Dat hoeft dus niet zo te zijn. De vraag is of ik kan accepteren dat er mensen met een andere mening zijn. Laat ik me bv intimideren door tegenstanders van abortus omdat zij vinden dat abortus gelijk staat aan moord op een onschuldig leven? Of aan de andere kant kan ik accepteren dat een vrouw vindt dat zij baas in eigen buik is en daarmee zelf verantwoordelijk voor haar daden en dus geweten? Kan je stellen dat een ander die niks met mijn lichaam te maken heeft daar dan dingen over mag beslissen en daar zelfs een wet voor mag maken over wat ik daar wel of niet mee mag doen? Waar het dus om gaat is; wil je de ander met alle geweld jou wil op leggen of kun je respect op brengen voor een ander die andere keuzes maakt en daar dan de interne verantwoording voor draagt? Met dit soort van vragen kan je best een geweldloze manier van communiceren beoefenen.dikkemick schreef: ↑20 okt 2024 15:47Maar daar begint de verwarring. Wat jou betreft..... Maar wat de ander betreft..... En daar wringt de schoen al. Is het gesprek nog niet eens begonnenMus schreef: ↑20 okt 2024 13:35Als vrouw begrijp ik deze niet. Wat mij betreft gaat eerder over zelfbeschikking tegenover onderdrukking cq afhankelijkheid.dikkemick schreef: ↑20 okt 2024 13:05 Axxyanus
Misschien wel de grootste uitdaging van de mens.
Constructieve respectvolle gesprekken met hoor en wederhoor.
Natuurlijk moet een ieder met een beetje gezond verstand in staat zijn te luisteren, te analyseren om vervolgens een weloverwogen antwoord te geven.
En dat heen weer totdat er enige vorm van consensus is. Maar zet 2 partijen tegenover elkaar:
Pro abortus versus anti abortus
Of geweldloze communicatie werkt of niet, met name voor de gene die het beoefend, heeft m.i. vooral te maken met het gegeven of je de ander in zijn of haar waarde kan laten zelfs wanneer die gene niet in staat is tot een vorm van geweldloze communicatie en hoe doe je dat dan?