Cognitieve Dissonantie.
Moderator: Moderators
- Universal soldier
- Forum fan
Cognitieve Dissonantie.
https://psycholoog.nl/blogs/wat-is-cogn ... ssonantie/
Iemand hier ervaring mee? En hoe ga jij er mee om? Graag ga ik hierover in dialoog met jullie. Zelf heb ik er ( ook ) ervaring mee.
MVG.
FS aka US.
Iemand hier ervaring mee? En hoe ga jij er mee om? Graag ga ik hierover in dialoog met jullie. Zelf heb ik er ( ook ) ervaring mee.
MVG.
FS aka US.
Universal Soldier a.k.a. Fred-E Skywalker.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Re: Cognitieve Dissonantie.
De katholieke hebben daar de biecht voor.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
- Universal soldier
- Forum fan
Dit vind ik voor de dialoog een hanteerbare en zakelijke definitie: Cognitieve Dissonantie, jij ook?Universal soldier schreef: ↑27 jul 2024 09:01 https://psycholoog.nl/blogs/wat-is-cogn ... ssonantie/
MVG.
FS aka US.
Een dialoog houdt wederzijdsheid in, maar mij bekruipt het gevoel dat je zelf terughoudend bent om jouw eigen persoonlijke, soms emotioneel diepaande ervaringen, ter discussie te stellen?
Vertel, wat wil jij zelf kwijt over jouw eigen ervaring ten aanzien Cognitieve Dissonantie?
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
.
.
Deze Wiki pagina is veel uitgebreider dan gebruikelijk.HierEnNu schreef: ↑27 jul 2024 11:14 Dit vind ik voor de dialoog een hanteerbare en zakelijke definitie: Cognitieve Dissonantie, jij ook?
Vooral opgemaakt nav. van de theorie uitgewerkt door Leon Festinger. Geeft mij een beter inzicht in Cognitieve Dissonantie en de oorzaken ervan.
Wat mij opvalt is het voorbeeld van de voorspellingen en overtuigingen die niet uitkomen, waarna de eerste gegevens zo aangepast worden, dat de voorspelling vooruitgeschoven wordt en er een versterkte evangelieseringsdrang optreedt.Wikipedia schreef:Cognitieve dissonantie is de onaangename spanning die iemand ervaart bij tegenstrijdige overtuigingen, ideeën of opvattingen of bij handelen in strijd met de eigen overtuiging. In zijn boek A Theory of Cognitive Dissonance uit 1957 stelde Leon Festinger dat mensen streven naar het verkleinen van dissonantie en daarvoor hun opvattingen of gedrag aanpassen.
Meer om zichzelf te overtuigen, dat ze het niet verkeerd hadden en niet te gooedgelovig dus, maar dat iets of iemand de voorspelling aangepast had.
Vooral het geloof in spoedige komst van de eindtijd is daar een sterk voorbeeld van.
Zowel binnen de ontwikkeling van het christendom met de de veranderde aard en gebeurtenissen voor de wederkomst van de messias/Christus, alsook erbuiten.
Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar.
Heb jij voorbeelden, die herkenbaar zijn voor jou?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Ik heb te pas en te onpas in diverse topics al voorbeelden aangedragen waar ik geconfronteerd word met Cognitieve Dissonantie. Ik voel hier en nu geen enkele behoefte om in het wilde weg situaties op te dissen waar ik geconfronteerd word met Cognitieve Dissonantie en hoe ik daar vervolgens mee gedealed heb. Iemands nieuwsgierigheid bevredigen ben ik niet zo van. Daar waar het me toepasselijk lijkt kom ik daar graag als vanzelf mee en nu er hier en nu een topic is geopend met de titel 'Cognitieve Dissonantie' zal ik zulks met alle liefde hier neerschrijven.Maria schreef: ↑27 jul 2024 12:32Deze Wiki pagina is veel uitgebreider dan gebruikelijk.HierEnNu schreef: ↑27 jul 2024 11:14 Dit vind ik voor de dialoog een hanteerbare en zakelijke definitie: Cognitieve Dissonantie, jij ook?
Vooral opgemaakt nav. van de theorie uitgewerkt door Leon Festinger. Geeft mij een beter inzicht in Cognitieve Dissonantie en de oorzaken ervan.
