Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Mus
Diehard

Re: Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Bericht door Mus »

dikkemick schreef: 11 sep 2024 22:28 Beste Mus

Die wetenschappelijke methode waar je hierboven over afgeeft, die heeft tot nu toe altijd gewerkt bij vraagstukken waar het o.a in dit topic om gaat.
Beste dikkemick,

Ik ageer niet tegen wetenschap want het heeft ons vele goede gebracht en zal dat zeer waarschijnlijk ook in de toekomst gaan doen (dit vanwege de creativiteit en openheid die men nodig heeft om stappen te kunnen zetten betrekking tot een bepaald onderzoek wat tgt ook kan vragen bepaalde hypotheses cq vooringenomen gedachten terzijde te schuiven om andere gedachten cq hypotheses de ruimte te gunnen), ik ageer tegen de manier waarop wetenschap door sommigen misbruikt cq gebruikt wordt om vast te kunnen blijven houden aan de eigen ideeën zonder andere ideeën de ruimte te gunnen.

Stel ik zeg dat bewustzijn voorkomt uit de fysieke realiteit dan kan ik aan de andere kant zeggen dat de fysieke realiteit voorkomt uit bewustzijn. Voor sommigen hier waarschijnlijk een idiote gedachte die zelfs niet overweging durft- cq kan worden genomen. Maar stel je voor dat dat wel kan wat zou dat voor’n implicaties kunnen hebben?
Let wel het is slechts een onderzoeksvraag waar men al zijn creativiteit, wanneer men die al heeft, op los kan laten…..wat als?
Met andere woorden doe je eigen onderzoek, ondervind voordat je iets te zijde schuift als onzinnig omdat het buiten de wetenschappelijke kaders zou liggen ect.
En dat bewustzijn nog niet goed verklaard is wil niet zeggen dat het onverklaarbaar is of dat het bovennatuurlijke erbij gehaald moet worden.
dikkemick ik snap niet goed wat je bedoelt met ‘bovennatuurlijk’? Voor mij is zo klaar als een klontje wat bewustzijn is en hoe het al dan niet werkt.
Wanneer iemand in mijn ogen iets bovennatuurlijk noemt zegt mij dat iemand iets niet- in zijn/haar werking niet begrijpt. Niks mis mee maar ik zou die gene willen uitnodigen zich eens buiten de voor hem/haar gebaande paden begeven wie weet wat dat opbrengt.
Laatst gewijzigd door Mus op 12 sep 2024 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
HierEnNu
Superposter

Re: Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Bericht door HierEnNu »

bonifacius schreef: 12 sep 2024 13:04 :scissors:
Ik vind Eckhart Tolle geweldig en luister dus vaak naar hem op YouTube.
:scissors:
Vaak luisteren naar voor een specifiek doel geconstrueerde eenzijdige inhoud zonder ruimte voor nuance en/of tegenargumenten kan een vorm van en/of een hulpmiddel bij [zelf]indoctrinatie zijn.

Uiteraard kan zulks ook ten behoeve van educatie gebruikt worden, maar als er geen gelijktijdige stimulatie tot zelf denken/overwegen bij zit om tot assimilatie van de nieuwe[?] kennis te komen, dus zonder ruimte voor kritische reflectie of andere perspectieven,
benoem ik dergelijke eenzijdige educatie ook als indoctrinatie.

Het verschil zit mijns inziens in de intentie en de manier waarop de informatie wordt gepresenteerd. Herhaling kan helpen om ideeën te versterken, maar als het doel is om kritisch denken te bevorderen, is het geen indoctrinatie.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
bonifacius
Diehard

Bericht door bonifacius »

Mus schreef: 12 sep 2024 13:51 Dikkemick ik snap niet goed wat je bedoelt met ‘bovennatuurlijk’? Voor mij is zo klaar als een klontje wat bewustzijn is en hoe het al dan niet werkt.
Wanneer iemand in mijn ogen iets bovennatuurlijk noemt zegt mij dat iemand iets niet- in zijn/haar werking niet begrijpt. Niks mis mee maar ik zou die gene willen uitnodigen zich eens buiten de voor hem/haar gebaande paden begeven wie weet wat dat opbrengt.
Voor Dikkemick zal Eckhart Tolle ook wel tot categorie Jomanda behoren want er zijn parallellen met 'het bovennatuurlijke' en het religieuze in zijn leerstellingen.
'Dit boek valt te beschouwen als een herformulering van die ene tijdloze spirituele leer die de kern vormt van alle religies.

