Jammer alleen dat het niet altijd vreemden zijn.marc aka controle schreef:Ik denk dat je kinderen goed uit kan leggen nooit met vreemden mee te gaan zonder dat ze weten wat die mensen met hun willen doen
Vandalen...
Moderator: Moderators
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

Vanmorgen in de krant wat uitgebreidere berichtgeving gelezen over de nieuwe Van Dale.
"Krokusvakantie": Schoolvakantie omstreeks carnaval
wordt:
Schoolvakantie in februari of maart
Tja, je moet de kat ook niet op het spek binden, natuurlijk. Als je niet uitkijkt, gaan de kinderen later nog op een vrouw stemmen. Of zoiets.

"Krokusvakantie": Schoolvakantie omstreeks carnaval
wordt:
Schoolvakantie in februari of maart
Tja, je moet de kat ook niet op het spek binden, natuurlijk. Als je niet uitkijkt, gaan de kinderen later nog op een vrouw stemmen. Of zoiets.
Rede

- marc aka controle
- Ervaren pen
Daar heb je denk ik wel een punt. Alhoewel ik denk dat incest (met ouders die het doen ben je sowieso verloren, wie moet je dan helpen?) niet zo heel vaak voorkomt in nederland.Kitty schreef:Jammer alleen dat het niet altijd vreemden zijn.marc aka controle schreef:Ik denk dat je kinderen goed uit kan leggen nooit met vreemden mee te gaan zonder dat ze weten wat die mensen met hun willen doen
- afgestompt dier
- Forum fan
Cijfers heb ik niet direct bij de hand maar volgens mij komt incest binnen de familie kring heel erg vaak voor.marc aka controle schreef:Daar heb je denk ik wel een punt. Alhoewel ik denk dat incest (met ouders die het doen ben je sowieso verloren, wie moet je dan helpen?) niet zo heel vaak voorkomt in nederland.Kitty schreef:Jammer alleen dat het niet altijd vreemden zijn.marc aka controle schreef:Ik denk dat je kinderen goed uit kan leggen nooit met vreemden mee te gaan zonder dat ze weten wat die mensen met hun willen doen
Geloof verzet bergen onzin.

Veel meer dan je denkt inderdaad.afgestompt dier schreef:Cijfers heb ik niet direct bij de hand maar volgens mij komt incest binnen de familie kring heel erg vaak voor.
Maar dit is nogal offtopic, laten we het hier hebben over het gekuisde woordenboek.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

- afgestompt dier
- Forum fan
In deze kringen zie je vaak dat kinderen ontsporen als ze in aanraking komen met de echte wereld, als ze gaan studeren of zo. Er komt dan zoveel nieuws en voor hen spannends op hen af dat ze daar nauwelijks mee om kunnen gaan. Soms resulteert dat in een soort verlate puberteit of in een grenzeloosheid en ontdekkingstocht die alle perken te buiten gaat. 
Bij de reformatorische uitgeverij waar ik gewerkt heb zag je meiden van 21 giechelen om zaken waar je normaal op je 12de of 13de om zou gniffelen. Volwassenheid wordt vooruit geschoven en normale ontwikkeling in de weg gestaan.
Ik ben dus van mening dat men hier het doel mist, en men kinderen juist door ze overal van weg te houden juist extra kwetsbaar maakt.
Laten ze maar eens aantonen wat het slechte gevolg is van het gebruiken van een normaal woordenboek op jonge leeftijd. Ik heb nog nooit vernomen dat dit een slechte invloed zou hebben. De slechte invloed van kinderen overal van weghouden wordt op latere leeftijd wel vaak duidelijk. Je maakt op deze manier ook woorden als bijvoorbeeld sex, vagina of penis wel heel erg beladen en trekt het volledig uit het normale, dat heeft volgens mij dus een veel slechtere invloed op den duur. Dat wat verboden is heeft namelijk juist een sterke aantrekkingskracht om op ontdekking uit te gaan. Zeker op het gebied van seksualiteit.

