Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!
Moderator: Moderators
Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!
Wellicht is dit het ene mogelijke antwoord
ETGAR KERET (Israëlische auteur!)
Een paar weken geleden keek ik bij Saturday Night Live naar de openingsmonoloog van de Egyptisch-Amerikaanse komiek Ramy Youssef. Tegen het einde had hij het over tot God bidden om 'een eind te maken aan het geweld' en 'het Palestijnse volk te bevrijden', waarop het publiek reageerde met een donderend applaus. Als doorgewinterde Israëliër schatte ik het enthousiaste publiek in als progressieve, pro-Palestijnse New Yorkers.
Maar meteen daarna zei Youssef dat hij ook bad voor de vrijlating van alle gijzelaars. Het applaus daarvoor was even enthousiast. Op dat moment besefte ik dat, in tegenstelling tot wat ik las op mijn sociale media met hun strikte scheiding tussen Israël-fans en Israël-haters, de rest van de mensheid in het algemeen heel menselijk is: als ze zien hoe een in paniek zijnde jonge Israëlische vrouw naar Gaza wordt meegesleurd, willen ze dat ze wordt vrijgelaten; als ze een honger lijdend Palestijns gezin in een geïmproviseerde tent zien rouwen om hun overledenen, willen ze dat er een eind komt aan hun lijden.
..........anderhalf van bij mij twee gekopieerde en geplakte schermen verwijderd...........
ETGAR KERET (Israëlische auteur!)
Een paar weken geleden keek ik bij Saturday Night Live naar de openingsmonoloog van de Egyptisch-Amerikaanse komiek Ramy Youssef. Tegen het einde had hij het over tot God bidden om 'een eind te maken aan het geweld' en 'het Palestijnse volk te bevrijden', waarop het publiek reageerde met een donderend applaus. Als doorgewinterde Israëliër schatte ik het enthousiaste publiek in als progressieve, pro-Palestijnse New Yorkers.
Maar meteen daarna zei Youssef dat hij ook bad voor de vrijlating van alle gijzelaars. Het applaus daarvoor was even enthousiast. Op dat moment besefte ik dat, in tegenstelling tot wat ik las op mijn sociale media met hun strikte scheiding tussen Israël-fans en Israël-haters, de rest van de mensheid in het algemeen heel menselijk is: als ze zien hoe een in paniek zijnde jonge Israëlische vrouw naar Gaza wordt meegesleurd, willen ze dat ze wordt vrijgelaten; als ze een honger lijdend Palestijns gezin in een geïmproviseerde tent zien rouwen om hun overledenen, willen ze dat er een eind komt aan hun lijden.
..........anderhalf van bij mij twee gekopieerde en geplakte schermen verwijderd...........
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Heb je mijn modinfo van 15 maart niet gelezen?
Je doet nu gewoon weer hetzelfde. Nu zelfs zonder een bron te geven.
.
Je doet nu gewoon weer hetzelfde. Nu zelfs zonder een bron te geven.
Je begint er een gewoonte van te maken totale artikelen te plakken, waaraan auteursrechten zijn verbonden.
Volledig kopiëren/plakken van een artikel is niet toegestaan.
Forumregels A8, E9, T5.
Citeren van een enkele zin waar het je om gaat is toegestaan, als in eigen woorden minstens je punt van discussie aangegeven wordt.
Het webadres van de bron heb ik zelf moeten zoeken.
Is het zo moeilijk om dat te geven ipv. "Volkskrant vandaag"?
Dat is nu nog eenvoudig, maar later niet meer.
https://www.volkskrant.nl/buitenland/de ... ~b961a997/
Hierna volgde de rest van het artikel zonder verdere eigen inbreng.
Grootste gedeelte verwijderd.
Maria
Volledig kopiëren/plakken van een artikel is niet toegestaan.
Forumregels A8, E9, T5.
Citeren van een enkele zin waar het je om gaat is toegestaan, als in eigen woorden minstens je punt van discussie aangegeven wordt.
Het webadres van de bron heb ik zelf moeten zoeken.
Is het zo moeilijk om dat te geven ipv. "Volkskrant vandaag"?
Dat is nu nog eenvoudig, maar later niet meer.
https://www.volkskrant.nl/buitenland/de ... ~b961a997/
Hierna volgde de rest van het artikel zonder verdere eigen inbreng.
