Demonstreren tegen verkrachting - ?
Moderator: Moderators
Demonstreren tegen verkrachting - ?
In Leiden werd rond middenacht 8-9 maart een demonstratie gehouden naar aanleiding van een aantal zeer recente incidenten met seksueel geweld op straat, waaronder één daadwerkelijke verkrachting. Naar aanleiding daarvan werd een demonstratie georganiseerd tegen - het fenomeen seksueel geweld op straat, daar kwam het op neer https://www.omroepwest.nl/nieuws/481502 ... hters-hier en dat men dat niet meer wenste in Leiden. Ongeveer driehonderd mensen lijken te hebben deelgenomen, waaronder de (waarnemend) burgemeester van Leiden. Ook ondergetekende liep mee, als morele steun voor bekenden. Als die er niet waren geweest had ondergetekende hoogstwaarschijnlijk niet meegedaan, niet mooier maken dan het is.
Kanttekeningen: 1. heeft demonstreren tegen moord ook zin? Heeft roepen dat je geen verkrachtingen meer wilt niet geen andere functie dan een bezweringsformule? 2. Deelnemers bestonden vooral uit de 'linkerhoek' en de lokale pseudo-kraakscene (pseudo ja). Een belangrijke risico-groep bestaat uit studentes in de binnenstad, waarvan eigenlijk geen vertegenwoordiging aanwezig lijkt te zijn geweest (zou niemand in de organisatie op het idee zijn gekomen om contact op te nemen met studentenverenigingen, wat een veel groter 'evenement' had kunnen opleveren.) En ambtelijke trivia: een deel van het Leidse Noordeinde, waar de verkrachting plaatsvond, zat al wekenlang zonder straatverlichting. Sinds de tweede helft van deze week weer wel. Had dat echt niet eerder gekund (of het wat had uitgemaakt is een tweede, maar toch...)
Een paar jaar geleden was er ook een aantal aanrandingen in de binnenstad (het ging toen om één dader die ook gepakt is, inmiddels weer vrij is maar niet met de recente incidenten in verband wordt gebracht.) Dat maakte veel minder los.
Kanttekeningen: 1. heeft demonstreren tegen moord ook zin? Heeft roepen dat je geen verkrachtingen meer wilt niet geen andere functie dan een bezweringsformule? 2. Deelnemers bestonden vooral uit de 'linkerhoek' en de lokale pseudo-kraakscene (pseudo ja). Een belangrijke risico-groep bestaat uit studentes in de binnenstad, waarvan eigenlijk geen vertegenwoordiging aanwezig lijkt te zijn geweest (zou niemand in de organisatie op het idee zijn gekomen om contact op te nemen met studentenverenigingen, wat een veel groter 'evenement' had kunnen opleveren.) En ambtelijke trivia: een deel van het Leidse Noordeinde, waar de verkrachting plaatsvond, zat al wekenlang zonder straatverlichting. Sinds de tweede helft van deze week weer wel. Had dat echt niet eerder gekund (of het wat had uitgemaakt is een tweede, maar toch...)
Een paar jaar geleden was er ook een aantal aanrandingen in de binnenstad (het ging toen om één dader die ook gepakt is, inmiddels weer vrij is maar niet met de recente incidenten in verband wordt gebracht.) Dat maakte veel minder los.
Re: Demonstreren tegen verkrachting - ?
Heeft demonstreren tegen moorden of verkrachten zin vraag je?
Denk het niet. Zowel moorden als verkrachting is van alle tijden hoewel ik moet zeggen dat ik maar weinig hoor/lees over verkrachting.
En wat helpt? In ieder geval goede verlichting maar dus ook camera toezicht. Ook hier geldt wat mij betreft (en excuses le mot): Fuck privacy!
Denk het niet. Zowel moorden als verkrachting is van alle tijden hoewel ik moet zeggen dat ik maar weinig hoor/lees over verkrachting.
En wat helpt? In ieder geval goede verlichting maar dus ook camera toezicht. Ook hier geldt wat mij betreft (en excuses le mot): Fuck privacy!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Ik denk dat demonstreren tegen moorden zin heeft, als men zich daarbij richt op een bepaalde (sub)cultuur.
