Mijn God

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

pieps
Forum fan

Godsbeeld

Bericht door pieps »

Beste GH ,
ik stel tegenover het " leuk-lief en aardig" godsbeeld het godsbeeld dat ik in mijn vorige schrijven opperde . Beiden zijn voor mij van generlij waarde , en compleet irrelevant .
Dat wij ons als matig inteligente apen een voorstelling van god maken is natuurlijk compleet van de pot gerukt . Plus daarnaast , wat heeft het voor zin ; tot nu toe heeft het bijna uitsluitend ellende opgeleverd .
Ik wil hierbij nog wel aantekenen dat ik het godsbeeld van Enigma , wel veel sympathieker vind dan dat van vele Paulisten die zich Christen noemen .

met vriendelijke groeten Pieps
Politics is the entertainment branch of industry.
Frank Zappa
Gerard
Bevlogen

Re: Godsbeeld

Bericht door Gerard »

Beste Pieps,

Dan zijn we het dus met elkaar eens :!:
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Enigma
Forum fan

Bericht door Enigma »

Jutter schreef:Wat ik toch nog even wil zeggen, is dat mijn veronderstelling dat jouw god een product van jouw gedachten is geen slechte zaak hoeft te zijn. Het houdt namelijk ook in, dat jouw gedachten een god van de liefde voortbrengt, en dat is een goed ding. Stukken beter dan een god van omkoperij en vergelding. Als je vervolgens over de rooie gaat, omdat ik op mijn manier laat blijken dat ik er geen bal van snap waarom (en de eveneens onbegrijpelijke manier waarop) je het nodig vindt om jouw toewijding aan liefde als 'god' te bestempelen, dan is dat al je goede bedoeling ten spijt, erg jammer.

Zo wordt je geloof, in plaats van een bron van liefde, een bron van frustratie en agressie die intermenselijke relaties schaadt telkens als je al te nadrukkelijk wordt geconfronteerd met diegenen die je geloof niet delen. Dat kan toch nooit de bedoeling van dat geloof zijn.
Je moet je eigen woorden eens nalezen Jutter, je stelt na een waslijst "vragen naar de bekende weg" een retorische vraag die de suggestie bevat dat wat ik zeg, vind, geloof niet door mij zelf begrepen word of kan worden, behandel me niet als een debiel :evil: Ik ga niet over de rooie, die moeite ben jij me helemaal niet waard, dan zou ik je veel serieuser moeten nemen dan ik nu doe maar jij kan blijkbaar niet op een normale manier reageren op dit soort onderwerpen en gaat gaat meteen zo giftig mogelijk aan het sneren. Je hebt volgens mij duidelijk een emotioneel probleem met het onderwerp. Je behoefte om mijn woorden te verbasteren om er maar een snerende opmerking van te kunnen maken en de kindeachtige vraagstellling is tekend voor je onvermogen normaal en fair een discussie over dit onderwerp aan te kùnnen gaan.

Als mijn onvermogen is dat ik geloof dan is het jouwe dat je daar niet op een normale manier mee om kan gaan. Ik heb al vaker verteld maar daar heb je zeker overheen gelezen, dat ik vrijwel alleen maar atheïsten in mijn familie en vriendenkring heb als mijn geloof dus zou zijn zoals jij het weer eens neerbuigend meent te moeten betitelen en beschrijven zou van dat contact niet veel overbllijven he, niet echt slim van je opgemerkt. Het interreseerd me geen barst of mensen mijn geloof delen of niet wat ondertussen iedereen, behalve jij natuurlijk, wel weet op dit forum, beetje meer opletten tegen wie je het hebt vrind. Je zit er erg ver naast maar dat is dan ook het kenmerk van vooroordelen. :evil:

Om met Pieps te spreken voor mij is het volkomen irrelevant en van generlij wijze van belang of mensen wel of niet in een god geloven en speelt dat dus geen enkele rol in de intermenselijke relaties. Deel dan ook niet jouw behoeft me superieur te wanen middels het neerhalen van anderen en me boven hen te stellen die anders zijn daarin dan ik.
Doei Enigma
Laatst gewijzigd door Enigma op 26 feb 2005 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Geen mens is intelligent genoeg om de eigen domheid te begrijpen.
Jutter
Ervaren pen

Bericht door Jutter »

Weer lekker even afgereageert? Kan ik verder nog wat voor je betekenen? Brandstapeltje? Lucifers?

