Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

MaartenV
Bevlogen

Re: Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Bericht door MaartenV »

Dikkemick schreef:Ergo, hoe 'lager' de diersoort, des te hoger het filter mechanisme? Of juist een hoger bewustzijn omdat ze minder filter hebben?
Je hebt interessante vragen, Dikkemick. Maar waarom zou ik alle antwoorden op alle vragen moeten klaarhebben omdat ik logische conclusies trek uit een aantal wetenschappelijke studies? Kan je niet gewoon al die zaken erkennen in mijn betoog die plausibel lijken? Of is dat teveel constructiviteit gevraagd?

Er zijn dierstudies gedaan, zoals bij muizen en ratten, waar dezelfde waarnemingen zijn gedaan onder invloed van psychedelica, waarna dit vertaald werd naar mensen. Uiteraard kan je niet vragen aan dieren wat hun beleving is.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
dikkemick
Adelaar

Re: Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Bericht door dikkemick »

Op puur wetenschappelijke wijze komen we er (nog) niet uit, dus sla ik maar aan het extrapoleren.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef: 21 aug 2024 07:10
Dikkemick schreef:Ergo, hoe 'lager' de diersoort, des te hoger het filter mechanisme? Of juist een hoger bewustzijn omdat ze minder filter hebben?
Je hebt interessante vragen, Dikkemick. Maar waarom zou ik alle antwoorden op alle vragen moeten klaarhebben omdat ik logische conclusies trek uit een aantal wetenschappelijke studies? Kan je niet gewoon al die zaken erkennen in mijn betoog die plausibel lijken? Of is dat teveel constructiviteit gevraagd?
Maar jij trekt helemaal geen logische conclusies uit die wetenschappelijke studies. Jij voegt stilzwijgend eigen visies toe aan die wetenschappelijke studies. En dan trek je conclusies uit die combinatie waardoor je denkt dat die conclusie enkel volgt uit de wetenschappelijke studie.

Want als je enkel naar de wetenschappelijke studies kijkt, dan is de conclusie die jij trekt, niet af te leiden enkel uit die studies.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Even ter correctie voor copyrights;

Deze afbeelding was oorspronkelijk van Dr. Suresh Muthukumaraswamy, Cardiff University. En niet van professor David Nutt.

Afbeelding
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

MaartenV schreef: 21 aug 2024 02:13 ...
Deze observaties sluiten aan bij de ideeën van Huxley en Bergson dat het brein, door zijn filterfunctie te verminderen, toegang geeft tot een breder bewustzijn, wat mogelijk is onder invloed van psychedelica en andere bewustzijnsveranderende praktijken.
Ik heb voor de afwisseling ChatGTP er maar eens bijgehaald en gevraagd naar dodelijke ongevallen onder invloed van drank of drugs.
Hier zijn een aantal voorbeelden van dodelijke ongelukken waarbij alcohol of drugs in het spel waren in Nederland en daarbuiten:

Tilburg, Nederland (2023):
In maart 2023 vond er in Tilburg een ernstig ongeval plaats waarbij een bestuurder onder invloed van alcohol inreed op een voetgangersgebied. Een jonge vrouw van 19 jaar kwam hierbij om het leven. De bestuurder bleek een significant hoger alcoholpromillage in zijn bloed te hebben dan wettelijk toegestaan.

Leiden, Nederland (2022):
In juli 2022 veroorzaakte een man onder invloed van drugs een ongeval op de A44 bij Leiden. Hij reed met hoge snelheid tegen een andere auto aan, wat resulteerde in de dood van een inzittende van het andere voertuig. Uit onderzoek bleek dat de bestuurder onder invloed was van amfetaminen en cannabis.

Schiedam, Nederland (2019):
In augustus 2019 vond een ernstig ongeval plaats in Schiedam waarbij een automobilist onder invloed van zowel alcohol als drugs frontaal inreed op een andere auto. Een gezin van drie kwam hierbij om het leven. De bestuurder had eerder op de avond in verschillende kroegen gedronken en ook cocaïne gebruikt.