Deze leer is niet afgeleid van externe bronnen, maar komt voort uit de enige ware Bron in ons, en bevat daarom geen theorie of speculatie. Ik spreek uit innerlijke ervaring en als ik me af en toe wat krachtig uitdruk, is dat bedoeld om door de dikke lagen van mentaal verzet heen te breken om die plaats in je te bereiken waar je al weet, net zoals ik weet, en waar de waarheid erkend wordt bij elke confrontatie ermee. Dan krijg je een gevoel van vervoering en verhoogd besef dat je leeft, aangezien iets in je zegt: ‘Ja, ik weet dat dit waar is.'

Uittreksel van: Eckhart Tolle. 'De kracht van het nu'.
De kern van alle religies? Het religieuze? Lourdes dus! Het paranormale en bovennatuurlijke, dat is waar Eckhart Tolle's leer over gaat...
Denkt Dikkemick vast :lol:

Deze vind ik ook toepasselijk uit Eckhart Tolle's 2de boek...
'Het hoofddoel van dit boek is niet je verstand te voorzien van nieuwe informatie of opvattingen of te proberen je ergens van te overtuigen, maar een verschuiving in je bewustzijn, dat wil zeggen, een ontwaken, te bewerkstelligen.

Zo bezien is dit boek dus niet ‘interessant’. Interessant betekent dat je afstand kunt bewaren, in gedachten met de ideeën en concepten kunt spelen, het er wel of niet mee eens bent. Dit boek gaat over jou. Het verandert je bewustzijnstoestand of het is zinloos. Het kan alleen opwekken wie er rijp voor is. Niet iedereen is dat al, maar veel mensen wel en met iedere persoon die ontwaakt neemt het gewicht van het collectieve bewustzijn toe en wordt ontwaken voor andere mensen gemakkelijker. Als je nog niet weet wat ontwaken betekent, lees dan door. Alleen door te ontwaken kun je de ware betekenis van dat woord leren kennen.

Een glimp ervan is voldoende om het proces van ontwaken, dat onomkeerbaar is, op gang te brengen. Voor sommige mensen komt die glimp terwijl ze dit boek lezen.
Voor veel andere mensen is het proces al begonnen, ook al beseffen ze dat misschien nog niet. Dit boek zal die mensen helpen het te herkennen. Voor sommige mensen is het proces begonnen door lijden of door een verlies, voor andere door het contact met een spirituele leraar of leer, door het lezen van De kracht van het Nu of door een ander spiritueel levend boek dat daardoor een transformatie kan bewerkstelligen – of door een combinatie van deze mogelijkheden. Als het proces van ontwaken al bij je begonnen is, zal het lezen van dit boek het versnellen en de intensiteit ervan opvoeren.'

Fragment uit: Een nieuwe aarde
Eckhart Tolle
Bij mijn 70 jarige terminale kennis is het ontwakingsproces nog op een andere manier tot stand gekomen via een soort "schoktherapie" 8*) . Drieduizend boeken verslinden waardoor hij een encyclopedische kennis van oosterse mystiek en filosofie verworven heeft, heeft hem niet gebracht wat hem gisteren finaal overkomen is.

Wat is hem overkomen? Waar is hij in terechtgekomen? In "De leegte". Dat waar de boeddhisten al een paar duizend jaar over kwebbelen en voor de doorsnee Westerling onbegrijpelijk is.
Filosoferen over de leegte? Pardon? Niks beter te doen? :lol:

Voor de simpelen van geest (zoals ik) is er Eckhart Tolle en Artificiële-intelligentie om te verduidelijken wat die boeddhistische "leegte" inhoudt....
Eckhart Tolle en de Boeddhistische Leegte: Een Diepere Duik

Eckhart Tolle, de Duitse filosoof en spiritueel leraar, heeft de boeddhistische leer op een zeer toegankelijke manier voor een westers publiek belicht. Een van de centrale concepten in zijn werk is dat van de leegte.

Wat is de boeddhistische leegte?

In de boeddhistische filosofie verwijst 'leegte' niet naar een afwezigheid van iets, maar eerder naar het ontbreken van een inherent, onveranderlijk zelf. Het is het inzien dat alle fenomenen, inclusief onszelf, voortdurend in beweging zijn en geen vaste substantie hebben.