Iedereen die deze draad naleest, kan met de eigen ogen zien dat mijn vraagstelling primair diende als een illustratie van waarom ik geen touw vast kan knopen aan je uiteenzetting uit de o.p. (=openings post).
Jutter schreef:...die dienen primair als indicatie van waarom ik er geen touw aan vast kan knopen.
De vraag waarmee ik die post eindigde, is er eentje die redelijkerwijs gesteld moet kunnen worden, zonder dat dit gelijk in een galspuwende tirade resulteert.
Jutter schreef:Sorrie, maar vooral deze laatste vraag moet ik simpelweg wel stellen: snap je hier zelf iets van?
Bij iets zelf snappen, maar het tegelijkertijd niet op een coherente manier aan anderen uit kunnen leggen, kan ik mij in alle eerlijkheid niets voorstellen, want voordat je iets aan een ander uit kan leggen moet je het eerst aan jezelf uit kunnen leggen. En ik betwijfel dat ik daar de enige in ben. Of je het zelf snapt valt uit een uitleg, die je zelf nota bene als "erg vaag voor de “exacten” hier" omschrijft, in elk geval niet op te maken.

Mijn eigen woorden eens nalezen? Citeer één voorbeeld uit mijn posts in deze draad, waar ik een negatieve uitspraak doe over jouw persoon!.

Ik denk dat jij er veel beter aan zou doen, om eens goed te kijken naar de manier waarop jij jezelf omlaag haalt met je vijandige en agressieve gedrag. En laat het Jutter negatief afschilderen lekker aan Jutter over. Als mijn posts werkelijk zo vreselijk zijn, zou dat toch moeten volstaan.
~Als je het denken aan pappa overlaat, blijf je een kind.~
The ?uestionmark Shaped Hole :a rationalist's fairytale in the making.
Enigma
Forum fan

Bericht door Enigma »

je stelt na een waslijst "vragen naar de bekende weg" een retorische vraag die de suggestie bevat dat wat ik zeg, vind, geloof niet door mij zelf begrepen word of kan worden....................

Welk deel van die conclusie is niet waar of snap je niet?

Het woord coherent gebruikte ik niet maar dat maak jij ervan omdat......... :evil:

Het feit dat je niet kan inzien dat deze manier van iemand bejegenen allesbehalve vriendelijk is en bedoeld om .............. :evil:

Je doet nu net alsof het alleen maar voortkomt uit oprechte belangstelling en onbegrijpen van jouw kant terwijl je je mening al klaar hebt en allang weet wat je van mijn geloof en mijn antwoorden vind immers geef je zelf al aan dat je deze vragen vaker hebt gesteld aan anderen en dat je deze discussiies vaker hebt gevoerd, blijkbaar ga je er dus vanuit te weten wat voor type/soort gelovige ik ben.

[b]Je bendarukt zo sterk als je maar kan dat ik onbegrijpelijke vaagheden/onzin verkondig en suggereerd dat ik zelf mijn eigen gedachten/geloofsvisie wel niet zal snappen, hoezo is dat niet negatief je uitlaten over mij? Hoezo behelst dat geen oordeel over mij? [/b]Je doet net alsof ik een wazige, brabbelende malloot ben en in jouw ogen ben ik dat ook maar ga dan niet ook nog eens verder met me te beledigen door de vermoorde onschuld uit te hangen als ik daar op reageer. Dat vind ik een belediging en een houding die voortkomt uit je minachting voor hen die wel geloven, in dit geval ik dus.

