Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Bericht door dikkemick »

gerard_m schreef: 24 sep 2024 09:25
Dikkemick schreef:In jouw voorbeeld: Als iemand vanaf Texel een steen naar den Helder gooit (en mist of de steen wordt onderschept), dan gooit den Helder ALLE Waddeneilanden plat!
Waarom moet je er telkens een karikatuur van maken? Het is zo bizar overdreven dat het moeilijk serieus te nemen is.

Hezbollah gooit geen steen, maar vuurt al een jaar lang dagelijks raketten af. Er staan er nog zo'n 100.000 klaar. Doel van deze club: Israel vernietigen.

Dat Israel daar wat aan wil doen, lijkt me niet meer dan normaal (of het verstandig is, is echter de vraag).
Hoeveel Israëliërs zijn er vanaf 1948 omgekomen, hoeveel Palestijnen? Jij een idee??

https://actionaid.nl/2024/01/03/2023-of ... lfs%20meer.

2023 was wel het hoogtepunt:
Meer dan 200 Palestijnen zijn gedood in de eerste 24 uur van 2024. Een grim teken dat dit jaar net zo dodelijk zou kunnen zijn als het afgelopen jaar, of zelfs meer. Volgens officiële Palestijnse statistieken was 2023 namelijk het dodelijkste jaar voor Palestijnen sinds 1948, het jaar van de Nakba.

En deze Nakba duurt tot op de dag vandaag voort.

De Nakba stopte voor de Palestijnen niet in 1948. Zo weigerde Israël (en weigert het nog altijd) om Palestijnse vluchtelingen te laten terugkeren naar huis en haard, ondanks verschillende VN-resoluties die hiertoe oproepen. De vluchtelingen komen terecht in Gaza, op de Westoever, maar ook in de omringende landen zoals Libanon, Syrië, Jordanië en Egypte. Vandaag gaat dit om zo’n 6 miljoen Palestijnen. Palestijnen herdenken de Nakba jaarlijks op 15 mei, de dag na de onafhankelijkheidsverklaring van Israël.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Hezbollah vernietigen zoals Netanyahu met Hamas hoopt te doen?

100 duizend strijders en een rakettenarsenaal van 120 duizend. Ook al zou Hezbollah volledig verdreven worden uit het zuiden, dan nog ligt het noorden van Israël binnen het bereik van Hezbollahs langeafstandsraketten. Hier dan toch maar een grondoffensief?
En houdt Israël nog voldoende raketten over om Iran te bombarderen?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

@ Dikkemick:
Je reageerde op mijn post, maar heb je zelf door dat je op geen enkele manier ingaat op wat ik schreef?

Telkens herhaal je ( eenzijdig) dat Israel zo ongeveer al het denkbare fout doet waarbij je steeds over iets anders begint.

Nu begin je uit het niets ineens over de nakba.
Daar is al talloze keren op ingegaan. Het is krankzinnig om de kleinkinderen van mensen die in 1948 vluchtten nog als "vluchtelingen" te zien. Is het logisch dat mensen "terug" zouden willen naar het land waar hun opa ooit gewoond heeft? Na WO II zijn vele miljoenen mensen verdreven, en m.u.v. de Palestijnen beschouwt niemand hun kleinkinderen als vluchteling. Het is bij de Palestijnen bewuste politiek geweest - bedoeld om het Israel zo moeilijk mogelijk te maken- en helaas over de ruggen van de Palestijnen. En (blijkbaar) werkt dat en lopen mensen er nog altijd achteraan.

Maar goed, er is op dit forum geen dialoog meer als je slechts losse posts plaatst en inhoudelijk niet meer reageert o wat anderen zeggen. Dat is kennelijk wat dit onderwerp teweegbrengt.
Ik sluit me in die zin ook helemaal aan bij het advies dat Peter aan je gaf.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

gerard_m schreef: 24 sep 2024 13:14 @ Dikkemick:
Je reageerde op mijn post, maar heb je zelf door dat je op geen enkele manier ingaat op wat ik schreef?

Telkens herhaal je ( eenzijdig) dat Israel zo ongeveer al het denkbare fout doet waarbij je steeds over iets anders begint.

Nu begin je uit het niets ineens over de nakba.
Daar is al talloze keren op ingegaan. Het is krankzinnig om de kleinkinderen van mensen die in 1948 vluchtten nog als "vluchtelingen" te zien. Is het logisch dat mensen "terug" zouden willen naar het land waar hun opa ooit gewoond heeft? Na WO II zijn vele miljoenen mensen verdreven, en m.u.v. de Palestijnen beschouwt niemand hun kleinkinderen als vluchteling. Het is bij de Palestijnen bewuste politiek geweest - bedoeld om het Israel zo moeilijk mogelijk te maken- en helaas over de ruggen van de Palestijnen. En (blijkbaar) werkt dat en lopen mensen er nog altijd achteraan.

