Amerauder schreef: ↑13 mei 2024 15:46
Zo werkt het niet hè. Jij mag geloven wat je wilt, en ook deze woorden op je eigen manier gebruiken, ga je gang. Maar je hoeft niet van mij te verwachten dat ik jouw eigenaardige definitie precies zo overneem, en het is onzin om het een drogreden te noemen als ik dat niet doe.
Alleen al het simpele feit dat je mijn redenering een
'eigenaardige definitie' noemt toont al aan dat je er niets van begrijpt of er niets van wilt begrijpen.
In het eerste geval heb je niet het niveau om aan dit gesprek deel te nemen.
In het tweede geval ben je bevooroordeeld en voor je drogredenen aan.
Ik zie dat anders namelijk. Het atheïsme is gewoon één van de vele levensbeschouwelijke stromingen (–ismen) die de wereld telt. En net zoals met alle andere groepen voelen de leden zich o zo speciaal en uniek en helemaal anders dan alle andere mensen ter wereld. En net zoals met de andere groepen valt dat voor buitenstaanders reuze mee..
*1: Ik heb een aantal kenmerken waar alle mogelijke levensbeschouwelijke stromingen (-ismen) aan moeten voldoen genoemd. "Het Atheïsme" om jouw terminologie te gebruiken, voldoet aan geen ervan.
*2: Er bestaan geen groepen van mensen die zich verenigd hebben
omdat ze atheïst zijn. Atheïsten voelen zich ook niet vanuit hun atheïst zijn anders en/of beter dan anderen.
En het is ook volkomen logisch en natuurlijk dat iedereen dat zo voelt. Dat heeft niets met de inhoud van die opvattingen te maken, maar met het simpele feit dat iedereen zichzelf en zijn eigen groep anders ervaart dan alle anderen. Het
wij-perspectief verschilt nu eenmaal van het
zij-perspectief..
Voor jou misschien.
Voor mij niet en voor de mensen die ik ken ook niet.
'Vreemd. Volgens mij willen atheïsten wel degelijk dingen verbieden. Moord bijvoorbeeld, is vrij impopulair, ook onder atheïsten.'.
Je voorbeeld deugt niet.
Moord (op een lid van de eigen of van een bevriende groep) werd en wordt altijd en overal, in alle tijden als misdrijf gezien en als zodanig veroordeeld en bestraft. Dat is inherent aan het groepsdier-zijn van de menselijke soort. Dat heeft niets met verbieden te maken.
Het zijn de theïsten die er een goddelijk verbod van gemaakt hebben die vergolden moet worden. ("oog om oog, tand om tand")
Een theïst kan zeggen: ik wil dat, want het is lijn met wat mijn religie voorschrijft. Misschien staat er zoiets in een heilige tekst, of heeft een hoge vertegenwoordiger van die religie zoiets besloten,
Nu is mijn vraag: hoe ga je dat verbod rechtvaardigen, als je dat wegneemt?
Welk verbod?
een atheïst denkt niet in termen van geboden en verboden.
Dat is nu juist een belangrijke functie van religie, om zo’n ultieme autoriteit in te stellen. Als je dat weg wenst te nemen, wat komt er dan voor in de plaats?
Heb ik al eens uitgelegd: De innerlijke autoriteit. Medemenselijkheid, verantwoordelijkheidsbesef, het eigen morele kompas.
De “morele overtuigingen” van mensen lopen nogal uiteen. Hoe ga je dat doen dan met al die verschillende opvattingen? De meeste stemmen tellen? En wat nu als de meeste stemmen vóór theïstische wetgeving zijn?
Ik betwijfel sterk of die "morele opvattingen" bij weldenkende mensen met een normaal ontwikkelde innerlijke autoriteit zoveel verschillen.
Deze mensen hebben geen behoefte aan theïstische wetgeving.
