Peter van Velzen schreef: ↑23 mar 2024 02:34Ben ik een weldenkend mens of een kille computer,
als ik elk mensenleven ongeveer even belangrijk acht?
Dat meerdere mensen die uitspraak hebben opgevat als een algemeen Moreel beginsel van jou mag duidelijk maken dat het handiger was geweest als je deze uitspraak iets genuanceerder zou hebben geformuleerd, want als je bijvoorbeeld had geschreven:
- "Binnen bovenstaande context acht ik elk mensenleven ongeveer even belangrijk:
maakt zulks mij een weldenkend mens of een kille computer?"
had je dat misverstand voorkomen.
Dat jij geen kille computer bent maar een weldenkend mens is mij al lang duidelijk en ik wil bij deze ook benadrukken dat het voor een behoorlijk deel aan jou te danken is dat ik mijn Moraal inhoudelijk aan het heroverwegen ben en daarbij gooit
'jouw' Moraal op basis van rationele ethiek hoge ogen als leidraad naar verbetering, waarbij ik bij gebrek aan het bestaan van een
'Vrijdenker Moraal' me richt op de voor mij enigszins te behappen
'Humanistische Moraal',
een proces welk zich in the background reeds afspeelde.
Wat ik me nou wel nog afvraag:
wat betekent jouw uitspraak
objectief bekeken in zijn algemeenheid?
================
Als er op zijn Nederlands een prijskaartje aan wordt gehangen dan is een mensenleven
grosso modo €80.000 per gewonnen levensjaar waard:
- Hoeveel euro is een mensenleven waard?
Economen durven een prijskaartje te hangen aan een mensenleven. De gebruikelijke norm is 80.000 euro per gewonnen levensjaar. Een keiharde werkelijkheid, in een wereld waarin de hoeveelheid geld niet oneindig is. Gelukkig gelden dergelijke ijskoude berekeningen in deze crisis niet.
Overheden beloven wereldwijd duizenden miljarden: levens moeten worden gered en de economie moet blijven draaien. Volgens Ira Helsloot, hoogleraar Besturen van Veiligheid aan de Radboud Universiteit, wordt er in de coronacrisis 8 miljoen euro per gewonnen levensjaar uitgegeven. Dat is honderd keer meer dan gebruikelijk, legt hij uit in de Volkskrant.
BRON:
Welingelichtekringen 25 maart 2020 om 11:46
Pijnlijke vraag: Hoeveel euro is een mensenleven waard?
================
================
Zodra het voorkomen van verkeersdoden betreft geldt een ander prijskaartje,
namelijk €6,5 miljoen, met een bandbreedte van €3,6-9,2 miljoen:
- Kosten van verkeersongevallen
Het kengetal voor een verkeersdode is vanaf nu €6,5 miljoen, met een bandbreedte van
€3,6-9,2 miljoen (tabel 5.1). Het nieuwe kengetal voor een ernstig gewonde bedraagt €0,7
miljoen met een bandbreedte van €0,4-1,0 miljoen.
BRON:
Overheid November 2022
Actualisatie maatschappelijke kosten van verkeersongevallen - PDF formaat
================
Het zal me verbazen als verzekeringsmaatschappijen niet hun geheel eigen prijskaartjes
aan mensenlevens hangen onder het motto:
- "Een huis wat al in brand staat verzekeren wij niet!"
Kan/mag zulks,
[prijskaartjes er aan hangen,] meespelen als argument tijdens een ethische discussie over de belangrijkheid/waarde van mensenlevens in vergelijking met elkaar? Of is juist dat prijskaartje hangen aan mensenlevens zelf al een ethisch dilemma?