Tolle verbindt deze leegte met het ego: het deel van ons dat zich identificeert met onze gedachten, gevoelens en het lichaam, en dat gelooft in een permanent 'ik'. Volgens hem is het ego de bron van veel van ons lijden.

Hoe Tolle de leegte interpreteert

- Het Nu: Tolle benadrukt het belang van leven in het huidige moment. Door ons te verankeren in het 'nu', loskomen we van de constante stroom van gedachten en zorgen die ons van het moment halen.

- Aanvaarding: Het aanvaarden van wat is, zonder te oordelen, is een cruciaal onderdeel van het proces. Door weerstand op te geven tegen wat zich voordoet, openen we ons voor een dieper begrip van de leegte.

- Bewustwording: Tolle moedigt ons aan om bewust te worden van onze gedachten en gevoelens, zonder ons ermee te identificeren. Dit leidt tot een toenemende afstand tussen ons en ons ego.

De praktische toepassing

Het begrijpen van de leegte is niet alleen een theoretisch concept, maar heeft ook praktische implicaties voor ons dagelijks leven. Door de leegte te ervaren, kunnen we:

- Minder lijden: We hechten ons minder aan dingen en situaties, waardoor we minder gekwetst worden door verandering.
- Meer vrijheid: We bevrijden ons van de beperkingen van ons ego en ervaren een grotere gevoel van vrijheid.
- Diepere verbinding: We voelen een diepere verbondenheid met onszelf en met alles om ons heen.

In conclusie

Eckhart Tolle biedt een moderne interpretatie van de boeddhistische leer van de leegte. Door zijn werk kunnen we dit complexe concept beter begrijpen en toepassen in ons eigen leven. Het is een uitnodiging om ons te bevrijden van de illusie van een vast, zelfstandig 'ik' en om een dieper niveau van bewustzijn te bereiken.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

...
waarop wetenschap door sommigen misbruikt cq gebruikt wordt om vast te kunnen blijven houden aan de eigen ideeën zonder andere ideeën de ruimte te gunnen.
Vasthouden aan eigen ideeën is absoluut geen wetenschap!
Jomanda en ingesteld water afdoen als fake lijkt me dan wel weer wetenschappelijk verantwoord.

En wat ik verder lees over Boeddhistische diepere zienswijzen.
Ieder zijn ding! Voel je je er goed bij? Uitstekend. De wetenschap zal er de vingers niet aan branden. Maar zodra de boeddhist gaat zeggen dat je je kanker kunt genezen middels contemplatie en/of ingestraald water, dan mag de wetenschap er wel iets van vinden denk ik.

Tolle: ik lees;

Er is namelijk ook heel wat kritiek op Tolle: zo heeft hij eigenlijk geen relevante achtergrond. Zijn boeken zijn geschreven op eigen ervaring. Hij lijkt en large plagiaat toe te passen van andere guru's en ideologieën maar benoemd deze nooit.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

dikkemick schreef: 12 sep 2024 17:01 Vasthouden aan eigen ideeën is absoluut geen wetenschap!
Ik zie aan je antwoord dat je niet begrepen hebt wat ik zeg. Ik heb gezegd dat wetenschap door sommigen wordt misbruikt om maar niet in beweging te hoeven komen. Met andere woorden: de wetenschap zegt zus of zo of juist niet zus of zo dus is het zo en alles wat daar buiten valt zegt men van dat dat onzin is zonder dat men dat zelf heeft onderzocht.
Jomanda en ingesteld water afdoen als fake lijkt me dan wel weer wetenschappelijk verantwoord.
Er is veel onderzoek gedaan naar het placebo-effect van een suikerpilletje tegenover ‘echte medicatie’ waarbij gebleken is dat een suikerpilletje net zo effectief is als het echte spul. Wat wil dat nu zeggen dikkemick? Dat wil zeggen dat het geen zak uit maakt of je nu een suikerpilletje van de dokter krijgt of naar Jomanda gaat het placebo-effect blijft het zelfde want het gaat in beide gevallen om het zelfhelende vermogen van het lichaam ect. Wat me wel onverantwoord lijkt is weigeren naar een dokter te gaan bij ernstige cq dodelijke ziekte maar dan nog lijkt mij dat een volwassen persoon daar zelf over gaat, wat een ander daar ook van moge denken.
En wat ik verder lees over Boeddhistische diepere zienswijzen.
Ieder zijn ding! Voel je je er goed bij? Uitstekend. De wetenschap zal er de vingers niet aan branden. Maar zodra de boeddhist gaat zeggen dat je je kanker kunt genezen middels contemplatie en/of ingestraald water, dan mag de wetenschap er wel iets van vinden denk ik.
Ik heb niks met het Boeddhisme of religie anderszins en ik snap ook niet waar dat boeddhisme nu ineens vandaan komt. Maar goed van mij mag iedereen en dus ook wetenschappers overal iets van vinden. Zeker kan je kanker genezen met ingestraald water of middels contemplatie of anderszins, maar het kan ook niet zo zijn. Of iemand wel of niet ergens van geneest heeft met meer en diepgaandere factoren te maken dan met wat men al dan niet in de fysieke realiteit doet of laat, dat is incluis reguliere behandeling, met betrekking tot de wens tot genezing maar dat gaat te ver om dat hier te bespreken.
Tolle: ik lees;