Wat mij opvalt is het voorbeeld van de voorspellingen en overtuigingen die niet uitkomen, waarna de eerste gegevens zo aangepast worden, dat de voorspelling vooruitgeschoven wordt en er een versterkte evangelieseringsdrang optreedt.Wikipedia schreef:Cognitieve dissonantie is de onaangename spanning die iemand ervaart bij tegenstrijdige overtuigingen, ideeën of opvattingen of bij handelen in strijd met de eigen overtuiging. In zijn boek A Theory of Cognitive Dissonance uit 1957 stelde Leon Festinger dat mensen streven naar het verkleinen van dissonantie en daarvoor hun opvattingen of gedrag aanpassen.
Meer om zichzelf te overtuigen, dat ze het niet verkeerd hadden en niet te gooedgelovig dus, maar dat iets of iemand de voorspelling aangepast had.
Vooral het geloof in spoedige komst van de eindtijd is daar een sterk voorbeeld van.
Zowel binnen de ontwikkeling van het christendom met de de veranderde aard en gebeurtenissen voor de wederkomst van de messias/Christus, alsook erbuiten.
Maar als je zelf wat moeite wilt doen om jouw nieuwsgierigheid te bevredigen, dan stel ik voor dat je de zoekfunctie gebruikt, waarschijnlijk vind je al snel een flink aantal schrijfsels waar ik het letterlijk over mijn Cognitieve Dissonantie heb, als je zulks dan hier ff citeert met verwijzing naar de context, dan kunnen we het daar uitgebreid over hebben, tenzij het TE persoonlijk is en/of ik nog midden in het proces zit wat ik hier ergens ooit als 'defragmentatie' benoemd heb.
Of, zoals ik ook aan TO voorstelde, vertel,
wat wil jij zelf kwijt over jouw eigen ervaring ten aanzien Cognitieve Dissonantie?
.
.
.
.
ff Snel een voorbeeldje opgeduikeld
om mijn gebruik van het begrip 'defragmentatie' te duiden:
HierEnNu schreef: ↑22 jul 2024 16:15Bedankt voor je advies welk goed binnenkomt, net als de stichtelijke woorden van Peter laatst waar ik ook nog op moet reageren. Zulks helpt mij bij mijn zelfonderzoek doordat het mij confronteert met zaken waar ik het cognitief mee eens ben, maar zodra ik dat probeer te integreren er gevoelsmatig van alles in opstand komt, oftewel de befaamde Cognitieve Dissonantie steekt in alle glorie de kop op. Zulks veroorzaakt bij mij 'Werk in uitvoering' en kan ik als reactie [nog] niet concreet verwoorden dus daar kom ik nog op terug.Rereformed schreef: ↑18 jul 2024 06:07Advies: bezin je op je eigen gedrag. Indien je op 27 oktober al had besloten "Het wordt mij nu echt te bizar om hier nog verdere woorden aan vuil te maken!", had dat dan ook gedaan!
Ik schreef mijn laatste bijdrage aan dit topic op 25 oktober, en heb daarna heerlijk ontspannen van mijn leven in het rustige Finland kunnen genieten. Neem een voorbeeld aan deze tip als het je teveel wordt!
P.S. Wat chromis schreef is wel het overdenken waard!
Zulks verbeeldend verwoorden lukt me wel al iets beter, omdat daarbij het stukje emotie ook een plaatsje krijgt. Zit ik qua interpretatie van jouw schrijfsel daarmee enigszins in de juiste richting wat betreft wat jij me adviseert? Dat zou kunnen helpen om mijn ontstane Cognitieve Dissonantie enigszins te defragmenteren. Defragmentatie creëert zowel virtuele als fysieke ruimte ...![]()
Kijkluister eventueel in topic 'YouTube Muziek':
.
.
.
.
Mijn excuses voor mijn te onduidelijke weergave.HierEnNu schreef: ↑27 jul 2024 13:53Ik heb te pas en te onpas in diverse topics al voorbeelden aangedragen waar ik geconfronteerd word met Cognitieve Dissonantie. Ik voel hier en nu geen enkele behoefte om in het wilde weg situaties op te dissen waar ik geconfronteerd word met Cognitieve Dissonantie en hoe ik daar vervolgens mee gedealed heb. Iemands nieuwsgierigheid bevredigen ben ik niet zo van. Daar waar het me toepasselijk lijkt kom ik daar graag als vanzelf mee en nu er hier en nu een topic is geopend met de titel 'Cognitieve Dissonantie' zal ik zulks met alle liefde hier neerschrijven.
.....knip........
wat wil jij zelf kwijt over jouw eigen ervaring ten aanzien Cognitieve Dissonantie?

