BDE - onderzoek, conclusies en interpretaties

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: BDE - onderzoek, conclusies en interpretaties

Bericht door Peter van Velzen »

Maarten, je raakt of topic
Ik wens u alle goeds
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Peter van Velzen schreef: 18 okt 2023 05:27
Maarten, je raakt of topic
Ja, je hebt gelijk. Ik ga terug on topic.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Wat mij opvalt is dat vrijdenkers terecht zeggen dat de menselijke waarneming en het geheugen feilbaar zijn, maar blijkbaar er wel vanuit gaan dat iemand tijdens coma of bewusteloosheid nog zodanig goed kan horen dat hij een correcte een visuele weergave in de hersenen kan reconstrueren van wat er tijdens die operatie gebeurd is. Dat nog liever dan in out of body experiences te geloven.
Plots kan men zelfs tijdens een bijna niet werken van de hersenen een accurate weergave van de kamer waarin men geopereerd werd, achteraf reconstrueren. Nog liever in dit verbluffende staaltje reconstructie door bijna niet werkende hersenen geloven dan in een uittredingservaring met een helder bewustzijn waarbij de patiënt heeft kunnen zien wat er gebeurde. Maar in alle andere gevallen, als het hen goed uitkomt, is de menselijke waarneming en het geheugen hoogst feilbaar.

Twee maten en twee gewichten.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

MaartenV schreef: 27 okt 2023 17:02 Wat mij opvalt is dat vrijdenkers terecht zeggen dat de menselijke waarneming en het geheugen feilbaar zijn, maar blijkbaar er wel vanuit gaan dat iemand tijdens coma of bewusteloosheid nog zodanig goed kan horen dat hij een correcte een visuele weergave in de hersenen kan reconstrueren van wat er tijdens die operatie gebeurd is. Dat nog liever dan in out of body experiences te geloven.
Plots kan men zelfs tijdens een bijna niet werken van de hersenen een accurate weergave van de kamer waarin men geopereerd werd, achteraf reconstrueren. Nog liever in dit verbluffende staaltje reconstructie door bijna niet werkende hersenen geloven dan in een uittredingservaring met een helder bewustzijn waarbij de patiënt heeft kunnen zien wat er gebeurde. Maar in alle andere gevallen, als het hen goed uitkomt, is de menselijke waarneming en het geheugen hoogst feilbaar.

Maarten, als mensen op O.K onder narcose gaan wordt altijd gevraagd naar stilte omdat het gehoor bij in slaap brengen altijd heel actief is.
Dit zijn controleerbare feiten.
Maar! Om er dan de conclusie aan te verbinden dat je gehoor-aura je lichaam aan t verlaten is, is net een stapje te ver.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Dikkemick schreef:Maarten, als mensen op O.K onder narcose gaan wordt altijd gevraagd naar stilte omdat het gehoor bij in slaap brengen altijd heel actief is.
Dat ia terugbrengen tot gewone feiten en gewone muntjes die vallen,

terwijl je voorbij gaat aan het hunkeren van MaartenV:
>MaartenV's omderschrift" schreef:Extra-ordinary evidence needs extra-ordinary funding...
Nog erger zou het zijn om Robert Sapolsky;s "Determined: Life without free will" aan te bevelen, wat ik bij deze ook maar doe, want wat moet een los van het lijf functionerend bewustzijn nu met een vrije wil als die met een lijf ook al alleen maar uiterst discutabel blijft voor gelovigen?!

Misschien eerst voorzichtig beginnnen met Derk Pereboom's "Living without free will" opdat het bewustzijn wat kan oefenen,

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

dikkemick schreef: 27 okt 2023 17:47
MaartenV schreef: 27 okt 2023 17:02 Wat mij opvalt is dat vrijdenkers terecht zeggen dat de menselijke waarneming en het geheugen feilbaar zijn, maar blijkbaar er wel vanuit gaan dat iemand tijdens coma of bewusteloosheid nog zodanig goed kan horen dat hij een correcte een visuele weergave in de hersenen kan reconstrueren van wat er tijdens die operatie gebeurd is. Dat nog liever dan in out of body experiences te geloven.

