Peter van Velzen schreef: ↑04 mar 2024 00:08
Men gebruikte als maatstaf indertijd blijkbaar iets anders dan herstelde patiënten (reputatie bijvoorbeeld)
Dat lijkt mij de persoonlijke ambitie verwarren met de culturele maatstaf. Stel dat men in die tijd een rondvraag had gedaan, zou je dan verwachten dat de mensen geantwoord zouden hebben dat ze de reputatie van dokters belangrijker vonden dan het herstel van de patiënten?
Men had toen een andere deontologie, andere methodes. Toen bleek dat door die methodes te wijzigen (door het wassen en ontsmetten van de handen) het aantal herstelde patënten steeg, is men uiteindelijk overgestapt op een andere deontologie. De maatstaf om de ene deontologie te vergelijken met een andere deontologie is het aantal herstelde patiënten.
Als men in de toekomst nieuwe technieken/producten zal uitproberen om bepaalde aandoeningen te behandelen zal opniew het aantal herstelde patiënten (en de snelheid van herstel) de maatstaf zijn waarmee we bepalen of we overstappen of niet.
Natuurlijk zullen er individuën zijn wiens winstbejag hen zal aansporen om voor een overstap te pleiten ook al is dat volgens de gehanteerde maatstaf contraproductief. Maar ik heb er vertrouwen in dat als de bevolking daarvoor bevraagd zou worden, dat zou blijken dat ze daar niet mee akkoord is. Dat individuën om wille van persoonlijk gewin de maatstaf proberen te omzeilen, spreekt niet tegen dat die er wel degelijk is.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman