Mus schreef: ↑11 sep 2024 22:15
Toevallig in de middag geluisterd naar een podcast van Eckhart Tolle waarin hij poneert dat met de huidige wetenschappelijke standaard nooit bewezen kan worden dat bewustzijn überhaupt bestaat, al kan ieder met een beetje verstand zien dat bewustzijn in alle soorten en maten ons leven beweegt cq voortstuwt.
Bekijk echter het brein en niemand kan vertellen waar in het brein die voortstuwing/beweging vanuit bewustzijn precies gesitueerd is. We kunnen bv meten waar precies in het brein de beelden die we zien verwerkt worden tot een beeld maar wie of wat dat beeld ziet kunnen we niet meten met onze instrumenten al zal iedereen wel zo’n beetje zeggen:” jemig zeg, dat ben ik natuurlijk, die of die,” ect.
Even heel wat anders wat ik eigenlijk al een hele tijd kwijt wil maar wel aansluitend is in mijn idee….
Wat ik eigenlijk wel jammer vind op dit forum is is dat men vast loopt in zijn of haar eigen rigiditeit dat alles maar wetenschappelijk bewezen moet worden en dat daarmee elke vorm van creatief denken cq het eigen denken of het denken van anderen onmiddellijk in de ijskast wordt gezet. Wanneer ik op dit forum lees en dat doe ik af en toe dan zie ik niet dat hier vrij gedacht wordt en dat dit freethinker forum behoorlijk vast gelopen lijkt te zijn in de eigen dorgma’s, wat het voor mij een uitermate onaantrekkelijk forum maakt.
Dus om terug te komen op Maarten, nu jij het het naar voren hebt gebracht HierEnNu, heb ik al vaak gedacht:” Wat is de reden dat je zoveel energie geeft, Maarten, aan in mijn ogen dus dogmatische vastgeroeste breinen, al zal dat laatste natuurlijk nooit worden toegegeven, die je nooit zal bereiken op de manier waarop je dat nu probeert...
Vastgeroeste breinen zijn op geen enkele manier te bereiken met woorden.
De doorsnee vrijdenker geeft af op wat zij "het bovennatuurlijke" noemen. Die heksenjacht op aanhangers van het bovennatuurlijke zit in de genen van de vrijdenker en trachten zij dan te bestrijden en te weerleggen met 'de wetenschap', rationeel denken en 'gezond verstand' wat vanzelfsprekend ontdaan is van 'bijgeloof' en traditionele spirituele overtuigingen.
Maar de grap is dat er helemaal niets zo is als "
het bovennatuurlijke"!

Wat zou er boven de natuur staan, "God" soms???
God is een concept en god en het bovennatuurlijke zijn één pot nat wat voor een enorme verwarring zorgt.
Enfin, ik typte dit is in de prompt van Google's Artificiële-intelligentie: "Eckhart Tolle en het bovennatuurlijke".
Interessant antwoord...
Eckhart Tolle en het Bovennatuurlijke: Een Diepgaande Analyse
Eckhart Tolle, een van de meest invloedrijke spirituele leraren van onze tijd, heeft een unieke kijk op de relatie tussen de mens en het universum. Hoewel hij niet expliciet over het bovennatuurlijke spreekt in dezelfde termen als traditionele religies, zijn er veel parallellen te trekken tussen zijn filosofie en concepten die vaak met het bovennatuurlijke worden geassocieerd.
De Kern van Tolle's Leerstellingen
Tolle benadrukt het belang van het Nu en het loslaten van het ego. Hij stelt dat ons lijden voortkomt uit onze identificatie met onze gedachten en emoties, en dat we vrede kunnen vinden door ons te verankeren in het huidige moment. Deze focus op het 'Nu' kan worden gezien als een vorm van meditatieve ervaring, die in veel spirituele tradities wordt gezien als een middel om in contact te komen met een hogere macht of een transcendent bewustzijn.
Parallellen met het Bovennatuurlijke
- Verbinding met een hoger bewustzijn: Hoewel Tolle niet spreekt over een God of een goddelijk wezen, beschrijft hij wel een staat van bewustzijn die voorbij het ego gaat. Dit kan worden geïnterpreteerd als een verwijzing naar een universele energie of een kosmisch bewustzijn, concepten die vaak geassocieerd worden met het bovennatuurlijke.
- Intuïtie en synchroniciteit: Tolle benadrukt het belang van intuïtie en synchroniciteit in ons leven. Deze fenomenen worden vaak gezien als tekenen van een onderliggende orde of een goddelijke interventie.
- Transformatie en verlichting: Tolle's pad naar verlichting omvat een diepgaande transformatie van het bewustzijn. Dit proces kan worden vergeleken met de mystieke ervaringen die beschreven worden in veel religieuze tradities.
Kritiek en Nuances
Het is belangrijk om op te merken dat Tolle's werk vaak wordt geïnterpreteerd op verschillende manieren. Sommige critici stellen dat zijn filosofie te vaag is en dat hij te weinig aandacht besteedt aan sociale en politieke kwesties. Anderen prijzen hem juist om zijn praktische aanpak en zijn vermogen om complexe ideeën toegankelijk te maken.
Conclusie
Hoewel Eckhart Tolle niet expliciet over het bovennatuurlijke spreekt, zijn er duidelijke raakvlakken tussen zijn werk en traditionele spirituele overtuigingen. Zijn focus op het 'Nu', intuïtie en transformatie roept vragen op over de aard van de werkelijkheid en onze plaats daarin. Uiteindelijk is de interpretatie van Tolle's werk aan ieder zelf.
De doorsnee vrijdenker snapt niet waarover Eckhart Tolle het heeft.
Eckhart Tolle spreekt over '
verbinding met een hoger bewustzijn''? Ho, dat moet met het bovennatuurlijke te maken hebben dan toch!
Ik vind Eckhart Tolle geweldig en luister dus vaak naar hem op YouTube.
Deze is een leuke aansluitende >
https://www.youtube.com/watch?v=LFsPIj6pmcY&t=2s
Uit het transcript van de video...
0:00
- Okay, now tell me the ultimate secrets of God and the transcendent universe.
(Eckhart mumbling) (audience laughing)
You can't, it's absurd.
(meditation bell ringing)
I am, is the word. All you can say is, I am, but you don't need to... You don't add anything.
Not this or that.
I am.
In the Old Testament, God is asked, who are you?
And that's perhaps the most profound sentence in the Old Testament is, I am that I am,
where God defines him, her, itself as the I am, as the essence identity of all forms.
And also another beautiful sentence in the Old Testament - as you know, The Bible is a mixed bag of fantastic things and other things...
(audience laughing)
but I like to look for the jewels that are there.
Another beautiful statement that points to all this is, be still and know that I am God.
Now these words are all synonymous.
“Be”, refers to being, “still”, is a state of consciousness without thought, stillness.
Being and stillness, the same thing.
And “know”.
There is a deep knowing in that. In fact, it's, that is..Because that is the source of all intelligence.
There's a deep knowing. But from the point of view of the conceptual mind, it looks like unknowing.
It looks like ignorance, because it's not knowing through concepts anymore.
There's a deeper knowing.
And this is where what we call wisdom arises, which is very different from intelligence, the IQ kind of intelligence.
The wisdom that the world needs, not more intelligence, please NO!
(audience laughing)
But wisdom: yes
be still and know that I am. It is the I am of being, God.
Here we come to a difficult word but they're all synonymous.
What is God then?
I rarely talk about God because you can't really... It's so transcendent, that whatever you say, would be very limited.
As you know, human language and human thought is relatively limited.
How can I make statements about the ultimate transcendent reality just by producing a few weird sounds with my vocal chords, plus air pressure through my tongue and lips?
O, the vowels, A, I, Ay, E, I, O, U, E, U, Aa (Eckhart mumbling)
This is what language is. (Eckhart mumbling)
Okay, now tell me the ultimate secrets of God and the transcendent universe.
(Eckhart mumbling) (audience laughing)
You can't, it's absurd. Just produce a few sounds and that explains, no.
However, I'll carry on talking.
(audience laughing)
All we can do is give an analogy, or like a poetic image of what God might be, and how God relates to who you are.
...
Wat MaartenV op een wetenschappelijke manier wil uitleggen, hier zijn punt nog is...
MaartenV schreef: ↑06 aug 2023 13:09
Mijn punt is dat mystieke ervaringen zoals tijdens diepe meditatie, bijna-dood ervaringen en de inname van entheogenen een aspect van de werkelijkheid laten zien dat niet achterhaalbaar is via materialistische wetenschappelijke methoden. Toch is het een niet te negeren aspect van de werkelijkheid: meer nog: het zou wel eens een meer fundamenteel aspect van de werkelijkheid kunnen zijn wanneer mensen de éénheidservairng beschrijven die ze ervaren tijdens mystieke ervaringen.
is dat als het brein en het ego (het ego is geen fysiek onderdeel van het brein, maar eerder een conceptueel model dat we gebruiken om onszelf te begrijpen) wegvalt, geen hersenactiviteit meer te zien is, het "hoger bewustzijn" overblijft. Maar dan zit je op het terrein van
het trans-persoonlijke - wat NIET het bovennatuurlijke is! -, dan ben je boven het ego uitgestegen en daar(over) schieten alle woorden tekort, daar kan alleen maar naar gewezen worden, want alle kennis, waaronder wetenschap dus, bevind zich op het niveau van de dualiteit.