Stel dat je ergens woont waar moorden een min of meer cultureel aanvaarde manier zijn om zaken "op te lossen". Dan denk ik dat het nuttig kan zijn om die cultuur via demonstraties aan te klagen.
Stel dat je ergens woont waar moorden een min of meer cultureel aanvaarde manier zijn om zaken "op te lossen". Dan denk ik dat het nuttig kan zijn om die cultuur via demonstraties aan te klagen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Ik weet dat niet zo zeker.axxyanus schreef: ↑11 mar 2024 09:30 Ik denk dat demonstreren tegen moorden zin heeft, als men zich daarbij richt op een bepaalde (sub)cultuur.
Voor de mensen die het al met je eens zijn heeft het weinig nut, voor de bedrijvers er van zal het weinig uitmaken.
Wel komt het in de aandacht en dat is natuurlijk niet weg.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
- Ronaldus67
- Ervaren pen
Afgezien van het idee dat we met demonstreren getallen zouden kunnen beïnvloeden, is er mijns inziens een ander nut denkbaar.
Als slachtoffer van een verkrachting of als dierbare van zo'n slachtoffer kan ik mij voorstellen dat het een hart onder de riem steekt wanneer er middels een demonstratie betrokkenheid door de samenleving wordt getoond. Dergelijke betrokkenheid zou dus ook troost aan slachtoffers kunnen bieden.
Als slachtoffer van een verkrachting of als dierbare van zo'n slachtoffer kan ik mij voorstellen dat het een hart onder de riem steekt wanneer er middels een demonstratie betrokkenheid door de samenleving wordt getoond. Dergelijke betrokkenheid zou dus ook troost aan slachtoffers kunnen bieden.
Dat is de morele kant van de zaak. Maar de verkrachters/aanraders.... zouden die zich er ook maar iets van aantrekken?Ronaldus67 schreef: ↑11 mar 2024 11:07 Afgezien van het idee dat we met demonstreren getallen zouden kunnen beïnvloeden, is er mijns inziens een ander nut denkbaar.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- Ronaldus67
- Ervaren pen
Ik spreek niet voor niets over een ander denkbaar nut. "Afgezien van het idee dat we er getallen mee kunnen beïnvloeden." Of zoals jij nu zegt: verkrachters/aanranders zich er ook maar iets van aantrekken.dikkemick schreef: ↑11 mar 2024 11:24Dat is de morele kant van de zaak. Maar de verkrachters/aanraders.... zouden die zich er ook maar iets van aantrekken?Ronaldus67 schreef: ↑11 mar 2024 11:07 Afgezien van het idee dat we met demonstreren getallen zouden kunnen beïnvloeden, is er mijns inziens een ander nut denkbaar.
Dus wat blijft er aan nut over? Ik vind t pas nuttig als dit soort bizarre excessen afneemt.
(Misschien dat meer meiden de zelfverdediging in gaan...)?
(Misschien dat meer meiden de zelfverdediging in gaan...)?
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Juist! En meer jongens ook!
EN van jongs af aan zo opvoeden dat ze "NEE!" mogen zeggen
EN dat ze zichzelf mogen en kunnen verdedigen!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
.
Ik lees in de link:
- "Alle mannen hebben de verantwoordelijkheid om elkaar aan te spreken, vindt hij. 'Het begint bij een denigrerende opmerking, bij iemand als object zien. En het eindigt bij dat soort gruwelijke gebeurtenissen. We moeten daar een statement tegen maken. En vrouwen die dit soort shit overkomt ondersteunen, klaar voor ze staan. Dat je hier staat met zo'n grote groep mensen, geeft een krachtig gevoel.'"
Demonstreren heeft wel zin, mits zulks voldoende impact heeft op de politieke wil om geld te spenderen aan zinvolle maatregelen nemen.
Mocht ik verkozen worden tot Dictator van Nederland dan zou ik per decreet een wet uitvaardigen dat veroordeelde Verkrachters en Moordenaars niet voor straf de cel in moeten maar verbannen worden naar het eiland 'Brutopia' wat ik speciaal voor hen zou creëren met aldaar voldoende voorzieningen zodat ze daar een menswaardig leven kunnen leiden.
Ik vermoed dat het aantal verkrachtingen en moorden drastisch omlaag zou gaan ...
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
.
.