[Mijn] Gevoelens van haat

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: [Mijn] Gevoelens van haat

Bericht door HierEnNu »

ChaimNimsky schreef: 12 okt 2023 12:19
dikkemick schreef: 12 okt 2023 12:10 Onder welke voorwaarden mochten de OORSPRONKELIJKE bewoners tekenen?
Er hebben altijd al Joden en Palestijnen gewoond. De VN heeft vervolgens het land toegewezen aan beiden. Dat heb je gewoon kunnen lezen.
Joden en Palestijnen behoren oorspronkelijk tot de grotere etnische en taalkundige groep die bekend staat als Semieten. Semitische volkeren delen een gemeenschappelijke taalkundige oorsprong, die wordt weerspiegeld in de Semitische talen, waaronder Hebreeuws, Arabisch, Aramees en andere verwante talen.

Eigenlijk is het dus een burgeroorlog, broedermoord, Kaïn en Abel in het groot ...
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 12 okt 2023 12:31
ChaimNimsky schreef: 12 okt 2023 12:19
dikkemick schreef: 12 okt 2023 12:10Onder welke voorwaarden mochten de OORSPRONKELIJKE bewoners tekenen?
Er hebben altijd al Joden en Palestijnen gewoond. De VN heeft vervolgens het land toegewezen aan beiden. Dat heb je gewoon kunnen lezen.
Alles is (was) voor Bassie!
Je bedoelt weer eens iets anders dan je daadwerkelijk schrijft, want Bassie is een clown die in dit drama niet acteert, maar mag ik constateren dat jij het bepaald geen ethisch dilemma vindt om bewust als Trol trollend te acteren door bewust iets anders te schrijven dan je bedoeld?
Onder het motto: "Je weet best wel wat ik bedoel!"
Ik vind dat jammer, want je doet daarmee vooral jezelf tekort!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 12 okt 2023 15:38
dikkemick schreef: 12 okt 2023 11:10 Zolang we maar beseffen dat beide partijen zich schuldig maken aan gruweldaden en dat je zeer gedegen onderzoek naar t verleden moet doen om eea te "begrijpen".
Welk ethisch dilemma denk je hiermee aan te kaarten? Je hebt toch hopelijk niet de indruk dat er forummers zijn die niet beseffen dat beide partijen zich schuldig maken aan gruweldaden? Vanwaar die aandrang om dit ongrijpbaar onbegrijpelijk onmenselijke mensonterende drama welk zich in het hier en nu voor onze gezamenlijke neuzen afspeelt te willen begrijpen in dit topic over ethische dilemma's? Nota bene door zeer gedegen onderzoek naar het verleden te doen, alsof over die historie niet al vele boeken vol zijn geschreven, zelfs 'Heilige Boeken' zoals de Thora, Bijbel en Koran.

Ieder van ons heeft vanaf het prille begin van DEZE oorlog
kunnen waarnemen wat daar buiten ons heeft plaatsgevonden en
we kunnen welhaast life getuige zijn van wat zich daar afspeelt, toch?
Wat veroorzaakt dan toch die grote verschillen? Dat dezelfde feiten
ons innerlijk zo verschillend beroeren, raken of zelfs een beetje krankzinnig maken?

Ieder neemt vanuit diens eigen 'ego' kennelijk iets anders waar, 'gekleurd' door
  • hetgeen we zelf hebben meegemaakt.
  • hetgeen we hebben bestudeerd,
  • onze persoonlijke relaties
  • onze overtuigingen
  • onze vooroordelen
  • en meer ...
Wat gebeurt er met jouw/mij/ons zodra het lukt om eens ff niet vanuit die enge [eng in beide betekenissen!] 'ego'bril naar dat gebeuren te kijken maar in plaats daarvan 'gewoon' vanuit jouw Zelf, vanuit jouw mens zijn, zonder het proberen te begrijpen zodat we 'verbale munitie' kunnen verzamelen om elkaar mee om de oren te kunnen slaan vanwege de strijd om het gelijk tijdens de discussie ... wat gebeurt er dan?