Grootste gedeelte verwijderd.
Maria
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Beste Maria, als ik de Volkskrant link plaats moet je geabonneerd zijn om t te kunnen lezen en heeft het dus niet veel zin dit te plaatsen.
Excuses dat ik je blijkbaar zo ontzettend geïrriteerd heb.
Excuses dat ik je blijkbaar zo ontzettend geïrriteerd heb.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Lieve mensen, er vallen veel doden, er zijn veel gewonden, veel mensen die altijd verminkt zullen zijn, er is honger, Gaza is (hopelijk tijdelijk) niet goed bewoonbaar meer voor mensen, Israëlis huilen, een regionale oorlog is niet uit te sluiten, waar wij ook het een en ander van zouden merken enz. enz.. Ukraine, klimaat... enz.
Kan het nou eens uit zijn met bv. de vraag of we het wel op de goede manier opschrijven of plaatsen/citeren?
Of is dat wat veel gevraagd?
Ja, mensen laten zich wel eens emotioneel meesleuren...
Waarmee ik regels niet wil dumpen hoor.
Sorry, maar ik moest het even kwijt.
Kan het nou eens uit zijn met bv. de vraag of we het wel op de goede manier opschrijven of plaatsen/citeren?
Of is dat wat veel gevraagd?
Sorry, maar ik moest het even kwijt.
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
Ik kan je verzoek niet plaatsen, wat bedoel je concreet?Gerard R. schreef: ↑18 apr 2024 17:21 Lieve mensen, er vallen veel doden, er zijn veel gewonden, veel mensen die altijd verminkt zullen zijn, er is honger, Gaza is (hopelijk tijdelijk) niet goed bewoonbaar meer voor mensen, Israëlis huilen, een regionale oorlog is niet uit te sluiten, waar wij ook het een en ander van zouden merken enz. enz.. Ukraine, klimaat... enz.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
-
ChaimNimsky
- Superposter
De Rwandese oorlog met 800.000 doden tot een miljoen in maar 100 dagen, de oorlog in de Democratische Republiek Congo met enkele honderdduizenden tot enkele miljoenen doden, de Irak-oorlogen met honderdduizenden doden, de oorlog in Jemen met honderdduizenden doden door de gevechten, hongersnood, ziekte en de verwoesting van de infrastructuur, de oorlog in Syrië met honderdduizenden doden en miljoenen ontheemden en vluchtelingen; in derde wereldlanden met dagelijks tienduizenden hongergerelateerde slachtoffers,... Moesten we toen niet op de goede manier zaken opschrijven, plaatsen en citeren? In alles is vooruitgang geboekt en er vallen tegenwoordig aanzienlijk minder doden, dus waarom het nu ineens uit moet kunnen zijn met de vraag of we het wel op de goede manier opschrijven, plaatsen en citeren, is mij niet helder.Gerard R. schreef: ↑18 apr 2024 17:21 Lieve mensen, er vallen veel doden, er zijn veel gewonden, veel mensen die altijd verminkt zullen zijn, er is honger, Gaza is (hopelijk tijdelijk) niet goed bewoonbaar meer voor mensen, Israëlis huilen, een regionale oorlog is niet uit te sluiten, waar wij ook het een en ander van zouden merken enz. enz.. Ukraine, klimaat... enz.
Of is dat wat veel gevraagd?Ja, mensen laten zich wel eens emotioneel meesleuren...
Sorry, maar ik moest het even kwijt.![]()
Zionist
Allemaal kwaadaardiigheid van een enorme magnitude.ChaimNimsky schreef: ↑18 apr 2024 19:55De Rwandese oorlog met 800.000 doden tot een miljoen in maar 100 dagen, de oorlog in de Democratische Republiek Congo met enkele honderdduizenden tot enkele miljoenen doden, de Irak-oorlogen met honderdduizenden doden, de oorlog in Jemen met honderdduizenden doden door de gevechten, hongersnood, ziekte en de verwoesting van de infrastructuur, de oorlog in Syrië met honderdduizenden doden en miljoenen ontheemden en vluchtelingen; in derde wereldlanden met dagelijks tienduizenden hongergerelateerde slachtoffers,... Moesten we toen niet op de goede manier zaken opschrijven, plaatsen en citeren? In alles is vooruitgang geboekt en er vallen tegenwoordig aanzienlijk minder doden, dus waarom het nu ineens uit moet kunnen zijn met de vraag of we het wel op de goede manier opschrijven, plaatsen en citeren, is mij niet helder.Gerard R. schreef: ↑18 apr 2024 17:21 Lieve mensen, er vallen veel doden, er zijn veel gewonden, veel mensen die altijd verminkt zullen zijn, er is honger, Gaza is (hopelijk tijdelijk) niet goed bewoonbaar meer voor mensen, Israëlis huilen, een regionale oorlog is niet uit te sluiten, waar wij ook het een en ander van zouden merken enz. enz.. Ukraine, klimaat... enz.
