De vrouwelijke verleidingskracht van het christendom

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Amerauder
Ervaren pen
Berichten: 884
Lid geworden op: 12 jun 2022 13:19

De vrouwelijke verleidingskracht van het christendom

Bericht door Amerauder »

Graag deel ik deze tekst van Friedrich Nietzsche met jullie, waarin hij zijn kritiek op het christendom uiterst krachtig samenvat.

Nietzsche is een van de belangrijkste filosofen van onze tijd. Eén van de thema’s die hij als geen ander weet te beschrijvingen is het samenspel aan uitdagingen waar onze samenleving mee te maken krijgt, als gevolg van het verval van de christelijke waarden. Hoe gaan we om met de problemen die ontstaan bij het wegvallen van dit fundament?

In dat kader vind ik dit stuk zeer interessant, omdat het mooi contrasteert met kritieken op het christendom die je vaker hoort, die toch vaak van een heel andere aard zijn. Zo hoor je mensen vaak klagen dat God ‘gemeen’ is, of dat hij ‘niet echt’ is, en dat soort dingen meer.

Nietzsche gaat er wat beide punten betreft een hele andere kant mee op. Ook hij heeft één en ander op het christendom aan te merken, maar dan op een andere manier. Hij maakt zich namelijk zorgen over de wijze waarop het christendom in zijn beleving de zwakheid promoot. Het verleidt mensen ertoe, zo is zijn analyse, om de zwakheid die men in zichzelf aantreft hoger te waarderen dan de kracht. Om aan de zwakheid voorrang te verlenen, boven de kracht.

Dat is een probleem, want we hebben die kracht hard nodig om de mensheid wel te laten varen. En dat probleem heeft met de daden van God, of met het wel of niet bestaan van God eigenlijk vrij weinig te maken. Het is een kwestie van de invloed die de christelijke idealen hebben op ons allemaal, en op de maatschappij in zijn geheel.

Hierbij de tekst, die ik De vrouwelijke verleidingskracht van het christendom heb genoemd:

"Friedrich Nietzsche" schreef:
Men mag het het christendom nooit vergeven, dat het mensen als Pascal te gronde heeft gericht. Men moet nooit ophouden, juist dat in het christendom te bestrijden, dat het de wil heeft juist de sterkste en hoogstaande zielen te verbrijzelen. Men mag geen vrede hebben, zolang dit ene nog niet met wortel en tak is uitgeroeid, namelijk het ideaal van de mens, zoals het door het christendom is uitgevonden, zijn eisen aan de mens, zijn nee en ja ten opzichte van de mensen. De gehele absurde rest van christelijke fabelen, begripsweverij en theologie raakt ons niets, zij kon nog duizendmaal dwazer zijn, zonder dat wij er een vinger om zouden verroeren. Maar dit ideaal bestrijden wij, omdat het met zijn ziekelijke schoonheid en vrouwelijke verleidelijkheid, met zijn geheime laster-welsprekendheid, speculeert op de lafheid en ijdelheid van moegeworden zielen – en de sterksten hebben hun ogenblikken van vermoeidheid – alsof alles, wat in dergelijke ogenblikken als het nuttigst en meest wenselijk schijnt (als vertrouwen, argeloosheid, bescheidenheid, geduld, liefde tot de naaste, toewijding, overgave aan God, in het kort een soort wegwissing van zijn persoonlijkheid) het nuttigst en meest wenselijk als zodanig zou zijn.

Alsof de kleine bescheiden misgeboorte der ziel, de deugdzame middelmatigheid en kuddedier-mens niet slechts de voorrang boven de sterkere, boosaardige, meer begerige, trotsere, meer vertroostende en daarom honderdmaal gevaarlijkere soort mens zou hebben, maar juist voor de mens in het algemeen dat ideaal, het doel, de maatstaf, de hoogste wenselijkheid zou geven.

Het voorhouden van dit ideaal was tot nog toe de ergste verzoeking waaraan de mens was blootgesteld, want daarmee werd de sterkere mens, die bij uitzondering en per geluk was ontstaan en is wie de wil tot macht tot wasdom van het gehele type mens een schrede vooruit doet, met de ondergang bedreigd. Met de waardetoeneming van dit ideaal zou juist de wasdom van deze hogere mensen aan de wortel worden uitgegraven, deze mensen, die door hun hogere aanspraken en doeleinden vrijwillig ook een gevaarlijker leven (economisch uitgedrukt; stijging der ondernemingskosten en evenzo geringere waarschijnlijkheid van slagen) op de koop toenemen.