Ik citeerde jouw vraag aan Universal Soldier, omdat ik ook wel nieuwsgierig was naar diens ervaringen.
Ik heb de tweede zin later toegevoegd en er geen erg in gehad, dat deze op jou gericht was.
De vraag was dus niet naar jouw bedoeld, maar als gemeenschappelijke interesse en vraag voor topicopener.
Details hoef ik niet te horen, maar misschien iets waardoor CD wat duidelijker kan worden.
- Universal soldier
- Forum fan
Ik heb getracht mijn universele levensbeschouwelijke kijk ( holistisch ) te rijmen met mijn agnostische kijk maar dat bijt elkaar op weg naar het vrijdenken. Het is ahw een aan en uit knop ( Dualiteit, ambivalentie ). Dit voelt dan ook in een onderbuik gevoel ( knoop in de maag ). Op de wipwap zitten zogezegd. Zijn er mensen onder jullie die dit proces ook hebben doorlopen? Het blijft voor mij essentieel autonoom en authentiek te blijven en niet paradoxaal. Dat dus.Van christendom naar newage van newage naar agnostiek en van agnostiek naar vrijdenken. Het van geloven dat er wel iets kan zijn maar hier niet zeker van naar volledig a-religieus.Maria schreef: ↑27 jul 2024 15:21Mijn excuses voor mijn te onduidelijke weergave.HierEnNu schreef: ↑27 jul 2024 13:53Ik heb te pas en te onpas in diverse topics al voorbeelden aangedragen waar ik geconfronteerd word met Cognitieve Dissonantie. Ik voel hier en nu geen enkele behoefte om in het wilde weg situaties op te dissen waar ik geconfronteerd word met Cognitieve Dissonantie en hoe ik daar vervolgens mee gedealed heb. Iemands nieuwsgierigheid bevredigen ben ik niet zo van. Daar waar het me toepasselijk lijkt kom ik daar graag als vanzelf mee en nu er hier en nu een topic is geopend met de titel 'Cognitieve Dissonantie' zal ik zulks met alle liefde hier neerschrijven.
.....knip........
wat wil jij zelf kwijt over jouw eigen ervaring ten aanzien Cognitieve Dissonantie?![]()
Ik citeerde jouw vraag aan Universal Soldier, omdat ik ook wel nieuwsgierig was naar diens ervaringen.
Ik heb de tweede zin later toegevoegd en er geen erg in gehad, dat deze op jou gericht was.
De vraag was dus niet naar jouw bedoeld, maar als gemeenschappelijke interesse en vraag voor topicopener.
Details hoef ik niet te horen, maar misschien iets waardoor CD wat duidelijker kan worden.
FS.
- Universal soldier
- Forum fan
Duidelijk.HierEnNu schreef: ↑27 jul 2024 13:53Ik heb te pas en te onpas in diverse topics al voorbeelden aangedragen waar ik geconfronteerd word met Cognitieve Dissonantie. Ik voel hier en nu geen enkele behoefte om in het wilde weg situaties op te dissen waar ik geconfronteerd word met Cognitieve Dissonantie en hoe ik daar vervolgens mee gedealed heb. Iemands nieuwsgierigheid bevredigen ben ik niet zo van. Daar waar het me toepasselijk lijkt kom ik daar graag als vanzelf mee en nu er hier en nu een topic is geopend met de titel 'Cognitieve Dissonantie' zal ik zulks met alle liefde hier neerschrijven.Maria schreef: ↑27 jul 2024 12:32Deze Wiki pagina is veel uitgebreider dan gebruikelijk.HierEnNu schreef: ↑27 jul 2024 11:14 Dit vind ik voor de dialoog een hanteerbare en zakelijke definitie: Cognitieve Dissonantie, jij ook?
Maar als je zelf wat moeite wilt doen om jouw nieuwsgierigheid te bevredigen, dan stel ik voor dat je de zoekfunctie gebruikt, waarschijnlijk vind je al snel een flink aantal schrijfsels waar ik het letterlijk over mijn Cognitieve Dissonantie heb, als je zulks dan hier ff citeert met verwijzing naar de context, dan kunnen we het daar uitgebreid over hebben, tenzij het TE persoonlijk is en/of ik nog midden in het proces zit wat ik hier ergens ooit als 'defragmentatie' benoemd heb.
