Bewijs voor extra-ocular vision

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

MaartenV
Bevlogen

Bewijs voor extra-ocular vision

Bericht door MaartenV »

(deze topic hoort eigenlijk bij 'wetenschap' omdat dit om wetenschappelijk experimenteel onderzoek gaat, maar omwille van het sensitieve onderwerp heb ik het bij 'Grenswetenschappelijke en alternatieve behandelingen' geplaatst).

Onderzoek naar extra-oculair vision brengt ons dichter bij het beantwoorden van de vraag: kunnen we zonder onze zintuigen 'zien' wat er zich in de buitenwereld voordoet? (Een vraag die Heeck met zijn 'vergeetdoos' meermaals aan mij stelde)

Interviewer Natalia Vorontsova van Essentia Foundation bespreekt de relatie tussen geest en brein, de aard van de werkelijkheid en de toekomst van de wetenschap met neurowetenschapper, natuurkundige en bijna-doodervaringsdeskundige Dr. Alex Gomez Marin, die experimenteel onderzoek deed met een geblinddoekte blinde man die kan zien wat er zich in zijn directe omgeving voordoet.

Bekijk vanaf 14:08 over dit experiment:
https://youtu.be/TOU3WKll_dM?si=WIak8A9VialBwxy3&t=848

Hier is de paper die het wetenschappelijk experiment verhaalt: https://noetic.org/wp-content/uploads/2 ... oposal.pdf
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Bewijs voor extra-ocular vision

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

MaartenV schreef: 29 jul 2024 15:58 Interviewer Natalia Vorontsova van Essentia Foundation bespreekt de relatie tussen geest en brein, de aard van de werkelijkheid en de toekomst van de wetenschap met neurowetenschapper, natuurkundige en bijna-doodervaringsdeskundige Dr. Alex Gomez Marin, die experimenteel onderzoek deed met een geblinddoekte blinde man die kan zien wat er zich in zijn directe omgeving voordoet.
Dat heb ik fakirs en illusionisten ook zien doen. :mrgreen:
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

MaartenV schreef: 29 jul 2024 15:58 (deze topic hoort eigenlijk bij 'wetenschap' omdat dit om wetenschappelijk experimenteel onderzoek gaat, maar omwille van het sensitieve onderwerp heb ik het bij 'Grenswetenschappelijke en alternatieve behandelingen' geplaatst).

Onderzoek naar extra-oculair vision brengt ons dichter bij het beantwoorden van de vraag: kunnen we zonder onze zintuigen 'zien' wat er zich in de buitenwereld voordoet? (Een vraag die Heeck met zijn 'vergeetdoos' meermaals aan mij stelde)

Interviewer Natalia Vorontsova van Essentia Foundation bespreekt de relatie tussen geest en brein, de aard van de werkelijkheid en de toekomst van de wetenschap met neurowetenschapper, natuurkundige en bijna-doodervaringsdeskundige Dr. Alex Gomez Marin, die experimenteel onderzoek deed met een geblinddoekte blinde man die kan zien wat er zich in zijn directe omgeving voordoet.

Bekijk vanaf 14:08 over dit experiment:
https://youtu.be/TOU3WKll_dM?si=WIak8A9VialBwxy3&t=848

Hier is de paper die het wetenschappelijk experiment verhaalt: https://noetic.org/wp-content/uploads/2 ... oposal.pdf
Zoals je weet ben ik niet voldoende thuis is het engels om precies te begrijpen wat er precies wordt bedoeld.
Wel moest ik direct denken aan wat ik ooit heb gelezen.
Het ging om mensen, die wel ooit gezien hadden, dus niet blindgeboren, maar wel vaak heldere beelden zagen van hun omgeving.
Een soort hallucinaties, maar dan er volkomen bewust van zijnde.