Nogmaals; je stelt heel kinderachtige vragen waar je het antwoord al op weet,

dat zijn dus geen vragen maar spelletjes die je speelt,

je pretendeert niet te begrijpen wat ik zeg of bedoel en doet net alsof je dat wel wilt begrijpen terwijl je doel is "aan te tonen/ te bewijzen" dat wat ik geloof onzin is want die mening heb je al gevormd en dat is de basis waarvanuit je in "discussie" gaat. Hoe zo vooroordelen en vooringenomenheid?

Die "discussie" mag je in je eentje voeren want die houding en die manier van doen geven weer dat je geen greintje respect hebt voor mijj of ieder ander die het niet met jou eens is. Je kan met jou geen discussie voeren omdat de gelijkwaardigheid ontbreekt daar jij de ander als een idioot beschouwd die je in de maling kan nemen en wiens overtuigingen alleen maar dienen om jouw .................. te voeden.

Als je een beetje basaal respect voor andersdenkenden en andersgelovigen zou op kunnen brengen had je je in deze topic helemaal niet gemengd omdat je er niets te zoeken hebt. Het onderwerp is voor jou niet te vatten en echt geintresseerd ben je er ook niet in, laat het dan voor wat het is ipv te gaan lopen zieken. Was het zo moeilijk te verdragen voor je dat het gewoon een aardig en vriendelijk topic was voordat jij je gif kwam spuien. :evil:

Ik heb het wel eens eerder gezegd, maar ik vind je echt zielig Jutter. Ik zal er niets meer over zeggen dus als je zo nodig het laast woord moet hebben, ga je gang.
Laatst gewijzigd door Enigma op 26 feb 2005 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Geen mens is intelligent genoeg om de eigen domheid te begrijpen.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Hallo dames en heren. Niet te persoonlijk worden aub.

Dank u.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Jutter
Ervaren pen

Bericht door Jutter »

Devious schreef:Hallo dames en heren. Niet te persoonlijk worden aub.

Dank u.
Leuk hoe je het heel diplomatiek algemeen probeert te houden. Ik ga er vanuit dat het hart bij Enigma in essentie op de goede plek zit (zoals ik gewoon ben dat te doen bij mensen), en dat is een behoorlijke opgaaf aangezien ik vanaf dag één bijna niets dan betichtingen en tirades van haar heb mogen ontvangen.
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

Enigma,

Zonder alle posting van dit topic opnieuw gelezen te hebben kijk ik na de quote van Jutter die jij gebruikt als voorbeeld van zijn persoonlijke aanval op jouw. Is sluit me dan volledig aan bij Jutter als hij stelt /vraagt: Citeer één voorbeeld uit mijn posts in deze draad, waar ik een negatieve uitspraak doe over jouw persoon!. Uit het geciteerde stuk haal ik het ook in het geheel niet.
Het lijkt er op dat alleen al de naam Jutter als rode lap werkt. Er moet iets aan vooraf gegaan zijn dat rood jou zo opstinaat doet worden.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

GH, dat hoeft niet zo te zijn. Ik denk echt dat het een beetje aan haar zelf ligt.
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Jutter schreef:
Devious schreef:Hallo dames en heren. Niet te persoonlijk worden aub.

Dank u.
Leuk hoe je het heel diplomatiek algemeen probeert te houden. Ik ga er vanuit dat het hart bij Enigma in essentie op de goede plek zit (zoals ik gewoon ben dat te doen bij mensen), en dat is een behoorlijke opgaaf aangezien ik vanaf dag één bijna niets dan betichtingen en tirades van haar heb mogen ontvangen.
Nou je bent niet de enigste hoor.
Ik denk dat zemoeite heeft met "kritiek", ze vat het allemaal een beetje te zwaar op.
DetectedDestiny
Geregelde verschijning

Bericht door DetectedDestiny »