Laat mij voor mezelf spreken:
ik wordt dan heel stil, want ik besef dan dat wat zich daar afspeelt,
dat dat zich ook in mij afspeelt en mits ik dat besef niet wegrationaliseer,
maar 'gewoon' accepteer zo zoals het zich ook in mij afspeelt,
dan ontstaat mijn ethisch dilemma, een verontrustend soort van leegte:
  • geen haatgevoelens
  • geen gevoel van empathie en
  • ook geen gevoel van liefde
voor deze situatie, 'alleen maar' acceptatie!
Beste HierEnNu. We worden hier allemaal terecht stil van en Vinden dit ethisch gezien volkomen van de pot gerukt.
Niet alleen deze oorlog, alle oorlogen in deze regio en uiteraard ook elders.
Maar net als met voetbal lijken we haast partij te moeten kiezen voor de 1 of de ander.
Ik verbaas me van kinds af aan al over de beelden uit het midden oosten. Op het netvlies staan de stenen gooien de Palestijnse tegenover een militaire overmacht van heb ik jou daar. De berichtgeving destijds was al erg pro-israel en als kind dacht ik al: "Pak die stenengooiers gewoon op"
Maar de situatie is er niet gewoon! Integendeel.
Er was en is veel meer aan de hand. Het is inmiddels totaal ongrijpbaar geworden, want wie zou nou de winnaar in dit conflict moeten worden? Een middenweg lijkt niet mogelijk en zelfs dan wordt er gewezen naar een partij die dit afkeurt.
Hoe is dit nou ooit ethisch en moreel zuiver gezien op te lossen met het verleden dat eraan vooraf is gegaan?
De haat zit zo diep en is zo intens. Onderling komen ze er zo nooit meer uit.

En daar wordt iedereen stil van. We zijn immers allemaal MENS. We hebben allemaal familie en vrienden waarbij je er niet aan moet denken dat ze door welke groepering dan ook worden afgeslacht.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 12 okt 2023 16:15
dikkemick schreef: 12 okt 2023 12:10:scissors:
Onder welke voorwaarden mochten de OORSPRONKELIJKE bewoners tekenen?
De OORSPRONKELIJKE bewoners bewoonde de Levant lang voor Homo Sapiëns daar rondhuppelde, althans, als je het over de Dinosaurussen hebt die daar oorspronkelijk, ongeveer 200 miljoen jaar geleden, woonden, maar die konden niet tekenen. Of bedoel je Homo Erectus die daar oorspronkelijk, ongeveer 1,4 miljoen jaar geleden, woonden? Ik betwijfel of die de vaardigheid van tekenen reeds beheersten!
Het land is (het had ook zuid Amerika kunnen zijn!) TOEBEDEELD aan de joden en was dus niet van de Joden alleen. Inmiddels hebben ze zo goed als het gehele gebied toegeëigend met nog enkele stroken voor de untermenschen. En die worden ook nog steeds uit hun huizen gejaagd zodat de kolonisatie doorgang kan vinden.
Israël is gewoon ook niet zuiver op de graat!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 12 okt 2023 16:31
dikkemick schreef: 12 okt 2023 12:31
ChaimNimsky schreef: 12 okt 2023 12:19Er hebben altijd al Joden en Palestijnen gewoond. De VN heeft vervolgens het land toegewezen aan beiden. Dat heb je gewoon kunnen lezen.
Alles is (was) voor Bassie!
Je bedoelt weer eens iets anders dan je daadwerkelijk schrijft, want Bassie is een clown die in dit drama niet acteert, maar mag ik constateren dat jij het bepaald geen ethisch dilemma vindt om bewust als Trol trollend te acteren door bewust iets anders te schrijven dan je bedoeld?
Laat ik het dan zo zeggen: Israël rust pas als de Gazastrook en Westelijke Jordaan oever zijn toegevoegd aan Israël, zodat ze daar ook koloniën kunnen stichten.
En dan is alles dus voor Bassie! Ik had ook kunnen zeggen: Alles is voor Benito.
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 12 okt 2023 16:49
HierEnNu schreef: 12 okt 2023 16:31
dikkemick schreef: 12 okt 2023 12:31Alles is (was) voor Bassie!
Laat ik het dan zo zeggen: Israël rust pas als de Gazastrook en Westelijke Jordaan oever zijn toegevoegd aan Israël, zodat ze daar ook koloniën kunnen stichten.
En dan is alles dus voor Bassie! Ik had ook kunnen zeggen: Alles is voor Benito.
Ik vermoed dat die wazige 'Glazen Bol' van jou nogal beslagen is
door de vochtige dampen die jouw vurige Israël-haat veroorzaken.
Haat die je denkt[!] weg te kunnen rationaliseren door voor jezelf selectief wat historische kennis op te lepelen zodat je haat voor jou zelf begrijpbaar is ...

