Piet veranderde ons wereldbeeld?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Apeiron

Piet veranderde ons wereldbeeld?

Bericht door Apeiron »

Regelmatig kom ik zinnen tegen als ''Piet veranderde daarmee ons wereldbeeld''. Vaak worden deze uitspraken als positief ervaren, denk aan bepaalde wetenschappelijke revoluties.
Maar ik vind Piet nogal angstaanjagend, alsof hij iedereen hersenspoelt en iedereen voortaan door de ogen van Piet de werkelijkheid ziet (heej dat rijmt :))
Dat is als je er over nadenkt eigenlijk best krankzinnig, want ik ben toch nog altijd degene die ervaart en waarneemt en zich een wereldbeeld vormt? 'Ons wereldbeeld' bestaat toch alleen theoretisch als samenstelling van verschillende individuele wereldbeelden of paradigma's, waarvan die van Piet eentje is?
Als dat het geval is, waarom overheerst een bepaalde visie bijv. van de wetenschap -noem het Pietisme- soms dan toch?
windsurfer
Diehard

Re: Piet veranderde ons wereldbeeld?

Bericht door windsurfer »

Apeiron schreef:Regelmatig kom ik zinnen tegen als ''Piet veranderde daarmee ons wereldbeeld''. Vaak worden deze uitspraken als positief ervaren, denk aan bepaalde wetenschappelijke revoluties.
Maar ik vind Piet nogal angstaanjagend, alsof hij iedereen hersenspoelt en iedereen voortaan door de ogen van Piet de werkelijkheid ziet (heej dat rijmt :))
Dat is als je er over nadenkt eigenlijk best krankzinnig, want ik ben toch nog altijd degene die ervaart en waarneemt en zich een wereldbeeld vormt? 'Ons wereldbeeld' bestaat toch alleen theoretisch als samenstelling van verschillende individuele wereldbeelden of paradigma's, waarvan die van Piet eentje is?
Als dat het geval is, waarom overheerst een bepaalde visie bijv. van de wetenschap -noem het Pietisme- soms dan toch?
Wetenschap heeft geen visie.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

En zeker op wetenschappelijk gebied zijn dergelijke zaken alleen maar goed, want het betekent dat we iets heel belangrijks hebben geleerd. Er niet aan willen omdat het eng is of tegendraads of niet-zo-intuïtief is onzin.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Plaats reactie