Maarten, als mensen op O.K onder narcose gaan wordt altijd gevraagd naar stilte omdat het gehoor bij in slaap brengen altijd heel actief is.
Maar! Om er dan de conclusie aan te verbinden dat je gehoor-aura je lichaam aan t verlaten is, is net een stapje te ver.
Twee maten twee gewichten!!!
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Welke vrijdenker beweert dan dat dat correct gebeurde? Dat is jouw verhaal, jij verwacht dat wij dat allemaal als zoete koek slikken. Jij bent het die van ons verwacht dat we al die getuigenissen als betrouwbaar beschouwen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

axxyanus schreef: 27 okt 2023 20:52
Welke vrijdenker beweert dan dat dat correct gebeurde? Dat is jouw verhaal, jij verwacht dat wij dat allemaal als zoete koek slikken. Jij bent het die van ons verwacht dat we al die getuigenissen als betrouwbaar beschouwen.
Ik nodig je uit eens op Youtube te luisteren naar mensen zoals Anita Moorjani die vertellen over hun BDE.
Als je hen hoort praten en hun lichaamstaal ziet, dan zie je dat ze vanuit hun ervaring spreken en gedetaillieerd en het terug herbeleven wanneer ze er over praten en soms tranen in de ogen krijgen.
Jouw idee om 'dit niet als zoete koek te slikken' voelt dan heel vreemd aan als opmerking. Omdat je intuïtief aanvoelt bij het luisteren naar die getuigenissen dat er waarachtigheid uit spreekt.Ten tweede zijn het vaak de omstaanders die achteraf vaststellen dat wat de patiënt rapporteert van zijn of haar uittredingservaring correct blijkt. Wat men in een andere kamer 'gezien' heeft tijdens de uittredingservaring bijvoorbeeld blijkt juist.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Laat de getuigenissen betrouwbaar zijn. Prima! De ervaringen zijn authentiek. Prima!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Een tweede punt is de zogenaamde wetenschappelijk uitleg dat de 'out of body experience' een interpretatie is van de positie van het lichaam van de hersenen.

Wel, vaak is het zo dat BDE'ers zeggen dat ze een 'pinpoint of awareness' zijn. Dus geen lichaamsbeeld meer hebben. Ze nemen 360 graden waar en ervaren een sterk verhoogde waarnemingsintensiteit. Dat wordt door die wetenschappelijke uitleg helemaal niet vermeld.

Dat het licht dat men ziet een effect van de oogzenuw is met tunnelvisie kan ook niet kloppen.

Dat licht is helderder dan miljoenen zonnen zegt men en toch verblindt het niet. Het is ook levendig en kent vele duizenden energetische bewegingen zegt men. Het is liefdevol op zodanige wijze, dat men zich één voelt met dat licht en zichzelf ook ervaart als van dezelfde licht 'stof' gemaakt.

Zo'n getuigenissen doen onmiddellijk de 'oogzenuw tunnelvisie'-uitleg die zogenaamd wetenschappelijk is als sneeuw voor de zon verdwijnen.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

MaartenV schreef: 29 okt 2023 09:06 Een tweede punt is de zogenaamde wetenschappelijk uitleg dat de 'out of body experience' een interpretatie is van de positie van het lichaam van de hersenen.

Wel, vaak is het zo dat BDE'ers zeggen dat ze een 'pinpoint of awareness' zijn. Dus geen lichaamsbeeld meer hebben. Ze nemen 360 graden waar en ervaren een sterk verhoogde waarnemingsintensiteit. Dat wordt door die wetenschappelijke uitleg helemaal niet vermeld.

Dat het licht dat men ziet een effect van de oogzenuw is met tunnelvisie kan ook niet kloppen.

Dat licht is helderder dan miljoenen zonnen zegt men en toch verblindt het niet. Het is ook levendig en kent vele duizenden energetische bewegingen zegt men. Het is liefdevol op zodanige wijze, dat men zich één voelt met dat licht en zichzelf ook ervaart als van dezelfde licht 'stof' gemaakt.