Of is dat wat veel gevraagd?Ja, mensen laten zich wel eens emotioneel meesleuren...
Sorry, maar ik moest het even kwijt.![]()
Maar ik heb sterk het idee dat dit besef begint af te nemen.
Ook: "Toen en daar en daar waren er veel meer doden". Bwvs. Alsof dan minder niet telt enz..
Erg gevaarlijk. Want op die manier sukkel je wereldwijd in reuze grote militaire conflikten. Wat is nog een mensenleven??
-
ChaimNimsky
- Superposter
Allemaal vreselijk, dat klopt.
Integendeel. Heb nooit zoveel mensen zien protesteren tegen veel groter leed met aanzienlijk meer slachtoffers dan de 35.000 in Gaza (wat het niet minder erg maakt), waarvan een derde ook nog eens terrorist is. Ook Oekraine speelt heel erg bij de mensen in Europa (welicht omdat het in Europa zelf plaatsvindt). Bij geen enkel conflict heeft Nederland (en de rest van Europa en de VS) meer wapens geleverd dan aan Oekraine -- niet eens de conflicten waarin Nederland zelf militair opereerde. Toch heb je het gevoel dat het nu ineens uit moet kunnen zijn met de vraag of we het wel op de goede manier opschrijven, plaatsen en citeren? Waarom ineens nu?Maar ik heb sterk het idee dat dit besef begint af te nemen.
Zionist
Ik zag Maria iets aan Dikkemick schrijven over forumregels. Toen dacht ik; ik zal mijn hart eens luchten met op deChaimNimsky schreef: ↑18 apr 2024 21:16Allemaal vreselijk, dat klopt.Integendeel. Heb nooit zoveel mensen zien protesteren tegen veel groter leed met aanzienlijk meer slachtoffers dan die 35.000 in Gaza, waar een derde ook nog eens terrorist is. Ook Oekraine speelt heel erg bij de mensen in Europa (welicht omdat het in Europa zelf plaatsvindt). Toch heb je het gevoel dat het nu ineens uit moet kunnen zijn met de vraag of we het wel op de goede manier opschrijven, plaatsen en citeren? Waarom ineens nu?Maar ik heb sterk het idee dat dit besef begint af te nemen.
achtergrond het besef bij mij dat we op deze manier zoals het nu gaat in Gaza, Ukraine, Jemen, Sudan enz. naar mijn idee regelrecht naar een wereldconflict toewerken. Want wat maken een paar honderdduizend doden en gewonden nog uit?...
Dan tellen alleen nog miljoenen, miljarden wellicht...
En dan zijn forumregels en een onderwerp sluiten enzo nogal futiel.
Op de nieuwssite nu.nl, waarvan ik de link zal plaatsen, kun je lezen dat Palestina voorlopig nog geen bestaansrecht krijgt als onafhankelijke staat.
Heel verrassend spreekt de VS zijn veto uit en zijn Nederland, Vs en Israël tegen lidmaatschap van de VN.
Hier de link waaruit ik deze informatie zojuist (18 april 2024, 21.25 uur) gevonden heb:
https://www.nu.nl/midden-oostenconflict ... -veto.html
Mijn punt van discussie n.a.v deze link en tekst is dus dat Palestina wederom het onderspit al moet delven. USA en Nederland blijven Israël ook hierin klaarblijkelijk steunen.
Heel verrassend spreekt de VS zijn veto uit en zijn Nederland, Vs en Israël tegen lidmaatschap van de VN.
