Samengestelde vrije wil

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Samengestelde vrij wil

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Delight schreef: 03 apr 2024 17:27
heeck schreef: 03 apr 2024 15:14 En van NEMO:
https://www.nemokennislink.nl/publicati ... eb-je-wel/
Dat je beslissingen dus veroorzaakt worden door de informatie die je krijgt, is volgens Dennett niet erg en niet in tegenspraak met vrije wil. “Je wilt toch worden geïnformeerd door de wereld, zodat de keuzes die je maakt, het beste aansluiten bij je doelen en projecten? Als dat geen vrije wil is…”
Mijn model van vrije wil in die context:
Delight schreef: 28 mar 2024 14:18 Wat bepaalt de gedachten in je brein? Eén ding dat je gedachten bepaalt is de structuur van je hersenen. Hoe deze structuur eruitziet bepaalt dus mede je gedachten. Je hersenen bestaan uit materie en structuur en deze dingen zijn niet hetzelfde. Voor mij betekent dat dat je gedachten niet geheel door materie bepaald worden. Dus er is een metafysisch aspect aan je brein/je gedachten.
sluit wel aan bij Dennett in die zin dat de structuur van een (biologisch) systeem mede zijn functioneren, en dus beslissingen, kan beïnvloeden. Het is de wisselwerking tussen elementaire deeltjes en de structuur waarin ze functioneren.
(Als dat duidelijk is)
(Met dank voor het speurwerk van Heeck :) )
Niet duidelijk dus.

Wat moet ik verstaan onder de wisselwerking van elementaire deeltjes een een structuur?
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Delight
Ervaren pen

Bericht door Delight »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 03 apr 2024 17:52Wat moet ik verstaan onder de wisselwerking van elementaire deeltjes een een structuur?
Elementaire deeltjes zoals in de natuurkunde, ofwel energie/materie wat mij betreft, die zijn overal hetzelfde. Maar in een kattenbrein veroorzaken ze andere dingen dan in een mensenbrein, _lijkt mij_ . (hoewel katten en mensen beide gewervelden zijn is dit mss niet het beste voorbeeld)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Delight schreef: 03 apr 2024 17:58
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 03 apr 2024 17:52Wat moet ik verstaan onder de wisselwerking van elementaire deeltjes een een structuur?
Elementaire deeltjes zoals in de natuurkunde, ofwel energie/materie wat mij betreft, die zijn overal hetzelfde. Maar in een kattenbrein veroorzaken ze andere dingen dan in een mensenbrein, _lijkt mij_ . (hoewel katten en mensen beide gewervelden zijn is dit mss niet het beste voorbeeld)
Die breinen zijn uit die deeltjes opgebouwd. Beide breinen gebruiken nagenoeg de zelfde deeltjes.
Wat dat met een wisselwerking van doen heeft is me volslagen onduidelijk.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Dat je beslissingen dus veroorzaakt worden door de informatie die je krijgt, is volgens Dennett niet erg en niet in tegenspraak met vrije wil. “Je wilt toch worden geïnformeerd door de wereld, zodat de keuzes die je maakt, het beste aansluiten bij je doelen en projecten? Als dat geen vrije wil is…”
Delight schreef: 28 mar 2024 14:18 Wat bepaalt de gedachten in je brein? Eén ding dat je gedachten bepaalt is de structuur van je hersenen. Hoe deze structuur eruitziet bepaalt dus mede je gedachten. Je hersenen bestaan uit materie en structuur en deze dingen zijn niet hetzelfde. Voor mij betekent dat dat je gedachten niet geheel door materie bepaald worden. Dus er is een metafysisch aspect aan je brein/je gedachten.
sluit wel aan bij Dennett in die zin dat de structuur van een (biologisch) systeem mede zijn functioneren, en dus beslissingen, kan beïnvloeden. Het is de wisselwerking tussen elementaire deeltjes en de structuur waarin ze functioneren.
(Als dat duidelijk is)
Delight,

Als je schrijft:
Snap ik niet wat je voorbehoud (onderstreept) betekent. Laat staan de detaillering waar Tiberius ook over valt.
De hersenen zijn het biologisch sub-systeem dat functioneert en zodoende beslist en beïnvloedt, etc., etc..
Geen wonderen; alleen is er nog nergens een kunstmatig bewustzijn geconstrueerd, maar pittig autonome beslisapparaten wel.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Delight
Ervaren pen

Bericht door Delight »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 03 apr 2024 18:06 Die breinen zijn uit die deeltjes opgebouwd. Beide breinen gebruiken nagenoeg de zelfde deeltjes.
Ja, je kan zeggen dat de structuur van in dit geval een brein door deeltjes gevormd wordt en zodoende puur materieel is, ware het niet dat twee verschillende materiële structuren A en B, zoals een kattenbrein en een mensenbrein, verschillend functioneren, omdat ze een verschillend brein hebben.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Delight schreef: 03 apr 2024 19:15
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 03 apr 2024 18:06 Die breinen zijn uit die deeltjes opgebouwd. Beide breinen gebruiken nagenoeg de zelfde deeltjes.
Ja, je kan zeggen dat de structuur van in dit geval een brein door deeltjes gevormd wordt en zodoende puur materieel is, ware het niet dat twee verschillende materiële structuren A en B, zoals een kattenbrein en een mensenbrein, verschillend functioneren, omdat ze een verschillend brein hebben.
Dit schept geen enkele duidelijkheid.

