axxyanus schreef: ↑23 apr 2024 10:42
ChaimNimsky schreef: ↑20 apr 2024 03:00
Peter van Velzen schreef: ↑20 apr 2024 02:37
Je mag het niet met je geliefde eens zijn, maar als hij of zij een ernstig misdrijf pleegt, mag je dáár niet achter staan.
Achter iets of iemand staan, wat dat of die ook doet, is een vorm van aanbidding, welke ik volkomen afkeur.
Nergens wordt beweerd dat men achter het misdrijf zou staan. Erachter staan weerspreekt geen onenigheid, noch betekent het dat men achter eventueel begane misdaden zou staan -- het is geen teken van aanbidding, maar van emotionele verbondenheid. Wat Nederland heeft gedaan in het verleden, valt evenmin allemaal goed te praten en soms ook voor te schamen (bijv. wat men in Indonesië heeft aangericht en in de tijden van de slavernij), wat nergens betekent dat ik me er niet emotioneel mee verbonden voel en erachter zal blijven staan, hoe erg ik de misdaden ook veroordeel en deze me daadwerkelijk verdrieten.
Sorry maar ik volg hier Peter van Velzen. Achter iets staan betekent IMO meer dan emotionele verbondenheid.
Als iemand IMO een verkeerde keuze maakt, dan sta ik in een context waarin die keuze ter discussie staat, niet achter die persoon. Hoezeer ik in het algemeen die persoon als persoon zal ondersteunen.
Dus als je schrijft dat je achter Israël staat, wat er ook komen gaat, dan geef je wat mij betreft de indruk dat je de keuzes van Israël zal verdedigen wat er ook komen gaat. Want dat is wat "achter iemand staat" voor mij betekent.
Een moeder die er voor haar zoon wil zijn, ondanks te misdaden die hij heeft begaan, staat daarmee niet achter haar zoon. Het is IMO pas als zij de daden van haar zoon ook wi verdedigen dat we kunnen we kunnen zeggen dat zij achter haar zoon staat.
Jij gaat nu een specifieke context bouwen rondom
en vervolgens vanuit die specifieke context een bedoeling toeschrijven en ja, vanuit die bedoeling bekeken is achter iemand staan tevens achter diens daden staan.
Op die manier context bouwen om naar bedoeling toe te werken kan ook andersom en
men zou er zelfs van kunnen maken:
- "Nee, nee, ik bedoel het letterlijk!
Ik sta letterlijk achter hem, zodat ik hem dat duwtje in de rug kan geven
nou die voor de afgrond staat!" 
Zonder context
om bedoeling toe te schrijven betekent
- "Achter iemand staan":
Een steun voor hem zijn in moeilijke ogenblikken
BRON: ENSIE Spreekwoorden
Achter iemand staan
[zonder specifieker contect] betekent niet dat je diens daden goedkeurt,
maar dat je die persoon ondanks diens omstandigheden
niet laat vallen.
Ook in Engels betekent
'To stand behind someone':
- Offering support, backing, or loyalty to someone, especially in challenging situations. It implies being there for someone, supporting their decisions or actions, or defending them if necessary.
Mij bevreemd het idee dat ik medeplichtig zou zijn aan meer dan dertiguizend doden in Gaza omdat ik achter de IDF sta in de Gaza oorlog. Sterker, ik ben trots op de IDF dat de IDF de Collateral Damage dusdanig heeft weten te beperken ondanks alle inspanningen door Hamas om vanwege hun PR oorlog dat vele malen erger te maken.
Dat ik daar medeplichtig aan zou zijn vind ik net zo een gelul als wanneer iemand beweert dat degenen die er achter staan dat er nu vrede moet ontstaan via onderhandeling met alle partijen aan tafel, dat diegenen dan over een paar jaar medeplichtig zouden zijn aan de volgende pogrom die Hamas&Co dan uitvoeren in Israël door middel van
'al-Aqsa Storm 2.0'.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.