Er is namelijk ook heel wat kritiek op Tolle: zo heeft hij eigenlijk geen relevante achtergrond. Zijn boeken zijn geschreven op eigen ervaring. Hij lijkt en large plagiaat toe te passen van andere guru's en ideologieën maar benoemd deze nooit.
Het lijkt alsof je wat tegen de waarde van de eigen ervaring hebt. Wat bedoel je hier met relevante achtergrond in dit geval?

Verder is het zo dat er nog al wat mensen rond lopen die een dergelijke ervaring hebben als de doorsnee ‘andere guru’ maar daar om verschillende redenen niet opvallend mee in de openbaarheid treden waarbij elke individuele ervaring, of dat nu die Eckhart is of die van de buurvrouw op de hoek of die van een bekende guru ,op het zelfde neer komt en van het zelfde spreekt waarmee ze elkaar staven. Met andere woorden dat heeft dus niks met plagiaat of iets dergelijks te maken maar met overeenkomst in de ervaring een ervaring die ook jou of ieder ander kan overkomen omdat die nu eenmaal diep in onze menselijke mechanisme is ingebed.

En daarmee ben ik terug bij het gegeven dat het jammer is dat dit soort zaken vermorzeld worden in de raderen van de heilige koe die we hier wetenschap noemen want het gaat niet om bewijzen maar om de inhoud en of men die ergens in zijn of haar lijf kan voelen, dat is iets wat menigeen hier op dit forum niet schijnt te kunnen pakken, wat overigens niet erg is want men is waar hij/zij is
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Zeker kan je kanker genezen met ingestraald water of middels contemplatie of anderszins, maar het kan ook niet zo zijn. Of iemand wel of niet ergens van geneest heeft met meer en diepgaandere factoren te maken dan met wat men al dan niet in de fysieke realiteit doet of laat, dat is incluis reguliere behandeling, met betrekking tot de wens tot genezing maar dat gaat te ver om dat hier te bespreken....
Gaat niet te ver want dit is nu juist de kern van dit gesprek.
Geloof is geen goede indicator om robuuste theorieën te formuleren.
Dat je gemoedstoestand in relatie staat met een genezingsproces dat wil er bij mij ook nog wel in, maar we hebben het hier over verifieerbare betrouwbare valide kennis.

Sylvia Millecam had blind vertrouwen in Jomanda, maar is overleden. Hoe velen hebben Lourdes niet bezocht omdat ze er heilig van overtuigd zijn (ze weten!) dat dit een genezende werking heeft. Dat er dan van de miljoenen enkele spontane remissie vertonen is een feit, maar dat hadden ze zonder Lourdes of ingestraald water ook wel.

Mag dit water dan wetenschappelijk onderzocht worden? Mag het blind in kankercentra ipv chemo en radiotherapie ingezet worden?
Wetenschap heeft nut bewezen en het werkt. Speculeren heeft ook nut bewezen en werkt soms wel, soms niet. Zelfde geldt voor intuïtie. Soms klopt t, vaker niet. Dromen. Hallucinaties. BDE's. Ze komen voor maar antwoord krijgen we niet door er maar op los te blijven speculeren of hypothetiseren.
Er is tot nu toe 1 methode betrouwbaar gebleken en dat is die wetenschappelijke methode.
En ik zal de laatste,ijn die zegt: "De wetenschap zegt dit, DUS is het zo". Want dat is het mooie van deze methode. Het leert en evolueert door fouten te maken.