Maar goed, er is op dit forum geen dialoog meer als je slechts losse posts plaatst en inhoudelijk niet meer reageert o wat anderen zeggen. Dat is kennelijk wat dit onderwerp teweegbrengt.
Ik sluit me in die zin ook helemaal aan bij het advies dat Peter aan je gaf.
Ik mag niet (te) ver teruggaan in de geschiedenis maar zonder deze expansieve koloniale geschiedenis is het heden niet te begrijpen. Palestijnen zijn verdreven, door welke roze bril je het ook bekijkt.
En daarom kijk ik nu naar het heden en zie dat Israël ALLE vijanden wil uitroeien inclusief een groot deel onschuldige burgers. Dat blijft mij dwars zitten omdat er behoorlijk wat pro-koloniale agressor adepten hier zitten.
Geen ander land dat zo agressief is zou het zo lang uithouden in de wereld, maar Israël houdt steun van het westen, wat het ook uitroeit. En die dubbele agenda van het opperhoofd daar zit me ook niet. Die wordt, als hij stopt met oorlog voeren veroordeeld! En dat wil meneer niet.
Einstein/Mick
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

dikkemick schreef: 24 sep 2024 09:26
ChaimNimsky schreef: 24 sep 2024 08:31
dikkemick schreef: 24 sep 2024 06:48 Excuses maar ik zie teveel beelden op tv en kan me dan lastig inhouden als mensen onvoorwaardelijk pro-agessor blijven. Dat omdat de grootste agressor in dit verhaal geen nieuwe verkiezingen wil...
De grootste agressors worden aangepakt. Nadat Hamas - dat op 7 oktober het staakt-het-vuren had geschonden en daarmee de oorlog was begonnen - is gedecimeerd en slechts de laatste pockets in Gaza nog worden weggewerkt, zal Hezbollah worden aangepakt, dat sinds 8 oktober dagelijks raketten op Israel afvuurde.
En ook nu betaalt de gewone Libanees de prijs!
Inderdaad. Hezbollah geeft - net als Hamas - niet om de burgers, en heeft zelfs raketinstallaties in hun huizen geplaatst. Het moet weer eens van Israel komen om de burgers in het vijandelijke gebied te waarschuwen. Ik vind dat Israel de Nobelprijs voor de vrede dik verdiend heeft door zichzelf telkens zo op te offeren bij het beschermen van haar burgers tegen terroristische organisaties die Israel en haar burgers omringen en daarbij desondanks toch meer om de burgers van de vijand te geven dan de vijand zelf doet. Daar neem ik mijn pet zeer diep voor af!
Ach en wee, wat zie ik nu?
Chaimnimsky kan er niets aan doen dat hij Palestijnen niet als mensen kan zien.
https://www.amnesty.nl/wordt-vervolgd/i ... iedenisles

In Israël leren kinderen in de geschiedenisles: Arabieren zijn de vijand

Dus wat volgt na Libanon? Iran en dan Jemen of andersom?
Je citeert me, maar weer ga je met geen woord in op hetgeen ik had geschreven. Je bombardeert deze draad telkens met statements, artikeltjes en andere zaken zonder ook maar met een woord in te gaan op waar we het over hadden. Dat begint heel erg vermoeiend te worden en je ontwijkt daarmee ook steeds te discussie door continu op iets anders over te springen. Is je niet pas nog gezegd ff een dagje na te denken voordat je weer impulsief op deze manier reageert?
Zionist
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

@ Dikkemick:

Opnieuw: je gaat helemaal niet in op wat ik schrijf.

Nergens in mijn post is sprake van een "roze bril"- ik benoem slechts een paar feiten, die je negeert.

NB: een mens kan te eenzijdig worden in zijn blik op de situatie. Het feit dat je niet meer reageert op posts met feiten, doet mij dat vermoeden.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
HierEnNu
Superposter

Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa Storm: oorlog!

Bericht door HierEnNu »

Don't worry: ik ga niet weer met 'haar' kibbelen hoor!

