Voorstellen
Moderator: Moderators
Voorstellen
Hallo allemaal,
Omdat ik nieuw ben op dit forum, leek het mij goed om me even voor te stellen, hoewel ik ook niet al te veel privé-informatie wil delen.
Mijn forumnaam is Ammonius. In het dagelijks leven werk ik als onderzoeker aan een universiteit in Nederland. Mijn achtergrond is zowel natuurwetenschappelijk als geesteswetenschappelijk. Ik ben christen; ergens las ik dat die het op dit forum niet lang uithouden, dus ik ben benieuwd of ik daarin een positieve uitzondering kan zijn. Een van mijn grote interesses is de reconstructie van het vroege christendom, de historische achtergrond van de nieuwtestamentische geschriften en de levens van hun auteurs. Ik zag dat daar vroeger ook veel op dit forum over gediscussieerd is, dus wie weet komen er nog kansen om dat onderwerp te bespreken. Vanwege deze interesse heb ik mijzelf ook 'Ammonius' genoemd, naar een tamelijk obscure tweede-eeuwse Alexandrijnse kerkvader die volgens Eusebius van Caesarea een document had gemaakt waarin hij de tekst van het evangelie naar Matteüs annoteerde aan de hand van parallelle passages in de andere evangeliën. Een heel vroege vorm van synoptisch onderzoek dus, en daarmee iemand die ik graag een eervolle vermelding geef. (Zie voor meer informatie: Crawford MR. Ammonius of Alexandria, Eusebius of Caesarea and the Origins of Gospels Scholarship. New Testament Studies. 2015;61(1):1-29.)
Ik zie uit naar mooie discussies!
Ammonius
Omdat ik nieuw ben op dit forum, leek het mij goed om me even voor te stellen, hoewel ik ook niet al te veel privé-informatie wil delen.
Mijn forumnaam is Ammonius. In het dagelijks leven werk ik als onderzoeker aan een universiteit in Nederland. Mijn achtergrond is zowel natuurwetenschappelijk als geesteswetenschappelijk. Ik ben christen; ergens las ik dat die het op dit forum niet lang uithouden, dus ik ben benieuwd of ik daarin een positieve uitzondering kan zijn. Een van mijn grote interesses is de reconstructie van het vroege christendom, de historische achtergrond van de nieuwtestamentische geschriften en de levens van hun auteurs. Ik zag dat daar vroeger ook veel op dit forum over gediscussieerd is, dus wie weet komen er nog kansen om dat onderwerp te bespreken. Vanwege deze interesse heb ik mijzelf ook 'Ammonius' genoemd, naar een tamelijk obscure tweede-eeuwse Alexandrijnse kerkvader die volgens Eusebius van Caesarea een document had gemaakt waarin hij de tekst van het evangelie naar Matteüs annoteerde aan de hand van parallelle passages in de andere evangeliën. Een heel vroege vorm van synoptisch onderzoek dus, en daarmee iemand die ik graag een eervolle vermelding geef. (Zie voor meer informatie: Crawford MR. Ammonius of Alexandria, Eusebius of Caesarea and the Origins of Gospels Scholarship. New Testament Studies. 2015;61(1):1-29.)
Ik zie uit naar mooie discussies!
Ammonius
"Stoute stellingen [zijn geen] bewijzen. Traagheid en angst doen velen der onzen zonder onderzoek aannemen; traagheid en onberedeneerde moed doen de uwe alles verwerpen. Ik hoop, dat wij eens allen tot de kennis van het ware zullen komen, en onderwijl wel doen."
Sara Burgerhart
Sara Burgerhart
Re: Voorstellen
Welkom.
Onderzoeker in de natuurkunde? Theoretisch of praktisch?
Wat is jouw specialiteit?
Onderzoeker in de natuurkunde? Theoretisch of praktisch?
Wat is jouw specialiteit?
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
Welkom, ook namens het namens het beheerdersteam.
Heb je dit topic al doorgenomen?
Welkom nieuwe leden.
Over geesteswetenschappelijk is idd. veel te lezen hier.
Maar als je nieuws hebt is dat altijd interessant.
We hebben een paar leden die het bijzonder zal interesseren.