Laat ik dan in mijn wishfullthinking 'Glazen Bol' kijken:
  • nadat ALLe terroristen die Israël willen vernietigen
    vernietigd zijn en met wortel en tak zijn uitgeroeid,
    leggen ALLe Palestijnen de wapens neer
    zodat er vrede en rust kan ontstaan
OF
  • Israël gaat over tot appeasement en legt de wapens neer,
    waarna het door diens vijanden vernietigd wordt en
    ALLe Joden daar rücksichtslos vermoord worden,
    net zoals zulks in de Tweede Oorlog is geprobeerd.
    En dan is alles dus voor Bassie Hamassie!
En degenen die nu Israël tot Nazi's bombarderen
wassen dan hun handen in onschuld onder het motto:
"Das haben wir nicht gewust!"
want kennelijk zijn zij vergeten dat we ooit afspraken:
"Das nie wieder!"
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu, we gaan t zien hoe t de Palestijnen in de toekomst zal vergaan.
Ik gun beide partijen rust en vrede, maar ik houd mn hart vast.
Einstein/Mick
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

dikkemick schreef: 12 okt 2023 19:16 HierEnNu, we gaan t zien hoe t de Palestijnen in de toekomst zal vergaan.
En nog steeds anti Israel of sta je nu redelijk in het midden?
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

In 2005 heeft Israël zich militair teruggetrokken uit de Gaza-strook en alle Joodse vestigingen daar ontruimt - volledig Jodenvrij opgeleverd. Toen al beelden van juichende Gazanen die verlaten synagogen verwoesten. Die afgrijselijke 'Benito', het grootste menselijke monster op deze planeet (...) waarschuwde al dit wordt een terroristennest.... In 2007 veroverde Hamas de Gazastrook op de Palestijnse Autoriteit (Fatah) en (grote) Israëlische operaties in 2009, 2014, en nu...
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

lost and not found yet! schreef: 12 okt 2023 23:23
dikkemick schreef: 12 okt 2023 19:16 HierEnNu, we gaan t zien hoe t de Palestijnen in de toekomst zal vergaan.
En nog steeds anti Israel of sta je nu redelijk in het midden?
ik ben door de jaren heen enorm opgeschoven in t voordeel van de stenen gooiende Palestijnen (dus NIET Hamas). Israël is gewoon de übermensch in deze situatie. De grote overmacht. Ze zijn nooit gestopt met 'eigen volk eerst'
En de rest als minderwaardig te behandelen. In alle opzichten. Dat zet bij mij kwaad bloed alleen niet zo kwaad dat ik Hamas steun. Maar een kat in t nauw....
Waar ik totaal geen begrip voor kan opbrengen is heilige grond in deze tijd. Grond is niet heilig. Als al iets heilig is, is dat het leven. Een eenmalige unieke gebeurtenis en dat geldt voor alle partijen!

Lees even mee (volkskrant). Ondertussen liet Netanyahu zijn extremistische ministers Itamar Ben Gvir en Bezalel Smotrich olie op het vuur gooien. Zij moedigden kolonisten aan meer nederzettingen te bouwen, stelden dat 'het Palestijnse volk niet bestaat', en riepen joden op te gaan bidden op de Tempelberg, de plek waar de Al Aqsa-moskee staat en waar volgens de afspraken alleen moslims mogen bidden.