Nee: de vechtscheiding is voorbij dus ik beperk me tot signaleren.

dikkemick schreef: 24 sep 2024 09:26:scissors:
Ach en wee, wat zie ik nu?
Chaimnimsky kan er niets aan doen dat hij Palestijnen niet als mensen kan zien.
Een openlijke en niet mis te verstane directe beschuldiging aan ChaimNimsky's adres
dat ChaimNimsky de Palestijnen niet als mensen ziet. Notabene in reactie op ChaimNimsky's schrijfsel waarin die daadwerkelijk en bijna letterlijk aangeeft er trots op te zijn, althans zijn petje er diep voor af te nemen ["Chapeau!"dus!],
dat Israël meer om de burgers van de vijand geeft dan dat de vijand zelf doet.
ChaimNimsky schreef: 24 sep 2024 08:31:scissors:
Het moet weer eens van Israel komen om de burgers in het vijandelijke gebied te waarschuwen. Ik vind dat Israel de Nobelprijs voor de vrede dik verdiend heeft door zichzelf telkens zo op te offeren bij het beschermen van haar burgers tegen terroristische organisaties die Israel en haar burgers omringen en daarbij desondanks toch meer om de burgers van de vijand te geven dan de vijand zelf doet. Daar neem ik mijn pet zeer diep voor af!

dikkemick schreef: :scissors:
Het zou toch heel vreemd zijn als na 80 jaar aangevallen te zijn geworden door Arabieren kinderen in Israël tijdens de geschiedenisles zouden leren: "Arabieren zijn onze bondgenoten"?

Het artikel uit de link waar bovenstaande one-liner om moverende reden uit geoogst is staat op de website van Amnesty en komt betrouwbaar over. Wie de bias in het artikel doorziet en verder kijkt dan diens neus lang is kan daar uitgebreidere info vinden en bovendien constateren dat de one-liner die dikkemick citeerde niets meer of minder is dan het citeren van de kop van het artikel:
  • ergo, een link plaatsen waarvan men zelf niets dan de kop gelezen heeft
    om daarmee vervolgens zogenaamd de reden te duiden
    waarom een medeforummer de Palestijnen niet als mensen zou kunnen zien:
    • brrr en bahbah!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

De anti-Israël bias in dat artikel

In dat artikel staan overigens ook foutjes waar de anti-Israël bias uit blijkt,
er staat bijvoorbeeld te lezen:
Amnesty - 2 april 2024 - Leestijd: 7 minuten schreef:

Israëlische kinderen leren van jongs af aan dat
  • de Arabieren – zo noemen Israëli’s de Palestijnen consequent
hun vijanden zijn. Maar die vijand is voor hen praktisch onzichtbaar.
Het is in Israël niet ongewoon om de vraag te krijgen:
‘Waarom haten Palestijnen ons zo?’
Dat is met elkaar in tegenspraak:
  • Israëli's noemen de Palestijnen consequent Arabierent EN
    het is in Israël niet ongewoon om de vraag te krijgen:
    "Waarom haten Palestijnen ons zo?"

Maakt verder niets uit hoor, tenslotte:
  • 'De Palestijnse Identiteit' bestaat helemaal niet of nauwelijks, hooguit in wording, en
    'Het Palestijnse Volk' als volk met één nationale identiteit bestaat dus ook niet!
Zulks is een verzinsel, net zoals ook dat historische 'Joodse Volk' een verzinsel is,
een legende die gebaseerd is op verhalen 'met historische waarde' en geen historisch feit.

De geschiedenis van de Arabieren in de Levant als zijnde 'Het Palestijnse Volk'?
Die geschiedenis begon pas daadwerkelijk aan te vangen NA 1964!

'Het Palestijnse Volk' als volk met één nationale identiteit bestaat dus niet en
'Het Palestijnse Volk' als volk met één geschiedenis bestaat dus ook niet!
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Gerard R. schreef: 23 sep 2024 15:50
Mus schreef: 23 sep 2024 14:20
Gerard R. schreef: 20 sep 2024 15:05
(..)
Dus als Iran wat doet en vervelend gaat doen, dan zullan wij dat wellicht wel merken. Oorlog? Israël? De spanning
stijgt alweer en het goud wordt hard gekocht... Dat idee.
Ja, mensen zijn in staat een slaatje te slaan uit de meest vreselijke omstandigheden. Buiten dat mogen we ook de polarisatie in de verschillende landen via het web steeds kleiner wordende wereld ook niet vergeten, ook hier gaan voorstanders en tegenstanders een felle strijd met elkaar de strijd aan.
Ja.
Maar ik bedoel: als Iran de Straat van Hormuz dichtgooit, dan zal de energievoorziening van het Westen flink moeizamer worden. Vele dingen zijn verweven. Ergens ellende, elders de neerslag. Bijvoorbeeld inflatie. Dit principe zie je overal.
Ik had wel begrepen wat je bedoelde, mss had ik bij dat ‘ slaatje ergens uitslaan’ moeten benoemen dat ik dat in de breedste zin van het woord bedoelde. Bv. stel dat Iran de Straat van Hormuz ( nooit van die straat gehoord :oops: dus even opgezocht op Google earth )dicht gooit, wat ik niet zo snel zie gebeuren vanwege het gegeven dat olie en gas de voornaamste inkomstenbron is, dan doen ze dat met de bedoeling het westen een zekere slag toe te brengen, dus is naar mijn idee het ‘ slaatje voor Iran omdat ze nu eenmaal olie en gas verkopen aan het westen en het westen zich daar in zekere zin van afhankelijk heeft gemaakt. Het positieve effect en te gelijkertijd het negatieve effect van globalisme vooral bij oorlogszuchtigen.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

