Na gisteravond geïrriteerd te hebben geandwoord, ga ik je nu serieus beantwoorden.
Mijn geïrriteerdheid spoorde mij aan om nog eens scherp na te denken om de dingen zo te zien zo als ze zijn.
Bij deze mijn dank daarvoor.
axxyanus schreef: ↑07 dec 2023 21:06
Waarom is een ander bestraffen grootheidswaanzin? Waarom doe jij zo negatief over de vrijheid om anderen te straffen? Jij had vrijheid toch zo hoog zitten. Zoals jij vrijheid lijkt te zien, hebben mensen de vrijheid om elkaar te straffen.
Straffen doe je omdat je een reden hebt iemand te straffen. Dat je een reden hebt is gerelateerd aan wat je wilt of niet wilt. Straffen is daarmee het gevolg van wat je niet zo is als je wilt en niet van wat een ander doet.
Waarom ik negatief doe over straffen als vrijheid.
Omdat straffen niets met vrijheid te maken heeft. Zowel niet voor diegene die gestraft wordt als voor diegene die straft.
Heel simpel: op het moment dat iemand wil dat er iets gebeurd,
moet daartoe actie ondernomen worden. Moeten is geen vrijheid.
Wat is dan vrijheid?
Vrijheid is een staat van zijn voordat je iets wilt.
Op het moment dat je iets wilt ben je gebonden aan de voorwaarde het te realiseren. Het gebeurd helaas niet door te zwaaien met een toverstafje. Vrijheid is dat je je wil controleerd en niet de wil jou.
En wat is het probleem daarmee? Dat hoort allemaal tot de vrijheid van wie dat doet. De manier waarop jij hier vrijheid omschrijft, hebben we pas echte vrijheid als we die ook kunnen gebruiken om de vrijheid van anderen in te perken.
Je verward hier vrijheid met mogelijkheid, je hebt vrijheid iets te willen en mogelijkheden om het te bereiken.
Echte vrijheid is niets willen.
En opnieuw wat is het probleem daarmee? Dat is nu juist wat jij altijd verdedigd hebt. Als hier voorbeelden aangehaald werden van hoe aggressievelingen geweld gebruiken om te realiseren wat ze willen, dan heb jij steeds de maatschappij bekritiseerd die daar paal en perk aan wilde stellen. Jij hebt steeds de vrijheid van de aggressieveling verdedigd. Dus probeer het nu niet voor te stellen alsof je problemen hebt met geweld.
Als de aggressieveling de vrijheid heeft geweld te gebruiken om anderen zijn wil op te leggen, dan hebben anderen ook de vrijheid geweld te gebruiken om hun wil aan de aggressieveling op te leggen.
Dan heb je me dus niet begrepen. Het is niet ter verdediging van agressievelingen dat ik de maatschappij bekritiseer.
Het is wat gedaan wordt paal en perk te stellen wat ik bekritiseer. Als je niet wilt dat iemand zijn doel probeert te bereiken door geweld te gebruiken, ga dat dan ook niet zelf doen.