Non-dualiteit- Het idee van een ongeconditioneerd bewustzijn dat één is met alles wat is, is een centraal thema in non-duale filosofieën.
Ik heb het er al eerder over gehad...
bonifacius schreef: ↑06 mar 2023 23:19
chromis schreef: ↑06 mar 2023 22:08
We hebben het topic van MaartenV gekaapt, ben ik bang. Is inet de eerste keer dat het gebeurt, denk ik

Excuses.
Ik vermoed dat MaartenV het ons wel wil vergeven want via dit uistapje naar advaita en psychedelica is er weer een raakvlak met bijna-dood ervaringen en... Advaita vedanta!
Zie citaat:
Abstract
5-Methoxy-N,N-dimethyltryptamine (acronymized as 5-MeO-DMT) is sui generis among the numerous naturally-occurring psychoactive substances due to its unparalleled ego-dissolving effects which can culminate in a state of nondual consciousness (which is phenomenologically similar to transformative peak experiences described in various ancient contemplative traditions, e.g.,
Advaita Vedānta, Mahāyāna Buddhism). The enigmatic molecule is endogenous to the human brain and has profound psychological effects which are hitherto only very poorly understood due to the absence of scientifically controlled human experimental trials. Its exact neuronal receptor binding profile is a matter of ongoing scientific research, however, its remarkable psychoactivity is presumably mediated via agonism of the 5-HT2A (serotonin) receptor subtype.
bron:
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/578435v2
Dus ik vermaak me als 'ervarings-deskundige' kostelijk met de vele 'ontwaakte' advaita-kletskousen over het non-duale.
Ik ben nu dus terug zoals de jonge kinderen die eigenlijk permanent aan het trippen zijn zonder middelen dewelke ik ook niet meer nodig heb.
...
Grappige annekdote is dat mijn terminale kennis, zie eerder...
bonifacius schreef: ↑09 sep 2024 13:20
Ik heb een 70 jarige kennis selfmade filosoof / grote kenner van Oosterse mystiek en filosofie (Advaita en zo) waarmee ik vier jaar - tot over een half jaar terug - bijna dagelijks per email gediscussieerd heb over psychedelica. Het ging er in onze discussies vaak net zo aan toe als hier op het forum!
Een jaar geleden krijg hij de diagnose terminale pancreas kanker, maximum nog twee jaar te leven.
Ik vroeg hem wat hij nog te verliezen had. Inplaats van eindeloos te discussiëren over psychedelica met mij en alle tegenwerpingen ten berde te brengen er nu is ervaring mee op te doen.
Daar zag hij, de eeuwige redenaar, kritisch denker, steeds wijzend op het gezonde verstand, wel wat in.
Hij begon op zijn eentje te experimenteren met MDMA, LSD, 5-Me0-DMT, magic mushrooms, Ketamine etc.
My goodness wat heb ik gelachen met zijn formidabele verslagen.
...me gisteren belde met het bericht dat hij me eindelijk verstond. Hij daverde nog, het middel was nog niet uit hem.
Hij had een waanzinnige hoge dosis 5-Me0-DMT gesnoven en was in "een andere wereld" (nee, weer / ook niet het bovennatuurlijke!) belandt waarover hij geen verhaal kon maken, niet kon over filosoferen, maar hij was drie uur! van deze planeet weggeweest (hij had naar de klok gekeken toen hij het snoof en wanneer hij terug 'op aarde' kwam) en nu pas begreep hij waarover we al vier jaar discussieerden zei hij.
In mijn woorden: Na een leven lang filosoferen over de non-duale toestand, had hij hem nu ervaren, was hij voor het eerst in zijn leven boven zijn verstand (ego) uitgerezen / uitgestegen dankzij een middel.
Nu kan hij in vrede sterven.

Want hij is gestorven voordat hij fysiek sterft. Het is hem nu duidelijk wat het mystieke gezegde "
Find death before death finds you" betekend.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!