Is discussiëren OVER antiSemitisme ook taboe?

Als je een opmerking hebt over het Forum, het beleid of het beheer, een suggestie of een klacht, dan kun je deze hier kwijt.

Moderator: Moderators

ChaimNimsky
Superposter

Re: Is discussiëren OVER antiSemitisme ook taboe?

Bericht door ChaimNimsky »

Berjan schreef: 31 mar 2024 17:33
ChaimNimsky schreef: 31 mar 2024 04:57 Okay, dan maar over het oprukkende antisemitisme in Nederland, waar het ook de verkeerde kant mee opgaat; iets dat de samenleving volgens demissionair President Rutte collectief zou moeten aanpakken. Niet alleen Lenny Kuhr, maar eveneens steeds meer anderen, zoals de belaging van een Joodse vrouw bij haar woonadres en op het werk in Amstelveen staan allang niet meer op zichzelf. Ook Rutte en Halsema haalden het oplaaiend antisemitisme aan bij Holocaustherdenking. Ben blij dat dertien van de vijftien partijen in de Tweede Kamer in een gezamenlijke verklaring vragen op te staan tegen Jodenhaat en zeggen met afschuw te zien dat Jodenhaat terugkeert op plekken waar iedereen veilig en vrij moet kunnen samenkomen (slechts Denk en Forum voor Democratie hebben de verklaring niet ondertekend). Jodenhaat laait weer op.
Volgens mijn bronnen waren er bij de holocaustherdenking geen sprake van antisemitische spreekkoren.
Weer zo'n stropop. Wordt dan beweerd dat er bij de holocaustherdenking sprake van antisemitische spreekkoren?
Zionist
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Berjan schreef: 31 mar 2024 17:33 :scissors:
Feitelijk is haat naar Palestijnen ook antisemitisme. Aangezien Palestijnen Arabieren zijn en Arabieren zijn Semieten. Maar we gebruiken het enkel voor Joden. Waarom is dat zo?
[-X
Nee, haat naar Palestijnen is geen antiSemitisme!

Zie eventueel: Waarom heet Jodenhaat ‘antisemitisme’?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ChaimNimsky:
. . .Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden.
.. . . . . . . . . . . . .
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

HierEnNu schreef: 31 mar 2024 19:23
Feitelijk is haat naar Palestijnen ook antisemitisme. Aangezien Palestijnen Arabieren zijn en Arabieren zijn Semieten. Maar we gebruiken het enkel voor Joden. Waarom is dat zo?
[-X

Dat is precies wat ik vraag.. Waarom heet Jodenhaat antisemitisme en Palestijnen haat niet? Terwijl Arabieren ook Semieten zijn...

Jij antwoord als een vader die tegen zijn kind zegt "daarom!" als het kind "waarom?" vraagt.

Je moet groepen niet speciaal behandelen, zowel negatief als positief.
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

ChaimNimsky schreef: 31 mar 2024 18:28 Volgens mijn bronnen waren er bij de holocaustherdenking geen sprake van antisemitische spreekkoren.
Weer zo'n stropop. Wordt dan beweerd dat er bij de holocaustherdenking sprake van antisemitische spreekkoren?
[/quote]

Dat werd wel beweerd...

En dat is ontkend door mensen die erbij waren.

https://rightsforum.org/liegende-politi ... holocaust/

dus doei
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Berjan schreef: 31 mar 2024 20:16 Dat werd wel beweerd...

En dat is ontkend door mensen die erbij waren.

https://rightsforum.org/liegende-politi ... holocaust/

dus doei
Ik had het over Rutte en Halsema die het oplaaiend antisemitisme aanhaalden bij de Holocaustherdenking (klik), waarop je zegt dat er volgens jouw bronnen bij de holocaustherdenking geen sprake was van antisemitische spreekkoren (klik), alsof dat werd beweerd. Dat was weer een stropop en dat wist jezelf ook wel, want er werd nergens over antisemitische spreekkoren tijdens de Holocaustherdenking gerept. Daarop plaats je nu dus een linkje naar de spreekkoren bij de opening van het Holocaustmuseum -- een heel ander onderwerp en de volgende stropop.
Zionist
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Berjan schreef: 31 mar 2024 20:12
HierEnNu schreef: 31 mar 2024 19:23
[-X

Dat is precies wat ik vraag..
Nee, jij stelt:
  • "Feitelijk is haat naar Palestijnen ook antisemitisme."
en die stelling is onjuist, want haat naar Palestijnen is GEEN antisemitisme.