Brabant, Nederland (2017):
In december 2017 botste een dronken bestuurder op de A2 in Brabant tegen een stilstaande file. De klap was zo hevig dat een van de auto's in brand vloog, waarbij een vrouw van 35 jaar om het leven kwam. De bestuurder bleek meer dan drie keer de toegestane hoeveelheid alcohol in zijn bloed te hebben.

Delft, Nederland (2021):
Een ongeval in Delft in februari 2021 werd veroorzaakt door een bestuurder die onder invloed was van alcohol. Hij verloor de controle over het stuur en reed tegen een boom. Twee inzittenden van de auto overleefden het ongeluk niet. Het bleek dat de bestuurder meerdere glazen sterke drank had gedronken voordat hij achter het stuur stapte.

Heerlen, Nederland (2016):
In Heerlen vond in september 2016 een tragisch ongeval plaats waarbij een automobilist onder invloed van drugs tegen een groep fietsers aanreed. Een fietser, een 17-jarige jongen, overleed ter plaatse. De bestuurder testte positief op zowel amfetaminen als cannabis.
Het maakt mij duidelijk dat die filterfunctie broodnodig is en evolutionair noodzakelijk om als soort je voortbestaan te verzekeren. Alle veroorzakers van deze (beperkte!!!) lijst van voorbeelden hadden hun bewustzijn aanzienlijk verbreed met als gevolg dat vooral anderen kennis konden gaan maken met het universele bewustzijn. Ik heb niet de indruk dat die daarop zaten te wachten of daar al aan toe waren.
dikkemick schreef: 21 aug 2024 06:43 Ergo, hoe 'lager' de diersoort, des te hoger het filter mechanisme? Of juist een hoger bewustzijn omdat ze minder filter hebben?
Ik denk op basis van bovenstaande dat de lagere diersoorten een sterker filter hebben. Als ze dat niet hebben zijn ze evolutionair kansloos, lijkt mij.

P.S. het kan natuurlijk ook dat drank en drugs en het materialistische brein dusdanig vertroebelen, en daarmee de kijk op de wereld, dat de oorzaak van al die ongelukken daarin gezocht moet worden. Misschien is meer onderzoek nodig.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Mullog schreef: 21 aug 2024 19:19
Deze observaties sluiten aan bij de ideeën van Huxley en Bergson dat het brein, door zijn filterfunctie te verminderen, toegang geeft tot een breder bewustzijn, wat mogelijk is onder invloed van psychedelica en andere bewustzijnsveranderende praktijken.
Ik heb voor de afwisseling ChatGTP er maar eens bijgehaald en gevraagd naar dodelijke ongevallen onder invloed van drank of drugs.
Hier zijn een aantal voorbeelden van dodelijke ongelukken waarbij alcohol of drugs in het spel waren in Nederland en daarbuiten:

Tilburg, Nederland (2023):
In maart 2023 vond er in Tilburg een ernstig ongeval plaats waarbij een bestuurder onder invloed van alcohol inreed op een voetgangersgebied. Een jonge vrouw van 19 jaar kwam hierbij om het leven. De bestuurder bleek een significant hoger alcoholpromillage in zijn bloed te hebben dan wettelijk toegestaan.

Leiden, Nederland (2022):
In juli 2022 veroorzaakte een man onder invloed van drugs een ongeval op de A44 bij Leiden. Hij reed met hoge snelheid tegen een andere auto aan, wat resulteerde in de dood van een inzittende van het andere voertuig. Uit onderzoek bleek dat de bestuurder onder invloed was van amfetaminen en cannabis.

Schiedam, Nederland (2019):
In augustus 2019 vond een ernstig ongeval plaats in Schiedam waarbij een automobilist onder invloed van zowel alcohol als drugs frontaal inreed op een andere auto. Een gezin van drie kwam hierbij om het leven. De bestuurder had eerder op de avond in verschillende kroegen gedronken en ook cocaïne gebruikt.