Google gaf mij direct antwoord op wat ik zocht.
"blind geworden en toch zien"
Syndroom van Charles Bonnet
De kern
- Patiënten met het syndroom van Charles Bonnet hebben complexe visuele hallucinaties waarvan ze weten dat het hallucinaties zijn.
- De oorzaak is een verworven visuele stoornis, meestal leeftijdsgerelateerde maculadegeneratie.
- De diagnose wordt vaak gemist door angst en schaamte bij de patiënt en onbekendheid bij de arts.
- Een aantal eenvoudige maatregelen maakt de aandoening draaglijker, monitoring van de neurologische en cognitieve toestand is belangrijk.
Ondertussen ook de term blindsite tegengekomen.
Twee visuele paden
Nee. Er blijken twee visuele paden in het brein te zijn, welke uitgebreid beschreven worden in de boeken van Kok (2004) en Tye (1995). Het eerste pad is hierboven beschreven, namelijk van de ogen, via de thalamus, naar de visuele cortex achter in de hersenen. Dit pad wordt het geniculostriate pad genoemd.
Dit gedeelte is vooral belangrijk bij mensen en andere zoogdieren die, vergeleken met andere dieren, minder lang op aarde rondlopen. Vandaar dat dit pad ook wel een evolutionair jong pad wordt genoemd. In principe is dit het pad waarmee gezonde mensen visuele informatie verwerken.

Er is ook nog een evolutionair ouder pad in welke informatie onbewust verwerkt wordt. Dit is het tectopulvinaire pad en loopt van de ogen achtereenvolgens naar het tectum, de pulvinar en de posterieure pariëtale cortex (achterste deel van de pariëtaalkwab; zie eerste figuur).
De functie van dit pad is om de ogen te oriënteren op een nieuwe stimulus zodat deze stimulus verwerkt kan worden door het brein. Een andere functie is de controle over korte, snelle oogbewegingen, ook wel saccades genoemd. Voor deze functie lijken vooral de colliculi superior in het tectum belangrijk te zijn. Het blijkt zo te zijn dat in patiënten met blindsight het evolutionair jonge pad beschadigd is, terwijl het evolutionair oudere pad intact is. De hypothese is dat ze goede oogbewegingen maken, waardoor hun brein de visuele informatie onbewust kan verwerken. Dit is een mogelijke verklaring waarom blindsight patiënten in bepaalde experimenten zeggen dat ze de stimuli niet waargenomen hebben, maar op vragen hierover toch goed gokken.
Verder duidelijk in de artikels omschreven.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

MaartenV schreef: 29 jul 2024 15:58 Interviewer Natalia Vorontsova van Essentia Foundation bespreekt de relatie tussen geest en brein, de aard van de werkelijkheid en de toekomst van de wetenschap met neurowetenschapper, natuurkundige en bijna-doodervaringsdeskundige Dr. Alex Gomez Marin, die experimenteel onderzoek deed met een geblinddoekte blinde man die kan zien wat er zich in zijn directe omgeving voordoet.
Er zijn flink wat onderzoeken gedaan over dit soort verschijnselen her en der in de wereld en er is dus al best veel over bekend.
Niet alle uitkomsten en conclusies zijn bekend bij de diverse wetenschappen, zoals ook artsen.

Voor mij geen aanleiding om deze onderzoeken olv. onder anderen BDE deskundigen apart en eerst te belichten voordat andere verklaringen onderzocht zijn.
En zeker voor artikelen van Essentia Foundation ga ik voor een second (en veel meer) opinion'.
Is jou niet opgevallen hoeveel filosofen hieraan verbonden zijn?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MaartenV,

Je beduvelt de kluit met jouw aanhalen van mij en gaat dan vrolijk verder met het aandragen van een nieuwe kers van het door jou zo gewaardeerde ras.

Mijn verwijt aan jou was en blijft nu zeker het volgende:
Je laat na een benodigde proefopzet te formuleren voor het bewijzen van lijfloos waarnemen dat voldoende overeenstemt met lijfelijk waarnemen.
Je laat na om aan te geven welke verslagen van het waarnemen van een regenboog aantonen dat de lijfloze waarneming fout is of verzonnen.
Je laat na om aan te geven hoe en waarom een kloppende waarneming mag worden uitvergroot tot een algemeen vermogen.