Wat wij in het christendom bestrijden?

Dat het de sterken wil breken, hun de moed wil ontnemen, hun droeve uren en vermoeienis wil benutten, hun moedige verzekerdheid in onrust en gewetenswroeging wil doen verkeren, dat het de voorname instincten giftig en ziek weet te maken, totdat zich hun kracht om hun wil tot macht ontvalt, ja tegen henzelf keert – totdat de sterken door uitspattingen van zelfverachting en zelfmishandeling te gronde gaan, deze huiveringwekkende manier van te gronde gaan, waarvan Pascal ons het meest bekende voorbeeld geeft.

Een aantal dingen vallen mij op:

1) Zelfs de sterkste zielen hebben wel eens een moment van zwakte. Dat lijkt me een zeer waardevol inzicht. Wat het christendom doet, en waar Nietzsche zich dus tegen uitspreekt, is deze momenten van zwakte tot de norm verheffen, alsof dit het hoogst haalbare zou zijn. Is dat een terechte kritiek? En zijn wij in onze tijd, waarin het christendom kleiner is geworden, aan dat verheerlijken van zwakte voorbij? Of is het juist erger geworden?

2) De onwaarheid van het christendom zou hem geen vinger doen verroeren, zelfs niet als het “nog duizendmaal dwazer” zou zijn. Wat een contrast met de nieuwe atheïsten, die voor een groot deel religie verwerpen omdat het ‘incorrecte’ of zelfs ‘niet te bewijzen feitelijke claims’ zou bevatten, en dat soort pietluttigheden meer. Hier speelt iets heel erg anders, iets vele malen wezenlijkers.

3) Nietzsche spreekt niet tegen dat het vreedzame beeld dat het christendom schetst een mooi en aantrekkelijk beeld is. Integendeel, hij waarschuwt er juist voor op een wijze die benadrukt dat hier de kracht zit van deze visie. Vandaar: “ziekelijke schoonheid” – elders spreekt hij van “suikerzoete charme” – hij ontkent niet dat het inderdaad een mooi beeld is, maar waarschuwt tegen de verraderlijkheid ervan, de negatieve gevolgen waar misschien niet iedereen even opmerkzaam van is.

Ik ben benieuwd of jullie iets kunnen maken van deze kritiek op het christendom.
Dries
Forum fan
Berichten: 261
Lid geworden op: 26 jul 2013 03:14

Re: De vrouwelijke verleidingskracht van het christendom

Bericht door Dries »

Ja,

Het is dubbel voor mij.

Nietzsche had ook de gedachte, zo vernam ik van Bertrand Russell, dat Napoleon uiteindelijk tot een betere wereld heeft geleid. Dus die sterke ziel, ondanks zijn uitspattingen, bracht ons vooruit. Mijn eigen woorden eh.

Maar wie zijn de sterke zielen van vandaag? Poetin? Trump? Netanyahu?

Ze hebben zeker een wil tot macht. Het zijn zeker sterke zielen. Maar ja, ik denk dat ze ook weinig gemeen hebben met Pascal. En ik denk niet dat ze de wereld al te zeer vooruit helpen.

Maar ik kan me daar wel in herkennen. Ik had ook dromen om dingen te verwezenlijken. En uiteindelijk was ik zo bezig met wat mensen van mij dachten, dat ik ten onder ging. Die dingen bestaan nog altijd, volgens mij. Moraliteit wordt vaak toegepast als een kwaad om mensen onterecht te onderdrukken. En om henzelf te zuiveren door hen uit te sluiten. En al dat.

Misschien is dat een beetje wat het Christendom ook vroeger des te meer deed.

Ik weet niet zozeer wat dat te maken heeft met vrouwelijkheid.

Ik vind Greta Thunberg ook sterk trouwens. Hoe zij aangevallen wordt en overeind blijft.

Het lijkt erop dat sterke zielen in beide richingen werken. In tal van richtingen werken. Eerlijk gezegd... ik zou het niet erg vinden als Poetin uiteindelijk onderdrukt kan worden, bv. op politiek vlak, als een meer gematigde partij dan het roer zou overnemen. Maar zijn sterke wil blijft maar overeind...
Dries
Forum fan
Berichten: 261
Lid geworden op: 26 jul 2013 03:14

Re: De vrouwelijke verleidingskracht van het christendom

Bericht door Dries »

En Poetin lijkt misschien een meestermoraal te hebben. Hij is dan de sterke man, nobel als hij is... ahum...