HierEnNu schreef: 24 sep 2024 14:24
Amnesty - 2 april 2024 - Leestijd: 7 minuten schreef:

Israëlische kinderen leren van jongs af aan dat
  • de Arabieren – zo noemen Israëli’s de Palestijnen consequent
hun vijanden zijn. Maar die vijand is voor hen praktisch onzichtbaar.
Het is in Israël niet ongewoon om de vraag te krijgen:
‘Waarom haten Palestijnen ons zo?’
Dat is met elkaar in tegenspraak:
  • Israëli's noemen de Palestijnen consequent Arabierent EN
    het is in Israël niet ongewoon om de vraag te krijgen:
    "Waarom haten Palestijnen ons zo?"
Ik zie die tegenspraak niet eerlijk gezegd. Wanneer kinderen in hun scholen leren dat Palestijnen gelijk staan aan Arabieren en dat dat vijanden zijn is de vraag: waarom de Palestijnen hen zo haten niet zo vreemd want ze zijn immers de vijand!?

Verder ben ik heel benieuwd naar het antwoord dat de Israëlisch kinderen dan vervolgens krijgen want ik zie het zo gebeuren dat de Israëlische kindjes niet het hele verhaal te horen krijgen bv hoe de Israëlische staat gewoon land cq steden of delen van steden inpikt door er hun plasje overheen te doen waardoor het dan ineens van hen schijnt te zijn, wat mogelijk o.a., ik weet het niet, een reden zou kunnen zijn dat de Israëlisch niet bepaald geliefd zijn in de regio, laten we nog even achterwege dat ze na de Britten sowieso al als bezetters werden beschouwd na op zgn oprichting van de staat Israël. In dat licht is het niet zo gek dat de ‘Arabieren’ hen zo haten, ik zou het les materiaal wel eens willen zien van de Israëlische kindjes, kijken of die feiten er ook in staan.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Mus verwoord het hierboven beter dan ik kan.
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

gerard_m schreef: 24 sep 2024 14:12 @ Dikkemick:

Opnieuw: je gaat helemaal niet in op wat ik schrijf.

Nergens in mijn post is sprake van een "roze bril"- ik benoem slechts een paar feiten, die je negeert.

NB: een mens kan te eenzijdig worden in zijn blik op de situatie. Het feit dat je niet meer reageert op posts met feiten, doet mij dat vermoeden.
Israël -misdadige feiten worden toch ook ontkent of weggemoffeld? Ik doe hetzelfde maar dan vanaf de andere kant.
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

De Palestijnse Identiteit werd pas na 1964 geboren!

De Levant werd een Islamitische kolonie die met bruut koppensnellend geweld in 638 gekolonaliseerd werd door rovende bendes Mohammedanen die met het zwaard in de hand de 'Religie van de Vrede' met doodsbedreigende dwang verspreidden en waarna het daar vanaf dag 1 al nooit goed ging, helemaal niet voor degenen die het hoofd letterlijk verloren omdat ze zich niet wilden bekeren, maar ook niet voor de gewone burgers die zich gedwongen tot de Islam bekeerden en ook niet voor degenen die verder als Dhimmi door het leven moesten.

En hoe gaan we dan verder? Wederom 1386 jaar oorlog voeren? 5,5 Miljoen Palestijnen op de vlucht is zeker niet mijn idee, maar ooit zijn ze als Arabieren richting De Levant vertrokken om er een vredig beter bestaan op te bouwen. Missie mislukt!
Moeten die mensen daarom nu dan maar verhuizen? Nee toch!

