Nee hoor, helemaal niet eens gezocht maar wel meteen gevonden! Bovendien heb ik niemand beschuldigd van dehumanisering, ik gaf enkel aan wat ik in zijn algemeenheid vind:
- "in zijn algemeenheid een mens dehumaniseren door die mens te degraderen tot een dier
door die mens rat en/of niet helemaal Koosjer te noemen vind ik respectloos."
Nee Meester, ook in de Van Dale staat niet vermeld dat de term 'niet Koosjer' in het algemeen gebruikt wordt in de betekenis dat iemand [een mens!] niet pluis, niet in de haak of verdacht is. Wel voor iets, voor dingen dus! Over dehumanisering gesproken!Rereformed schreef:De uitdrukking 'niet koosjer' wordt algemeen in overdrachtelijke zin gebruikt in de betekenis dat iemand of iets "niet pluis, niet in de haak of verdacht is". Zo algemeen dat het in de Van Dale vermeld wordt als nevenbetekenis.
Maar zulks had ik zelf ook al vermeld, daar had je misschien over heen gelezen:Wikipedia schreef:
Koosjer
De uitdrukking "niet koosjer" wordt ook wel in overdrachtelijke zin gebruikt
als men wil aangeven dat iets niet pluis, niet in orde of verdacht is.
HierEnNu schreef: ↑19 okt 2024 12:32Het gebeurt wel vaker dat Koosjer in een informele niet-religieuze context wordt gebruikt om aan te geven dat iets al dan niet 'in orde' is, zoals "Dat klinkt niet Koosjer,", maar om nou als antwoord op een artikel welk door iemand serieus ter discussie wordt gesteld met een one-liner een mens weg te zetten als 'niet Koosjer' met als argument dat ze een Trump supporter is:
- dat klinkt bepaald niet Halal!
Ergens achteraf om moverende redenen een humoristische funktie aan toekennen is prima,Rereformed schreef:In een Israel-topic heeft het bovendien ook nog een humoristische funktie.
maar zulks maakt een uitspraak zelfs in een Islam-topic niet Halal!
Het hebben van een humoristische funktie ligt er ook maar aan hoe de ontvanger zulks opvat. De persoon in kwestie werd weggezet als 'niet Koosjer' vanwege de veronderstelling dat ze Trump supporter zou zijn, terwijl haar speech waar het hier om gaat gegeven werd lang voor Trump überhaupt president werd! Ik zie er de humor ook wel van in hoor. Met name 'Joodse humor' is wel vaker overgoten met een dikke vette antiSemitische saus,
vandaar ook mijn 'terugkaats' MET knipoog:
Beauty is nou eenmaal in the eye of the beholder,
maar wie rottigheid zoekt zal meestal geen schoonheid vinden!
Vertel zulks maar tegen iemand die Peter van Velzen beschuldigt respectloos te zijn, of beschuldig jij mij er nou van dat ik Peter van Velzen beschuldig respectloos te zijn? Wie mij er van beschuldigt Peter van Velzen er van te beschuldigen respectloos te zijn is wel heel erg verdwaald en moet maar eens zelf in de spiegel kijken. Of staat voor jou aan Peter vragen hoe hij tot een respectloze uitspraak komt gelijk aan Peter beschuldigen respectloos te zijn?Rereformed schreef:Iemand die Peter van Velzen beschuldigt "respectloos" te zijn
is wel heel erg verdwaald en moet maar eens in de spiegel kijken.
Zo ja, dan verschillen we daarover van mening ...
---------------
Op 7 oktober 2023 lag het dodental aan Israëlische zijde rond de 1.400 slachtoffers,
waarvan een groot deel burgers waren.