Hier de link waaruit ik deze informatie zojuist (18 april 2024, 21.25 uur) gevonden heb:
https://www.nu.nl/midden-oostenconflict ... -veto.html
Mijn punt van discussie n.a.v deze link en tekst is dus dat Palestina wederom het onderspit al moet delven. USA en Nederland blijven Israël ook hierin klaarblijkelijk steunen.
Laatst gewijzigd door dikkemick op 18 apr 2024 21:34, 3 keer totaal gewijzigd.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
-
appelfflap
- Banned
en toch is voor mij nog steeds de hoofdzaak dat Israel in oktober aangekondigd heeft alle voedseltoevoer naar gaza te blokkeren en dit sindsdien consequent doorzet,
https://fr.euronews.com/2024/03/06/gaza ... selon-lonu
en de vergelijkingen met andere conflicten hebben we ook al gehad
bv
https://www.middleeastmonitor.com/20240 ... -genocide/
ik ben alleszins ontzettend blij dat Maria Mick aanzet om op een correcte manier met bronnen te komen.UN official deems kill rates in Gaza highest in the world since Rwandan genocide
Wie bv meent dat Israel er echt alles aan doet om burgerslachtoffers te vermijden spreekt het Icj eigenlijk tegen en dan ligt de bewijslast toch wel heel erg hoog (hoogste rechtscollege op de planeet).
-
ChaimNimsky
- Superposter
Vergeleken met oorlogen zijn forumregels inderdaad futiel, maar dat sluit toch nergens uit dat ze - hoe futiel ze vergeleken met oorlogen ook mogen zijn - gewoon gelden? Maar goed, ik begreep dat je je emotioneel even mee liet sleuren en dat valt te begrijpen. Laten we weer ontopic verdergaan.Gerard R. schreef: ↑18 apr 2024 21:28 Ik zag Maria iets aan Dikkemick schrijven over forumregels. Toen dacht ik; ik zal mijn hart eens luchten met op de
achtergrond het besef bij mij dat we op deze manier zoals het nu gaat in Gaza, Ukraine, Jemen, Sudan enz. naar mijn idee regelrecht naar een wereldconflict toewerken. Want wat maken een paar honderdduizend doden en gewonden nog uit?...
Zionist
Ja, er valt vrijwel niet meer te leven in Gaza.ChaimNimsky schreef: ↑18 apr 2024 21:49Vergeleken met oorlogen zijn forumregels inderdaad futiel, maar dat sluit toch nergens uit dat ze - hoe futiel ze vergeleken met oorlogen ook mogen zijn - gewoon gelden? Maar goed, ik begreep dat je je emotioneel even mee liet sleuren en dat valt te begrijpen. Laten we weer ontopic verdergaan.Gerard R. schreef: ↑18 apr 2024 21:28 Ik zag Maria iets aan Dikkemick schrijven over forumregels. Toen dacht ik; ik zal mijn hart eens luchten met op de
Dat is wat anders dan alleen Hamas decimeren.
En Hamas is er nog. En die gijzelaars zijn nog steeds niet terug.
En Israël gaat Iran en Hezbollah een lesje leren. En die zullen weer antwoorden, schat ik maar zo. Enzovoort.
-
ChaimNimsky
- Superposter
En indien er iets geregeld is voor dee burgers in Rafah, zal Israel ook Rafah binnenvallen. Pas indien Hamas is gedecimeerd in Rafah (de laatste 4 brigades van de 28 die ze voor de oorlog hadden) en de laatste pockets elders zijn geneutraliseerd, zal Israel ophouden in Gaza. Israel heeft de plicht in eerste instantie veiligheid voor z'n burgers te geranderen en dat gaat niet zolang Hamas nog de hegemonie in Gaza heeft. Gezien de bevolkingsdichtheid van het gebied, de wijze waarop de terroristische infrastructuur is vermengd met de civiele infrastructuur en het gegeven dat Hamas-terroristen in burgerkleding opereren, lijkt het me onmogelijk dat er niet veel meer doden gaan vallen, hoe dramatisch dat ook zijn moge.
Maar als Hamas z'n hegemonie in Gaza kwijt is, zal er nadien hopelijk weer ruimte zijn voor vredesonderhandelingen.
