Paradigma's zijn niet alleen onvermijdelijk, maar zelfs noodzakelijk om een bepaalde gedachte te kunnen uitwerken. Dogma's zijn eenvoudig te vermijden, door alles sceptisch te bezien waar geen empirische waarneming aan ten grondslag ligt. En vooral door niemand te verbieden een axioma te betwijfelen, en door te denken in waarschijnlijkheden. Het is bijvoorbeeld niet bewezen dat abiogenese heeft plaatsgevonden, maar het is uitermate waarschijnlijk en we hebben geen alternatieve verklaring, anders dan door de startlijn te verleggen met panspermie of met een intelligent ontwerper (tenzij god de schepper al dood was, toen hij met scheppen begon! maar in dat geval kunnen we het werk van die schepper abiogenese noemen!)Georgie schreef: ↑29 jun 2024 22:57 Ik heb de definitie van “vrijdenkerij” bij Wikipedia eens bekeken:
"Vrjdenkerij (in België: vrijzinnigheid) of vrijdenken, is de opvatting dat men zich in het denken uitsluitend door de rede, wetenschap en logica laat leiden en niet door (autoriteits)geloof, traditie of paradigma. Vrijdenkers keren zich tegen elke vorm van dogma"
Ik vraag mij nu af of ‘vrijdenken’ zich wel zo laat definiëren. Volgens mij niet. Of tenminste niet sluitend en algemeen geldend.
Voor mij is vrijdenken een heel persoonlijke denkhouding die probeert rationeel en logisch te redeneren. Maar instincten, emoties, vooroordelen, al dan niet cultureel bepaald, en paradigmata en dogma’s zijn volgens mij niet altijd te vermijden.
Ik denk ook niet dat elk paradigma en elk dogma persé afgewezen moet worden.
Moeten we religies bestrijden?
Moderator: Moderators
- Peter van Velzen
- Site Admin
Re: Moeten we religies bestrijden?
Ik wens u alle goeds
4 gestudeerden, gehoed door Arnon Grunberg bespreken samen als Filosofisch Kwintet:
“De rechtsstaat en geloof”
Veel punten van dit topic krijgen weer een onverwachte draai. Terugkijken/luisteren aanbevolen.
NPO-1, 30 juni 09:55 uur.
Roeland
“De rechtsstaat en geloof”
Veel punten van dit topic krijgen weer een onverwachte draai. Terugkijken/luisteren aanbevolen.
NPO-1, 30 juni 09:55 uur.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Een dogma is nu juist iets dat opgelegd wordt en waarvoor geen verklaring wordt geleverd. Je moet het gewoon maar geloven. Jouw voorbeeld wordt onderbouwd door iets uit de natuur, terwijl een dogma juist opgelegd wordt vanuit bijv. een geloofsregel of de Bijbel.Dogma is een leerstelling die door een religie, ideologie of organisatie als onbetwistbaar wordt beschouwd.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Ultra orthodoxe Joden moeten in de nabije toekomst het Israëlisch leger gaan dienen.
Het gaat niet gebeuren', zegt de 47-jarige Israel Krus in Bnei Brak. Het is 35 graden, maar in de straten is geen luchtige zomerkleding te zien: mannen dragen zwarte pakken, vrouwen zijn gekleed in lange rokken, dikke panty's en lange mouwen. Uitzonderingen op deze 'zedige kleding' zijn ongewenst. Met een vrouw in een broek wordt bijvoorbeeld niet gesproken. 'Ze willen dat we ons geloof verliezen', zegt Krus. 'Dat onze kinderen met vrouwen in het leger gaan samenwerken en hun goede gewoontes vergeten.'
Tijdens het praten steekt hij zijn wijsvinger omhoog. 'Ik houd zielsveel van mijn kinderen, net als ieder ander, maar weet: als ik moet kiezen, heb ik liever dat mijn kinderen sterven, dan dat ze in het leger dienen.'
Dan zeg ik: Wat een monsterlijke waanreligie!