Bij de reformatorische uitgeverij waar ik gewerkt heb zag je meiden van 21 giechelen om zaken waar je normaal op je 12de of 13de om zou gniffelen. Volwassenheid wordt vooruit geschoven en normale ontwikkeling in de weg gestaan.
Ik ben dus van mening dat men hier het doel mist, en men kinderen juist door ze overal van weg te houden juist extra kwetsbaar maakt.
Laten ze maar eens aantonen wat het slechte gevolg is van het gebruiken van een normaal woordenboek op jonge leeftijd. Ik heb nog nooit vernomen dat dit een slechte invloed zou hebben. De slechte invloed van kinderen overal van weghouden wordt op latere leeftijd wel vaak duidelijk. Je maakt op deze manier ook woorden als bijvoorbeeld sex, vagina of penis wel heel erg beladen en trekt het volledig uit het normale, dat heeft volgens mij dus een veel slechtere invloed op den duur. Dat wat verboden is heeft namelijk juist een sterke aantrekkingskracht om op ontdekking uit te gaan. Zeker op het gebied van seksualiteit.

Ook weer opgelost.
De reactie die vanavond uit Staphorst opklonk:

Dank jullie dus allemaal wel voor jullie reacties!Teletekst schreef:Uitgever Van Dale komt terug van zijn besluit om een christelijk woordenboek uit te brengen.Een gekuist woordenboek zonder vloek- en schuttingwoorden zal de onafhankelijkheid van Van Dale in gevaar brengen,vindt de directie nu.
Gisteren nog maakte de uitgever bekend dat vijf reformatorische basisscholen in Staphorst om de gekuiste Van Dale hadden gevraagd.Ze hadden beloofd om minimaal 2500 exemplaren te kopen.
Van Dale zou de pocketuitgave volgende maand op de markt brengen.Volgens de directie blijkt uit de vele reacties dat de geloofwaardigheid van Van Dale op het spel stond.
De reactie die vanavond uit Staphorst opklonk:
@#$%&*(!!!
Rede

Gelukkig dat Van Dale uiteindelijk toch het licht zag. Dit hadden ze ook meteen kunnen besluiten.

Ze hebben zelf al een oplossing, geloof ik. Een refo-docent had de volgende geniale inval:
----------------------------------------------------------
Handen ineen voor een reformatorisch woordenboek
In reactie op het nieuws vorige week dat uitgeverij Van Dale afziet van publicatie van het gekuiste woordenboek dat vijf christelijke basisscholen ontwikkelden, stelt Q. J. Dorst voor de handen ineen te slaan om te komen tot een reformatorisch woordenboek.
Met interesse nam ik kennis van het initiatief voor het gekuiste woordenboek. Een prima initiatief, naar de mening van mij en van vele anderen. Maar met stijgende ergernis heb ik kennisgenomen van de vele negatieve reacties hierop. De haat en de vijandschap tegen het gereformeerde volksdeel druipen eraf. En wat doen we eraan? Gaan we zuchtend over de boosheid van de buitenwereld over tot de orde van de dag, of ondernemen we actie? Dan bedoel ik niet met ’een bord voor je hoofd’ gaan lopen (demonstreren), maar er zijn andere mogelijkheden.
Hoewel ik zelf niet tot de potentiële gebruikers behoor, zou het me geducht spijten als dit woordenboek niet zou verschijnen. Om meer dan één reden. Toen ik de zaak op een rustig moment overdacht, kwam de volgende vraag naar boven. Hebben wij (de reformatorische scholen) uitgeverij Van Dale nodig om een verantwoord woordenboek te maken? Dit moeten we toch prima zelf kunnen! Ja maar, dat is toch verschrikkelijk veel werk? Misschien wel, maar het zou mee kunnen vallen.
Hoeveel reformatorische basisscholen zouden er zijn in Nederland? Ik heb geen idee, maar ongetwijfeld meer dan 26. Als 26 basisscholen elk één letter voor hun rekening nemen en als vervolgens een redactie van deskundigen uit eigen kring er haar licht over laat schijnen, dan moet er toch een prachtig reformatorisch woordenboek te maken zijn.
Een ander idee zou zijn om leerlingen van het voortgezet onderwijs erbij te betrekken. Leerlingen uit havo 4 of vwo 5 zouden onder leiding van hun eigen neerlandicus er een nuttige en voor hen tevens leerzame bijdrage aan kunnen leveren. Er zou een competitie van te maken zijn: welke school levert de beste verklaring bij een bepaalde letter?
Tale Kanaäns
Als ieder een stukje doet, valt de hoeveelheid werk erg mee. Het gaat tenslotte om een uitgave met de omvang van een pocketboek. Ook hebben we de mogelijkheid om woorden en begrippen die ons dierbaar zijn (uit de tale Kanaäns bijvoorbeeld) toe te voegen. Er zijn prima mogelijkheden om digitaal gegevens en informatie te verzamelen, uit te wisselen en te delen. Verder hebben we voldoende uitgeverijen en drukkerijen in eigen kring. Ook onderwijsorganisaties zoals Driestar educatief en DGS zouden er voor de organisatie van een en ander bij betrokken kunnen worden.
Ik zou een dringende oproep willen doen om ook in dezen de hand aan de ploeg te slaan en „onze smaders te antwoorden.” Niet met woorden, maar met daden. Met een reformatorisch woordenboek. Wie doet er mee?
De auteur is docent aan een reformatorische middelbare school.
Bron

