Advaita vedanta filosofie en de eeuwige (niet actieve) waarnemer

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: Advaita vedanta filosofie en de eeuwige (niet actieve) waarnemer

Bericht door Peter van Velzen »

bonifacius schreef: 13 jul 2024 10:49

Enkele punten om te overwegen:

- De aard van de illusie: In hoeverre is de illusie van het "ik" reëel en in hoeverre is het een product van onze geest?
- De relatie tussen het "ik" en Brahman: Hoe kan het "ik", ondanks dat het een illusie is, tegelijkertijd een deel van Brahman zijn?
- De praktische implicaties van nondualisme: Hoe beïnvloedt het nondualistische begrip van het "ik" onze manier van leven en omgaan met de wereld?

Ik raad je aan om meer te lezen over nondualistische filosofieën om een diepgaander begrip te krijgen van deze complexe en fascinerende ideeën.

Laat het me weten als je nog vragen hebt of meer wilt verkennen over een specifiek aspect van nondualisme.
Geweldig toch die Artificiële-intelligentie! Ik zou het niet beter kunnen uitleggen. :lol:
:lol: :lol: :lol:

Een overduidelijk bewijs dat een Chatbot niet kritisch kan denken!
Ik denk als ik dat lees er nog wat andere dingen bij:
  • In hoeverre is "Onze geest" reëel en in hoeverre is zij een illusie.
  • Hoe kan Brahman - ondanks dat hij een - zuivere - illusie is (niet waarneembaar) toch bestaan als Grootste Gemene deler van non-dualistische denkers?
  • In hoeverre beïnvloed onze manier van omgaan met de wereld begrippen zoals "ik"?
  • Is het wel verstandig om veel van dergelijke één-richtingsdenkers te lezen?
  • Hebben non-dualistische filosofen wellicht een te groot EGO dat hen doet denken dat ze leraren zijn in plaats van lerenden?
Ik wens u alle goeds
bonifacius
Diehard

Bericht door bonifacius »

Peter van Velzen schreef: 14 jul 2024 00:19 Een overduidelijk bewijs dat een Chatbot niet kritisch kan denken!
Volgens Google's gemini zijn er nochtans wel raakvlakken tussen non-duailsten en vrijdenkers.
Zie maar...
Vrijdenkers en nondualiteit: Een verkenning van de raakvlakken

Vrijdenkers en nondualiteit delen een gemeenschappelijke kernwaarde: de zoektocht naar waarheid en bevrijding van beperkende overtuigingen. Beide benaderingen stellen vragen bij traditionele dogma's en nodigen uit tot een diepgaander onderzoek naar de aard van de realiteit en onze plaats daarin.

Vrijdenkers benadrukken het belang van kritisch denken, onafhankelijk onderzoek en het bevrijden van vooroordelen en overgeleverde ideeën. Ze stellen zich open voor diverse perspectieven en streven naar kennisverwerving door middel van observatie, rede en experiment.

Nondualiteit daarentegen benadrukt de eenheid van alle bestaan. Het stelt dat er geen fundamentele scheiding is tussen subject en object, waarnemer en waargenomen. Dit perspectief kan leiden tot een ervaring van diepe verbondenheid met alles wat is, en een bevrijding van het egoïstische 'ik'-gevoel.

Hoewel vrijdenkers en nondualiteit verschillende benaderingen hebben, kunnen ze elkaar op waardevolle wijze aanvullen:

- Kritisch denken: Nondualiteit kan baat hebben van de kritische blik van vrijdenkers om vage of tegenstrijdige beweringen te evalueren.

- Openheid: Vrijdenkers kunnen door nondualiteit worden uitgedaagd om hun mentale kaders te verruimen en nieuwe perspectieven te overwegen.

- Bevrijding: Zowel vrijdenkers als nondualisten streven naar bevrijding van beperkende overtuigingen, zij het op verschillende manieren.

De raakvlakken tussen vrijdenkers en nondualiteit bieden een vruchtbare grond voor verkenning en dialoog. Door open te staan voor elkaars perspectieven kunnen we dieper graven in de aard van de realiteit en onze eigen ervaringen betekenis geven.

