Ufo's gemaakt door aliens? Realistischer dan u denkt.

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Ufo's gemaakt door aliens? Realistischer dan u denkt.

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

MaartenV schreef: 12 okt 2024 10:29 TIBERIUS CLAUDIUS en Maria verwarren 'theoretische mogelijkheid' met 'technisch mogelijk voor ons in dit stadium van onze technologische capaciteiten'.

Hoewel het theoretisch mogelijk is om elke afstand te overbruggen door dicht bij de lichtsnelheid te reizen volgens de relativiteitstheorie (waar TIBERIUS CLAUDIUS aanvankelijk mee instemde), zijn er inderdaad aanzienlijke technische uitdagingen, voornamelijk vanwege de enorme energie die nodig is om een ruimteschip tot zulke snelheden te versnellen. Totdat er nieuwe technologieën of energiebronnen worden ontwikkeld, blijft dit voor ons een theoretisch concept.

Maar het is niet ondenkbaar dat een buitenaardse soort met vergevorderde technologieën deze barrières heeft overwonnen en tot hier is geraakt.
Weer verdraai je mijn reacties om me zo in jouw kamp te plaatsen.
Ik stem slechts in dat de reistijd voor de reizigers veel korter zou zijn dan voor de aardse waarnemer.

Daarnaast heb ik er op gewezen dat zulke snelheden nu eenmaal ONHAALBAAR zijn.
Jij doet dat af als een technisch probleempje dat die stomme ingenieurs maar even moeten oplossen.
Want zelf weiger je om er zelfs maar over na te denken.

Nogmaals techniek is geen filosofie waar men er maar op los kan zweefkezen.

PS.
Dat in een ander kamp plaatsen komt veel voor. zo plaatsen creationisten ook vaak mensen in hun kamp terwijl ze achter de evolutie staan.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Ik begrijp je standpunt dat het met onze huidige technologie onhaalbaar is om ruimteschepen te versnellen tot snelheden dicht bij de lichtsnelheid. De technische uitdagingen en de enorme hoeveelheden energie die daarvoor nodig zijn, maken het op dit moment VOOR ONS praktisch onmogelijk. Daar ben ik het volledig mee eens.

Echter, mijn bedoeling was om de theoretische mogelijkheid te bespreken binnen de wetten van de speciale relativiteitstheorie. Volgens deze theorie is het inderdaad mogelijk om elke afstand te overbruggen als men maar dicht genoeg bij de lichtsnelheid reist. Dit is natuurlijk een theoretisch concept en erkent ONZE huidige technische beperkingen niet waar we nu tegenaan lopen.

Wat betreft het idee dat een buitenaardse beschaving met een veel hoger technologisch niveau deze barrières misschien heeft overwonnen: dit is speculatief, maar niet per se ondenkbaar. Als we aannemen dat er beschavingen zijn die miljoenen jaren verder geëvolueerd zijn dan de onze, zouden zij wellicht toegang kunnen hebben tot technologieën en energiebronnen die wij ons nog niet kunnen voorstellen. Dit opent interessante discussies over wat er theoretisch mogelijk zou kunnen zijn in het universum. Zoals het tot hier geraken door aliens.

Ik wil benadrukken dat ik hiermee niet je standpunt probeer te verdraaien of je in een bepaald kamp probeer te plaatsen. Mijn intentie is om een open discussie te voeren over zowel de theoretische mogelijkheden als de praktische beperkingen, en hoe deze zich verhouden tot hypothetische scenario's met geavanceerde technologieën.

Technische realiteit en filosofische overwegingen kunnen elkaar aanvullen in zulke gesprekken. Door beide kanten te verkennen, kunnen we een dieper begrip krijgen van de uitdagingen en mogelijkheden die het universum biedt.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

MaartenV schreef: 12 okt 2024 11:39 Ik begrijp je standpunt dat het met onze huidige technologie onhaalbaar is om ruimteschepen te versnellen tot snelheden dicht bij de lichtsnelheid.
Nogmaals het is geen standpunt maar een feit.

Wetenschap is niet onderhandelbaar zoals jij lijkt te denken.

