Georgie schreef: ↑08 mei 2024 00:25
Amerauder schreef: ↑07 mei 2024 13:33
Georgie schreef: ↑06 mei 2024 16:41
Nogmaals: "Het Atheïsme" bestaat niet!
Klopt. En ook het christendom bestaat niet. En het protestantisme niet en het nihilisme niet. Ook religie in het algemeen bestaat niet, en er is zelfs niet zoiets als de mens. Er zijn enkel allemaal verschillende mensen met allemaal verschillende opvattingen over van alles en nog wat.
En toch is dat de manier waarop we over deze zaken spreken. Alsof er een gemene deler zou zijn waardoor we in één keer iets kunnen zeggen over al die individuen tegelijkertijd. Mooi hè, hoe taal werkt?
Maar zo werkt het niet. En dat weet jij even goed als ik
Tegen zoveel moedwillig onbegrip en opzettelijk misinterpreteren van wat ik schrijf ga ik niet verder argumenteren.
Dat geldt ook voor alles wat je verder geschreven hebt.
Jawel, dat is hoe taal werkt, generaliserend.
En daar doe je zelf ook vrolijk aan mee door alle religie over één kam te scheren. Met atheïsme wil je het dan ineens anders hebben. Begrijpelijk, maar dat is gewoon het welbekende meten met twee maten. Ook het atheïsme is een levensbeschouwing, en met de onderliggende verschillen tussen atheïsten is het niet anders dan met de onderliggende verschillen tussen aanhangers van welke religie dan ook.
En het bijzondere is, ik stel juist voor om jou
niet generaliserend te behandelen door specifiek te vragen hoe
jij tot je mening komt, zonder daar aannames over te doen. Daar ben je blijkbaar niet van gediend. Waarom toch niet?
Ik ben niet aan het aan het argumenteren of interpreteren, ik
vraag gewoon waarop jij je meningen baseert, dat is alles. Het is een vraag. Als je zegt dat wetgeving omtrent abortus immoreel is bijvoorbeeld, dan vraag ik wat nu de doorslaggevende factor is op basis waarvan je zoiets immoreel verklaart. Waarom is de inperking van keuzevrijheid hier ineens een probleem terwijl het dat elders duidelijk niet is? Baseer je dat onderscheid ook nog ergens op of is het alleen maar... ja wat eigenlijk?
Maar misschien vraag ik nu iets heel raars, en is er van zoiets geen sprake. Misschien spreek je gewoon de gevoelens uit die je in jezelf aantreft zonder daar verder bij stil te staan. Dat kan ook natuurlijk ook. Dat is zelf hoe de meeste mensen opereren, dus wat dat betreft is het verre van vreemd. En het zou ook passend verklaren waarom je mijn vraag naar jouw motivatie niet kunt waarderen.
Peter van Velzen schreef: ↑08 mei 2024 05:30
Amerauder schreef: ↑07 mei 2024 13:48
Georgie schreef: ↑06 mei 2024 17:07
De Nederlandse samenleving streeft naar een veelkleurige, inclusieve samenleving waar iedereen zich vrij en veilig kan voelen, zonder beperkingen die door andere denkbeelden of culturen worden opgedrongen. Daarom moeten om te beginnen alle theïstische elementen uit onze wetboeken verwijderd worden.
Je ziet zelf niet de tegenstrijdigheid hierin? Hoe de tweede zin de eerste tegenspreekt?
Op welke manier is er tegenstrijdigheid?
“zonder beperkingen die door andere denkbeelden of culturen worden opgedrongen.”
Staat in contrast met:
“Daarom moeten om te beginnen alle theïstische elementen uit onze wetboeken verwijderd worden.”
Het verwijderen van elementen die aan de basis van onze samenleving staan is nu juist precies zo’n opgedrongen beperking.
“Die wetgeving die jullie daar hebben, die moet verwijderd worden! Jullie moeten je aan ons aanpassen!”
Zie je dat dan echt niet?
Goed, die wetten horen daar niet te zijn, dat kun je vinden natuurlijk, dat is prima. Maar ze zijn er, dat is een feit. En nu wordt er voorgesteld om het verwijderen van die wetten aan de samenleving op te dringen. Een
opgedrongen beperking.
Dus, op basis waarvan wordt de ene beperking goedgekeurd en de andere afgekeurd?
Peter van Velzen schreef: ↑08 mei 2024 05:30
Hoe kun je theïstische elementen in je wetboeken handhaven, als deze elementen altijd een beperking vormen die door de theïstische cultuur aan de samenleving wordt opgedrongen?
Dat geldt toch andersom precies zo? Draai de zin eens om. Hier, ik zal het uitspellen voor je:
“Hoe kun je atheïstische elementen in je wetboeken handhaven, als deze elementen altijd een beperking vormen die door de atheïstische cultuur aan de samenleving wordt opgedrongen?”
Snap nou toch dat je met deze houding de eigen persoonlijke zienswijze tot norm aan het verheffen bent, en aan de samenleving probeert op te leggen, precies zoals christenen dat altijd gedaan hebben. Dit is nu juist precies het probleem, het is precies dat wat jullie de christenen verwijten, en het wordt gepresenteerd als de oplossing!
Een wissel van de wacht, waarbij de ene banaliteit wordt ingeruild voor de andere, is geen oplossing, maar gewoon een voortzetting van hetzelfde, en misschien wel een intensivering.