Enigma,

veel van wat Jutter vroeg had ik ook willen vragen, dus zou je dan misschien voor mij antwoord willen geven op die vragen?
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

DetectedDestiny schreef:Enigma,

veel van wat Jutter vroeg had ik ook willen vragen, dus zou je dan misschien voor mij antwoord willen geven op die vragen?
Hier zit nog iemand :D
En Clara (Enigma) niet constant op de man spelen. Ik ben de tel kwijtgeraakt :( . Iedereen die iets inbrengt tegen jouw belevingswereld, wordt uitgescholden en neergehaald. In dit forum en via privé-berichten.
Zegt dat iets over je opponenten of over jezelf.

Met vriendelijk groeten,

Tjeerdo.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Jutter
Ervaren pen

Bericht door Jutter »

Misschien is het mijn naam? Omdat het op OPjutter lijkt ofzo?

Jutter is overigens gewoon iemand die het strand afroomt en aangespoelde spullen verzamelt. En de bijnaam van inwoners uit Den Helder.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Jutter schreef: Leuk hoe je het heel diplomatiek algemeen probeert te houden. Ik ga er vanuit dat het hart bij Enigma in essentie op de goede plek zit (zoals ik gewoon ben dat te doen bij mensen), en dat is een behoorlijke opgaaf aangezien ik vanaf dag één bijna niets dan betichtingen en tirades van haar heb mogen ontvangen.
Wel, ik heb jouw eerste posting in deze thread ff weer opgezocht en heb geconcludeerd dat er met de vragen die jij stelde niets mis is. Alleen stel je ze misschien op een dusdanige manier die bij haar niet goed valt. Maar dat is niet jouw probleem. Daar moet Enigma boven kunnen staan.
Ik sluit me bij het rijtje aan. Ik ben ook benieuwd naar de antwoorden van Enigma op Jutters vragen.

ciao...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

Hallo dames en heren. Niet te persoonlijk worden aub.
Ja 'tzal wel ; maar

Tjeerdo schreef
.....uitgescholden en neergehaald. op dit forum .en via privé-berichten ....
Ik heb in alle geval van dat laatste een voorbeeldje mogen ontvangen ...
Misschien zijn er nog mensen in het bezit van dergelijke schandalige konterfeitsels ? ....
Niet echt leuk : telkens een diskussie op het punt staat te starten wordt die vervolgens wild en haastig op alle mogelijke manieren geavorteerd en dat gebeurt niet op
raadselachige wijze ....

Eigenlijk wens ik ook een paar open vraagjes aan Devious te stellen ;

Dit voortdurend onder de gordel trappen kan toch niet verder meer ? :
Het is toch niet de eerste maal dat dit gebeurt ?
Wat ga je er aan doen opdat dit in toekomst niet meer gebeurt ?
Eindelijk eens Ingrijpen of je gehele forum verder laten verkankeren ?

Persoonlijk ben ik het langzamerhand spuugzat ....
Ik denk dat ik hier niet alleen sta
Altijd weer hetzelfde paniekerig gekrijs bij elk dreigend verlies van vermeend houvast ... niets meer of minder dan een dregende zenuwinzinking ;
Dit is geen diskussie meer , maar een uit zijn voegen barstende stoorzender
(.... dan nog notabene in een topic dat de schreeuwlelijkerd zelf heeft opgestart ) ....

Eigenlijk moet dit hok op slot ; het is dringend aan verbouwing toe ....

P.S.
Een ( waarschuwende ) bijsluiter kan ook zijkn nut hebben :
"Deelname aan deze diskussie-groep kan je geestelijke gezondheid schaden " .....
Want het serieux en het niveau van de diskussie (die hier al plaats vonden )en de diverse initiatieven die men begint te nemen , vragen het bezit van wel bepaalde capaciteiten.en als je die niet in voldoende mate weet te gebruiken kan het je zuur opbreken ....

Groet

[
Gesloten