Ook is filosofie hier van de boze, ze vertroebelt slechts de feiten.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Wat 400 jaar geleden technisch onmogelijk leek door de experten van toen is vandaag dagelijkse kost. Dus zeg nooit 'het zal onhaalbaar zijn in de toekomst' of 'het is onhaalbaar door een beschaving die technologisch miljoenen jaren verder staan dan wij'. Dat wijst enkel op je arrogantie, te denken dat wat je nu weet vergelijkbaar is met wat een beschaving weet die miljoenen jaren verder staan op vlak van technologische en wetenschappelijke ontwikkeling.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

MaartenV schreef: 12 okt 2024 11:58 Wat 400 jaar geleden technisch onmogelijk leek door de experten van toen is vandaag dagelijkse kost. Dus zeg nooit 'het zal onhaalbaar zijn in de toekomst' of 'het is onhaalbaar door een beschaving die technologisch miljoenen jaren verder staan dan wij'. Dat wijst enkel op je arrogantie, te denken dat wat je nu weet vergelijkbaar is met wat een beschaving weet die miljoenen jaren verder staan op vlak van technologische en wetenschappelijke ontwikkeling.
Dat is een variant van het Galileo Gambiet.

Volgens jouw redenering zal eens de steen der wijzen worden gevonden, die dan gelijk goud zo goed als waardeloos maakt.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 12 okt 2024 13:03
MaartenV schreef: 12 okt 2024 11:58 Wat 400 jaar geleden technisch onmogelijk leek door de experten van toen is vandaag dagelijkse kost. Dus zeg nooit 'het zal onhaalbaar zijn in de toekomst' of 'het is onhaalbaar door een beschaving die technologisch miljoenen jaren verder staan dan wij'. Dat wijst enkel op je arrogantie, te denken dat wat je nu weet vergelijkbaar is met wat een beschaving weet die miljoenen jaren verder staan op vlak van technologische en wetenschappelijke ontwikkeling.
Dat is een variant van het Galileo Gambiet.

Volgens jouw redenering zal eens de steen der wijzen worden gevonden, die dan gelijk goud zo goed als waardeloos maakt.
Ik denk altijd maar, we zijn (voor zover we weten) naar g nooit bezocht door mensen uit de toekomst, dus dat alles wellicht mogelijk is, bestrijd ik ook.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

“MaartenV” schreef:. . .
Wat betreft het idee dat een buitenaardse beschaving met een veel hoger technologisch niveau deze barrières misschien heeft overwonnen: dit is speculatief, maar niet per se ondenkbaar.
. . .
Dat is een spelregel uit de redeneerkunst, die naast en los van elke realiseerbaarheid zomaar kan uitdijen.
Waarschijnlijk vanwege de verwaarloosbare hoeveelheid energie die nodig is om iedere vooruitgang waarheen ook, te blokkeren.

Een vergelijkbaar onderwep zou kunnen bestaan uit het bijeen redeneren van de evolutionair gemiste vormen van leven, inclusief de parasiterende.

Dit om de uitgave “leven na de mens” *) aan te vullen, want wie zal anders de aliëns van het onontbeerlijke “bewust waargenomen worden” voorzien.

Er bestaat een waterscheiding tussen filosoferen die de ene kant afwatert en een andere; vandaar dat “filosoof” geen beschermde titel is.

Roeland
*) https://boekenbalie.nl/leven-na-de-mens ... =952800737
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Wat ik eigenlijk wel altijd grappig vind is dat de mens altijd vanuit de eigen, naar mijn mening, beperkte perceptie kijkt naar buitenaards leven en daarmee andere mogelijkheden uitsluit. Wat bv als dat buitenaardse leven aan andere fysieke of zelfs aan niet fysieke wetten voldoet dan de onze, waarmee er evt.andere mogelijkheden ontstaan mbt ruimtereizen of reizen in algemene zin waar wij nog geen beeld van hebben of ons dat kunnen voorstellen bv vanwege ons beperkte voorstellingsvermogen of evt. onmogelijkheid buiten bepaalde boxen te denken.

Stel ik zeg dat er een mogelijkheid zou kunnen zijn dat er bv bewust leven op Venus zou kunnen zijn. Wat zouden sommigen van jullie daar dan vervolgens op zeggen. ( dit is min of meer een retorische vraag want het antwoord lijkt me duidelijk )
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Mus schreef: 12 okt 2024 15:56 Wat ik eigenlijk wel altijd grappig vind is dat de mens altijd vanuit de eigen, naar mijn mening, beperkte perceptie kijkt naar buitenaards leven en daarmee andere mogelijkheden uitsluit. Wat bv als dat buitenaardse leven aan andere fysieke of zelfs aan niet fysieke wetten voldoet dan de onze, waarmee er evt.andere mogelijkheden ontstaan mbt ruimtereizen of reizen in algemene zin waar wij nog geen beeld van hebben of ons dat kunnen voorstellen bv vanwege ons beperkte voorstellingsvermogen of evt. onmogelijkheid buiten bepaalde boxen te denken.