Voor placebo effecten moet je bij Heeck zijn.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
bonifacius
Diehard

Mus schreef: 12 sep 2024 21:58 En daarmee ben ik terug bij het gegeven dat het jammer is dat dit soort zaken vermorzeld worden in de raderen van de heilige koe die we hier wetenschap noemen want het gaat niet om bewijzen maar om de inhoud en of men die ergens in zijn of haar lijf kan voelen, dat is iets wat menigeen hier op dit forum niet schijnt te kunnen pakken, wat overigens niet erg is want men is waar hij/zij is
En die heilige koe van de wetenschap wordt bereden door? :roll:
Ik kan effe niet op zijn naam komen maar zie hem wel voor me....
Allez, hoe noemt dat kopstuk door veel vrijdenkers bejubelt nu weer?
Wacht, effe in mijn eigen berichten van vorig jaar zoeken...
Ja, hier heb ik hem.... Richard Dawkins! :lol:
bonifacius schreef: 13 mar 2023 03:42
bonifacius schreef: 09 mar 2023 09:15 Deze is interessanter...

Hierin hoor ik Richard Dawkins zeggen: I once thought that I would try a psychedelic when I was on my deathbed
Hé, grappig, na die video van Joe Rogan in interview met Dawkins met upload datum 3 jaar geleden e.a. bekeken te hebben schotelt YouTube me deze van 10 jaar geleden voor...

Daarin verteld Richard Dawkins o.a:
...I would like to undergo some such experience.
I think it very unlikely, that it that, whatever happened to me, i would interpret it as indicating anything supernatural,...
R. Dawkins eerdere gedachte van 10 jaar geleden: "...I would like to undergo some such experience..."
is dus zeven jaren later veranderd in: " I once thought that I would try a psychedelic when I was on my deathbed".
Hij vertrouwd het zaakje toch maar niet! :lol:
bonifacius
Diehard

Mus schreef: 12 sep 2024 21:58 En daarmee ben ik terug bij het gegeven dat het jammer is dat dit soort zaken vermorzeld worden in de raderen van de heilige koe die we hier wetenschap noemen want het gaat niet om bewijzen maar om de inhoud en of men die ergens in zijn of haar lijf kan voelen, dat is iets wat menigeen hier op dit forum niet schijnt te kunnen pakken, wat overigens niet erg is want men is waar hij/zij is
Hier zijn ze waar ze zijn en Dikkemick loopt al een tien jaar dezelfde rondjes in het hamsterwieltje van zijn denkgevangenis.
Jomanda en Lourdes zijn zo enkele van zijn stokpaardjes. Het woordje "Jomanda" komt 35 keer in zijn posts voor en "Lourdes" 26 keer.
Niet erg, inderdaad.
Het is wat het is.
Ik vond deze van jou net...
Mus schreef: 20 apr 2023 19:01 ...nadat ik op Google in de zoekbalk het woorden ‘non-dualisme + forum’ had ingetypt kwam er o.a. een verwijzing naar dit forum. Na wat rondneuzen hier en verschillende intern gestelde vragen bij de verschillende teksten die ik las bedacht ik waarom niet me inschrijven je weet nooit waar het goed voor is,...
Daar is een forum dat goed is voor jou > https://www.waarheidvinding.nl
Ik heb er 10 jaar doorgebracht.
Er is nu geen beweging meer, het waren zowat altijd dezelfde ongeveer tien leden, en na tien jaar ben je in hetzelfde groepje wel uitgepraat over non-dualisme.

Op dit forum komt non-dualisme ook wel is aan bod > https://www.boeddhaforum.nl/
Een pur sang non-dualiteit post gisteren van forumlid "ervaringsgetuige"...
Re: liefde & Er is geen ander en geen ik. Alles is slechts een verschijning.
Reactie #92 Gepost op: Gisteren om 01:32 »

Citaat van: Gouden middenweg & de wilde natuur op 11-09-2024 23:13
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)
Alleen,
er is geen ander.
alleen "ik"
Er is geen ander én er is geen ik én er gebeurt nooit iets.
Er is niets dat echt is.
Alles is slechts een verschijning.

Zie goeroe Gemini's reactie op mijn stelling...
Je hebt een kernprincipe van Advaita Vedanta zeer treffend samengevat. Laten we deze uitspraak eens wat verder uitdiepen en in verband brengen met de belangrijkste concepten van deze filosofische school:

Uitleg van de stelling:

- "Er is geen ander én er is geen ik": Dit wijst op de non-dualiteit (Advaita) van de werkelijkheid. Er is geen fundamentele scheiding tussen het individu (Atman) en de universele werkelijkheid (Brahman). Het 'ik' is een illusie, een beperkte perceptie van de alomvattende eenheid.