Snap je, daar ligt een interessant vraagstuk, en ik vraag me gewoon af of jij daar een oplossing voor hebt bedacht. Wat komt er voor de ultieme autoriteit die religie te bieden heeft in de plaats?
Helemaal geen interessant vraagstuk.
Ieder weldenkend mens met een normaal ontwikkelde innerlijke autoriteit kent het antwoord: Het eigen morele kompas. Medemenselijkheid, empathie, integriteit, verantwoordelijkheid, de balans tussen ego-isme en altru-isme.
En daarnaast heeft iedere goed georganiseerde samenleving een uitgebreid pakket aan democratisch ontwikkelde afspraken om alles ordelijk te laten verlopen met inachtneming van ieders , grondrechten, vrijheid, veiligheid en bestaanszekerheid.
Merk op dat dit niet zozeer tegenwerpingen zijn maar vragen om opheldering, die duidelijke zouden kunnen maken wat het nu eigenlijk precies is dat je wilt.
Wat ik wil is een seculiere, inclusieve samenleving waar eenieder in vrijheid en veiligheid zichzelf kan zijn, ongeacht huidskleur, culturele achtergrond, religie (Ja ook religie), geslacht, gender, seksuele geaardheid, leeftijd enz. zonder de dwingende leefregels die theïsten zichzelf opleggen opgedrongen te krijgen.
Georgie schreef: ↑11 mei 2024 01:01
'Grappig dat je over vooroordelen begint.'
Ad hominem! maar ik geef grif toe: Ik heb –net als ieder ander– zo mijn vooroordelen.
Mij gaat het specifiek – en dat staat er duidelijk– om de
theïstische vooroordelen van waaruit Amerauder zijn uitspraken doet
Deze heb je duidelijk niet begrepen, ik zal het nog wat verder uitleggen:
Jij beweert dan mijn standpunten door theïstische vooroordelen zijn ingegeven. Dat is onjuist. Het tegendeel is waar.t
Dit is natuurlijk geen uitleg. Alleen maar een losse bewering waar ik niets mee kan.
Dan is de vraag: hoe kom jij daarbij? Neem jij dat aan op basis van jouw eigen vooroordelen?t
Misschien.
Maar dit is wat ik opmaak uit jouw reacties.
Indien dat geval is het grappig dat je over vooroordelen begint, want het zijn jouw eigen vooroordelen die jou mijn uitgangspunten aan vooroordelen doen toeschrijven. Snap je wat ik bedoel
Nee, leg eens uit?
Georgie schreef: ↑11 mei 2024 01:01
Ik ben nu wel erg nieuwsgierig naar de meningen van anderen. Nic? Amerauder?, Gerard? Dikkemick? Axxyanus? anderen?
Zoals Peter al aangeeft is religie niet privaat, maar publiek. Dat is een belangrijk punt want het raakt aan al het andere.
Maar Peter heeft het mis. (Sorry Peter dat jouw misser in mijn gesprek met een derde ter sprake komt. Maar ik
moest zijn bewering tegenspreken
Dat gelovigen met hun private overtuiging in het publieke domein treden maakt nog niet dat die overtuiging in het publieke domein thuishoort.
Dat is nu juist hoe het verschil tussen geloof en religie vaak wordt beschreven: geloof is meer het persoonlijke, heeft vooral met de beleving te maken, en zou dus ook prima tot de persoonlijke sfeer beperkt kunnen worden, maar religie is meer de uiterlijke verschijningsvorm daarvan, de omgang met anderen, rituelen, leefregels. Dat is politiek bij uitstek, en op geen enkele manier van het publieke leven te scheiden.
Mis!
Er is geen verschil tussen godsgeloof (want daar hebben we het over) en religie.
Vandaar dus mijn vraag: als je dat publieke gedeelte van religie weg wilt halen, wat zou daar dan voor in de plaats komen? Het dient immers een functie, het is er niet zomaar. Hoe zouden de dingen die nu op die manier worden opgelost, opgelost kunnen worden?
Er is geen publiek gedeelte van religie.