Stel ik zeg dat er een mogelijkheid zou kunnen zijn dat er bv bewust leven op Venus zou kunnen zijn. Wat zouden sommigen van jullie daar dan vervolgens op zeggen. ( dit is min of meer een retorische vraag want het antwoord lijkt me duidelijk )
¨""Buiten de box denken""

Een typische kreet van mensen die er daarna ',niet gehinderd door enige kennis van zaken,' er maar wat op los gaan fantaseren.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Mus” schreef: Stel ik zeg dat er een mogelijkheid zou kunnen zijn dat er bv bewust leven op Venus zou kunnen zijn. Wat zouden sommigen van jullie daar dan vervolgens op zeggen. ( dit is min of meer een retorische vraag want het antwoord lijkt me duidelijk )
Jouw gedachten zijn me nooit zo duidelijk dat je met aankondigen kunt volstaan.
Laat staan dat ik zou weten wie je toespreekt met “sommigen van jullie”.

De voetsporen van MaartenV zijn kennelijk zo ruim dat je er alktijd in zal passen als ik dat stellenderwijs verkondig.

Roeland
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

MaartenV schreef: 12 okt 2024 10:29 TIBERIUS CLAUDIUS en Maria verwarren 'theoretische mogelijkheid' met 'technisch mogelijk voor ons in dit stadium van onze technologische capaciteiten'.
.........knip......

Maar het is niet ondenkbaar dat een buitenaardse soort met vergevorderde technologieën deze barrières heeft overwonnen en tot hier is geraakt.
Hoe heet dat ook al weer?
Oh ja.... gebakken lucht.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

MaartenV schreef: 12 okt 2024 10:29 Maar het is niet ondenkbaar dat een buitenaardse soort met vergevorderde technologieën deze barrières heeft overwonnen en tot hier is geraakt.
Alle fantasie is denkbaar. Desalniettemin is niet alle fantasie mogelijk
Ik wens u alle goeds
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 12 okt 2024 17:40
¨""Buiten de box denken""

Een typische kreet van mensen die er daarna ',niet gehinderd door enige kennis van zaken,' er maar wat op los gaan fantaseren.
TIBERIUS CLAUDIUS, het lijkt alsof je lichtelijk allergisch bent voor de term “buiten de box denken” en het gegeven “fantasie” of iets in die geest, is dat zo?
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

heeck schreef: 12 okt 2024 19:22
Mus” schreef: Stel ik zeg dat er een mogelijkheid zou kunnen zijn dat er bv bewust leven op Venus zou kunnen zijn. Wat zouden sommigen van jullie daar dan vervolgens op zeggen. ( dit is min of meer een retorische vraag want het antwoord lijkt me duidelijk )

De voetsporen van MaartenV zijn kennelijk zo ruim dat je er alktijd in zal passen als ik dat stellenderwijs verkondig.

Roeland
Met de term “sommigen” bedoel ik te zeggen ‘degenen die zich aangesproken kunnen voelen’ en de geijkte, in dit topic gemakkelijk terug te vinden, antwoorden die we van deze mensen, zij die zich aangesproken voelen, vervolgens kunnen verwachten.

De stelling was een uitnodiging eens buiten de gebaande paden te treden en de fantasie te prikkelen terwijl ik me er tegelijkertijd van bewust ben/was dat die uitnodiging vooral zou worden gehoord door dovemansoren en nog zal zijn. 8*)
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Mus schreef: 13 okt 2024 10:55
heeck schreef: 12 okt 2024 19:22

Roeland
Met de term “sommigen” bedoel ik te zeggen ‘degenen die zich aangesproken kunnen voelen’ en de geijkte, in dit topic gemakkelijk terug te vinden, antwoorden die we van deze mensen, zij die zich aangesproken voelen, vervolgens kunnen verwachten.

De stelling was een uitnodiging eens buiten de gebaande paden te treden en de fantasie te prikkelen terwijl ik me er tegelijkertijd van bewust ben/was dat die uitnodiging vooral zou worden gehoord door dovemansoren en nog zal zijn. 8*)
‘T Hangt aan de muur en het zou best een klok kunnen zijn. Maar voor anderen een aardappelschil of wolk waar je de eerste letter van een toekomstige geliefdes naam in kunt ontwaren.

Zeker! Want buiten de box zit je niet zo gevangen door de eigen kundes en kennis en met je vertrouwd-speelgoedbeheersing.

Of toch één van de manen van Jupiter die hoge ogen gooit! Wel erg dichtbij, maar toch:

Zie BBC-2-TV 12 OKTOBER 20 uur 20
“Solar system” door Brian Cox.
die speelde met de overgang van
Geologie >>> Evolutie
En nog zo wat.

Roeland
Plaats reactie