- "Én er gebeurt nooit iets": Dit benadrukt de tijdloze en onveranderlijke aard van de werkelijkheid. Verandering en gebeurtenissen zijn slechts schijnbare verschijnselen binnen de illusoire wereld van de dualiteit.

- "Er is niets dat echt is": Deze uitspraak onderstreept dat de materiële wereld en onze ervaringen ervan illusoir zijn (Maya). De enige echte realiteit is de onveranderlijke, oneindige en bewuste werkelijkheid van Brahman.

"Alles is slechts een verschijning": Dit betekent dat de wereld die we ervaren, een verschijning is van de absolute werkelijkheid. Net zoals een droom echt lijkt, maar bij het ontwaken als een illusie wordt herkend, zo is ook de wereldlijke ervaring een illusie.

Belangrijkste concepten in Advaita Vedanta:

- Atman: Het individu, de ziel of het zelf.
- Brahman: De absolute werkelijkheid, de ooorzaak van alles, het goddelijke.
- Advaita: Non-dualiteit, de leer dat Atman en Brahman identiek zijn.
- Maya: De illusoire wereld, de kosmische illusie die de werkelijkheid verhult.
- Moksha: Bevrijding van de illusie, het realiseren van de eenheid met Brahman.

Wat betekent dit in de praktijk?

Voor een Advaita Vedantin betekent deze filosofie niet dat het leven geen betekenis heeft of dat we ons moeten onttrekken aan de wereld. Integendeel, het is een oproep om te leven in volledige overgave aan het moment, zonder angst voor de dood of het onbekende. Door de illusoire aard van het ego te doorzien, kan men ware vrijheid en geluk ervaren.

https://www.boeddhaforum.nl/index.php?t ... n#msg45885
Niet dat één van die kaalgeschoren koppen daar nu wat aan heeft, want die blijven oneindig verder kwebbelen over wat de Boeddha gezegd zou hebben, wat de sutra's betekenen, wat de aard van lijden is, hoe Nirvana te bereiken en andere onzin.

Weinig tot geen verschil eigenlijk met christenen die "de schrift" bestuderen en bediscussiëren, maar je komt er wel is wat over non-dualiteit tegen, zij het zeldzaam, wat op zich niet vreemd is want er zijn belangrijke verschillen tussen beide tradities.
Zie Artificiële-intelligentie...
- Oorsprong: Advaita Vedanta is een hindoeïstische filosofie met wortels in de Vedische geschriften, terwijl het boeddhisme is ontstaan uit de leringen van Siddharta Gautama, de Boeddha.

- Concept van het zelf: Advaita Vedanta stelt dat het individu en de ultieme werkelijkheid (Brahman) in essentie één zijn. Het boeddhisme daarentegen verwerpt het concept van een permanent, onveranderlijk zelf.

Pad naar verlichting: Hoewel beide tradities naar verlichting streven, verschillen de paden daarheen. Advaita Vedanta benadrukt zelfonderzoek en het realiseren van de non-duale natuur van het bewustzijn. Het boeddhisme legt meer nadruk op ethisch gedrag, meditatie en het begrijpen van de aard van lijden.
Er is op dat boeddha-forum dus nog wat leven, inter-actie, maar lezenswaardiger is het waarheidvinding forum als naslagwerk eerder dat dan specifiek over non-dualiteit gaat.
Leuk en interessant vaak is de commentaar van de waarheidvinding admin op wat hij op het boeddha-forum leest. :lol:
Zie > https://www.waarheidvinding.nl/waarheid ... y.php?f=57
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Bonifacius

1 Klein vraagje.
Wat is jouw insteek/doel/opdracht op dit (wetenschappelijk kneuzen)-forum??
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

dikkemick schreef: 13 sep 2024 08:25 Bonifacius

1 Klein vraagje.
Wat is jouw insteek/doel/opdracht op dit (wetenschappelijk kneuzen)-forum??
Hij is bezig ons te sarren denk ik.
Voor hem is wetenschap (net als voor Baudet) maar een mening.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