Men stelt toch ook niet dat een baksteen een wisselwerking heeft met een bakstenen gebouw.
Dat men met de zelfde bakstenen verschillende soorten gebouwen kan optrekken is evident.

PS.
Het besturingsmechanisme van de kat en de mens is grotendeels het zelfde.
Delight
Ervaren pen

Bericht door Delight »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 03 apr 2024 19:27 Men stelt toch ook niet dat een baksteen een wisselwerking heeft met een bakstenen gebouw.
Dat men met de zelfde bakstenen verschillende soorten gebouwen kan optrekken is evident.
Bedoel je dat uit een hoop stenen (materie) geen bewustzijn kan ontstaan?
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Delight schreef: 03 apr 2024 22:40
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 03 apr 2024 19:27 Men stelt toch ook niet dat een baksteen een wisselwerking heeft met een bakstenen gebouw.
Nee, stenen zijn stenen en stenen hebben geen bewustzijn! En het is dan aan jou om dat te bewijzen! Ben benieuwd!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 03 apr 2024 13:19
Peter van Velzen schreef: 03 apr 2024 02:36 Maar lijkt wel elke ochtend te gebeuren. Vroeger konden we er zelfs de klok op gelijk zetten.
Hij komt elke ochtend op een iets ander tijdstip op, dat zou ik dus maar niet doen.

PS.
Vroeger waren er landen die dat wel deden, ze zetten de klok dan op 12u als die op zijn hoogst stond.
Of ze dat nog doen weet ik niet.
Landen zetten vroeger geen klokken gelijk, dat deden mensen. Je kon het slechts doen als je op dezelfde locatie was. Want 15 graden WL of OL verderop kwam ze een uur later of vroeger op! Daarom moest Phineas Fogg zijn klok ook telkens vooruit zetten, waardoor zijn kalender na 80 dagen een hele dag in de toekomst was beland.
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Delight schreef: 03 apr 2024 22:40
Je geeft nog steeds niet aan hoe de wisselwerking tussen (elementaire) deeltjes de hersenen plaats vind.

Een gebouw is geen hoop stenen, maar geordende stenen, daardoor heeft het geheel een andere entropie.
Maar zelfs dan is het onmogelijk dat ze een soort bewustzijn zouden kunnen hebben.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Peter van Velzen schreef: 04 apr 2024 02:45
Landen zetten vroeger geen klokken gelijk, dat deden mensen. Je kon het slechts doen als je op dezelfde locatie was. Want 15 graden WL of OL verderop kwam ze een uur later of vroeger op! Daarom moest Phineas Fogg zijn klok ook telkens vooruit zetten, waardoor zijn kalender na 80 dagen een hele dag in de toekomst was beland.
Klokken zijn door mensen gemaakte instrumenten om tijdstippen en tijdlengtes te meten.
Het gelijk zetten is een soort ijken en synchroniseren en ook mensen werk.

De tijd is een natuurgegeven, al is het niet duidelijk wat het precies is.
Delight
Ervaren pen

Bericht door Delight »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 04 apr 2024 10:41 Je geeft nog steeds niet aan hoe de wisselwerking tussen (elementaire) deeltjes de hersenen plaats vind.
Ik denk dat je de wisselwerking tussen materie (deeltjes) en structuur (van bijv de hersenen) bedoelt, waar ik het over heb in mijn geciteerde topic over bewustzijn en materie?

viewtopic.php?p=634309#p634309

Is mijn schuld denk ik. Daar heb ik hier verwarring gezaaid:

viewtopic.php?p=634706#p634706

Dit had ik aangehaald omdat ik een verband zag met wat Dennett gezegd had over vrije wil en de structuur van de hersenen.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Delight schreef: 04 apr 2024 13:54
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 04 apr 2024 10:41 Je geeft nog steeds niet aan hoe de wisselwerking tussen (elementaire) deeltjes de hersenen plaats vind.
Ik denk dat je de wisselwerking tussen materie (deeltjes) en structuur (van bijv de hersenen) bedoelt, waar ik het over heb in mijn geciteerde topic over bewustzijn en materie?

viewtopic.php?p=634309#p634309

Is mijn schuld denk ik. Daar heb ik hier verwarring gezaaid:

viewtopic.php?p=634706#p634706

Dit had ik aangehaald omdat ik een verband zag met wat Dennett gezegd had over vrije wil en de structuur van de hersenen.
Je links lossen niets op.

De tweede verwijs naar waar Ik mijn eerste vraag stelde , waarop ik nog steeds geen antwoord heb.

Je volgt dus een cirkelredenering.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

DUS Delight,
Kom ik terug met
Snap ik niet wat je voorbehoud (onderstreept) betekent.
Want je verduidelijkt nog steeds niets.

Roeland

Hier de context:
heeck schreef: 03 apr 2024 19:01
(Als dat duidelijk is)
Delight,

Als je schrijft:
Snap ik niet wat je voorbehoud (onderstreept) betekent. Laat staan de detaillering waar Tiberius ook over valt.
De hersenen zijn het biologisch sub-systeem dat functioneert en zodoende beslist en beïnvloedt, etc., etc..
Geen wonderen; alleen is er nog nergens een kunstmatig bewustzijn geconstrueerd, maar pittig autonome beslisapparaten wel.

Roeland
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Tenzij Delight,

Je vasthoudt aan je
Voor mij betekent dat dat je gedachten niet geheel door materie bepaald worden. Dus er is een metafysisch aspect aan je brein/je gedachten.
Dan echter sta je haaks op Dennett!

Roeland
Plaats reactie