Kortom ik loop jouw gesuggereerde naslag niet na en zoek zelf wel na waar je nu weer warm voor loopt en of ef meer loos is dan wat warm getuigen tussen gelijk gezinden.

Roeland
PS
Ik begin bij

https://channelmcgilchrist.com/what-hap ... mez-marin/

Om te zien of er ruggengraat in zit.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Goochelaar Gili trad al op met “IEDEREEN PARANORMAAL”

Nu is vanaf 2005 ook de weg open naar “IEDEREEN EXTRA-OCULAIR BEGAAFD”

Want gewoon even -wel zorgvuldig richten- TMS toepassen en ziet wat gebeurt:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1180757/
Repression of unconscious information by conscious processing: Evidence from affective blindsight induced by transcranial magnetic stimulation
Surprisingly, access to the affective content of stimuli disappears upon prolonged task training or when stimulus visibility increases, allegedly increasing the subjects' confidence in their overall performance. This finding suggests that availability of conscious information suppresses access to unconscious information, supporting the idea of consciousness as a repressant of unconscious tendencies.
The existence of affective blindsight provides ground to the claim that there is an unconscious, subcortical route for the processing of affective information in the human brain
Auteurs Jacob Jolij en Victor Lamme

Roeland
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Ik dacht dat het objectieve criterium voor het aanvaarden van claims door vrijdenkers 'wetenschap' was.

Hier gaat het om een natuurkundige die daarenboven neurowetenschapper is, die zijn reputatie op het spel zet door naar buiten te komen met wetenschappelijk onderzoek. Zo iemand kent de voorwaarden voor goed wetenschappelijk onderzoek.

Uit strenge testen uit zijn eigen onderzoek is nu gebleken dat een blinde man kan zien, louter met zijn bewustzijn. Met zijn geest, zo je wil. Zulk experiment werd aan zeer strenge protocollen onderworpen.

Een vrijdenkers zou blind de resultaten uit dit en ander wetenschappelijk onderzoek moeten aanvaarden wat om de eigen overtuigingen bij te sturen, vooral als hij/zij wetenschap gebruikt om claims van anderen te wegen.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

“MaartenV” schreef: Een vrijdenkers zou blind de resultaten uit dit en ander wetenschappelijk onderzoek moeten aanvaarden wat om de eigen overtuigingen bij te sturen, vooral als hij/zij wetenschap gebruikt om claims van anderen te wegen.
Zo doordenkende is het voor goedgelovers zeker te overwegen om hun ogen af te plakken wegens de door MaartenV zwaarwegend bevonden bevindingen met “extra-ocular vision”.

Op den duur kan zo dan veel straatverlichting worden bespaard terwijl ook beeldschermen overbodig zullen worden vanwege het activeren van de in principe bij iedereen activeerbare extra-oculaire vermogens.

Roeland
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

MaartenV schreef: 31 jul 2024 02:23 Ik dacht dat het objectieve criterium voor het aanvaarden van claims door vrijdenkers 'wetenschap' was.

Hier gaat het om een natuurkundige die daarenboven neurowetenschapper is, die zijn reputatie op het spel zet door naar buiten te komen met wetenschappelijk onderzoek. Zo iemand kent de voorwaarden voor goed wetenschappelijk onderzoek.

Uit strenge testen uit zijn eigen onderzoek is nu gebleken dat een blinde man kan zien, louter met zijn bewustzijn. Met zijn geest, zo je wil. Zulk experiment werd aan zeer strenge protocollen onderworpen.