“Mus” schreef: Er is veel onderzoek gedaan naar het placebo-effect van een suikerpilletje tegenover ‘echte medicatie’ waarbij gebleken is dat een suikerpilletje net zo effectief is als het echte spul. Wat wil dat nu zeggen dikkemick? Dat wil zeggen dat het geen zak uit maakt of je nu een suikerpilletje van de dokter krijgt of naar Jomanda gaat het placebo-effect blijft het zelfde want het gaat in beide gevallen om het zelfhelende vermogen van het lichaam ect. Wat me wel onverantwoord lijkt is weigeren naar een dokter te gaan bij ernstige cq dodelijke ziekte maar dan nog lijkt mij dat een volwassen persoon daar zelf over gaat, wat een ander daar ook van moge denken.
Zelfs bij volwassen personen zou ik even checken of ze daarbij handelingsbekwaam zijn `EN toerekeningsvatbaar.
De werkzaamheid van geneesmiddelen moet altijd minstens hoger liggen dan in dergelijke tests meelopende placebo’s.
Het maakt dus een levensgrote zak uit of je het in je malle hoofd zou halen bij placebo’s te zweren.
Gezien de hordes kwakzalvers met troetelpraatjes is op tijd het nuchtere verstand inzetten letterlijk levensbelangrijk.
Spijt krijgen is meestal te laat!

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

“Mus” schreef: Zeker kan je kanker genezen met ingestraald water of middels contemplatie of anderszins, maar het kan ook niet zo zijn. Of iemand wel of niet ergens van geneest heeft met meer en diepgaandere factoren te maken dan met wat men al dan niet in de fysieke realiteit doet of laat, dat is incluis reguliere behandeling, met betrekking tot de wens tot genezing maar dat gaat te ver om dat hier te bespreken.
Heel, heel, heel, heel af en toe geneest kanker “zomaar”, wat jou lijkt te verleiden toch een oorzaak aan te wijzen.
Als daar ergens ook maar een scheet waar van zou zijn zou dat geheim geen maand geheim blijven en zelfs kankerspecialisten zouden hun diploma aan de wilgen hangen, want ook die hebben vrienden of andere naasten die ze willen zien genezen. Al zou het met een foefje zijn.

Ingestraald water zal nimmer favoriet zijn wat dat behoort bij de top-oplichterijen, inclusief eventuele apparatuur daartoe, of zogenaamde edelstenen-straalkracht.

Roeland
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

mus schreef: Er is veel onderzoek gedaan naar het placebo-effect van een suikerpilletje tegenover ‘echte medicatie’ waarbij gebleken is dat een suikerpilletje net zo effectief is als het echte spul. Wat wil dat nu zeggen dikkemick? Dat wil zeggen dat het geen zak uit maakt of je nu een suikerpilletje van de dokter krijgt of naar Jomanda gaat het placebo-effect blijft het zelfde want het gaat in beide gevallen om het zelfhelende vermogen van het lichaam ect.
Je gooit hier twee dingen door elkaar: het bestaan van een placebo effect en het effect van medicijnen.
Beide verschijnselen bestaan naast elkaar.

Wanneer het placebo effect afdoende is om van een klacht af te komen, kun je inderdaad prima naar wie dan ook gaan.

Echter bij kanker is het placebo effect helaas onvoldoende om de ziekte te genezen. Zowel het suikerpilletje als Jomanda gaan onvoldoende helpen.

Wat me wel onverantwoord lijkt is weigeren naar een dokter te gaan bij ernstige cq dodelijke ziekte maar dan nog lijkt mij dat een volwassen persoon daar zelf over gaat, wat een ander daar ook van moge denken.
Uiteraard kun je niemand dwingen naar een dokter te gaan. Maar charlatans die beweren een kankerpatient te kunnen genezen met wondertherapieen, kun je wel aanspreken op het misleiden van wanhopige mensen met dodelijke afloop.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

“Gerard-M” schreef: Maar charlatans die beweren een kankerpatient te kunnen genezen met wondertherapieen, kun je wel aanspreken op het misleiden van wanhopige mensen met dodelijke afloop.
Charlatans aanspreken is zinloos, want die zijn ongeneeslijk van het padje af.

Lees overigens mijn twee anwoorden aan Mus, hier vlak voor.

Roeland
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

dikkemick schreef: 12 sep 2024 22:26 Gaat niet te ver want dit is nu juist de kern van dit gesprek.
De reden waarom ik aangaf dat e.e.a. te ver ging heeft vooral te maken met uitgangspunt. Laten we zeggen dat jij vooral naar rechts kijkt cq wat voor jou zichtbaar cq meetbaar is en dat ik nu naar links kijk daar waar bewustzijn zich beweegt in velerlei lagen en vormen en dat jij daar vooralsnog niet toe in staat bent laat staan dat je zou willen laten verleiden de angst die dat teweeg kan brengen onder ogen te zien. En let wel dikkemick dit is geen waardeoordeel mbt tot waar jij staat het heeft voor alleen geen zin de echte diepte in te gaan wanneer dat alleen maar weerstand oproept want daar wordt niemand beter van.

