Rabbi Tovia Singer

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Ronaldus67
Ervaren pen

Re: Rabbi Tovia Singer

Bericht door Ronaldus67 »

Henry II schreef: 12 sep 2023 10:42 Rabbi Tovia Singer wil niemand bekeren, omdat dat in zijn joodse visie helemaal niet nodig is (...). Maar hij wil ook alle christenen noachiet maken, dat zegt hij duidelijk.
Ik zie in bovenstaande een behoorlijke tegenstelling: Hij wil niemand bekeren, maar doet wel zijn best christenen noachiet te maken.
Tovia richt zich puur op de joden, de gematigde joden die atheïst zijn, of onverschillig, wil hij weer terugbrengen naar de moederschoot van het geloof. De joden die al christen zijn geworden wil hij uit de kerken krijgen.
Singer richt zich niet 'puur' op de Joden. Hij is juist heel vaak op bekeringsniveau in gesprek met christenen. Hij wil niet alleen "gematigde Joden die atheïst zijn, of onverschillig, terugbrengen naar de moederschoot van het geloof", maar ook christenen.

In hoeverre verschillen onderstaande filmpjes van Singer met die van christelijke evangelisten die ongelovigen tot Jezus willen bekeren?
Singer struint niet voor niets zoveel christelijke evangelisatiebijeenkomsten af om met christenen in gesprek te komen. Dat heeft overduidelijk een doel.

In het tweede filmpje is hij zelfs in gesprek met een verwarde straatprediker. Dit filmpje is om verschillende redenen zeer problematisch.
Om te beginnen hanteert Singer dezelfde evangelisatie-methoden als evangelisten doen: Proberen vertrouwen van de toehoorder te winnen, inspelen om emoties, manipuleren, overrompelingstechnieken hanteren.

Hij bombardeert de arme man met de ene bijbeltekst na de andere. Een waar bommentapijt. Wat het extra problematisch maakt, is dat deze man overduidelijk in psychische nood verkeert, hij lijkt een psychiatrisch probleem te hebben, oogt zeer kwetsbaar. Let op de lichaamstaal van deze man. En toch draaft Singer maar door. Met iemand die dusdanig kwetsbaar is een dergelijk gesprek aangaan, vind ik een kwalijke zaak.

https://www.youtube.com/watch?v=JGLgbU9gvBI

https://www.youtube.com/watch?v=yMdqfwGiImY
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Henry II schreef: 12 sep 2023 10:42 Rabbi Tovia Singer wil niemand bekeren, omdat dat in zijn joodse visie helemaal niet nodig is.
Dat laatste moge waar zijn, maar in gesprek gaan met christenen is overduidelijk zijn grote passie.
Waarschijnlijk omdat het een debat is dat de christen nooit kan winnen en Singer geniet daarvan.
Henry II schreef:...Zo kun je eindeloos doorgaan. ... Bijzonder boeidende materie dus.
Prachtig al die informatie die je hier geeft! Inderdaad boeiend!
Wel krijg ik wanneer ik tegenwoordig geconfronteerd word met geloofsfanatisme altijd de gedachte erachteraan: "Gelukkig woon ik in het hele hoge noorden!"
Born OK the first time
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Ronaldus67 schreef: 12 sep 2023 11:39 Singer richt zich niet 'puur' op de Joden. Hij is juist heel vaak op bekeringsniveau in gesprek met christenen. Hij wil niet alleen "gematigde Joden die atheïst zijn, of onverschillig, terugbrengen naar de moederschoot van het geloof", maar ook christenen.

In hoeverre verschillen onderstaande filmpjes van Singer met die van christelijke evangelisten die ongelovigen tot Jezus willen bekeren?
Singer struint niet voor niets zoveel christelijke evangelisatiebijeenkomsten af om met christenen in gesprek te komen. Dat heeft overduidelijk een doel.

In het tweede filmpje is hij zelfs in gesprek met een verwarde straatprediker. Dit filmpje is om verschillende redenen zeer problematisch.
Om te beginnen hanteert Singer dezelfde evangelisatie-methoden als evangelisten doen: Proberen vertrouwen van de toehoorder te winnen, inspelen om emoties, manipuleren, overrompelingstechnieken hanteren.