Zo'n getuigenissen doen onmiddellijk de 'oogzenuw tunnelvisie'-uitleg die zogenaamd wetenschappelijk is als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Ik kan dromen van een atoombom ontploffing waarbij.vldk bij sta en toch verdamp ik niet....
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef: 29 okt 2023 09:01
axxyanus schreef: 27 okt 2023 20:52
Ik nodig je uit eens op Youtube te luisteren naar mensen zoals Anita Moorjani die vertellen over hun BDE.
Als je hen hoort praten en hun lichaamstaal ziet, dan zie je dat ze vanuit hun ervaring spreken en gedetaillieerd en het terug herbeleven wanneer ze er over praten en soms tranen in de ogen krijgen.Jouw idee om 'dit niet als zoete koek te slikken' voelt dan heel vreemd aan als opmerking. Omdat je intuïtief aanvoelt bij het luisteren naar die getuigenissen dat er waarachtigheid uit spreekt.
Waarachtigheid en nauwkeurigheid zijn twee verschillende zaken.
MaartenV schreef: 29 okt 2023 09:01 Ten tweede zijn het vaak de omstaanders die achteraf vaststellen dat wat de patiënt rapporteert van zijn of haar uittredingservaring correct blijkt. Wat men in een andere kamer 'gezien' heeft tijdens de uittredingservaring bijvoorbeeld blijkt juist.
Wat ze weten en hoe ze het weten zijn twee verschillende zaken. Dat wat ze weten correct is, betekent nog niet dat het relaas van hoe ze dat te weten gekomen zijn klopt. Elke poging om op dat vlak echt sterke aanzijzingen te verkrijgen zijn tot nu toe mislukt.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

dikkemick schreef: 27 okt 2023 17:47

Weet je, er is de casus van de man die zijn kunstgebit wist liggen, omdat hij dit tijdens een OBE had gezien, na reanimatie uit Pim van Lommel's boek. Het ging over een 40-jarige man die volledig bewusteloos was gevonden in een grasveld door een aantal passerende mensen. Ze deden simpele borstcompressie voor rescucitatie. Ze belden voor een ambulance. Deze man werd in het hospitaal gebracht en in de ambulance gereanimeerd zonder succes. Meer dan 30 minuten later arriveerde hij in een toestand waar zijn lichaam al koud was, blauw was, zoals een dood lichaam. Geen ademhaling, geen bloedcirculatie, lichtstijve pupillen. De verpleegster die hem ontving gaf hem extra zuurstof via intubatie en zag dat hij een kunstgebit had, dat ze verwijderde en ergens op een tafeltje legde. Dit was zo'n 1.5 uur dat ze de reanimatie volhield totdat hij weer bloeddruk had en ademhaling, maar hij was nog in diepe coma. Nadien, na een week zei hij toen hij de verpleegster ontmoette: 'jij weet waar mijn kunstgebit is'. Wat zeer vreemd was. Hij kon exact de positie vertellen van waar het kunstgebit lag, dat hij gezien had vanaf een positie van aan het plafond boven zijn lichaam.
Dat zou onmogelijk moeten zijn. En er zijn veel meer casussen zoals dit.

Bron: https://youtu.be/NVsBFOB7H44?si=wUQhIv33CJHE2WNw (zie: 28.59 min en verder)

Dat kan niet verklaard worden met gehoor tijdens bewusteloosheid, omdat er het lichaam al koud was en, blauw was en zo goed als dood. En op zo'n moment beleeft men een helderder bewustzijn dan ooit, dat zelfs tijdens gewone waaktoestand niet kan worden opgeroepen. De ervaring blijft een heel leven intens bij en men kan het veertig jaar later nog even intens heroproepen. Dat is niet te verklaren met de huidige neurologische theorieën.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MaartenV

Je kunt hier:
viewtopic.php?p=627094#p627094
De discussie oppakken.

Op twee plekken hetzelfde oppakken daar doe ik niet aan mee.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@kunstgebit

Ik ken de persoonlijke verhalen Maarten. Amusant en vermakelijk maar anekdotisch.
Ik vind het niet gepast om daar verregaande conclusies aan te verbinden. Verder onderzoek mag natuurlijk altijd!
Einstein/Mick
Plaats reactie