georgie, uiteraard volstrekte onzin.
Nee. Zo redeneer ik niet. Ik redeneer zo:
Je bent een racist als je ervan uitgaat dat er menselijke rassen bestaan (wat niet het geval is) en dat jij, omdat je tot het (niet bestaande) 'blanke ras' behoort superieur bent aan alle andere (ook niet bestaande) 'rassen'. En dat je daardoor voorbestemd bent om die andere (niet bestaande) 'rassen' te overheersen en uit te buiten.
De blanke Europeaan De Gobineau heeft dat superioriteitsgevoel tot een theorie ontwikkeld en er een naam aan gegeven. Sindsdien wordt de naam van die leer door activisten en in hun kielzog door 'het publiek' als standaard synoniem gebruikt voor allerlei soorten en vormen van discriminatie.
Dit leidt tot verwarring. En vanwege het besef dat er op basis van dat superioriteitsgevoel grootschalige misdaden gepleegd zijn heeft de term een zware lading van schuld en schaamte, waardoor het lichtvaardig gebruik ervan in het publieke debat alleen maar contraproductief werkt. (maar dat heb ik –meen ik– al eerder gezegd.
Zwarte activisten hebben het in dit kader wel over "
white Superiority" niet beseffend dat zij zich op deze manier schuldig maken aan een soort spiegelbeeld-racisme, als je begrijpt wat ik bedoel.
appelfflap schreef: ↑02 sep 2023 09:54
voor het slachtoffer maakt he geen zier uit wat de motivatie is om racistisch behandelt te worden.
Voor de slachtoffers misschien niet direct.
Voor het bestrijden van het fenomeen wel.
Vergelijking:
Het maakt voor de patiënt uiteindelijk niet veel uit of hij aan longkanker overlijdt of aan longontsteking door covid 19.
Maar als je de ziekte wilt bestrijden kun je de covidpatiënt beter niet bestralen of een chemokuur geven en de kankerpatiënt is niet gebaat bij covid-therapie.