Hij bombardeert de arme man met de ene bijbeltekst na de andere. Een waar bommentapijt. Wat het extra problematisch maakt, is dat deze man overduidelijk in psychische nood verkeert, hij lijkt een psychiatrisch probleem te hebben, oogt zeer kwetsbaar. Let op de lichaamstaal van deze man. En toch draaft Singer maar door. Met iemand die dusdanig kwetsbaar is een dergelijk gesprek aangaan, vind ik een kwalijke zaak.

https://www.youtube.com/watch?v=JGLgbU9gvBI

https://www.youtube.com/watch?v=yMdqfwGiImY
Klopt helemaal. Wat hij wil is meerdere dingen. Ten eerste wil hij dat Christenen ermee ophouden te proberen Joden te bekeren. Ten tweede wil hij dat christenen gaan beseffen dat hun geloof in Jezus niet houdbaar is, en dat ze geloven dat het jodendom het enig ware geloof is. Dat zorgt ervoor dat doel 1 ook bereikt wordt. Hij wil namelijk dat alle christenen Noachiet worden, wat inhoudt dat ze accepteren dat Joden een speciale plek hebben in Gods heilplan, maar dat alle niet-joden ook gered worden als ze zich maar houden aan de 7 wetten van Noach. De Torah is er volgend hem niet alleen voor de joden. Ten derde wil hij de joden terugkrijgen die Christen zijn geworden. Hij vindt duidelijk dat de evangelisatie onder Joden net zo dodelijk is voor het Jodendom als de Holocaust. Alles wat hij wil is het bespoedigen van de komst van de Mesjiach. En hij weet dat op bijzonder eloquente overtuigende manier over te brengen. Zo overtuigend dat je bijna wil vergeten wat voor vreemde regeltjes de joden erop nahouden. Daarvan heb ik er al wat opgenoemd in mijn vorige post. Ik ben er nog niet over uit of wij hier in het hoge noorden iets te vrezen hebben van het jodendom. De tijd zal het leren. Wat ik persoonlijk heel mooi vind van Tovia Singer is dat hij mij en andere niet-gelovigen een hele kist met gereedschap geeft om het christendom te ontkrachten. En dat is iets wat wij moeilijk zelf kunnen doen, omdat wij nu eenmaal zijn opgegroeid met het idee dat het christendom acceptabel is. Wij leven als het ware in de christelijke bubbel, of vissenkom. Hij bekijkt dat van buitenaf. Maar hoe meer je zijn boeken leest en filmpjes kijkt, des te meer raak je (volledig terecht) overtuigd dat het christendom net zo verwerpelijk is als het Mormonisme, de Islam, het jodendom en alle andere vermeende (openbarings) religies. Ik persoonlijk word als atheïst en niet-jood geen strobreed in de weg gelegd door Tovia, en dat is al een hele verademing. Het is alleen, wat verder van mijn bed, jammer dat die enorme aanwas van orthodoxe joden in Israël de bestaande democratie om zeep kan helpen. Zo krijgt uiteindelijk de Islam nog meer grip. Als er een Mesjiach gaat komen, vind ik het prima. Daar kan ik niets aan doen. Maar tot die tijd blijf ik atheïst. Het zou wel een spannende tijd worden als dat ging gebeuren eigenlijk. Alle mensen op aarde die dan ineens de god van de joden gaan aanbidden. Ik acht het echter zeer onwaarschijnlijk dat Tovia gelijk heeft. Het zou zomaar kunnen dat alsnog Israël van de kaart geveegd gaat worden in een oorlog die ze niet kunnen winnen.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Ronaldus67
Ervaren pen

Bericht door Ronaldus67 »

Henry II schreef: 12 sep 2023 14:39
Klopt helemaal. Wat hij wil is meerdere dingen. Ten eerste wil hij dat Christenen ermee ophouden te proberen Joden te bekeren. Ten tweede wil hij dat christenen gaan beseffen dat hun geloof in Jezus niet houdbaar is, en dat ze geloven dat het jodendom het enig ware geloof is. Dat zorgt ervoor dat doel 1 ook bereikt wordt. Hij wil namelijk dat alle christenen Noachiet worden, wat inhoudt dat ze accepteren dat Joden een speciale plek hebben in Gods heilplan, maar dat alle niet-joden ook gered worden als ze zich maar houden aan de 7 wetten van Noach. De Torah is er volgend hem niet alleen voor de joden. Ten derde wil hij de joden terugkrijgen die Christen zijn geworden. Hij vindt duidelijk dat de evangelisatie onder Joden net zo dodelijk is voor het Jodendom als de Holocaust. Alles wat hij wil is het bespoedigen van de komst van de Mesjiach. En hij weet dat op bijzonder eloquente overtuigende manier over te brengen. Zo overtuigend dat je bijna wil vergeten wat voor vreemde regeltjes de joden erop nahouden. Daarvan heb ik er al wat opgenoemd in mijn vorige post. Ik ben er nog niet over uit of wij hier in het hoge noorden iets te vrezen hebben van het jodendom. De tijd zal het leren. Wat ik persoonlijk heel mooi vind van Tovia Singer is dat hij mij en andere niet-gelovigen een hele kist met gereedschap geeft om het christendom te ontkrachten. En dat is iets wat wij moeilijk zelf kunnen doen, omdat wij nu eenmaal zijn opgegroeid met het idee dat het christendom acceptabel is. Wij leven als het ware in de christelijke bubbel, of vissenkom. Hij bekijkt dat van buitenaf. Maar hoe meer je zijn boeken leest en filmpjes kijkt, des te meer raak je (volledig terecht) overtuigd dat het christendom net zo verwerpelijk is als het Mormonisme, de Islam, het jodendom en alle andere vermeende (openbarings) religies. Ik persoonlijk word als atheïst en niet-jood geen strobreed in de weg gelegd door Tovia, en dat is al een hele verademing. Het is alleen, wat verder van mijn bed, jammer dat die enorme aanwas van orthodoxe joden in Israël de bestaande democratie om zeep kan helpen. Zo krijgt uiteindelijk de Islam nog meer grip. Als er een Mesjiach gaat komen, vind ik het prima. Daar kan ik niets aan doen. Maar tot die tijd blijf ik atheïst. Het zou wel een spannende tijd worden als dat ging gebeuren eigenlijk. Alle mensen op aarde die dan ineens de god van de joden gaan aanbidden. Ik acht het echter zeer onwaarschijnlijk dat Tovia gelijk heeft. Het zou zomaar kunnen dat alsnog Israël van de kaart geveegd gaat worden in een oorlog die ze niet kunnen winnen.
Dank voor je toevoeging.