Brabant, Nederland (2017):
In december 2017 botste een dronken bestuurder op de A2 in Brabant tegen een stilstaande file. De klap was zo hevig dat een van de auto's in brand vloog, waarbij een vrouw van 35 jaar om het leven kwam. De bestuurder bleek meer dan drie keer de toegestane hoeveelheid alcohol in zijn bloed te hebben.

Delft, Nederland (2021):
Een ongeval in Delft in februari 2021 werd veroorzaakt door een bestuurder die onder invloed was van alcohol. Hij verloor de controle over het stuur en reed tegen een boom. Twee inzittenden van de auto overleefden het ongeluk niet. Het bleek dat de bestuurder meerdere glazen sterke drank had gedronken voordat hij achter het stuur stapte.

Heerlen, Nederland (2016):
In Heerlen vond in september 2016 een tragisch ongeval plaats waarbij een automobilist onder invloed van drugs tegen een groep fietsers aanreed. Een fietser, een 17-jarige jongen, overleed ter plaatse. De bestuurder testte positief op zowel amfetaminen als cannabis.
Het maakt mij duidelijk dat die filterfunctie broodnodig is en evolutionair noodzakelijk om als soort je voortbestaan te verzekeren. Alle veroorzakers van deze (beperkte!!!) lijst van voorbeelden hadden hun bewustzijn aanzienlijk verbreed met als gevolg dat vooral anderen kennis konden gaan maken met het universele bewustzijn. Ik heb niet de indruk dat die daarop zaten te wachten of daar al aan toe waren.
dikkemick schreef: 21 aug 2024 06:43 Ergo, hoe 'lager' de diersoort, des te hoger het filter mechanisme? Of juist een hoger bewustzijn omdat ze minder filter hebben?
Ik denk op basis van bovenstaande dat de lagere diersoorten een sterker filter hebben. Als ze dat niet hebben zijn ze evolutionair kansloos, lijkt mij.

P.S. het kan natuurlijk ook dat drank en drugs en het materialistische brein dusdanig vertroebelen, en daarmee de kijk op de wereld, dat de oorzaak van al die ongelukken daarin gezocht moet worden. Misschien is meer onderzoek nodig.
Als je slaapmiddelen neemt, ga je ook niet achter het stuur zitten. Of je gaat ook niet diepgaand mediteren en dan in die toestand met je auto rijden. Sommige geneesmiddelen mag je niet in hebben genomen als je een auto gaat besturen. Dat betekent niet dat ze geen geneeskundige werking hebben.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

MaartenV schreef: 23 aug 2024 07:08
Mullog schreef: 21 aug 2024 19:19
...
Als je slaapmiddelen neemt, ga je ook niet achter het stuur zitten. Of je gaat ook niet diepgaand mediteren en dan in die toestand met je auto rijden. Sommige geneesmiddelen mag je niet in hebben genomen als je een auto gaat besturen. Dat betekent niet dat ze geen geneeskundige werking hebben.
Dat is niet het punt dat ik wilde maken. Het punt dat ik wilde maken is dat de filter functie als doel heeft de overlevingskansen te verhogen. Dat als die niet goed werkt dat tot kommer en kwel leidt.

Als de filter functie, zoals jij stelt, een universeel bewustzijn afsluit, dan heeft dat een doel, namelijk overleven. Dan is dat breder bewustzijn voor leven alleen maar een belemmering.

P.s. dat is een van de redenen dat ik ervan uitga dat een universeel bewustzijn niet bestaat. Dat al die fenomenen waar jij het over hebt gewoon door (tijdelijk) kapotte hersenen ontstaan.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Mullog schreef: 23 aug 2024 07:44 Dat is niet het punt dat ik wilde maken. Het punt dat ik wilde maken is dat de filter functie als doel heeft de overlevingskansen te verhogen. Dat als die niet goed werkt dat tot kommer en kwel leidt.