Enkele resources:

Vrijdenken in België: https://www.vrijzinnigbrussel.be/wie-zi ... ch-denken/
Nondualiteit in Nederland: https://www.advaitacentrum.nl/publicati ... -dualiteit
Boek: "Vrijdenken en non-dualiteit" door Toon Tant: [ongeldige URL verwijderd]
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
holog
Diehard

Bericht door holog »

bonifacius schreef: 14 jul 2024 03:17
Vrijdenken in België: https://www.vrijzinnigbrussel.be/wie-zi ... ch-denken/
Referentie, locatie de vub (vrije universiteit België) - haha ...
En als referentie helemaal niet 'freethinker'
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Even over het Topic.

Een inactieve waarnemer kan niet bestaan.
Een waarnemer beïnvloedt altijd dat wat hij waarneemt.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
bonifacius
Diehard

holog schreef: 14 jul 2024 08:35 Referentie, locatie de vub (vrije universiteit België) - haha ...
Ja, wij oude Belgen hebben ook een vrijdenkers gilde. :wink:
En mijn geëerde inmiddels overleden landgenoot Moraalfilosoof Etienne Vermeersch wordt hier op het forum hoog ingeschat.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 14 jul 2024 10:00 Even over het Topic.

Tiberius,

a)
In het eerste bericht van dit topic wordt gesteld dat de A.V. een ander begrip hanteert:
In het Engels maakt men een onderscheid tussen consciousness en the mind. The mind is waar gedachten komen en gaan, cognities, zelfbeelden, dat doorheen de levensjaren verandert. Maar diegene die gewaar is, is onveranderd pertinent aanwezig, is eeuwig.
b)
Jouw eigen zienswijze inschattend zou ik jouw begrip toch omkeren:
Een waarnemer wordt altijd beïnvloed door wat er -al dan niet bewust- wordt waargenomen.

Het waarnemen vereist namelijk opslag en dat IS verandering.
Tenzij je een soort morfisch-Sheldrake idee hanteert dat opslag buiten jezelf plaatsvindt.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

heeck schreef: 14 jul 2024 15:01 Tiberius,

a)
In het eerste bericht van dit topic wordt gesteld dat de A.V. een ander begrip hanteert:
Hij kan wel zoveel hanteren in zijn gedachte wereld, daarmee bestaat het nog niet.

Als je iets waarneemt dan verandert dat.
Dat is een wet uit de natuurkunde.

Er is dus altijd een vorm van interactie tussen waarnemer en waargenomene.
bonifacius
Diehard

Peter van Velzen schreef: 14 jul 2024 00:19 Ik denk als ik dat lees er nog wat andere dingen bij:
  • In hoeverre is "Onze geest" reëel en in hoeverre is zij een illusie.
  • Hoe kan Brahman - ondanks dat hij een - zuivere - illusie is (niet waarneembaar) toch bestaan als Grootste Gemene deler van non-dualistische denkers?
  • In hoeverre beïnvloed onze manier van omgaan met de wereld begrippen zoals "ik"?
    ...
Deze vragen ga ik niet proberen te beantwoorden want ik ben geen Advaita-leraar en wil er ook geen zijn.
En sommigen van diegenen die het wel zijn, zoals die Jeff Foster geven het op na tien jaar of zo. Zo ken ik nog een Nederlander, Erik van Zuydam, die het opgegeven heeft na twee decennia, twintig jaar! :lol:
Zo grappig, ik was geabonneerd op zijn nieuwsbrief, waarvan dit de laatste is...
Op 13 dec 2023, om 14:13 heeft Erik van Zuydam het volgende geschreven:

Inspiratiemail

Een einde en een nieuw begin

Beste mensen,

Zo’n anderhalve maand geleden heb ik besloten om te stoppen met mijn activiteiten rond non-dualiteit en met iets geheel nieuws te beginnen. De inspiratiemail gaat voorlopig nog door.

Het besluit om er een punt achter te zetten kwam – gezien een ingrijpend nieuw inzicht, twee jaar geleden - niet uit de lucht vallen. Het kostte me echter de nodige moeite om iets wat ik in twee decennia had opgebouwd definitief los te laten. Sinds kort echter, viel spontaan het besluit, opeens was het duidelijk: “Het is klaar”.

En nu?

