Bron: Else4.Van Dale komt met gekuist schoolwoordenboek
woensdag 31 januari 2007 14:35
Uitgever van woordenboeken Van Dale heeft het schoolwoordenboek laten kuisen door basisschooldocenten uit Staphorst voor gereformeerde basisschoolleerlingen.
Het gekuiste kinderwoordenboek, waaruit zeker tweehonderd woorden en betekenissen zijn verwijderd, komt in maart op de markt. Van Dale geeft daarmee gehoor aan een verzoek van vijf reformatorische basisscholen in Staphorst, die ook nauw betrokken zijn geweest bij het schrappen van in hun ogen aanstootgevende woorden.
Taboe
Redacteur Theo de Boer van Van Dale zegt dat woorden zijn verwijderd waarin 'heel in de verte' de naam van god of Jezus voorkomt. Zo zijn uitroepen als 'gut', 'jeetje', 'gadver', 'jeminee' en 'verdorie' taboe voor gereformeerde kinderen.
'Ik zou er zelf ook geen aanstoot aan nemen,' geeft De Boer toe, 'maar als we de gereformeerde leraren echt te ver vonden gaan, zijn de woorden er wel gewoon ingebleven. De regie ligt altijd bij ons.'
Naast de zogeheten 'bastaardvloeken' hebben de Staphorster docenten vulgair geachte woorden weggehaald, zoals 'fikken' (handen), 'flikkeren' (vallen), 'verrek', 'hartstikke', 'verzuipen' en 'gelazer'. Ook voor scheldwoorden als 'smeris', 'nitwit', 'helleveeg' en 'hork', en seksueel getinte woorden als 'geil', 'seks', 'prostituee' en 'sperma' worden gereformeerde kinderen tussen de 8 en 12 te jong geacht.
De Boer wil niet zeggen in welke oplage de gecensureerde kinderwoordenboeken worden gedrukt, maar laat wel weten dat de betrokken basisscholen uit Staphorst hebben beloofd er zeker 2.500 af te nemen.
Door Bas Benneker
Vandalen...
Moderator: Moderators
Vandalen...
Ik ben een taalliefhebber, dus dit nieuwtje pikte ik op:

Rede

Tsja, volgens mijn net nieuw uitgevonden religie is het woord "boom" ook heel aanstootgevend, schrap die dan ook maar meteen uit het woordenboek.
En nu een serieuze reactie: achterlijke idioten daar in Staphorst: het kan mij totaal niet schelen of je iets nu aanstootgevend vind of niet, een woordenboek hoort in de eerste plaats woorden te verklaren. Als die woorden dagelijks taalgebruik zijn, al is het niet op een reformatorische school, dan kunnen die kinders ermee in aanraking komen en kunnen die kinders vragen naar wat het betekent. Zorg dan tenminste voor een woordenboek waar dat in wordt verklaard en niet wordt geknipt.

En nu een serieuze reactie: achterlijke idioten daar in Staphorst: het kan mij totaal niet schelen of je iets nu aanstootgevend vind of niet, een woordenboek hoort in de eerste plaats woorden te verklaren. Als die woorden dagelijks taalgebruik zijn, al is het niet op een reformatorische school, dan kunnen die kinders ermee in aanraking komen en kunnen die kinders vragen naar wat het betekent. Zorg dan tenminste voor een woordenboek waar dat in wordt verklaard en niet wordt geknipt.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
- marc aka controle
 - Ervaren pen

Ja, natuurlijk. Maar om nou woorden als 'gut' uit een woordenboek te laten vind ik daarin wel erg ver gaan!marc aka controle schreef:Als ze de woorden niet weten, zoeken ze het ook niet op. Kleine kans dat ze het bij toeval tegenkomen. Overigens vind ik de reacties hier een beetje hypocriet. In meer of mindere mate schermt iedere ouder hun kind af voor bepaalde zaken.
- marc aka controle
 - Ervaren pen

Nee, dat was ik nog vergeten te vermelden, ik vind sommige keuzes ook een beetje raar.annemarie schreef:Ja, natuurlijk. Maar om nou woorden als 'gut' uit een woordenboek te laten vind ik daarin wel erg ver gaan!marc aka controle schreef:Als ze de woorden niet weten, zoeken ze het ook niet op. Kleine kans dat ze het bij toeval tegenkomen. Overigens vind ik de reacties hier een beetje hypocriet. In meer of mindere mate schermt iedere ouder hun kind af voor bepaalde zaken.
- marc aka controle
 - Ervaren pen