Het gaat niet gebeuren', zegt de 47-jarige Israel Krus in Bnei Brak. Het is 35 graden, maar in de straten is geen luchtige zomerkleding te zien: mannen dragen zwarte pakken, vrouwen zijn gekleed in lange rokken, dikke panty's en lange mouwen. Uitzonderingen op deze 'zedige kleding' zijn ongewenst. Met een vrouw in een broek wordt bijvoorbeeld niet gesproken. 'Ze willen dat we ons geloof verliezen', zegt Krus. 'Dat onze kinderen met vrouwen in het leger gaan samenwerken en hun goede gewoontes vergeten.'
Tijdens het praten steekt hij zijn wijsvinger omhoog. 'Ik houd zielsveel van mijn kinderen, net als ieder ander, maar weet: als ik moet kiezen, heb ik liever dat mijn kinderen sterven, dan dat ze in het leger dienen.'
Ze zeggen dat ik een gespleten persoonlijkheid heb, maar daar weten wij helemaal niets van.
Spuit Elf.
Spuit Elf.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Ik dacht eigenlijk dat vrouwen daar ook dienstplicht hebben.dikkemick schreef: ↑02 jul 2024 07:30 Ultra orthodoxe Joden moeten in de nabije toekomst het Israëlisch leger gaan dienen.
(Maar misschien tellen die niet mee bij deze ultra orthodoxen)
PS.
Als het stinkend warm is dan moet je juist dikke zwarte kleding dragen.
Dat doen alle woestijn nomaden.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Zou het zijn dat je dan erg gaat transpireren, dat de kleding dan vochtig wordt en dat dit door verdamping dan weer lager in temperatuur wordt. Verder dat het veel aan transpiratie niet onmiddelijk de dampkring in stuurt? Het schermt wel goed af tegen ultraviolet van de zon en de warmtestraling.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑02 jul 2024 10:38Ik dacht eigenlijk dat vrouwen daar ook dienstplicht hebben.dikkemick schreef: ↑02 jul 2024 07:30 Ultra orthodoxe Joden moeten in de nabije toekomst het Israëlisch leger gaan dienen.
(Maar misschien tellen die niet mee bij deze ultra orthodoxen)
PS.
Sailing on a ship to nowhere... Behaving like idiots... Silly human race.
Maar geen zwarte pakken met stropdassen. Meer djellaba achtige kleding die luchtcirculatie mogelijk maken.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑02 jul 2024 10:38 ...
PS.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
De Toearegs (de blauwe mannen) hadden vrij dikke kleding, of ze desondanks luchtig waren weet ik niet.Mullog schreef: ↑08 sep 2024 12:25Maar geen zwarte pakken met stropdassen. Meer djellaba achtige kleding die luchtcirculatie mogelijk maken.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑02 jul 2024 10:38 ...
PS.
PS.
Een stropdas hoort nergens bij, dat is iets voor een fatje.
Het feit dat ze nog kleding dragen die in Oost-Europa eeuwen geleden praktisch was, betekent toch niet dat ze die nu ook nog moeten dragen in een land waar het altijd 30 graden warmer is. Dat zou je denken, maar toch gebeurt het. De Orthodoxen zullen denk ik nooit het leger ingaan, omdat de staat Israël niet erkend wordt. Ze zijn alleen in Jeruzalem om te wachten totdat de Messias zich openbaart en het koningschap weer op zich neemt. Of ze dan in het leger zullen dienen? Nee, ook dan niet, want als de Messias er is, zal iedereen knielen voor hem, de enige ware god dienen, zal er geen oorlog meer zijn en dus ook geen leger. Tja, ik heb er een hard hoofd in. Of Israël het vol gaat houden, dat is de vraag. Zelfs rationele intelligente mannen als Tovia Singer lijken sterk mee te gaan in het verhaal dat de Messias nu wel moet gaan komen en misschien zelfs al rondloopt. Israël wordt van alle kanten aangevallen, maar voordat alles fout gaat zal de Messias komen. Het klinkt als een sprookje. Als Trump (de Amerikaanse messias zeg maar) zich terugtrekt uit het steun pakket van Israël (en Ukraine) dan zal het nog moeilijk worden om Israël overeind te houden. Er kan nog heel veel foutgaan en het kan toch weer tot een enorme oorlog leiden.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Wat een gek topic eigenlijk.
Dit is niet te bestrijden. Ze zijn met te velen..
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... _traditiesHieronder volgt een lijst van religies en spirituele tradities, per categorie zo veel mogelijk gerangschikt volgens de chronologische volgorde van hun ontstaan. De gebruikte classificatie is slechts één uit vele mogelijkheden.