Maar hij maakt zijn eigen bevolking intellectueel zwak via een propaganda systeem.

Navalny, sterk, een wil tot macht, wordt ondermijnd. Navalny had voor mij de meest uitzonderlijke persoonlijkheid, t.o.v. Poetin.

Men zegt wel is dat Nietzsche geen man was van zijn tijd. Eerder tijdloos. Maar hij kwam uit een bepaalde periode. Een periode waarin het christendom nog sterker was dan in de twintigste eeuw, waarin tal van nobele mensen hun intrede maakten, zoals Hitler en Stalin...

Het is verrassend hoe makkelijk Nietzsche te bespotten is. Dat wisten de Nazi's ook al.

Ik weet wel... Nietzsche moest van zulke mensen niet veel hebben.

Maar wie zijn dat dan... zij met een meestermoraal? Poetin heeft ook zijn eer hoor.

Het is gewoon vertroebeld. Zij die sterk zijn en uitzonderlijk zijn, Julian Assange mischien, die vast ook wat gebroken is. Maar heeft hij dan zo'n typische meestermoraal?

En wie ondermijnt er nu wie? Het gaat in alle richtingen. Hoe ziet de overmens er nu uit? En waarom blijft de eternal recurrence uit?

De mens is nog altijd volop in ontwikkeling. Maar niet altijd volgens Nietzsche zijn plan.

Maar ja, misschien dat Nietzsche van mij niet zoveel zou moeten weten. Ik met mijn meestermoraal, tegen hem ingaand.

Nee, vast ben ik zwakzinnig. Zonder eer. Zonder zelfdiscipline.

Vele vrouwen weten het wel. Het is de man die geregeld vindt dat hij moet presteren en volharden om zo grootse dingen te kunnen bereiken.

Vrouwen stellen geregeld dat wanneer ze zulke "mannelijke energie" loslaten, dat de dingen dan des te meer tot hen komen. Ze vinden hun creativiteit wanneer ze voelen dat ze gewoon zichzelf kunnen zijn. In hun flow.
Gebruikersavatar
Amerauder
Ervaren pen
Berichten: 884
Lid geworden op: 12 jun 2022 13:19

Re: De vrouwelijke verleidingskracht van het christendom

Bericht door Amerauder »

Dries schreef: 15 jul 2024 17:32
Maar wie zijn de sterke zielen van vandaag? Poetin? Trump? Netanyahu?

Ik weet niet of dat sterke zielen zijn. Trump in ieder geval niet. Ze gebruiken soms de taal van kracht, de symboliek, maar dat is aankleding, het is zelf nog geen kracht.

Dries schreef: 15 jul 2024 17:32
Ze hebben zeker een wil tot macht.

De wil tot macht is meer iets dat je bent, dan iets dat je hebt. Zoals iemand zou zeggen dat jij de atomen bent waar je lichaam uit bestaat, zo is de wil tot macht meer als een metafysisch principe om te beschrijven waar de wereld uit bestaat, dan de wil in de dagelijkse zin van het woord, die je in je eigen innerlijke wereld aan kunt treffen.

Wel is er een reden dat het concept daarnaar vernoemd is natuurlijk, en dat is omdat de wil die je in jezelf aan kunt treffen er misschien nog wel het meest op lijkt, er de meest herkenbare vorm van is. Het betekent niet: Napoleon die graag keizer wil worden, maar dat Napoleon graag keizer wil worden is er wel een uitdrukking van.

Dries schreef: 15 jul 2024 17:32
Maar ik kan me daar wel in herkennen. Ik had ook dromen om dingen te verwezenlijken. En uiteindelijk was ik zo bezig met wat mensen van mij dachten, dat ik ten onder ging.

Maar is het “bezig zijn met wat anderen van je denken” een symptoom van kracht? Ook de sterksten zullen zich er wel eens mee bezig moeten houden, maar het is eerder een teken van een gebrek aan kracht, dat je met anderen bezig bent, je afvraagt of ze je wel goedkeuren, etc…

Is kracht niet meer als, ik ga deze weg, onafhankelijk van wat jij er van vindt? Je bent welkom om aan te sluiten, maar je mag ook hier blijven liggen, langs de kant van de weg.

Dries schreef: 16 jul 2024 12:10
Maar wie zijn dat dan... zij met een meestermoraal?