----------------------------------------------------------
Handen ineen voor een reformatorisch woordenboek
In reactie op het nieuws vorige week dat uitgeverij Van Dale afziet van publicatie van het gekuiste woordenboek dat vijf christelijke basisscholen ontwikkelden, stelt Q. J. Dorst voor de handen ineen te slaan om te komen tot een reformatorisch woordenboek.
Met interesse nam ik kennis van het initiatief voor het gekuiste woordenboek. Een prima initiatief, naar de mening van mij en van vele anderen. Maar met stijgende ergernis heb ik kennisgenomen van de vele negatieve reacties hierop. De haat en de vijandschap tegen het gereformeerde volksdeel druipen eraf. En wat doen we eraan? Gaan we zuchtend over de boosheid van de buitenwereld over tot de orde van de dag, of ondernemen we actie? Dan bedoel ik niet met ’een bord voor je hoofd’ gaan lopen (demonstreren), maar er zijn andere mogelijkheden.
Hoewel ik zelf niet tot de potentiële gebruikers behoor, zou het me geducht spijten als dit woordenboek niet zou verschijnen. Om meer dan één reden. Toen ik de zaak op een rustig moment overdacht, kwam de volgende vraag naar boven. Hebben wij (de reformatorische scholen) uitgeverij Van Dale nodig om een verantwoord woordenboek te maken? Dit moeten we toch prima zelf kunnen! Ja maar, dat is toch verschrikkelijk veel werk? Misschien wel, maar het zou mee kunnen vallen.
Hoeveel reformatorische basisscholen zouden er zijn in Nederland? Ik heb geen idee, maar ongetwijfeld meer dan 26. Als 26 basisscholen elk één letter voor hun rekening nemen en als vervolgens een redactie van deskundigen uit eigen kring er haar licht over laat schijnen, dan moet er toch een prachtig reformatorisch woordenboek te maken zijn.
Een ander idee zou zijn om leerlingen van het voortgezet onderwijs erbij te betrekken. Leerlingen uit havo 4 of vwo 5 zouden onder leiding van hun eigen neerlandicus er een nuttige en voor hen tevens leerzame bijdrage aan kunnen leveren. Er zou een competitie van te maken zijn: welke school levert de beste verklaring bij een bepaalde letter?
Tale Kanaäns
Als ieder een stukje doet, valt de hoeveelheid werk erg mee. Het gaat tenslotte om een uitgave met de omvang van een pocketboek. Ook hebben we de mogelijkheid om woorden en begrippen die ons dierbaar zijn (uit de tale Kanaäns bijvoorbeeld) toe te voegen. Er zijn prima mogelijkheden om digitaal gegevens en informatie te verzamelen, uit te wisselen en te delen. Verder hebben we voldoende uitgeverijen en drukkerijen in eigen kring. Ook onderwijsorganisaties zoals Driestar educatief en DGS zouden er voor de organisatie van een en ander bij betrokken kunnen worden.
Ik zou een dringende oproep willen doen om ook in dezen de hand aan de ploeg te slaan en „onze smaders te antwoorden.” Niet met woorden, maar met daden. Met een reformatorisch woordenboek. Wie doet er mee?
De auteur is docent aan een reformatorische middelbare school.
Bron
Die docent heeft voor mij gelijk dat hij geen Van dale uitgeverij nodig heeft voor een eigen woordenboek. Ik zie ook niet in waarom eem gereformeerd woordenboek tot consternatie zou moeten leiden. Er bestaan ook Friese en Limburgse woordenboeken. Ik zal er zeker eentje gaan aanschaffen omdat ik bijzonder graag kennismaak met de culturele eigenheden van de Grefo waarin toch een deel van het Nederlandse culturele rugzakje terug te vinden is.. Wellicht verbreedt het mijn woordenschat van het oudnederlands nog wat, biedt het een verhelderend licht op sommigezinsconstructies in de Statenvertaling.en levert het zo haar eigen bijdrage aan de bevordering van de welbespraaktheid. Ik ben benieuwd of en wanneer het verschijnt.