Berjan schreef:Waarom heet Jodenhaat antisemitisme en Palestijnen haat niet?
Terwijl Arabieren ook Semieten zijn...
Waarom lees je niet waar ik je naar verwijs?
Dan had je kunnen constateren dat Arabieren GEEN Semieten zijn.

Berjan schreef:Jij antwoord als een vader
die tegen zijn kind zegt "daarom!" als het kind "waarom?" vraagt.
Ik ben nou eenmaal gewend om me als vader te gedragen
als iemand zich jegens mij kinderachtig opstelt, sorry daarvoor!

Berjan schreef:Je moet groepen niet speciaal behandelen, zowel negatief als positief.
Ik moet helemaal zelf weten of ik groepen al dan niet speciaal behandel, fijn voor jou dat jij zelf kennelijk naar zulke verhevenheid streeft, maar zulks was me bepaald nog niet opgevallen:
  • ik zal je waarschuwen zodra ik opmerk dat jij zelf ook
    groepen speciaal behandeld, net als iedereen die ik ken.
    Gewoon, uit vaderlijke bezorgdheid! :wink:
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

HierEnNu schreef: 01 apr 2024 00:56 Waarom lees je niet waar ik je naar verwijs?
https://www.goudsmetaheerhuis.nl/semiet ... 20Semieten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Semieten
Dat duidde niet op een vijandige houding tegenover Semieten in het algemeen, maar vloeide voort uit kritiek op de enige in het westen bekende subgroep ervan, de Joden.
Dus omdat de Joden de enige in het Westen bekende subgroep van de Semieten was noemen we enkel kritiek en commentaar op Joden antisemitisch?
Dat is een domme reden..
Ik ben nou eenmaal gewend om me als vader te gedragen
als iemand zich jegens mij kinderachtig opstelt, sorry daarvoor!
En wanneer stelde ik mij in deze kinderachtig op naar jou? Volgens mij was het een open vraag aan iedereen die wilde antwoorden.

Ik moet helemaal zelf weten of ik groepen al dan niet speciaal behandel, fijn voor jou dat jij zelf kennelijk naar zulke verhevenheid streeft, maar zulks was me bepaald nog niet opgevallen:
  • ik zal je waarschuwen zodra ik opmerk dat jij zelf ook
    groepen speciaal behandeld, net als iedereen die ik ken.
    Gewoon, uit vaderlijke bezorgdheid! :wink:
Ik heb het in deze dan ook niet over jou toen ik schreef "je" maar gewoon een algemene opmerking naar iedereen dus..

Juist door de Joodse gemeenschap heel bijzonder te maken krijg je uitwassen als antisemitisme.. Voor de een zijn de Joden het uitverkoren volk van God, voor de ander zijn het moordenaars van Jezus.
Als je ze gewoon als een volkje in het Midden-Oosten zien dan is er niks aan de hand.

Tevens denk ik dat veel antisemitisme ook voortkomt uit het idee dat zij zichzelf zien als het uitverkoren volk. Dat werkt bij de een op de lachspieren en bij de ander op de agressiespieren.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Berjan schreef: 01 apr 2024 01:38
HierEnNu schreef: 01 apr 2024 00:56 Waarom lees je niet waar ik je naar verwijs?
https://www.goudsmetaheerhuis.nl/semiet ... 20Semieten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Semieten
Dat jij er de voorkeur aan geeft om moverende redenen vast te blijven houden aan begripsbetekenissen uit de tijd dat racisme nog als een wetenschap werd beschouwd maakt meer duidelijk dan je kennelijk zelf beseft, maar van mij mag je hoor!
Blijf je dan ook maar af vragen waarom Palestijnenhaat GEEN antiSemitisme is!

Ik zal het jou nog één keertje op vaderlijke toon uit de doeken doen:

==============>
  • Het bijvoeglijk naamwoord ‘Semitisch’ heeft betrekking op een taalgroep. Nadrukkelijk niet op volkeren of op afkomst gebaseerde groepen. Semitische talen worden vooral in het Midden-Oosten en het Middellandse Zeegebied gesproken, door mensen met verschillende religies en etnische achtergronden.