Sailing on a ship to nowhere... Behaving like idiots... Silly human race.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Ze zijn heel erg verdeeld en veelal zelfs al weer uitgestorven. Bestrijden doe ik met mijn stoute tante Nelly's, met één zin te beschrijven traditie: "Geleuvde gij dat?"Gerard R. schreef: ↑14 nov 2024 10:37 Wat een gek topic eigenlijk.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... _traditiesHieronder volgt een lijst van religies en spirituele tradities, per categorie zo veel mogelijk gerangschikt volgens de chronologische volgorde van hun ontstaan. De gebruikte classificatie is slechts één uit vele mogelijkheden.
Ik wens u alle goeds
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Ik heb het al eerder geschreven, de wens tot zelfbedrog zit heel diep in de mens.Gerard R. schreef: ↑14 nov 2024 10:37 Wat een gek topic eigenlijk.
Er zijn ook nog niet religieuze vormen van zelfbedrog zoals het geloof in graancirkels of Big Foot.
Ja je zou kunnen zeggen dat een baby al de wens heeft tot zelfbedrog.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑15 nov 2024 09:43Ik heb het al eerder geschreven, de wens tot zelfbedrog zit heel diep in de mens.Gerard R. schreef: ↑14 nov 2024 10:37 Wat een gek topic eigenlijk.
Er zijn ook nog niet religieuze vormen van zelfbedrog zoals het geloof in graancirkels of Big Foot.
[uit principe ben ik voor principes]
Als het zo kan, dan zeg ik: "Laten we strijden, dan doe ik mee!"
Dan schud ik zelfs mijn laatste sociale veren af en
ga tijdelijk[?] mee in deze beweging.
De SGP, met hun twee zeteltjes in de Eerste Kamer,
begint meteen bij voorbaat al te chanteren: demasqué!
- Op een partijbijeenkomst in Amsterdam zei VVD-leider Yesilgöz vorige week
dat religie geen invloed hoort te hebben op het openbare leven.
"In een seculiere samenleving hoort religie geen invloed te hebben en zeker geen controle over het openbare leven", zei Yesilgöz. "Op het moment dat geloof een georganiseerd karakter krijgt of een politiek karakter zoals het islamisme, dan wordt het echt heel gevaarlijk. Vanuit de orthodoxie bekeken, of het nou het jodendom is, het christendom of de islam - het geloof moet zich aanpassen aan de vrije samenleving. Het is niet andersom."
Volgens ChristenUnie-leider Bikker past het niet het geloof achter de voordeur te duwen. Denk-voorman Van Baarle zegt dat Yesilgöz vooral de islam en moslims wil raken om op die manier zetels van de PVV terug te winnen. Timmermans: "Ik begrijp niet dat de VVD met de geschiedenis van die partij zich zo laat betoveren door een agenda die de verdeeldheid in dit land alleen maar zal aanjagen en die het niet mogelijk zal maken de verschillen te overbruggen. Dat radicale afwijzen van godsdienst is zó in strijd met de geschiedenis van ons land."
SGP-Kamerlid Van Dijk laat er geen misverstand over bestaan dat zijn partij de opstelling van de VVD zal meewegen als die partij hierin volhardt: "Als er pogingen worden gedaan het christelijke geloof achter de voordeur te duwen en te miskennen wat we allemaal te danken hebben aan onze christelijke traditie, dan wordt onze liefde voor dit kabinet bepaald niet groter en zullen wij vaker misschien gaan opereren in het nadeel van dit kabinet." De SGP heeft in de Eerste Kamer twee zetels.
VVD oogst irritatie met kritiek op religie in de openbare ruimte
Ik ben mezelf Aut libertatem aut mortem mihi da! Sapere aude
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf
niet voor iemands interpretatie
Als je niet genoeg van jezelf houd om te stoppen met antiSemitische uitingen,
doe het dan voor anderen, dan draag je liefdevol bij
aan bestrijding van antiSemitisme.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf
niet voor iemands interpretatie
Als je niet genoeg van jezelf houd om te stoppen met antiSemitische uitingen,
doe het dan voor anderen, dan draag je liefdevol bij
aan bestrijding van antiSemitisme.