Als de filter functie, zoals jij stelt, een universeel bewustzijn afsluit, dan heeft dat een doel, namelijk overleven. Dan is dat breder bewustzijn voor leven alleen maar een belemmering.

P.s. dat is een van de redenen dat ik ervan uitga dat een universeel bewustzijn niet bestaat. Dat al die fenomenen waar jij het over hebt gewoon door (tijdelijk) kapotte hersenen ontstaan.
Ik snap uw punt over de filterfunctie en de rol ervan in overleving, maar ik denk dat het belangrijk is om dieper in te gaan op wat "overleven" werkelijk betekent. Het klopt dat de hersenen een filtermechanisme hebben ontwikkeld om ons te helpen focussen op wat direct relevant is voor onze fysieke overleving. Maar overleven is meer dan alleen het vermijden van gevaar en het vervullen van basisbehoeften; het omvat ook ons vermogen om te groeien, te leren en zin te vinden in ons bestaan.

Als je zegt dat een breder bewustzijn een belemmering zou zijn voor het leven, vraag ik me af of dat niet juist een beperking is die je jezelf opleggen. Wie zegt dat toegang tot een dieper of universeler bewustzijn ons niet juist zou kunnen helpen om niet alleen te overleven, maar ook om een rijker, betekenisvoller leven te leiden?

Wat betreft je idee dat al die fenomenen voortkomen uit 'kapotte hersenen' : er is een groeiend aantal studies dat aantoont dat psychedelica juist het potentieel hebben om mensen te helpen door ze tijdelijk toegang te geven tot die bredere perspectieven, zonder dat dit leidt tot blijvende schade. In plaats van kapot, zou je kunnen zeggen dat het een tijdelijke vermindering is van globale hersenactiviteit, die nieuwe mogelijkheden opent.
Kortom, misschien zit er in dat universelere bewustzijn wel een bron van heling die ons niet alleen helpt om te overleven, maar ook om rijker en meer zinvol te leven omdat het gekaderd is binnen een ruimer perspectief. .
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maarten, wat ik hierboven zie is een zoektocht.

Je hebt mensen die het zoeken in materieel goed, status en meer...meer...meer
en je hebt de kluizenaar, zen boeddhist die op andere wijze naar dat "hogere" op zoek gaat. Godsdienst an sich kan ook een middel zijn om dat "hogere" menen te vinden.

Zou dat misschien het menselijk overlevingsmechanisme zijn? Het idee van: Er moet meer zijn, anders is het straks zomaar afgelopen en zijn we gewoon net als alle dieren sterfelijke levensvormen...
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

dikkemick schreef: 23 aug 2024 09:06 Maarten, wat ik hierboven zie is een zoektocht.

Je hebt mensen die het zoeken in materieel goed, status en meer...meer...meer
en je hebt de kluizenaar, zen boeddhist die op andere wijze naar dat "hogere" op zoek gaat. Godsdienst an sich kan ook een middel zijn om dat "hogere" menen te vinden.

Zou dat misschien het menselijk overlevingsmechanisme zijn? Het idee van: Er moet meer zijn, anders is het straks zomaar afgelopen en zijn we gewoon net als alle dieren sterfelijke levensvormen...
Het zijn hopeloze discussies met Maarten.

Hij gaat er van uit dat het bestaat en zoekt er dan bewijzen bij.
Dat die 'gevonden' bewijzen ondeugdelijk zijn ontgaat hem volkomen.