- Universal soldier
- Forum fan
Ik heb idd de zoekfunctie gebruikt om alles over cognitieve dissonatie te vinden. Dit had ik ook gelijk kunnen doen voordat ik dit topic heb geopend. Dank voor die tip trouwens. Er valt hier op het forum al genoeg te vinden hierover. Dus mijn excuses dat ik er ( wederom ) een topic over heb geopend.
US.
US.
Excuses zijn niet nodig.Universal soldier schreef: ↑27 jul 2024 16:39 Ik heb idd de zoekfunctie gebruikt om alles over cognitieve dissonatie te vinden. Dit had ik ook gelijk kunnen doen voordat ik dit topic heb geopend. Dank voor die tip trouwens. Er valt hier op het forum al genoeg te vinden hierover. Dus mijn excuses dat ik er ( wederom ) een topic over heb geopend.

Ik moet zeggen, dat ik het hier vaak te pas en te onpas genoemd zag worden in diverse onderwerpen en diverse aanleidingen, waarbij ik de term vaak niet zo goed begreep.
Het is misschien goed om het nu binnen één topic te bespreken voor de duidelijkheid voor mensen die er minder van weten.
Ik denk dat velen van ons, een periode hebben gehad of af en toe nu nog, waarin we het kwijtraken van ons geloof als een verlies hebben gezien en daardoor meerdere perioden hebben gehad, waarin we diverse levensbeschouwelijke interessen hebben gehad.Universal soldier schreef: ↑27 jul 2024 16:26 Ik heb getracht mijn universele levensbeschouwelijke kijk ( holistisch ) te rijmen met mijn agnostische kijk maar dat bijt elkaar op weg naar het vrijdenken. Het is ahw een aan en uit knop ( Dualiteit, ambivalentie ). Dit voelt dan ook in een onderbuik gevoel ( knoop in de maag ). Op de wipwap zitten zogezegd. Zijn er mensen onder jullie die dit proces ook hebben doorlopen? Het blijft voor mij essentieel autonoom en authentiek te blijven en niet paradoxaal. Dat dus.Van christendom naar newage van newage naar agnostiek en van agnostiek naar vrijdenken. Het van geloven dat er wel iets kan zijn maar hier niet zeker van naar volledig a-religieus.
Soms met strijd vanwege het verlies van zekerheid over een te gaan pad en soms met nieuwsgierigheid naar de diverse inzichten van anderen.
Hoe meer kennis je opdoet, hoemeer je ook je geloof en meningen in kunt passen.
Voor wat mezelf betreft; ik heb mezelf vergeven, dat ik nog steeds op de wip zat.
Door voorschrijdend inzicht, en mettertijd, ben ik aangeleerd religieus geloof grotendeels kwijt.
Wat blijft zijn gedachten, reacties en gedrag, wat ik in mijn eerste levensjaren heb aangeleerd.
Door het wegvallen van een aantal oude normen en waarden raak ik toch af en toe nog in de knoop met een vroeger aangeleerde moraal.
Dat zit dan zo diep, en gaat zo automatisch, dat het toch nog steeds zijn gevolgen heeft.
Cognitieve dissonantie dus.

Ik denk, dat het een aangeboren mechanisme is, wat steeds tijdelijk stabiliteit kan geven.
Maar als het zich vastzet in nieuwe dogma's, opnieuw perioden van strijd, ongenoegen, verwijten of zelfs zelfverwijten kan geven.
Vooral als het in verband staat met onbegrepen situaties met naasten.
- Universal soldier
- Forum fan
Helemaal helder Maria! Je omschrijft het heel duidelijk. Erkenning & herkenning! Dank voor je uitgebreide feedbackMaria schreef: ↑27 jul 2024 17:34Ik denk dat velen van ons, een periode hebben gehad of af en toe nu nog, waarin we het kwijtraken van ons geloof als een verlies hebben gezien en daardoor meerdere perioden hebben gehad, waarin we diverse levensbeschouwelijke interessen hebben gehad.Universal soldier schreef: ↑27 jul 2024 16:26 Ik heb getracht mijn universele levensbeschouwelijke kijk ( holistisch ) te rijmen met mijn agnostische kijk maar dat bijt elkaar op weg naar het vrijdenken. Het is ahw een aan en uit knop ( Dualiteit, ambivalentie ). Dit voelt dan ook in een onderbuik gevoel ( knoop in de maag ). Op de wipwap zitten zogezegd. Zijn er mensen onder jullie die dit proces ook hebben doorlopen? Het blijft voor mij essentieel autonoom en authentiek te blijven en niet paradoxaal. Dat dus.Van christendom naar newage van newage naar agnostiek en van agnostiek naar vrijdenken. Het van geloven dat er wel iets kan zijn maar hier niet zeker van naar volledig a-religieus.