Een vrijdenkers zou blind de resultaten uit dit en ander wetenschappelijk onderzoek moeten aanvaarden wat om de eigen overtuigingen bij te sturen, vooral als hij/zij wetenschap gebruikt om claims van anderen te wegen.
Randi heeft aangetoond dat wetenschappers zich heel gemakkelijk in de luren laten leggen door bedriegers.
Helaas zijn velen die les al snel vergeten.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MaartenV,

Waar het hart vol van is daar loopt de mond van over. Zou het kunnen zijn dat jouw volheid van hart mee is ingegeven door Essentia waar Kastrup heel hard werkt?
In dit topic verwijs je namelijk helemaal niet naar (wetenschappelijke) publikaties die onontbeerlijk zijn voor het natrekken van je heftige suggesties.

https://www.essentiafoundation.org/contribute/
We are not yet accepting monetary donations because we need to put the necessary systems in place first. But there are other ways to contribute immediately.

We rather spend our limited resources in producing exciting new content for you, in the form of essays, videos, etc., instead of investing in costly social media marketing campaigns. As such, our success depends directly on how effective we are at having our content go viral.

For this reason, you can help us enormously by repeatedly liking, re-posting, re-tweeting, commenting on and following our content, as well as consistently spreading the word about what we do across your circle of acquaintances, family and friends

Roeland
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Excuus dat ik soms last van uitvlooien heb en even verder keek bij ESSENTIA FOUNDATION;
https://www.essentiafoundation.org/hell ... n/reading/
Knip knip knip
. . . .
The journey ahead is long and difficult. But we believe that, with your help, our goals can be achieved within our own lifetimes. A brave new world will emerge from that: one less susceptible to consumerism and environmental destruction; to despair, loneliness and meaninglessness; to corruption, conflict and egotistic thinking; a world where we will more readily recognize our essential identity with each other and the rest of nature; where logic, reason and evidence will actually be logical, reasonable and evidentiary; where we will see through not only the paradigms of our ancestors, but also our own; in a word, a more mature world, closer to truth.

The journey has only just begun!
Van echte hoogdravendheid gemaakte honing.

Roeland
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 31 jul 2024 09:18 Randi heeft aangetoond dat wetenschappers zich heel gemakkelijk in de luren laten leggen door bedriegers.
Het is triple blind getest: de man was blind en men heeft hem dan nog eens geblinddoekt. Als je het interview hoort, waren er illusionisten bij
om te kunnen oordelen, a la Randi, of de wetenschappers in de luren werden gelegd of niet.
Daarenboven hebben ze niet enkel 'in de ruimte' getest, maar ook 'doorheen de tijd', waarbij in dat laatste geval zeker niet stiekem gekeken kon worden wat de uitkomst was volgens een ex- Project Stargate medewerker.

Dus waar bazeer je je voor-oordeel op, TIBERIUS CLAUDIUS?
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

MaartenV schreef: 31 jul 2024 13:59
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 31 jul 2024 09:18 Randi heeft aangetoond dat wetenschappers zich heel gemakkelijk in de luren laten leggen door bedriegers.
Het is triple blind getest: de man was blind en men heeft hem dan nog eens geblinddoekt. Als je het interview hoort, waren er illusionisten bij
om te kunnen oordelen, a la Randi, of de wetenschappers in de luren werden gelegd of niet.
Daarenboven hebben ze niet enkel 'in de ruimte' getest, maar ook 'doorheen de tijd', waarbij in dat laatste geval zeker niet stiekem gekeken kon worden wat de uitkomst was volgens een ex- Project Stargate medewerker.

Een Stargate Medewerker als een van de experts?
Ja dat is een echte deskundige. :lol:
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 31 jul 2024 14:40

Een typische reactie die niet gaat over het experiment zelf.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

MaartenV schreef: 31 jul 2024 15:33
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 31 jul 2024 14:40

Een typische reactie die niet gaat over het experiment zelf.
Toch wel.
Het gaat er over wie de controles uit hebben gevoerd.
Dat ziet er niet echt goed uit om het zwak uit te drukken.

PS.
De prijs van Randi schijnt nog steeds open te staan.
Plaats reactie