equilibrist
Voor de minder gezouten mening...

Voor de minder gezouten mening...
Het leidt op zich ook niet tot consternatie bij mij hoor, wel dat ze hiervoor een gerenomeerd bedrijf als Van Dale uitgevers hiervoor wilden benaderen om hun visie op de taal op te leggen aan de NLse schooljeugd. Mijns insziens begeef je je dan nl. op een zeer gevaarlijk hellend vlak.

"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Dat is inderdaad zo.Sararje schreef:Het leidt op zich ook niet tot consternatie bij mij hoor, wel dat ze hiervoor een gerenomeerd bedrijf als Van Dale uitgevers hiervoor wilden benaderen om hun visie op de taal op te leggen aan de NLse schooljeugd. Mijns insziens begeef je je dan nl. op een zeer gevaarlijk hellend vlak.
De hele kwestie met het Staphorster woordenboek deed me denken aan het gesprekje dat de hoofdpersoon van George Orwells 1984 had met een redacteur van het nieuwe woordenboek:
Uit: George Orwell, 1984, Part 1, Chapter 5
http://www.george-orwell.org/1984/4.html'Don't you see that the whole aim of Newspeak is to narrow the range of thought? In the end we shall make thoughtcrime literally impossible, because there will be no words in which to express it. Every concept that can ever be needed, will be expressed by exactly one word, with its meaning rigidly defined and all its subsidiary meanings rubbed out and forgotten. (…) Every year fewer and fewer words, and the range of consciousness always a little smaller. Even now, of course, there's no reason or excuse for committing thoughtcrime. It's merely a question of self-discipline, reality-control. But in the end there won't be any need even for that. The Revolution will be complete when the language is perfect. Newspeak is Ingsoc and Ingsoc is Newspeak,' he added with a sort of mystical satisfaction. 'Has it ever occurred to you, Winston, that by the year 2050, at the very latest, not a single human being will be alive who could understand such a conversation as we are having now?'
"Wie ben ik? Wat doe ik hier? Waar is mijn Roddelflop?"
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf

Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf
Dank je, die had ik zelf kunnen quoten (1984 staat heel hoog op mijn lijst van fictionele boeken) :P

"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen

Voor thoughtcrime heb je geen woorden nodig. Ik kan allerlei sexuele standjes verzinnen waar ik geen naam voor heb. Ook lichaamsdelen kun je voor je zien zonder te weten hoe ze heten. En je kunt ze omschrijven.
Veel technische componenten zijn naar lichaamsdelen genoemd. Andersom kan ook als je de naam voor het lichaamsdeel niet weet.

Veel technische componenten zijn naar lichaamsdelen genoemd. Andersom kan ook als je de naam voor het lichaamsdeel niet weet.
Je kunt geloven dat de kat dood is. 
Je kunt geloven dat de kat levend is.
Je kunt geloven dat er helemaal geen kat in de kast zit.
Of je weet dat je het niet kunt weten.

Je kunt geloven dat de kat levend is.
Je kunt geloven dat er helemaal geen kat in de kast zit.
Of je weet dat je het niet kunt weten.