PS.
Zijn wereld lijkt veel op die van de Kartharen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

“MaartenV” schreef:. . .
. . .
Wat betreft je idee dat al die fenomenen voortkomen uit 'kapotte hersenen' : er is een groeiend aantal studies dat aantoont dat psychedelica juist het potentieel hebben om mensen te helpen door ze tijdelijk toegang te geven tot die bredere perspectieven, zonder dat dit leidt tot blijvende schade. In plaats van kapot, zou je kunnen zeggen dat het een tijdelijke vermindering is van globale hersenactiviteit, die nieuwe mogelijkheden opent.
Kortom, misschien zit er in dat universelere bewustzijn wel een bron van heling die ons niet alleen helpt om te overleven, maar ook om rijker en meer zinvol te leven omdat het gekaderd is binnen een ruimer perspectief. .
Maarten,

Dankjewel voor dit glasheldere, na mijn vele bedelen verschafte, uitzicht op niet alleen ruimer, maar vooral ook meer perspectieven dan alleen de Kartharen.

Verlummel met zo een uitzicht je tijd vooral niet met het winnen van weerspannige zielen als de mijne want dat gaat alleen maar af van jouw eigen rijker en meer zingevend uitzicht beleven.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

MaartenV schreef: 23 aug 2024 08:35 .... Maar overleven is meer dan alleen het vermijden van gevaar en het vervullen van basisbehoeften; het omvat ook ons vermogen om te groeien, te leren en zin te vinden in ons bestaan.

... Wie zegt dat toegang tot een dieper of universeler bewustzijn ons niet juist zou kunnen helpen om niet alleen te overleven, maar ook om een rijker, betekenisvoller leven te leiden?

...
Maarten, ik denk dat wat je in deze zinnen formuleert een menselijk construct is zoals bijvoorbeeld de erfzonde ook een menselijk construct is. Iets wat bedacht is en waar geen enkele aanwijzing voor is dat het ergens anders bestaat dan in de fantasie van mensen.

N.B. dat er geneesmiddelen zijn in allerlei soorten en maten, waaronder psychedelica, die mensen helpen is geen punt van discussie.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

heeck schreef: 23 aug 2024 10:41 ...
Dankjewel voor dit glasheldere, na mijn vele bedelen verschafte, uitzicht op niet alleen ruimer, maar vooral ook meer perspectieven dan alleen de Kartharen.
...
Roeland
Dat heb ik dan maar mooi losgepeuterd :lol: :lol: :lol:
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef: 23 aug 2024 08:35 Ik snap uw punt over de filterfunctie en de rol ervan in overleving, maar ik denk dat het belangrijk is om dieper in te gaan op wat "overleven" werkelijk betekent. Het klopt dat de hersenen een filtermechanisme hebben ontwikkeld om ons te helpen focussen op wat direct relevant is voor onze fysieke overleving. Maar overleven is meer dan alleen het vermijden van gevaar en het vervullen van basisbehoeften; het omvat ook ons vermogen om te groeien, te leren en zin te vinden in ons bestaan.
Neen, dat is niet langer overleven. Dat zijn luxe mogelijkheden voor mensen die (tijdelijk) zich geen zorgen moeten maken om te overleven.
MaartenV schreef: 23 aug 2024 08:35 Als je zegt dat een breder bewustzijn een belemmering zou zijn voor het leven, vraag ik me af of dat niet juist een beperking is die je jezelf opleggen. Wie zegt dat toegang tot een dieper of universeler bewustzijn ons niet juist zou kunnen helpen om niet alleen te overleven, maar ook om een rijker, betekenisvoller leven te leiden?
Als er al zo'n toegang bestaat, dan kan je toch maar best wachten om die toegang te proberen wanneer je redelijk zeker bent dat je overleven in de nabije toekomst niet in gevaar is. Want op het moment dat er een risico is dat je niet overleeft, kan je maar beter aanwezig zijn in het hier en nu en niet in dat universeler bewustzijn.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Mullog schreef: 23 aug 2024 11:51
heeck schreef: 23 aug 2024 10:41 ...
...
Roeland
Dat heb ik dan maar mooi losgepeuterd :lol: :lol: :lol:
Vanuit "ons" perspectief vooral ook elegant vanwege het verfoeilijke toepassen van de "AI-spiegel".
Het echte "iepenloof met rupsen" voor jou!

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Gesloten