De EU is dood , Leve de EU!!

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

De EU is dood , Leve de EU!!

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Ik zie niet veel meer in deze EU, men heeft er een puinhoop van gemaakt en het functioneert vooral om bepaalde belangengroepen zoals de boeren , gesjeesde politici .................. buitensporig te bevoordelen. Ik zou deze EU dan ook niet echt missen als ze werd opgeheven.

Ik ben echter niet tegen een EU als idee, zoals veel opkomende partijen zijn. Integendeel ik zie zelf grote mogelijkheden voor de Phoenix EU.
-------

Eerst dit:
Ik denk niet dat er voor mijn ideeën hierover veel handen op elkaar gaan.Ik heb in mijn leven al veel te vaak meegemaakt hoe conservatief de mmensen zijn als men iets echt wil veranderen, dan blijken zelfs de meest progressieven ineens heel conservatief.

------

1.
Ik zou er voor kiezen dat de nieuwe EU de oude bevat inclusief Engeland en Zwitserland en de mini-Staatjes die toch niet meer van deze tijd zijn.
Daarna moet duidelijk zijn dat verdere uitbreidingen niet meer aan de orde zijn, er is intern al meer dan genoeg te regelen.

2.
Er moet een eenheid staat komen, geen federatie of staten bond.

3.
Een rechtstreeks gekozen EU-parlement waarbij geldt: one man , one vote.
De lijst dient in de hele EU het zelfde te zijn, lijstverbindingen moeten niet mogelijk zijn. Dit dwing partijen tot fusies.
Natuurlijk moeten de regels voor actief en passief kiesrecht in de hele EU het zelfde zijn.
Geen kiesdrempel maar slechts één niet te groot parlement 200zetels maximaal.
Dus geen twee kamer systeem, wel een constitutioneel Hof zoals nu in Duitsland.

4.
Geen gekozen President maar wel een MP (Kanselier zal men wel te Duits vinden).
Wel een president naar Duits voorbeeld.
In het nieuw Europa is voor de Adel (van Baronnetje tot Keizer) geen bijzondere positie meer weggelegd.

5.
Bindende referenda, waarbij gewaakt moet worden voor Californische toestanden.

Dit voor even voor de hoogste bestuurslaag.
Waarbij ik weet dat ze onvolledig is en zeker meer regels vereist.
Zo wil ik de besluitvorming binnen het parlement aanpassen.

==============================================================

De tweede bestuurslaag zou nog ingrijpender moeten worden:

De nieuwe EU zou moeten worden herverdeeld in meestal kleinere staten en ze zouden ongeveer de bevoegdheden moeten hebben als de huidige Duise Ländern hun bestuurssysteem zou moeten lijken op de van het Eerste niveau.

Daarnaast moet men er naar streven dat ze niet te veel door de culturele grenzen heen hobbelen (zoals in Afrika is gebeurd) en ook dat ze in grote niet te veel verschillen.

Dit is zeer ingrijpend want de grote staten zouden dan worden opgeheven, zo zouden gebieden als Schotland , Catalonië Nederland-Vlaanderen- ..... een deelstaat kunnen zijn.

Dit herverdelen is denk noodzaklijk opdat de gebieden op te tweede niveau redelijk gelijkwaardig zijn

Ik kan nu als raden wie voor en tegen zijn zo'n herinrdeling zijn , maar dat laat ik aan jullie over. 8*)

------------------------------------------------

Nogmaals dit is verre van volledig, maar meer dan genoeg om te vertellen waarom jullie het er niet me eens zijn.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
ChaimNimsky
Superposter

Re: De EU is dood , Leve de EU!!

Bericht door ChaimNimsky »

Zonder de EU worden we weggespeeld door de wereldmachten. Ben het ermee eens dat het systeem op de schop moet, want zoals het nu is, functioneert het niet. Het zijn nu telkens de paar machtigste landen die de dienst uitmaken en dat zou moeten veranderen.
Zionist
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

TiberiusClaudius blaast een meer dan dertig jaar oud plan van Freddy Heineken (de biermagnaat ja) weer nieuw leven in. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Eurotopia
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

B.S. schreef: 17 feb 2024 16:56 TiberiusClaudius blaast een meer dan dertig jaar oud plan van Freddy Heineken (de biermagnaat ja) weer nieuw leven in. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Eurotopia
Kende ik niet, ook is de indeling niet de mijne.
(te veel versnippering)

Ik had gedeeltelijk een andere bron voor het herindelen: Jan ter Louw van D66
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Plannen zat, als ik het zo bekijk. Maar misschien kunnen we een eind op weg als we eens beginnen het veto recht af te schaffen en/of dat sommige zaken unaniem besloten moeten worden. Dat bijvoorbeeld een tweederde meerderheid voldoende is.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Helaas Tiberius Claudius heeft een goed idee, maar de kiezer zal het wegstemmen, omdat ze denken dat zijzelf dan minder voor het zeggen zouden krijgen. Kijk naar het referendum over de Europese Grondwet! Dromerij, want ze hebben nu helemaal niets te zeggen over wat over de grens gebeurd. Vetorecht verhindert slechts alle vernieuwing.
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Peter van Velzen schreef: 18 feb 2024 00:46 Helaas Tuiberius Claudius heeft een goed idee, maar de kiezer zal het wegstemmen, omdat ze denken dat zijzelf dan minder voor het zeggen zouden krijgen. Kijk naar het referendum over de Europese Grondwet! Dromerij, want ze hebben nu helemaal niets te zeggen over wat over de grens gebeurd. Vetorecht verhindert slechts alle vernieuwing.
Zoals ik al heb vermeld, ik verwacht (helaas) geen grote bijval voor zulke ideeën.