Of stiekem bladerend in de sexboekjes bij de boekhandel. (maakte ik dus mee met reformatorische meisjes van 11).marc aka controle schreef:Ik had het meer over sperma en dat soort expliciet seksuele termen.
Op hun 13e halen ze dat wel weer in bij biologieles.
Ik vraag me trouwens af, hoe ouders van jonge kinderen, deze kinderen waarschuwen voor vreemde mannen die kwaad in de zin hebben, is zoiets dan bespreekbaar thuis? En maak je kinderen dan niet ongelooflijk kwetsbaar als je ze overal van weg houdt?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
- LudwigEduardBoltzmann
 - Forum fan

Ik ben nog nooit in Staphorst geweest, maar krijg nu toch wel een heel eng beeld van dat dorp.

"Brother, you can believe in stones, as long as you don't throw them at me."  ― Wafa Sultan

- marc aka controle
 - Ervaren pen

Ik denk dat je kinderen goed uit kan leggen nooit met vreemden mee te gaan zonder dat ze weten wat die mensen met hun willen doen. Het kan wel zo zijn door een kunstmatige afhouding van zaken dat ze juist er door geobsedeerd worden. Een goede balans lijkt me dan niet altijd makkelijk. Maar ehh, ik ben geen ouder, dus allemaal theoretisch.Kitty schreef:Of stiekem bladerend in de sexboekjes bij de boekhandel. (maakte ik dus mee met reformatorische meisjes van 11).marc aka controle schreef:Ik had het meer over sperma en dat soort expliciet seksuele termen.
Ik vraag me trouwens af, hoe ouders van jonge kinderen, deze kinderen waarschuwen voor vreemde mannen die kwaad in de zin hebben, is zoiets dan bespreekbaar thuis? En maak je kinderen dan niet ongelooflijk kwetsbaar als je ze overal van weg houdt?
- afgestompt dier
 - Forum fan

Nou, een paar huizen verderop woont een gezin waar de kinderen heel beschermd worden opgevoed.marc aka controle schreef:Ik denk dat je kinderen goed uit kan leggen nooit met vreemden mee te gaan zonder dat ze weten wat die mensen met hun willen doen. Het kan wel zo zijn door een kunstmatige afhouding van zaken dat ze juist er door geobsedeerd worden. Een goede balans lijkt me dan niet altijd makkelijk. Maar ehh, ik ben geen ouder, dus allemaal theoretisch.Kitty schreef:Of stiekem bladerend in de sexboekjes bij de boekhandel. (maakte ik dus mee met reformatorische meisjes van 11).marc aka controle schreef:Ik had het meer over sperma en dat soort expliciet seksuele termen.
Houdt in dat zoon en dochter 'altijd' met elkaar spelen of ouders/grootouders zijn er bij, ik zie ze nooit samen met andere kinderen mocht dit gebeuren worden ze naar binnen gehaald.
Het meisje is inmiddels 12 en gaat dus naar de middelbare school, ik vraag mij af wat dat gaat worden de ouders of grootouders kunnen daar dus niet constant boven op dat meisje zitten, mijn verwachting is dat dit kind gaat ontsporen, denk ik hoor.
Ik noem dit dus gewoon geestelijke mishandeling.
Geloof verzet bergen onzin.

- marc aka controle
 - Ervaren pen

Klinkt niet gezond.afgestompt dier schreef: Nou, een paar huizen verderop woont een gezin waar de kinderen heel beschermd worden opgevoed.
Houdt in dat zoon en dochter 'altijd' met elkaar spelen of ouders/grootouders zijn er bij, ik zie ze nooit samen met andere kinderen mocht dit gebeuren worden ze naar binnen gehaald.
Het meisje is inmiddels 12 en gaat dus naar de middelbare school, ik vraag mij af wat dat gaat worden de ouders of grootouders kunnen daar dus niet constant boven op dat meisje zitten, mijn verwachting is dat dit kind gaat ontsporen, denk ik hoor.
Ik noem dit dus gewoon geestelijke mishandeling.
- MOODY BLUE
 - Diehard

Moet je zaterdag 's avonds en zondag 's morgens eens komen, dan ervaar je de hypocrisie.LudwigEduardBoltzmann schreef:Ik ben nog nooit in Staphorst geweest, maar krijg nu toch wel een heel eng beeld van dat dorp.
http://www.theagenda.nl/v5456_bar-disco ... ntrum.html
http://www.kerkdorp.nl/index.php?navigation=1

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.
There you go man, keep as cool as you can.