Over dat snel weer verdwijnen gesproken:
Als het prekerig naar de persoon wordt, dan zullen gelovigen veel weerstand ondervinden
Als mensen anderen willen leren kennen, ook hun meningen kunnen respecteren, dan kan er op een fijne manier van gedachten gewisseld worden, ook al is het niet altijd eensgezind en soms ook fel.
Heb je dit topic al doorgenomen?
Welkom nieuwe leden.
Over geesteswetenschappelijk is idd. veel te lezen hier.
Maar als je nieuws hebt is dat altijd interessant.
We hebben een paar leden die het bijzonder zal interesseren.
Over dat snel weer verdwijnen gesproken:
Als het prekerig naar de persoon wordt, dan zullen gelovigen veel weerstand ondervinden
Als mensen anderen willen leren kennen, ook hun meningen kunnen respecteren, dan kan er op een fijne manier van gedachten gewisseld worden, ook al is het niet altijd eensgezind en soms ook fel.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Welkom Ammonius
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Dank, allen!
@holog,
Ik ben geen natuurkundige. Maar als ik moest kiezen, zou ik zeker voor de theoretische natuurkunde gaan.
@Maria,
Bedankt voor de link naar het topic.
@holog,
Ik ben geen natuurkundige. Maar als ik moest kiezen, zou ik zeker voor de theoretische natuurkunde gaan.
@Maria,
Bedankt voor de link naar het topic.
"Stoute stellingen [zijn geen] bewijzen. Traagheid en angst doen velen der onzen zonder onderzoek aannemen; traagheid en onberedeneerde moed doen de uwe alles verwerpen. Ik hoop, dat wij eens allen tot de kennis van het ware zullen komen, en onderwijl wel doen."
Sara Burgerhart
Sara Burgerhart
- chromis
- IT Tech. & Moderator
Welkom!
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Wat is een Christen?
We komen er steeds minder mee in aanraking op het forum. Welkom dus, juist daarom.
Sommigen onder ons snakken er zelfs naar, omdat we door politiek, geweld en (pseudo)wetenschap lijken te zijn afgeleid, van menselijker ideeën.
We komen er steeds minder mee in aanraking op het forum. Welkom dus, juist daarom.
Sommigen onder ons snakken er zelfs naar, omdat we door politiek, geweld en (pseudo)wetenschap lijken te zijn afgeleid, van menselijker ideeën.
Ik wens u alle goeds
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Welkom.
Een christen is op dit forum al een hele tijd niet meer voorbijgekomen. Ik dacht dat ze in Nederland zo'n beetje uitgestorven waren.
Een christen is op dit forum al een hele tijd niet meer voorbijgekomen. Ik dacht dat ze in Nederland zo'n beetje uitgestorven waren.
Born OK the first time
Welkom Ammonius
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Welkom en bedankt!
Ondanks dat ik er meestal niet al te veel van begrijp van hetgeen je zoal schrijft lees ik je graag. Vooral omdat het leerzaam is als ik aan de hand van wat je schrijft wat verder zoek en dan toch af en toe een kwartje valt wat me 'AHA!'-erlebnis bezorgt: heerlijk!
Los van de inhoud want die kan ik door mijn gave
Voor zover ik dat goed inschat blijf jij er boven staan en tilt met je reactie vervolgens de discussie naar een hoger niveau in plaats van mee te gaan in de vicueuze cirkel omlaag.
Mede daarom mijn "bedankt" hierboven want zulks is één van mijn leerpuntjes ...
... en goed voorbeeld doet volgen!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
Dank voor de lovende woorden, HierEnNu! Het is belangrijk om het goede, het ware en het schone in acht te nemen, zelfs als je op een forum reageert. Helaas is dat niet altijd even gemakkelijk, ook voor mij niet.
Sara Burgerhart
Sara Burgerhart
Deze stelling triggert me mateloos tot verdere vragen, want 'dankzij' mijn almaar voortdurende zelfonderzoek en ook het discussiëren hier vallen er regelmatig lijken uit de kast die mijn eigendunk dunken voor wat betreft dat ik oprecht meende 'een goed mens te zijn'.
