Ik ben echter niet tegen een EU als idee, zoals veel opkomende partijen zijn. Integendeel ik zie zelf grote mogelijkheden voor de Phoenix EU.
-------
Eerst dit:
Ik denk niet dat er voor mijn ideeën hierover veel handen op elkaar gaan.Ik heb in mijn leven al veel te vaak meegemaakt hoe conservatief de mmensen zijn als men iets echt wil veranderen, dan blijken zelfs de meest progressieven ineens heel conservatief.
------
1.
Ik zou er voor kiezen dat de nieuwe EU de oude bevat inclusief Engeland en Zwitserland en de mini-Staatjes die toch niet meer van deze tijd zijn.
Daarna moet duidelijk zijn dat verdere uitbreidingen niet meer aan de orde zijn, er is intern al meer dan genoeg te regelen.
2.
Er moet een eenheid staat komen, geen federatie of staten bond.
3.
Een rechtstreeks gekozen EU-parlement waarbij geldt: one man , one vote.
De lijst dient in de hele EU het zelfde te zijn, lijstverbindingen moeten niet mogelijk zijn. Dit dwing partijen tot fusies.
Natuurlijk moeten de regels voor actief en passief kiesrecht in de hele EU het zelfde zijn.
Geen kiesdrempel maar slechts één niet te groot parlement 200zetels maximaal.
Dus geen twee kamer systeem, wel een constitutioneel Hof zoals nu in Duitsland.
4.
Geen gekozen President maar wel een MP (Kanselier zal men wel te Duits vinden).
Wel een president naar Duits voorbeeld.
In het nieuw Europa is voor de Adel (van Baronnetje tot Keizer) geen bijzondere positie meer weggelegd.
5.
Bindende referenda, waarbij gewaakt moet worden voor Californische toestanden.
Dit voor even voor de hoogste bestuurslaag.
Waarbij ik weet dat ze onvolledig is en zeker meer regels vereist.
Zo wil ik de besluitvorming binnen het parlement aanpassen.
==============================================================
De tweede bestuurslaag zou nog ingrijpender moeten worden:
De nieuwe EU zou moeten worden herverdeeld in meestal kleinere staten en ze zouden ongeveer de bevoegdheden moeten hebben als de huidige Duise Ländern hun bestuurssysteem zou moeten lijken op de van het Eerste niveau.
Daarnaast moet men er naar streven dat ze niet te veel door de culturele grenzen heen hobbelen (zoals in Afrika is gebeurd) en ook dat ze in grote niet te veel verschillen.
Dit is zeer ingrijpend want de grote staten zouden dan worden opgeheven, zo zouden gebieden als Schotland , Catalonië Nederland-Vlaanderen- ..... een deelstaat kunnen zijn.
Dit herverdelen is denk noodzaklijk opdat de gebieden op te tweede niveau redelijk gelijkwaardig zijn
Ik kan nu als raden wie voor en tegen zijn zo'n herinrdeling zijn , maar dat laat ik aan jullie over.
------------------------------------------------
Nogmaals dit is verre van volledig, maar meer dan genoeg om te vertellen waarom jullie het er niet me eens zijn.