TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑01 feb 2024 10:46
Het koppelen van het zijn aan de mens is een vorm van Grootheidswaanzin.
Je kunt dat ook omdraaien, en je afvragen of zij die deze fundamentele waarheid ontkennen niet aan een psychopathisch geval van zelfontkenning lijden, zelfverwaarlozing, een ziekelijke drang om je eigen zelf uit de wereld weg te cijferen. Misschien is het zo dat je wel zo ongezond kunt zijn om dat te willen, om er naar te verlangen, maar dat het nooit zal lukken. Dat het zelf onderdeel is van wereld, en dat er geen ‘wereld’ meer zou overblijven als je dat zelf er vanaf zou trekken, wat om die reden dus ook onmogelijk zou zijn.
Een dier bijvoorbeeld, zou ogenschijnlijk niet aan een dergelijke ziekelijkheid kunnen lijden. Het eigen bestaan wordt ervaren als onlosmakelijk verbonden met het totaal van de wereld. Zo ook leert het kind pas op latere leeftijd (ergens in de peuterfase, geloof ik) het verschil tussen ‘ik’ en de wereld. Het is een fase in het ontwikkelingsproces, en sommigen, met name in onze tijd en ons kleine deel van de wereld, slaan daar nogal in door, ze verliezen zich zodanig in het individualisatieproces dat ze denken dat de scheidslijn absoluut is.
dikkemick schreef: ↑01 feb 2024 11:29
Amerauder schreef: ↑01 feb 2024 10:54
Ja, is dat zo zeker? Ik begrijp hoe raar en fantastisch het klinkt om hier aan te twijfelen, maar heel strikt genomen is de gedachte aan een tijd die aan de mens vooraf gaat niet veel meer dan een modern dogma.
Het is een fundamentele aanname die, zoals het bestaan van God en heel veel dergelijke zaken meer, op geen enkele manier te bewijzen of te ontkrachten valt. Je kunt hier enkel over speculeren. Speculatie bestaat uit gedachten, en daarmee komen we dan weer uit bij de stelling van Parmenides waar we hier mee begonnen.
Maar vind jij de computersimulatie (waar wij onderdeel van uitmaken) even plausibel, aannemelijk, bewezen als de gangbare zienswijze zoals ons door de wetenschap voorgeschoteld wordt? Zit hier geen verschil in? Is alles even geldig?
Ik vermoed dat ik de computersimulatie sterker verwerp dan jij dat doet. Voor mij zijn gedachten immers deel van de werkelijkheid, en kunnen ze dus ook geen ‘simulatie’ zijn. Een simulatie waarvan? Dat wat buiten de gedachten valt kan ook niet gesimuleerd worden. Een simulatie bestaat nu juist uit valse gedachten, uit namaakgedachten.
Wat de zienswijze die de wetenschap ons voorgeschoteld betreft, daarvan wordt door de verstandigsten onder hen niet beweerd dat zij werkelijkheid vertegenwoordigt. Het is een nuttig model (het zijn nuttige modellen) aan de hand waarvan bepaalde (werkelijke) zaken duidelijker te bespreken zijn, zaken die zonder zo’n model vaag en onduidelijk zouden blijven. Dat is hoe het wordt gepresenteerd, en dat is ook wat ik volledig onderschrijf. Het is enkel een verkeerde interpretatie van die wetenschap waarin gedacht wordt dat hiermee de werkelijkheid aan het licht komt, als in een soort van moderne openbaring.