Hierdoor werd het steeds onrustiger op de bezette Westelijke Jordaanoever: kolonisten vielen Palestijnen aan, jonge Palestijnen pakten de wapens weer op en het Israëlische leger greep vervolgens hard in. Militairen die op de fatale zaterdag bij Gaza gestationeerd hadden moeten zijn, waren om die reden op de Westelijke Jordaanoever.

En nog een volkskrant quote die de haat van Hamas kan verklaren.

De zorgvuldig geplande aanval van vorige week, gecombineerd met een barrage aan raketaanvallen, is volgens Gunning een reactie op het harde optreden op de Westoever van zowel het Israëlische leger als van de kolonisten. In de eerste negen maanden van dit jaar vielen daarbij 227 doden. 'Als je daarbij optelt dat er in Israël een ultra-rechtse regering zat die openlijk aanstuurde op annexatie, dan moet Hamas dit hebben opgevat als een 'nu of nooit'-moment. Als we nu niets doen, worden wij Palestijnen weggevaagd.'

En de laatste krant bijdrage om de Palestijnse haat enigszins te gaan begrijpen.

Al lang voordat Israël de toevoer van water, voedsel, brandstof en elektriciteit naar de Gazastrook blokkeerde, had het land de Palestijnen in een houdgreep. Door een totale controle op import en export, het afromen van Palestijnse belastinginkomsten en douanetarieven, extra heffingen op brandstof en de periodieke vernietiging van de infrastructuur saboteert Israël de economische ontwikkeling van Gaza al jaren.
Laatst gewijzigd door dikkemick op 13 okt 2023 09:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Dankjewel voor deze bijdrage die mij uit het hart gegrepen kon zijn!
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Dikkemick: Joden (Israël) als Übermenschen kwalificeren is pure kwaadaardigheid, of dat nou helemaal beseft wordt of niet.
Opschuiven richting de positie van Joden/Israël is wat mensen ook kunnen meemaken in hun leven overigens.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

@ Dikkemick!

Ik ga het je nog 1 keer proberen uit te leggen!

Stel, je hebt een buurman, die, let wel, vanaf het begin van zijn bestaan, de uitdaging heeft om jou en je familie en landgenoten te vernietigen! Het is je buurman hè? Next door! Hoe zou je daar mee om gaan? Zou je echt je familie opofferen om het je buurman naar z’n zin te maken? Onderhandelen is niet mogelijk hè! Het uiteindelijke doel van je buurman staat onomstotelijk vast! Geen discussie! Never! Nooit! Geen enkele mogelijkheid! En als je zou durven aanbellen bij je buurman, dan stuurt je buurman z’n kinderen om jou te beantwoorden en te beïnvloeden! Kies maar!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

lost and not found yet! schreef: 13 okt 2023 23:28 @ Dikkemick!

Stel, je hebt een buurman, die, let wel, vanaf het begin van zijn bestaan, de uitdaging heeft om jou en je familie en landgenoten te vernietigen! Het is je buurman hè? Next door! Hoe zou je daar mee om gaan? Zou je echt je familie opofferen om het je buurman naar z’n zin te maken? Onderhandelen is niet mogelijk hè! Het uiteindelijke doel van je buurman staat onomstotelijk vast! Geen discussie! Never! Nooit! Geen enkele mogelijkheid! En als je zou durven aanbellen bij je buurman, dan stuurt je buurman z’n kinderen om jou te beantwoorden en te beïnvloeden! Kies maar!
En daarom is het gewettigd om het flatgebouw waarin die buurman woont, plat te gooien terwijl ook de andere bewoners er nog wonen?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

lost and not found yet! schreef: 13 okt 2023 23:28 @ Dikkemick!

Lanfy, wil je dit eens goed tot je nemen? Als je hetdan over het begin hebt.....
Je kunt dit gebeuren niet los zien van de geschiedenis. Lees het aub nauwkeurig alvorens je je pro Israël sympathieën spuit

viewtopic.php?f=23&t=18866&start=420#p624597
Einstein/Mick
Plaats reactie