MaartenV schreef: ↑21 aug 2024 02:13
...
Deze observaties sluiten aan bij de ideeën van Huxley en Bergson dat het brein, door zijn filterfunctie te verminderen, toegang geeft tot een breder bewustzijn, wat mogelijk is onder invloed van psychedelica en andere bewustzijnsveranderende praktijken.
Ik heb voor de afwisseling ChatGTP er maar eens bijgehaald en gevraagd naar dodelijke ongevallen onder invloed van drank of drugs.
Hier zijn een aantal voorbeelden van dodelijke ongelukken waarbij alcohol of drugs in het spel waren in Nederland en daarbuiten:
Tilburg, Nederland (2023):
In maart 2023 vond er in Tilburg een ernstig ongeval plaats waarbij een bestuurder onder invloed van alcohol inreed op een voetgangersgebied. Een jonge vrouw van 19 jaar kwam hierbij om het leven. De bestuurder bleek een significant hoger alcoholpromillage in zijn bloed te hebben dan wettelijk toegestaan.
Leiden, Nederland (2022):
In juli 2022 veroorzaakte een man onder invloed van drugs een ongeval op de A44 bij Leiden. Hij reed met hoge snelheid tegen een andere auto aan, wat resulteerde in de dood van een inzittende van het andere voertuig. Uit onderzoek bleek dat de bestuurder onder invloed was van amfetaminen en cannabis.
Schiedam, Nederland (2019):
In augustus 2019 vond een ernstig ongeval plaats in Schiedam waarbij een automobilist onder invloed van zowel alcohol als drugs frontaal inreed op een andere auto. Een gezin van drie kwam hierbij om het leven. De bestuurder had eerder op de avond in verschillende kroegen gedronken en ook cocaïne gebruikt.
Brabant, Nederland (2017):
In december 2017 botste een dronken bestuurder op de A2 in Brabant tegen een stilstaande file. De klap was zo hevig dat een van de auto's in brand vloog, waarbij een vrouw van 35 jaar om het leven kwam. De bestuurder bleek meer dan drie keer de toegestane hoeveelheid alcohol in zijn bloed te hebben.
Delft, Nederland (2021):
Een ongeval in Delft in februari 2021 werd veroorzaakt door een bestuurder die onder invloed was van alcohol. Hij verloor de controle over het stuur en reed tegen een boom. Twee inzittenden van de auto overleefden het ongeluk niet. Het bleek dat de bestuurder meerdere glazen sterke drank had gedronken voordat hij achter het stuur stapte.
Heerlen, Nederland (2016):
In Heerlen vond in september 2016 een tragisch ongeval plaats waarbij een automobilist onder invloed van drugs tegen een groep fietsers aanreed. Een fietser, een 17-jarige jongen, overleed ter plaatse. De bestuurder testte positief op zowel amfetaminen als cannabis.
Het maakt mij duidelijk dat die filterfunctie broodnodig is en evolutionair noodzakelijk om als soort je voortbestaan te verzekeren. Alle veroorzakers van deze (
beperkte!!!) lijst van voorbeelden hadden hun bewustzijn aanzienlijk verbreed met als gevolg dat vooral anderen kennis konden gaan maken met het universele bewustzijn. Ik heb niet de indruk dat die daarop zaten te wachten of daar al aan toe waren.
dikkemick schreef: ↑21 aug 2024 06:43
Ergo, hoe 'lager' de diersoort, des te hoger het filter mechanisme? Of juist een hoger bewustzijn omdat ze minder filter hebben?
Ik denk op basis van bovenstaande dat de lagere diersoorten een sterker filter hebben. Als ze dat niet hebben zijn ze evolutionair kansloos, lijkt mij.
P.S. het kan natuurlijk ook dat drank en drugs en het materialistische brein dusdanig vertroebelen, en daarmee de kijk op de wereld, dat de oorzaak van al die ongelukken daarin gezocht moet worden. Misschien is meer onderzoek nodig.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)