Het concept is misschien beter bruikbaar om de verschillende houdingen die je in jezelf kunt aantreffen met elkaar te vergelijken dan persoonlijkheden van beroemdheden.

In deze spektakelmaatschappij van ons worden de mensen die hun eigen weg gaan steeds meer uit het zicht van de massa’s gehouden – wat dat betreft is het niet vreemd dat als je naar de grootste wereldwijde beroemdheden kijkt, dat je dan enkel nog toneelspelers aan zult treffen. Het informatietijdperk noemen wij het, misschien zal het ooit nog eens ‘de eeuw van de toneelspeler’ genoemd worden.

Dries schreef: 16 jul 2024 12:10 En waarom blijft de eternal recurrence uit?

De vraag is niet zozeer of het daadwerkelijk zou gebeuren, maar of je het zou willen, of je sterk genoeg bent om het aan te kunnen. Het is een psychologische test ontworpen om vast te stellen of je bereid bent de werkelijkheid te omarmen, inclusief de minder mooie kanten van het leven.
Dries
Forum fan
Berichten: 261
Lid geworden op: 26 jul 2013 03:14

Re: De vrouwelijke verleidingskracht van het christendom

Bericht door Dries »

Ja, een mooi antwoord, vind ik.

Die wil tot macht heeft iets. Dat men ergens iets wilt bereiken, iets wilt veranderen. Omdat men ergens aanvoelt... weet... vermoedt... dat er ergens iets te verbeteren is, verder te ontwikkelen is. Om zo te zijn, om dat in jou te hebben.

Dat is was Julian Assange zeker had. En ergens zal behouden, zelfs als hij geen grootse dingen meer zou proberen te presteren. Gewoon, als een besef voor zichzelf.

Vele mensen ontvluchten natuurlijk ook sociale media... en het informatietijdperk. Of dan toch voor een stukje. Meer op zoek naar henzelf. Ik zie dat soms op YouTube. Mensen wonend in een klein huisje. Op zoek naar henzelf. Een heel ander leven. Een eigen keuze. Een eigen wil, uitgaande van henzelf met de durf om die weg in te slaan. Misschien blijven ze zo een beetje de toneelspeler. Of misschien wordt het des te meer een nieuwe manier van zijn voor hen.

Niet zo groots. Niet zozeer een wil tot macht. Misschien een beetje.

Het is vrij zelden dat iemand echt op de grens van genialiteit staat. Dat ze ergens aan het doorbreken zijn. Tot nieuwe horizonten. Onbekend terrein om zo de wereld mogelijk voor goed te veranderen.

Technologie is er als iets dat continue de wereld verandert. Met tal van effecten. Soms eerder verslavend. Zoals een kudde mentaliteit in de vorm van een smartphone die steeds lonkt. Of als sociale media die hen wat indoctrineert.

Soms ook verrijkend. Misschien komt er een wereld waarin mensen des te grotere mentale capaciteiten krijgen. Mogelijk met de hulp van technologie. AI, computerchip in de hersens... De mogelijkheden lijken toe te nemen.

Wat kan men nu doen?

Wel ja, misschien om het aan te moedigen dat mensen voor zichzelf denken. In het onderwijs, via debatten. Misschien via competities waarin mensen hun creatieve prestaties kunnen neerzetten. Misschien door een samenleving te hebben waarin creativiteit meer wordt gewaardeerd.
Dries
Forum fan
Berichten: 261
Lid geworden op: 26 jul 2013 03:14

Re: De vrouwelijke verleidingskracht van het christendom

Bericht door Dries »

Ik weet dat het eigenlijk geen antwoord is op uw vraag.

Maar er zijn twee tegengestelde "krachten". En ik bedoel hier niet Apollo en Dionysus.

Er is die wil tot macht, als een manier van zijn. Waarmee je iets kan willen bekomen. Dat is dan de eerste "kracht" Ik weet geen beter woord...

En dan is er het inzicht dat men heeft van waaruit men dat wilt bekomen.

Bij Hitler leek dat bv. niet goed te werken. Hij had een wil tot macht, ook als een manier van zijn. Maar zijn inzichten leken vaak aan werkelijk inzicht te ontbreken. Hij vormde een wil, zichzelf overtuigend dat hij het bij het juiste eind op basis van de "kennis" die hij zich voorhield als daadwerkelijke kennis. En hij zag niet in dat hij fout was. Hij zag niet in dat hij vele dingen niet wist. En natuurlijk is het als positief te beschouwen dat je pas een wil tot macht nastreeft als je voldoende een daadwerkelijk inzicht hebt. En dat je dan ook het kan laten om zulke wil tot macht uit te oefenen.