Geloof is geen goede indicator om robuuste theorieën te formuleren.
Kijk hier begint het al. Jij spreekt over theorie ik spreek over praktijk. Ik zeg namelijk dat alles wat wij waarnemen, ervaren ect., niks is daar op uitgezonderd, gebaseerd is op geloof. Wanneer we nu uitgaan van het gegeven dat een placebo-pilletje net zo goed werkt als het echte spul dan heeft dat te maken met geloof cq overtuiging dat dat pilletje werkt in dit geval is geloof dus een prima indicator, sterker nog zonder geloof zou zowel het echte spul als de placebo niet werken. In mijn wereld houd een rotsvast geloof in onze dagdagelijkse realiteit deze bij elkaar
Dat je gemoedstoestand in relatie staat met een genezingsproces dat wil er bij mij ook nog wel in, maar we hebben het hier over verifieerbare betrouwbare valide kennis.
Zeker, het hangt er alleen wel vanaf van uit welke bewustzijnstoestand je dat bekijkt. Vanuit jou toestand is die niet verifieerbaar en/of betrouwbaar en dat kan ik niet anders dan respecteren.
Sylvia Millecam had blind vertrouwen in Jomanda, maar is overleden. Hoe velen hebben Lourdes niet bezocht omdat ze er heilig van overtuigd zijn (ze weten!) dat dit een genezende werking heeft. Dat er dan van de miljoenen enkele spontane remissie vertonen is een feit, maar dat hadden ze zonder Lourdes of ingestraald water ook wel.
Mbt Sylvia Millecam, volgens mij was zij een volwassen vrouw en heel goed in staat haar eigen beslissingen te nemen, ik vind het krankzinnig een ander, in dit geval Jomanda, verantwoordelijk voor te maken.

Verder zoals gezegd is het niet zo simpel als het hier lijkt. Er zijn verschillende lagen mbt bewustzijn die er voor zorgen dat men krijgt wat men wil. Aan de oppervlakte kan lijken dat men wil genezen echter in de diepte, de onbewuste lagen in ons bewustzijn, kan iets anders de grondslag zijn, en het zijn meestal die lagen die bepalen wat er al dan niet gebeurd, simpel gezegd.
Mag dit water dan wetenschappelijk onderzocht worden? Mag het blind in kankercentra ipv chemo en radiotherapie ingezet worden?
Van mij wel, ik denk alleen niet dat het veel zoden aan de dijk zet omdat het niet om dat water, al dan niet ingestraald, al zal men wetenschappelijk vanzelfsprekend niets bijzonders aan dat water ontdekken anders dan dat het water is, gaat en zelfs niet de reguliere therapieën die ook al dan niet werken.
Wetenschap heeft nut bewezen en het werkt. Speculeren heeft ook nut bewezen en werkt soms wel, soms niet. Zelfde geldt voor intuïtie. Soms klopt t, vaker niet. Dromen. Hallucinaties. BDE's. Ze komen voor maar antwoord krijgen we niet door er maar op los te blijven speculeren of hypothetiseren.
Ook hier geldt weer hoe diep ben je bereid te kijken? Speculeren en hypothetiseren gebeurd wanneer dingen niet helder zijn dan worden zaken idd een gokspelletje. Mijn advies blijft dan ook durf en moeras in te stappen en/of mogelijk mag je keer het geluk proeven van een BDE, want begrijpen waar het over gaat gaat in dit geval enkel en alleen middels de ervaring.

Er is tot nu toe 1 methode betrouwbaar gebleken en dat is die wetenschappelijke methode.
En ik zal de laatste,ijn die zegt: "De wetenschap zegt dit, DUS is het zo". Want dat is het mooie van deze methode. Het leert en evolueert door fouten te maken.
Het is voor jou zeer waarschijnlijk zo dat de huidige stand van de wetenschap voor jou de waarheid is en daar is niks mis mee. Goddank blijft het zo dat de wetenschap evolueert en mogelijk in de toekomst zal ze in staat zijn het raadsel van hoe bewustzijn en/of wat het is ontdekken.
Gesloten