Kort na dit besluit kreeg ik een spontane ingeving om iets heel anders te gaan beginnen: Zuurstof Adem Therapie. In het kort: een methode waarbij je lichaam een tijdelijke zuurstofboost krijgt. Door een specifieke ademhalingstechniek, ondersteund door medische technologie die het mogelijk maakt om lucht met een zeer hoge zuurstofconcentratie in te ademen wordt de zuurstofopname in de bloedsomloop verhoogd. Dit heeft direct merkbare weldadige effecten op zowel fysiek als geestelijk niveau.
hij laat zijn non-dualiteit / advaita-socksangs achterwege en begint met een soort Adem therapie!
Hij gaat in de richting van Stanislav Grof waar ik 34 jaar geleden mee begonnen ben! :lol:
Al wat met adem therapie te maken heeft levert ten minste wat op inplaats van dat oneindige non-dualiteit geklets.
Peter van Velzen schreef: 14 jul 2024 00:19 [*]Is het wel verstandig om veel van dergelijke één-richtingsdenkers te lezen?
Wat verstandig om lezen is moet ieder voor zichzelf uitmaken.
Peter van Velzen schreef: 14 jul 2024 00:19 [*]Hebben non-dualistische filosofen wellicht een te groot EGO dat hen doet denken dat ze leraren zijn in plaats van lerenden?
Dat spirituele zoekers een groot ego hebben staat buiten kijf. Nergens zijn zo'n grote ego's te vinden als in die kringen want ze denken ooit iets verheven te kunnen vinden wat gekend is als 'verlichting'.
Iets belachelijker bestaat er niet!
Dat hebben Jeff foster en Erik van Zuydam uiteindelijk dan toch ook ingezien. Maar ja, ze zullen wel hun kost verdiend hebben met Advaita-leraar te spelen, waar niks mis mee is.
Ik heb dat twintig jaar geleden al ingezien dankzij een waarachtige Advaita leraar in India.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Grotendeels waar. zeker als je er andere waarnemingsbronnen dan lichtreflectie bij te pas komt. (waarbij overigens het waargenomen licht vernietigd wordt, maar het reflecterende object geen invloed hoeft te ondergaan van de waarneming)
Maar de waarnemer verandert zelf ALTIJD.
Ik wens u alle goeds
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 15 jul 2024 01:58Grotendeels waar. zeker als je er andere waarnemingsbronnen dan lichtreflectie bij te pas komt. (waarbij overigens het waargenomen licht vernietigd wordt, maar het reflecterende object geen invloed hoeft te ondergaan van de waarneming)
Wordt het waargenomen licht vernietigd of als energie opgenomen door de waarnemer?
Ik leefde in de veronderstelling dat het licht cellen vernietigt waarbij die vernieting voor de elektrische impuls zorgt die naar de hersens gaat, helemaal onjust?
    Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
    .Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
    De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
    bonifacius
    Diehard

Peter van Velzen schreef: 15 jul 2024 01:58 ...
    Wie is de waarnemer, de observerende in jouw geval?
    Als vrijdenker ben jij volgens mij niet vertrouwd met Zen Boeddhisme, mindfulness, en (gedegen) zelf-onderzoek al woon je wel in Thailand.

Uit transcript van onderstaande video vanaf 5 minuten ongeveer...
    ...
    mindfulness in Buddhism is more than just a practice, it is a way of living, It encourages one to recognise the position of the Observer as being always already prior to any perception, feeling or thought.

- I am not what is perceived, I Am The Observer of perceptions.
    - I am not the feeler, I Am The Observer of feelings.
    - I am not the thinker of thoughts, I Am The Observer of thought.

Thought is not stopped, rather thought is observed.
    From this understanding and point of view, I am is the untouched Observer.

Zen Buddhism suggests practices of inquiry in the form of koan’s. These paradoxical questions are meant to frustrate the thinking mind to such a degree as to bring it to a stop.
    As well as koan’s, Zen also has practices of self-inquiry. These questions of self- inquiry help one to radically examine the nature of self, or the sense of separate self, particularly the false sense of separate self that identifies as the thinker of thoughts.

Ultimately this radical inquiry reveals the so-called thinker of thoughts as just another thought and nothing more.
    The ego self as thinker of thoughts is utterly unreal, illusory and non-existent.
    There are only thoughts without a thinker.
    The ego self, or the sense of existing as a separate being, is utterly and completely illusory.
    ...
    bonifacius schreef: 15 jul 2024 04:57
    TIBERIUS CLAUDIUS
    Superposter

