axxyanus schreef: ↑02 sep 2024 16:10
Amerauder schreef: ↑02 sep 2024 15:03
Hoe zou iemand de aanwezigheid van een stoel kunnen merken, als hij niet weet wat een stoel is? Denk daar even over na.
Wat bedoel jij juist met opmerken? Het lijkt me dat jij met "opmerken", identificeren bedoelt.
Als een stoel in iemands weg staat, en die schuift dat opzij, dan heeft hij die stoel opgemerkt. Er was daar iets dat hij opzij geschoven heeft. Voor hij het opzij kon schuiven moet hij het opgemerkt hebben. Hij heeft dan wel niet opgemerkt dat het een stoel was maar hij heeft de stoel opgemerkt.
Je mixt nu de perspectieven met elkaar, alsof het niet uitmaakt wiens perspectief je neemt. Maar het maakt heel veel uit. Vanuit jouw perspectief is er een stoel, vanuit dat van hem niet.
Jij noemt het een stoel, omdat jij weet wat een stoel is, maar het gaat hier om de ervaring van degene die het niet weet. Die ervaart wel iets, maar geen stoel!
Die ervaart wel een stoel. Hij ervaart misschien niet dat het een stoel is maar dat is iets anders.
Hoe kun je iets ervaren dat niet is? Ik krijg niet het gevoel dat je hier voldoende bij stil hebt gestaan.
Of, het is, en dan kun je het ervaren. Of, het is niet, en dan kun je het ook niet ervaren. Het is het één of het ander, en alleen door met perspectieven te rommelen kun je het idee krijgen dat het een beetje van het ene, en een beetje van het andere zou kunnen zijn. Dat kan niet.
In het ene perspectief is de stoel een stoel, in het andere niet. Het is wel iets, maar alleen jij noemt dat ‘iets’ een stoel.
Nogmaals, de naam is geen bijkomstige toevalligheid.
Wat Tiberius hier zegt is de bekende gedachte die hier verwarring schopt:
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑02 sep 2024 13:03
maar dat is arbitrair want in andere culturen sorteert men de sterren heel anders.
Het is verre van arbitrair hoe we de dingen noemen en sorteren. Dat verschillende culturen de dingen verschillend benoemen heeft dan ook verregaande gevolgen.
Of we een oorlogsdaad een “vredesmissie” noemen, of een “terroristische aanslag”, bijvoorbeeld, maakt een wereld van verschil, en bepaalt voor een zeer groot deel hoe wij kijken naar de zaak. En daarmee, wat de zaak is.
De naam van het ding is geen bijkomstige toevalligheid, het bepaalt hoe het is, en in veel gevallen zelfs óf het is.
Als jij gisteravond op een feest was met veel aanwezigen, en ik vraag jou nu of Jan er ook was, maar jij hebt geen idee wie Jan is, hoe zou je dat dan kunnen weten? Dan zou je me vragen wie dat is en ik zou het je uitleggen, en dan zou je weten wie Jan is, en dan, dan pas zou je mijn vraag kunnen beantwoorden.
En op welke manier is dat van belang voor de taligheid van de werkelijkheid?
Of we iets opmerken of niet, hangt samen met of we daar te taal voor hebben om het te verwerken, om het te structureren, om het vorm te geven in ons beeld.
Het is niet alsof je iets waarneemt, en daar vervolgens structuur in aanbrengt. Nee, het structuur aanbrengen, dat is het waarnemen.
Dat wat zichtbaar wordt in het voorbeeld, geldt voor alle dingen met een naam. Je herkent ze pas in hun vorm, als je de naam weet, want de naam is wat ze überhaupt vorm geeft, concreetheid, gescheidenheid. Het laat iets afgescheiden staan van alles eromheen.
Zonder naam is het een onherkenbaar en onafscheidelijk stukje Alles.
Hoe kan je dan beweren dat de werkelijkheid talig is als taal de werkelijkheid niet kan omvatten.
Omdat wij mensen zijn, en dus talige wezens. Ook dat kan soms lijken als een bijkomstig detail dat er verder niet zoveel toe doet, maar het doet er natuurlijk alles toe.
Zoals door een roze bril de wereld roze wordt, zo is onze wereld een talige wereld. Was de mens niet zo talig als hij is, dan was dat ook anders. Maar dat is om die reden dus onmogelijk, want het is enkel hoe het is, en niet op een andere manier. De talige wereld die wij kennen, is de enige wereld.
Probeer je maar eens een universum voor te stellen zonder taal.
Hoe zou dat eruit zien? Vormloze chaos tegen een eindeloos niets? Moleculen die in het rond zweven zonder concrete vormen te krijgen?
Maar zelfs dat zijn talige voorstellingen.
Dat taal een rol speelt in hoe wij met de werkelijkheid omgaan daar kan ik in meegaan. Maar de werkelijkheid reduceren tot het talige zoals jij lijkt te doen, doet de werkelijkheid geen eer.
Ik reduceer de werkelijkheid er niet toe, ik geef er een allerbelangrijkst kenmerk van weer.
De werkelijkheid is niet enkel talig en verder niets, maar dat de werkelijkheid talig is, dat is wel een van de allerbelangrijkste eigenschappen van de werkelijkheid.