Taal en afkomst zijn verschillende dingen en staan los van elkaar. In principe kan iedereen een Semitische taal leren, zonder dat iemands afkomst daarmee verandert. Er is dus geen sprake van Semitische volkeren; noch Joden noch Arabieren zijn dat.
<==============

Doe er vooral mee wat jij zelf wilt!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

De hele wereld wijst (instinctief misschien) naar de joden als het begrip antisemitisme ter sprake komt....
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Berjan schreef: 31 mar 2024 20:12Waarom heet Jodenhaat antisemitisme en Palestijnenhaat niet?
Omdat Jodenhaat een historie heeft van meer dan 2000 jaar. Met die term wordt specifiek gedoeld op haat jegens mensen met een joodse achtergrond, zoals je kunt lezen op een Wikipediapagina of soortgelijke pagina die antisemitisme uitlegt. Deze haat heeft zijn afschuwelijk hoogtepunt gekend in de Europese cultuur vlak voordat wij geboren werden.

Aangezien ik er vanuit ga dat jou dit alles bekend is beschouw ik dit soort opmerkingen van jou als bewust het gewicht van deze term en deze historie te bagatelliseren of op te heffen. Dat is niet te onderscheiden van antisemitisme. Hou daarmee op.
Born OK the first time
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Rereformed schreef: 01 apr 2024 10:53
Berjan schreef: 31 mar 2024 20:12Waarom heet Jodenhaat antisemitisme en Palestijnenhaat niet?
Omdat Jodenhaat een historie heeft van meer dan 2000 jaar. Met die term wordt specifiek gedoeld op haat jegens mensen met een joodse achtergrond, zoals je kunt lezen op een Wikipediapagina of soortgelijke pagina die antisemitisme uitlegt. Deze haat heeft zijn afschuwelijk hoogtepunt gekend in de Europese cultuur vlak voordat wij geboren werden.

Aangezien ik er vanuit ga dat jou dit alles bekend is beschouw ik dit soort opmerkingen van jou als bewust het gewicht van deze term en deze historie te bagatelliseren of op te heffen. Dat is niet te onderscheiden van antisemitisme. Hou daarmee op.
Ga je altijd op mensen reageren met een rode kleur? Zodat mensen die daar dan weer op reageren een waarschuwing krijgen?
Lekker gevoel he, je autoriteit als mod misbruiken?

Ik vraag ook al een paar keer WAAROM en niet DAT het zo is, want dat weet ik wel.. De waarom vraag lijkt me heel belangrijk, voor mensen die zich vrijdenkend noemen..
En zoals ik het nu zie komt het vooral omdat wij in het Westen wel met Joodse mensen in aanraking waren gekomen en niet met Arabische mensen. Dus weer vanuit onze superioriteitsgevoelens als het Westen.
Zoals veel wat er in de Wereld gebeurt komt door onze superioriteitsgevoelens. En ons dan naief afvragen waarom de rest van de Wereld zo'n hekel heeft aan het Westen :lol:

@Berjan
Je komt al jaren langs op dit forum en overtreedt nu bewust forumregel T12. Hiervoor een officiële waarschuwing.
Een moderator uitdagen en koeioneren om je gelijk maar te behalen is niet aan te bevelen. Hou daarmee op.
Rereformed
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Bericht gewist.
Het is niet de bedoeling de campagne om het begrip antisemitisme van betekenis te veranderen voort te zetten.
Omduiding van het begrip antisemitisme is niet te onderscheiden van antisemitisme.
Rereformed
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maar nogmaals, iedereen weet wat hier (en in de rest van de wereld!) bedoelt wordt met antisemitisme. Of dit linguïstisch gezien nu wel of niet helemaal correct is.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

dikkemick schreef: 01 apr 2024 14:32 Maar nogmaals, iedereen weet wat hier (en in de rest van de wereld!) bedoelt wordt met antisemitisme. Of dit linguïstisch gezien nu wel of niet helemaal correct is.
Precies, en daarmee is deze discussie afgerond.
Topic gaat op slot.
Born OK the first time
Gesloten