HierEnNu schreef: 15 jul 2024 04:05
    Peter van Velzen schreef: 15 jul 2024 01:58Grotendeels waar. zeker als je er andere waarnemingsbronnen dan lichtreflectie bij te pas komt. (waarbij overigens het waargenomen licht vernietigd wordt, maar het reflecterende object geen invloed hoeft te ondergaan van de waarneming)
    Wordt het waargenomen licht vernietigd of als energie opgenomen door de waarnemer?
    Ik leefde in de veronderstelling dat het licht cellen vernietigt waarbij die vernieting voor de elektrische impuls zorgt die naar de hersens gaat, helemaal onjust?
    Waarop Peter reageerde met:
    1. Het is beide het geval.
    2. Het zou kunnen gebeuren, maar het enige dat nodig is, is dat de cel voldoende energie krijgt voor de Axon om te vuren. Een deel van de invallende straling wordt vernietigd, maar de energie van dat deel, gaat niet verloren.
    Het foton wordt geabsorbeerd.

https://en.wikipedia.org/wiki/Visual_phototransduction
    heeck
    Ontoombaar

Bericht door heeck »

Peter van Velzen schreef: 15 jul 2024 01:58

Grotendeels waar. zeker als je er andere waarnemingsbronnen dan lichtreflectie bij te pas komt. (waarbij overigens het waargenomen licht vernietigd wordt, maar het reflecterende object geen invloed hoeft te ondergaan van de waarneming)
    Dit is dus een herhaling van zetten aan het worden omdat de Advaita en ander begrip hanteert voor waarnemer dan de westerse onderzoeker die ook al het waargenomene moet onderscheiden naar wat zelf energie uitzend en wat alleen reflecteert en daarom niet verandert.

Die waarnemer kan niet anders dan opslaan=veranderen, anders was er geen herinnering of reflex.

De een zal de betekenis nimmer aanpassen aan de door de ander gewenste.
    Vgl rood in de scheepvaart dat aan bakboord=links wordt getoond en de markering van mijn hoorapparaten die rood voor rechts hanteert.
    Of stoplichten met rood boven behalve bij het spoor.

Roeland
    PS
    De havenichten staan dan weer zo dat je rood op rood bij het binnenvaren kunt toepassen
    Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
    HierEnNu
    Superposter

Bericht door HierEnNu »

Dankjewel voor de link!

Ongelofeloos dat zulk verwondering wekkend wonderlijks
    door Creationisten wordt toegeschreven aan een Omnipotente Creator!

Aan een Omnipotente Creator die te dom is om voor de Duvel te dansen en
    mensen creëerde met als doel Zijn zoon Jezus te kunnen verwekken bij een Maagd,
    maar daartoe eerst de Helige Geest in het leven riep,
    waarom? Omdat de Omnipotente Creator zelf impotens was?
    Vervolgens werd Hij Zelf Jezus, om God als MensenZoon tussen de mensen te zijn,
    om vervolgens als mens de marteldood te kunnen sterven aan het kruis en
    aldoende samen te kunnen smelten als de DrieÉéheid 'Vader, Zoon en Heilige Geest'
    en dat alles met het doel de mensheid te verlossen uit de Zonde,
    de Zonde die de Omnipotente Creator zelf verzonnen had
    om de door Hem gecreëerde mens mee te verleiden tot de DoodZonde
    met als doel de mensheid te kunnen verlossen door middel van
    de dood van Zijn Zoon die Hijzelf is, was en zal zijn ... :angel12:

Toen in 2030 de gereïncarneerde Jezus tijdens een gesprek met diens psychiater opperde dat hij vreesde dat Hij psychotisch was vanwege Zijn waanidee dat Hij Gods Zoon was, stelde de psychiater Hem gerust met de woorden:
    • "Welnee Jezus, hier, neem nog een dosis DMT en bestudeer Advaite Vedanta grondig, dan kom je als vanzelf tot de Verlichtende realisatie dat niet jij psychotisch bent, maar dat God zelf psychotisch is en denkt dat Hij mens is, God denkt dat hij jou is!!

Vraag het anders dadelijk zelf maar aan God, Hij is mijn volgende cliënt"

God.jpg
    Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
    .Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
    De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
    holog
    Diehard

Bericht door holog »

bonifacius schreef: 14 jul 2024 14:19
    holog schreef: 14 jul 2024 08:35 Referentie, locatie de vub (vrije universiteit België) - haha ...
    Ja, wij oude Belgen hebben ook een vrijdenkers gilde. :wink:
    En mijn geëerde inmiddels overleden landgenoot Moraalfilosoof Etienne Vermeersch wordt hier op het forum hoog ingeschat.
    Etienne Vermeersch was van de universiteit van Gent.
    Het is de vub (waar ik zelf met veel plezier gestudeerd heb) die het 'freethinkers' motto heeft.
    The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
    Plaats reactie