Dus er is dan die tweede kracht die stelt... geen wil tot macht uitoefenen... wachten... beter niets doen als ik het niet beter weet...

En die twee lijken elkaar aan te vullen. Een beetje als Yin en Yang. Misschien richting Daoïsme.

Ik denk niet slechts dat het Apollo en Dionysus is als tegengestelde krachten. Waar men werkelijk naartoe lijkt te willen, zijn de processen die de hersens gebruiken om zo een bewustzijn te vormen. Ja, ook chaos is daarbij, irrationaliteit, voorgesteld als Dionysus.

Maar het lijkt niet slechts dat te zijn. Het lijkt veel ingewikkelder te zijn. En ik kan u niet zeggen hoe het is. Want ik kan maar voor een stukje begrijpen hoe mijn eigen hoofd werkt. En daar lijkt iedereen last van te hebben.

Wij begrijpen niet hoe we bewust zijn. En met bewust zijn, bedoel ik hier niet, hoe we perceptie hebben. Dat is een apart probleem. Ik bedoel hier... dat we slechts in beperkte mate in staat zijn om de processen te begrijpen die leiden tot onze eigen inzichten. En ons eigen gedrag.

Niet dat zoiets voor mij zozeer zou hoeven. Want we passen die processen toch reeds toe. Maar er bestaat wel de kans, dat zulk inzicht in die processen zou kunnen leiden tot een verdere ontwikkeling doordat de verworven inzichten mogelijk zouden kunnen onbewust toegepast worden door onze hersens.

Maar ik weet eigenlijk niet wat ik juist bedoelde... :)
Dries
Forum fan
Berichten: 261
Lid geworden op: 26 jul 2013 03:14

Re: De vrouwelijke verleidingskracht van het christendom

Bericht door Dries »

Je hebt ook bv. liefde dat zich kan manifesteren als de wens voor de andere om sterk te zijn.
Willen dat iemand sterk is uit liefde. Dat de andere willen schenken.

En dan krijg je waarden zoals eerlijkheid. Evenzeer soms kordaat zijn. Misschien soms niet al te behoedzaam. Niet al te beschermend. Ook niet afstotend. Samen sterk zijn door sterk vertrouwen. Samen op een pad dat beiden sterk zou maken. Wat men bv. soms ziet bij een trainer en zijn leerling.

Maar die trainer heeft een concreet doel. In het leven is dat moeilijker. Wat is het doel? Naar waar moet ik die persoon leiden? Weet ik het zelf voldoende om die persoon te leiden?

En zo krijg je weer dat tegenovergestelde aspect tussen wil tot macht en onwetendheid. En als een gevolg... kan men het wensen om die persoon wat vrij te laten. Niet altijd maar soms wel. En dat kan dan evenzeer net vertrouwen in de hand werken. En zo kan men de persoon voor een stuk aanmoedigen om een eigen persoonlijkheid te ontwikkelen. Om de dingen zelf uit te zoeken. En evenzeer... om niet te forceren.

Hitler zijn vader forceerde vaak. Hij was een autoritair figuur. En Hitler werd dat uiteindelijk ook door zijn wil te forceren.

Maar evenzeer kan men te beschermend zijn. Te zorgzaam zijn. De persoon te weinig loslaten om zo onbedoeld controle uit te oefenen op die persoon. Zodat die persoon te weinig een eigen richting zou uitgaan. Dat is soms hoe het christendom zich wel lijkt te manifesteren bij doodgewone christenen. Ze moedigen het vrije denken onvoldoende aan.

Maar er is geen systeem. Want de persoon die vrij is, zal uiteindelijk voor een stuk vrij zijn van een systeem. Om zo in staat te zijn tot creativiteit.

Men kan dingen meegeven. Maar het onbekende loert altijd. De chaos is om de hoek. Is voor een stuk het doel. Want de chaos ontstaat door de confrontatie met het onbekende. Men leidt de persoon naar de chaos. Maar niet alle chaos hoeft steeds opnieuw beleefd te worden, denk ik. Men mag vast voor een stuk kunnen vertrouwen op de inzichten die mensen hebben verkregen doorheen de geschiedenis.

Maar al dat... is dat Apollo of Dionysus?

Misschien is het Apollo die te veel tijd heeft doorgebracht bij Aphrodite.
Plaats reactie