Soms met strijd vanwege het verlies van zekerheid over een te gaan pad en soms met nieuwsgierigheid naar de diverse inzichten van anderen.
Hoe meer kennis je opdoet, hoemeer je ook je geloof en meningen in kunt passen.
Voor wat mezelf betreft; ik heb mezelf vergeven, dat ik nog steeds op de wip zat.
Door voorschrijdend inzicht, en mettertijd, ben ik aangeleerd religieus geloof grotendeels kwijt.
Wat blijft zijn gedachten, reacties en gedrag, wat ik in mijn eerste levensjaren heb aangeleerd.
Door het wegvallen van een aantal oude normen en waarden raak ik toch af en toe nog in de knoop met een vroeger aangeleerde moraal.
Dat zit dan zo diep, en gaat zo automatisch, dat het toch nog steeds zijn gevolgen heeft.
Cognitieve dissonantie dus.![]()
Ik denk, dat het een aangeboren mechanisme is, wat steeds tijdelijk stabiliteit kan geven.
Maar als het zich vastzet in nieuwe dogma's, opnieuw perioden van strijd, ongenoegen, verwijten of zelfs zelfverwijten kan geven.
Vooral als het in verband staat met onbegrepen situaties met naasten.
FS
US
- Universal soldier
- Forum fan
Toelichting US:
Ik ben er sinds kort over uit waar ik voor sta qua kern, beschouwing. Na te zijn begonnen mij te verdiepen in newage gerelateerde zaken in mijn tienertijd, maakte ik later de switch naar het christendom. Nadien hier weer uitgestapt ( vanwege de dogmatiek ) en me weer gaan verdiepen in de newage materie. Uiteindelijk afgelopen jaren op weg gegaan naar de agnostiek. Dit ook door eigen ervaringen met zweverige materie ( hierdoor psychotisch geworden ). Sinds kort noem ik mezelf overtuigd agnost ( met raakvlakken in het humanisme ). Common sense zo gezegd!
Ik sluit niets uit, maar ga er vanuit dat er geen God bestaat en vele zweverige newage gerelateerde zaken zijn erg discutabel. Maar als iets feitelijk met hard bewijs wordt bewezen ( zoals het eventuele bestaan van aliens en ufo's of nieuwe inzichten in de quantum fysica en mechanica ) dan ben ik bereid dit te zien als waarheid. Maar dan wel met gefundeerd wetenschappelijk bewijs!! Vele zaken zijn vaak autosuggestie, placebo, hallucinaties of wat dan ook. Nou. Dit wilde ik nog even toelichten! Onze wetenschap en technologie maakt inmiddels ook heel veel mogelijk ( bijna science fiction in wezen ).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Agnosticisme
Warme groet,
Fred ( over cognitieve dissonatie ).
Ik ben er sinds kort over uit waar ik voor sta qua kern, beschouwing. Na te zijn begonnen mij te verdiepen in newage gerelateerde zaken in mijn tienertijd, maakte ik later de switch naar het christendom. Nadien hier weer uitgestapt ( vanwege de dogmatiek ) en me weer gaan verdiepen in de newage materie. Uiteindelijk afgelopen jaren op weg gegaan naar de agnostiek. Dit ook door eigen ervaringen met zweverige materie ( hierdoor psychotisch geworden ). Sinds kort noem ik mezelf overtuigd agnost ( met raakvlakken in het humanisme ). Common sense zo gezegd!
Ik sluit niets uit, maar ga er vanuit dat er geen God bestaat en vele zweverige newage gerelateerde zaken zijn erg discutabel. Maar als iets feitelijk met hard bewijs wordt bewezen ( zoals het eventuele bestaan van aliens en ufo's of nieuwe inzichten in de quantum fysica en mechanica ) dan ben ik bereid dit te zien als waarheid. Maar dan wel met gefundeerd wetenschappelijk bewijs!! Vele zaken zijn vaak autosuggestie, placebo, hallucinaties of wat dan ook. Nou. Dit wilde ik nog even toelichten! Onze wetenschap en technologie maakt inmiddels ook heel veel mogelijk ( bijna science fiction in wezen ).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Agnosticisme
Warme groet,
Fred ( over cognitieve dissonatie ).