Prima! Eindelijk snap ik het.ChaimNimsky schreef: ↑07 apr 2024 10:46De crux is dat er nooit absoluut niets hoeft te hebben bestaan,
dat er geen begin hoeft te zijn geweest.
- Zonder begin: geen oorzaak en geen vooraf.
Ik ken niet één scheppingsverhaal welk voor mij beter voldoet dan het 'verhaal' waar ik hier en nu midden in zit. Kennelijk ging er 'iets' aan vooraf, pa en ma hadden seks en een eitje en een zaadje smolten samen. Ik ontstond weliswaar niet uit niets, maar niets wat er al was vóórdat ik bestond was ik. Ik ben ontstaan uit materie die in niets ik was. De materie waar ik 7 jaar geleden uit bestond, uit die materie besta ik niet meer en toch besta ik nog steeds.
Dat scheppingsverhaal gaat tevens op voor alles wat ik om me heen waarneem.
Zo binnen, zo buiten, zo boven, zo beneden.
Aangezien ik enigszins de toekomst kan voorspellen weet ik dat ik naar verwachting aan de tweede helft van mijn levens'wedstrijd' bezig ben. Hoe dicht ik de finish reeds genaderd ben kan ik niet nauwkeurig voorspellen, maar dat ik van die totale afstand naar die finish, vanaf mijn ontstaan/geboorte tot en met mijn dood, inmiddels meer dan de helft heb afgelegd twijfel ik geen moment aan. Het maakt daarbij ook helemaal niet uit of en hoe vaak ik scoor om er een verlenging en/of penalties uit te slepen, deze wedstrijd kan ik per definitie niet winnen,
want ik zal deze wedstrijd niet overleven. Ik zal de herhaling niet zien ...
Over minder dan het aantal jaren welk ik inmiddels geleefd heb zal al die [levende?] materie waar ik ooit uit bestaan heb reeds getransformeerd zijn naar 'iets' wat in niets meer ik is en ook nooit meer ik zal zijn. Al die [levende?] materie waar ik ooit uit bestond zal altijd blijven bestaan in één of andere vorm van één grote wir war van energie in beweging.
En ik zelf? Ik zelf zal nooit meer bestaan!
Dat het lijkt alsof tijd bestaat, alsof tijd voorbij gaat,
komt ook dankzij ons vermogen om enigszins de toekomst te kunnen voorspellen:
- we worden geboren
- we worden ouder
- we gaan dood.
- Wij, wijzelf,
jij+ik,
wij gaan voorbij ...