PS.
Die grondwet was gewoon slecht, maar dat is een andere discussie.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Mullog schreef: 17 feb 2024 20:35 Plannen zat, als ik het zo bekijk. Maar misschien kunnen we een eind op weg als we eens beginnen het veto recht af te schaffen en/of dat sommige zaken unaniem besloten moeten worden. Dat bijvoorbeeld een tweederde meerderheid voldoende is.
Je probeert de dode EU weer wat leven in te blazen.
Het bestuur van de EU is nu gewoon slecht geregeld en dit maakt het zeker niet beter eerder erger want er is dan geen parlementaire controlle.
Ook is het trekken aan een dood paard, deze EU is niet meer de EU van de burgers in het gebied.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Nou, nou, nou, de EU is helemaal niet dood. Nog steeds het grootste handelsblok ter wereld (hoelang nog voor de Britten durven toe te geven dat een alleingang niet het meest slimme was...zo ooit...) Nog steeds in staat om zich lastig gedragende lidstaten op de feiten te drukken als het er echt toe doet. Nog steeds staat uitbreiding met nieuwe lidstaten op het programma. Druk bezig met reguleren van Amerikaanse uitvindingen en innovaties (zelf veel minder innovatief, dat wel ja.)
Allemaal dromen van studeerkamer-denkers over een machtige federatie of superstaat waar niemand in de EU echt op zit te wachten - en of die zelf wel altijd helemaal doordacht zijn - hoe nietig wordt de burger in zo'n kolos tot moloch...
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

B.S. schreef: 18 feb 2024 17:30 Nou, nou, nou, de EU is helemaal niet dood. Nog steeds het grootste handelsblok ter wereld (hoelang nog voor de Britten durven toe te geven dat een alleingang niet het meest slimme was...zo ooit...) Nog steeds in staat om zich lastig gedragende lidstaten op de feiten te drukken als het er echt toe doet. Nog steeds staat uitbreiding met nieuwe lidstaten op het programma. Druk bezig met reguleren van Amerikaanse uitvindingen en innovaties (zelf veel minder innovatief, dat wel ja.)
Allemaal dromen van studeerkamer-denkers over een machtige federatie of superstaat waar niemand in de EU echt op zit te wachten - en of die zelf wel altijd helemaal doordacht zijn - hoe nietig wordt de burger in zo'n kolos tot moloch...
Dat is niet de EU van de burgers waar jij het over hebt.
Maar het Europa van een een kleine Happy Few, voor de gemiddelde burger is die EU dood.

Ook neem je me niet serieus net als de EU de burgers niet serieus neemt en ze van HUN hoogte als onbenullen wegzet.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 19 feb 2024 08:32 ...
Maar het Europa van een een kleine Happy Few, voor de gemiddelde burger is die EU dood.

Ook neem je me niet serieus net als de EU de burgers niet serieus neemt en ze van HUN hoogte als onbenullen wegzet.
Maar geldt dat feitelijk niet voor iedere regeringsvorm, dat er een "happy few" zijn die er het meeste profijt van hebben. Bij een autocratie is dit vrij duidelijk en bij een dictatuur nog veel meer. Een democratie heeft nog in zich dat de niet zo happy few toch invloed hebben.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

TiberiusClaudius - nou, het was niet de bedoeling om EU-burgers als onbenullen neer te zetten en dat staat er ook helemaal niet.
In zo'n enorme continentale federatie voelen Europese burgers zich misschien wel juist heel erg onbenullig. Europa is geen VS en gaat nooit veel los maken als identiteit. Europese samenwerking werkt misschien het best met (ogenschijnlijk?) aanklooiende natie-staten, is wel geopperd. (Mark Leonard, Why Europe will run the 21st Century https://www.bol.com/nl/nl/f/why-europe- ... /30428555/ Al was dat vóór alle crises vanaf 2008, zo al niet wat eerder).
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Dead or alive? Operatie Aspides: de EU gaat unaniem op oorlogspad!

VIDEO duurt 10 minuten:
  • In Brussel is groen licht gegeven voor de EU-missie 'Aspides' in de Rode Zee.
    Sinds november bestoken Houthi-rebellen de commerciële Westerse scheepvaart,
    als reactie op de oorlog tussen Israël en Hamas.
NOS Nieuwsuur gisteren, 22:35
Nieuwe EU-missie moet schepen beschermen tegen Houthi's
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Mullog schreef: 19 feb 2024 14:06
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 19 feb 2024 08:32 ...

Maar geldt dat feitelijk niet voor iedere regeringsvorm, dat er een "happy few" zijn die er het meeste profijt van hebben. Bij een autocratie is dit vrij duidelijk en bij een dictatuur nog veel meer. Een democratie heeft nog in zich dat de niet zo happy few toch invloed hebben.
Daar zit wel wat waars in.

Het is echter wel de vraag hoe groot die groep is en wei het zijn.
Daar naast is het rouleren van de Happy Few op zich al geen slechte zaak.
Dat vindt de zittende Happy Few natuurlijk niet zo'n goed idee.
Plaats reactie