Wel een kleine kanttekening bij je opmerking dat Singer atheïsten geen strobreed in de weg legt. Praktisch gezien zul je daarin gelijk hebben.
Maar hij heeft wel een uitgesproken mening over atheïsten, waarover hij zegt: "Atheïsten zijn naar Gods beeld geschapen. Maar ze ontkennen dat. Alleen een dwaas zegt in zijn hart dat er geen God bestaat. Een atheïst kan dan wel beweren dat er geen God bestaat, maar ten diepste is de atheïst er zich wel degelijk van bewust dat er een hoger wezen bestaat. Elk mens heeft een Neshama (ziel/geest) die hem zegt dat er een God moet zijn. Een Atheïst weet dat in zijn hart alleszins, maar hij ontkent dat alleen."

Dat wordt gezellig koffie drinken met elkaar zo:
"Dwaas dat je bent!"
"Moet je horen wie het zegt! Jij bent pas een dwaas!"
"Wie ik? Hou toch op, schei toch uit! Het staat in de bijbel wat ik zeg hoor."
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Volgens de huidige prognoses zullen de Haredim in Israël 16% van de (Joodse) bevolking van Israël tegen het eind van dit decennium. Dat is een flinke voorziene groei, na decennia rond te 10% te hebben gehangen, maar nou ook weer niet zo groot dat ze Israël demografisch zullen 'overspoelen', voor de afzienbare toekomst. Er is de aanname dat de groei voor de rest van de eeuw op dezelfde manier door zal gaan, maar dat is misschien helemaal niet zeker. Ook moet misschien niet onderschat worden dat de moderne maatschappij ook in deze groep vorderingen zal maken (Haredim vrouwen gaan steeds meer werken. 'Seculier' Israël praat zich al decennia doodsangsten aan voor groei van allerlei 'Anderen' - de Sefardische en Mitzrachische Joden, de Arabieren. Daar zie je een onderstroom van angst voor Joodse groepen die het allemaal echt serieus nemen...en dat lijdt allemaal tot de ondergang van Israël zoals de 'seculieren' dat kennen en willen kennen...
Het is een bijzonder land en dat is het...🙄
https://www-timesofisrael-com.cdn.amppr ... des-end%2F
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Het is zeker een bijzonder land. Ben Goerion, de stichter van Israël, was zelf een overtuigd atheïst. Hij heeft niet kunnen voorzien dat er in het nieuwe land zoveel Orthodoxe stemmers zouden komen. Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

De eerste video van Singer na 7 oktober 2023 https://youtu.be/lVb4eiks7J4?si=gdcR-5iLXwfQpzgH
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Tovia Singer zegt wat u misschien altijd wel dacht (zou het...?) - was de apostel Paulus...homo...?
'Was Paul Gay? Why does it matter?" https://youtu.be/yNVN-_xVNck?si=rr3UL2GZw7z2-EJT

Nou zijn de rapen gaar...
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

B.S. schreef: 10 feb 2024 19:54 Tovia Singer zegt wat u misschien altijd wel dacht (zou het...?) - was de apostel Paulus...homo...?
'Was Paul Gay? Why does it matter?" https://youtu.be/yNVN-_xVNck?si=rr3UL2GZw7z2-EJT

Nou zijn de rapen gaar...
Wat een zielige manier om een discussie aan te gaan #-o

In die tijd was men gewoon niet zo met seksualiteit bezig. Misschien was de man wel aseksueel. En wat boeit het eigenlijk?

"zelfs" een homoseksuele Paulus zou gelijk kunnen hebben. Of ongelijk. Of de man bestond in feite niet eens.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Het is Singer die in principe de discussie aangaat hè? De man heeft een reputatie in sceptische kringen, hij mag meer da n twee uur los bij Derek Lambert's Mythvision https://www.youtube.com/live/35fUsXT05X ... Dpi8cin-WB

Dat men in 'die tijd' niet zo met seksualiteit bezig was - zou het?
Plaats reactie