Nou heb ik altijd wel al een soort van besef gehad dat het niveau van mijn
- Ethiek, Moraal, Waarheid, Harmonie en wat dies meer zij
Los daarvan, aangezien ik wel op zoek ben, ik verwachtte hier bijvoorbeeld een VrijdenkersMoraal te vinden in de hoop dat zulks beter bij me past dan de kennelijk bij het Humanisme behorende Moraal, bestaat op dit forum het voor mij razend interessante hoofdstuk 'Ethische dilemma's'. Aangezien dit jouw 'Voorsteltopic' is dient het hier dus ook over jou te gaan tot zoverre wat jij kwijt wilt over jouzelf hier en nu. Kortom, om een kort verhaal nog langer te maken
- indien ik me de moeite getroost om in hoofdstuk 'Ethische dilemma's'
enkele overwegingen en vragen naar voren te brengen wat betreft jouw[?] stelling- "Het is belangrijk om het goede, het ware en het schone in acht te nemen"
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
Ammonius
Soms ben ik wat aan de trage kant, maar ook ik heet bij dezen je hartelijk welkom op Freethinker.
Je introductie heeft me nieuwsgierig gemaakt.
Je noemt jezelf onderzoeker aan een universiteit in Nederland en christen. Je laat doorschemeren dat je natuurwetenschapper bent, maar even verderop schrijf je dat je geen natuurkundige bent. Tegelijkertijd zijn al je berichten tot nu toe doordrenkt met wetenschappelijke en filosofische terminologie die mij als niet-academisch opgeleide generalist en Buitenstaander hier en daar boven de pet gaan. Dit alles maakt mij erg nieuwsgierig, maar tegelijertijd enigszins wantrouwig. (ik ben ook nogal sceptisch van aard).
Ook je uitdrukkelijke verklaring christen te zijn intrigeert me. Ikzelf ben, ondanks –of misschien wel dankzij– mijn veelkleurige religieuze achtergrond een overtuigd atheïst en daarom erg geïnteresseerd in jouw beleving van het christendom en tegelijkertijd beta wetenschappelijke achtergrond.
Ik hoop in de naaste toekomst boeiende gesprekken met je te hebben.
Georgie
Soms ben ik wat aan de trage kant, maar ook ik heet bij dezen je hartelijk welkom op Freethinker.
Je introductie heeft me nieuwsgierig gemaakt.
Je noemt jezelf onderzoeker aan een universiteit in Nederland en christen. Je laat doorschemeren dat je natuurwetenschapper bent, maar even verderop schrijf je dat je geen natuurkundige bent. Tegelijkertijd zijn al je berichten tot nu toe doordrenkt met wetenschappelijke en filosofische terminologie die mij als niet-academisch opgeleide generalist en Buitenstaander hier en daar boven de pet gaan. Dit alles maakt mij erg nieuwsgierig, maar tegelijertijd enigszins wantrouwig. (ik ben ook nogal sceptisch van aard).
Ook je uitdrukkelijke verklaring christen te zijn intrigeert me. Ikzelf ben, ondanks –of misschien wel dankzij– mijn veelkleurige religieuze achtergrond een overtuigd atheïst en daarom erg geïnteresseerd in jouw beleving van het christendom en tegelijkertijd beta wetenschappelijke achtergrond.
Ik hoop in de naaste toekomst boeiende gesprekken met je te hebben.
Georgie
Ik denk (vrij) dus ik ben (vrij)
(vrij) naar René Descartes
(vrij) naar René Descartes
Dat ligt eraan of ik er iets zinnigs over zou kunnen zeggen.HierEnNu schreef: ↑14 sep 2024 00:11 Kortom, om een kort verhaal nog langer te maken:
- indien ik me de moeite getroost om in hoofdstuk 'Ethische dilemma's'
enkele overwegingen en vragen naar voren te brengen wat betreft jouw[?] stellingkan ik er dan op rekenen dat jij daar dan wat dieper op ingaat?
- "Het is belangrijk om het goede, het ware en het schone in acht te nemen"
En Georgie, dank voor de welkomstwoorden.
Sara Burgerhart
Sara Burgerhart
Ammonius,
Hoe meer zielen, etc.
Wie weet hebben we wat aan elkaar op niet-christelijke grondslag.
Roeland
Hoe meer zielen, etc.
Wie weet hebben we wat aan elkaar op niet-christelijke grondslag.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.