Weet ik niet. Iran heeft niets uit kunnen richten. Hezbollah en Iran hebben heeeeeeeeeel veel raketten en drones, maar het Israelische luchtverdedigingssysteem is meer dan capabel (hier meer over het gelaagde Israelische luchtverdedigingssysteem). Mocht men Israel desondanks willen overweldigen door enorm grote hoeveelheden tegelijkertijd af te schieten, dan zal Israel inderdaad goed gaan huishouden in Iran en Libanon, zodat men dat in de toekomst niet meer kan doen.En Israël gaat Iran en Hezbollah een lesje leren. En die zullen weer antwoorden, schat ik maar zo. Enzovoort.
Ik schat dat Israel dan eerst het Iraanse luchtverdedigingssysteem uitschakelt zodat Israel vrij kan bombarderen, waarna men alle wapenfabrieken en kazernes op de korrel neemt en tenslotte de 15 locaties waar Iran kernwapens wil ontwikkelen. Ik vermoed tevens dat dit het doel was van het over het hoofd zien van 7 oktober: het voorkomen dat Iran kernwapens krijgt. Hamas en Hebollah spelen een ondergeschikte rol. Desondanks is het strategisch slim om eerst Hamas militair vrijwel geheel uit te schakelen, daarna Hezbollah en pas daarna Iran. Richt men zich eerst op Iran, dan zal Hezbollah eveneens voluit gaan, maar indien men eerst Hezbollah uitschakelt, zal Iran zich grotendeels afzijdig houden.
Zionist
- lost and not found yet!
- Bevlogen
Vanuit mijn standpunt kan ik me hier voor een volle 100% bij aansluiten, in de hoop dat er daarna in Israel nieuwe verkiezingen komen waarin de rechtse kliek totaal wordt weggevaagd! Evenals de ultra orthodoxen! Die zijn in mijn bescheiden opinie net zo gevaarlijk als de moslim broederschap of Hamas! En Bibi uiteindelijk voor de rest van zijn leven in de cel beland!ChaimNimsky schreef: ↑18 apr 2024 22:21En indien er iets geregeld is voor dee burgers in Rafah, zal Israel ook Rafah binnenvallen. Pas indien Hamas is gedecimeerd in Rafah (de laatste 4 brigades van de 28 die ze voor de oorlog hadden) en de laatste pockets elders zijn geneutraliseerd, zal Israel ophouden in Gaza. Israel heeft de plicht in eerste instantie veiligheid voor z'n burgers te geranderen en dat gaat niet zolang Hamas nog de hegemonie in Gaza heeft. Gezien de bevolkingsdichtheid van het gebied, de wijze waarop de terroristische infrastructuur is vermengd met de civiele infrastructuur en het gegeven dat Hamas-terroristen in burgerkleding opereren, lijkt het me onmogelijk dat er niet veel meer doden gaan vallen, hoe dramatisch dat ook zijn moge.
Maar als Hamas z'n hegemonie in Gaza kwijt is, zal er nadien hopelijk weer ruimte zijn voor vredesonderhandelingen.
Weet ik niet. Iran heeft niets uit kunnen richten. Hezbollah en Iran hebben heeeeeeeeeel veel raketten en drones, maar het Israelische luchtverdedigingssysteem is meer dan capabel. Mocht men Israel desondanks willen overweldigen door enorm grote hoeveelheden tegelijkertijd af te schieten, dan zal Israel inderdaad goed gaan huishouden in Iran en Libanon, zodat men dat in de toekomst niet meer kan doen.En Israël gaat Iran en Hezbollah een lesje leren. En die zullen weer antwoorden, schat ik maar zo. Enzovoort.
Ik schat dat Israel dan eerst het Iraanse luchtverdedigingssysteem uitschakelt zodat Israel vrij kan bombarderen, waarna men alle wapenfabrieken en kazernes op de korrel neemt en tenslotte de 15 locaties waar Iran kernwapens wil ontwikkelen. Ik vermoed tevens dat dit het doel was van het over het hoofd zien van 7 oktober: het voorkomen dat Iran kernwapens krijgt. Hamas en Hebollah spelen een ondergeschikte rol. Desondanks is het strategisch slim om eerst Hamas militair vrijwel geheel uit te schakelen, daarna Hezbollah en pas daarna Iran. Richt men zich eerst op Iran, dan zal Hezbollah eveneens voluit gaan, maar indien men eerst Hezbollah uitschakelt, zal Iran zich grotendeels afzijdig houden.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!