dikkemick schreef: ↑13 jul 2024 14:37
Gevalletje collateral damage: Nu.nl
Exact. Het IDF zegt zelf dat Mohammed Deif en een andere Hamas-leider zich op deze plek hadden verscholen tussen burgers en bevestigt dat er op z'n minst als nevenschade burgerslachtoffers worden aanvaard bij deze luchtaanval. Dat heet proportionaliteit: het belang van het militaire doel staat in verhouding tot de nevenschade. Het belang was in dit geval groot.
Mohammed Deif is een hele grote; natuurijk verschuilt die zich tussen de burgers en het lijkt me logisch dat er burgers bij omkomen, zoals het leger ook gewoon zegt. Ik geef om Israel. Die half miljoen slachtoffers in Syrië, die half miljoen burgerdoden in de golfoorlogen, de 300.000 slachtoffers in Darfur, de slachtoffers van de Jemenitische burgeroorlog, doen me evenveel als jullie, en om die paar Palestijnen verlies ik al helemaal geen slaap. Zolang Alcaraz morgen de finale op Wimbledon niet verliest en Spanje morgen de finale van het Europese Kamioenschap niet verliest, heb ik gewoon een goed weekend. En indien Mohammed Deif geneurtaliseerd is, dan is er nog maar een enkel kopstuk over in Gaza: Jahia Sinwar, degene via wie er werd onderhandeld.
dikkemick schreef: ↑13 jul 2024 17:30
Lees jij de berichtgeving wel m.b.t al die burgerslachtoffers en martelingen wel?
Jazeker, lidstaten als de Verenigde Staten, het Verenigde Koninkrijk, Polen, Litouwen, Roemenië, Turkije, en zelfs België en andere Europese landen, zijn beschuldigd van marteling en/of medeplichtigheid eraan. We hebben dan niet te maken met simpele criminelen, maar met aannemelijke terroristen die worden gemarteld en gevallen waarbij de nationale veilgheid en eigen burgers in gevaar kunnen komen. Een moeilijke ethische afweging, maar ik acht het vrijwel altijd een goed idee anderen te slachtofferen om Nederlandse, Israelische of Spaanse burgers te sparen.