Moeten van mij de huidige Palestijnen [afgezien van de Islamisten!!!] dan weg??? Welnee. Blijf lekker zitten en accepteer dat je land altijd in oorlog zal blijven en dat je buurland Israël met IJzeren Vuist terug zal blijven slaan als jullie er niet voor kiezen om in vreedzame coëxistentie met Israël te willen leven maar in plaats daarvan het Islamistische ideaal om Israël te vernietigen na blijven streven. Laat je dan maar opnieuw onderdrukken door de opvolgers van Hamas&Co die jullie opnieuw zullen onderdrukken en uitbuiten om zichzelf te verrijken en bewapenen. Dat is dan jullie keuze. Maar accepteer het dagelijks geweld en ... belangrijker nog:
  • blijf met je tengels van andermans bezit af.
Israël is niet van jullie maar van de Israëliërs, zorg dan ook maar voor je eigen water, voedsel en energie en houdt al helemaal op met profiteren van de charitas die de Westerse wereld jullie zonder wederdienst uitkeert via dat corrupte UNRWA!
  • Wie de 'vader' of beter 'verwekker' was
    van die Palestijnse Identiteit die pas na 1964 geboren werd?
Dat was terroristenleider Yasser Arafrat die de Palestijnse Identiteit verwekte met zijn
gewelddadige op vernietiging en zelfverrijking gerichte moordlust waardoor zijn nalatenschap
de naam 'Giftig Adderengebroed' niet eens waardig is.

Als AllaH echt zou bestaan dan zou Hij iedere Islamist en iedereen die de Islamisten steunt
hier en nu en overal en altijd een accute hartstilstand bezorgen en zou er vervolgens
niet alleen in de Levant vrede uit kunnen breken maar overal ter wereld
waar de Islamisten bloedig huishouden en de 'Religie van de Vrede' te schande maken!

Terroristenleider Yasser Arafrat was echter geen Islamist die als hoogste doel heeft
om Israël te vernietigen. Zover ik weet was hij zelfs geen praktiserend Moslim,
hoewel hij wel opportunistisch genoeg was om zich bij tijd en wijle zo voor te doen
als de omstandigheden zulks nodig maakten om zijn doelen te verwezenlijken.

Dat Yasser Arafrat 'maar' [in de betekenis van slechts!] een Socialist was
zal ik echter nooit beweren, dan zou ik eerder beweren dat hij op de eerste plaats
een Nationalist was met een neiging tot beperkt Socialisme,
beperkt tot diens eigen volk vanuit "Eigen volk eerst!":
  • eerder een soort van Nationaal Socialist dus! :idea:

Vanuit het perspectief van het internationaal Recht en de Verenigde Naties
wordt het Palestijnse Volk erkend en heeft het recht op zelfbeschikking.
Daar sta ik achter, want ieder volk heeft recht op zelfbeschikking.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Mus schreef: 23 sep 2024 14:20 Bv. stel dat Iran de Straat van Hormuz ( nooit van die straat gehoord :oops: dus even opgezocht op Google earth )dicht gooit, wat ik niet zo snel zie gebeuren vanwege het gegeven dat olie en gas de voornaamste inkomstenbron is, dan doen ze dat met de bedoeling het westen een zekere slag toe te brengen, dus is naar mijn idee het ‘ slaatje voor Iran omdat ze nu eenmaal olie en gas verkopen aan het westen en het westen zich daar in zekere zin van afhankelijk heeft gemaakt. Het positieve effect en te gelijkertijd het negatieve effect van globalisme vooral bij oorlogszuchtigen.
Iran levert wel wat olie aan het Westen, maar onder embargo. Het voornaamste is de olie en gas van de andere Golfstaten.
Iran levert wel veel aan China.

Maar ik bedoel dit:
https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... nieuwsfeit
Auteur: Daphne Stolwijk
De oliewereld houdt de situatie in het Midden-Oosten nauwlettend in de gaten. Vooral de rol van Hezbollah en Iran wordt met argusogen bekeken. ‘De markt is nerveus en zal reageren op elk kleine nieuwsfeit’, zegt olie- en gasexpert Ronald de Zoete.

En dat zijn wij. Ergens op de wereld gebeurt wat en het effect is wereldwijd. Denk ook aan Ukraine met dat graan.
Onze wereld is vrij klein geworden in dit opzicht. Globalisering is een heel logisch gevolg geweest op iets natuurlijks,
ondanks wat bv. de niet zo heel geniale Amerikaanse ex-president Trump daarvan vindt en vond.
** ¥ **
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

dikkemick schreef: 24 sep 2024 14:52
Israël -misdadige feiten worden toch ook ontkent of weggemoffeld? Ik doe hetzelfde maar dan vanaf de andere kant.
Het lijkt me erg onhandig om in een discussie dezelfde fout te gaan maken als je opponent(en).

Logischer lijkt het mij om in te gaan op de posts die naar jou idee misdadige feiten ontkennen / wegmoffelen.
Gesloten