Een of twee-staten oplossing?

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Peter van Velzen
Site Admin

Een of twee-staten oplossing?

Bericht door Peter van Velzen »

ChaimNimsky schreef: 13 okt 2024 01:48 Net zoals ik het westerlingen niet kwalijk kan nemen dat ze niet weten dat iedere Hebreeuws sprekende Jood ervan op de hoogte is dat in het Hebreeuws "jom" letterlijk soms meer dan een dag betekent en metafosisch zelfs heeeel vaak meer dan een dag betekent, kan ik het westerlingen niet kwalijk nemen dat het zonneklaar is dat op de Palestijnse TV en radio intern letterlijk telkens helder te kennen wordt gegeven dat Palestijnen geen tweestaten-oplossing willen, maar een enkele staat in plaats van naast Israel te leven.
De twee staten oplossing is wat is vastgelegd in VN-resoluties en in de camp David akkoorden. Ze is niemands ideaal. Zo wilde de PLO liever één enkele seculiere staat en wil Hamas liever een enkele Islamitische staat, Terwijl velen in Israel de voorkeur geven aan één enkele joodse staat.

Ik denk persoonlijk dat één enkele seculiere staat de beste oplossing zou zijn, indien binnen die staat Joden (wat men daar ook in Israël onder verstaat) en Palestijnen (personen of hun nakomelingen, wier normale verblijfplaats in de periode van 1 juni 1946 t/m 15 mei 1948 binnen het Britse protectoraat Palestina viel) identieke rechten genieten. (dat mogen eventueel ook voorrechten zijn, die niet voor overige burgers gelden) Verder zou die staat zowel het ICJ als het ICC moeten erkennen, alsmede de universele verklaring van de rechten van de mens en een grondwet moeten hebben waarin al deze vier punten en bovendien een democratische regeringsvorm - zoals die welke Israël nu reeds heeft - worden gegarandeerd.

Helaas zijn er vrijwel geen personen of organisaties met enige macht in de wereld die bereid zijn dit te helpen realiseren en te handhaven.
Ik wens u alle goeds
Mullog
Bevlogen

Re: Een of twee-staten oplossing?

Bericht door Mullog »

Ik denk dat er een meerstaten oplossing moet komen. In Israël is er al zo'n waterscheiding dat dit alleen voor dat land al geldt. En ik kan mij niet voorstellen dat dit voor de Palestijnse bevolking anders zou zijn.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Ik denk geen van beide! Zolang je met terroristische organisaties moet onderhandelen ga je het niet goedmaken! Zowel Hamas, Hezbollah, Jemen en Iran staan een totale vernietiging van de staat Israël voor! Beste Peter, op 31 september 2035 sla jij je krant op pagina 5 open en wat staat daar?
Het vredesproces in het midden-oosten is weer begonnen!
Zo is het altijd geweest en ik denk dat dat ook zo zal blijven!
We refuse absolutely, to be the only people in the world which consents to having its fate decided by others!
We kunnen pas vrede hebben met de Arabieren als ze hun kinderen meer liefhebben dan dat ze ons haten! Golda Meir.
ChaimNimsky
Bevlogen

Bericht door ChaimNimsky »

Peter van Velzen schreef: 13 okt 2024 04:49 De twee staten oplossing is wat is vastgelegd in VN-resoluties en in de camp David akkoorden. (...)
De realiteit op de grond en de geopolitieke situatie maken de twee-statenoplossing een steeds minder realistische optie. Er is logischerwijs een groeiend onderling wantrouwen tussen beide partijen waardoor de bereidheid om compromissen te sluiten afneemt. De Palestijnse autoriteit is politiek ook nog eens gefragmenteerd, met een sterke scheiding tussen Fatah in het Westen en Hamas in Gaza, wat de mogelijkheid van een samenhangende en effectieve onderhandeling bemoeilijkt. De bredere geopolitieke situatie in het Midden-Oosten, met de opkomst van nieuwe spelers en conflicten, heeft ook een negatieve invloed op de mogelijkheid om een duurzame oplossing te bereiken.

Israel heeft nu reeds redelijk goede betrekkingen met buurlanden Egypte en Jordanië dankzij de oorlogen, en heeft daar verdragen mee gesloten. Onlangs zijn daar de Verenigde Arabische Emiraten, Bahrein, Marokko en Soedan bij gekomen, terwijl er toenemende contacten met Saoedi-Arabië zijn die ook hoopgevend zijn voor Israel. Al deze Arabische landen stellen niet expliciet meer dat de Palestijnen een staat moeten krijgen als voorwaarde voor normalisatie en verbeterde economische banden met Israel. Goed nieuws voor Israel dus. Publiekelijk en tegenover hun bevolking moeten ze steun betuigen voor de Palestijnen om hun binnenlandse politieke legitimiteit te behouden, maar de oorlog heeft geen invloed op de economische relaties tussen Israel en de Arabische landen, de EU en de VS, hoewel Israel al hun "rode lijnen" vele malen heeft overschreden.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

lost and not found yet! schreef: 13 okt 2024 22:28 Ik denk geen van beide! Zolang je met terroristische organisaties moet onderhandelen ga je het niet goedmaken! Zowel Hamas, Hezbollah, Jemen en Iran staan een totale vernietiging van de staat Israël voor! Beste Peter, op 31 september 2035 sla jij je krant op pagina 5 open en wat staat daar?
Het vredesproces in het midden-oosten is weer begonnen!
Zo is het altijd geweest en ik denk dat dat ook zo zal blijven!
Ik sla al 12 jaar lang geen krant open, maar ik betwijfel of er ooit een kop in voorkwam als die jij hier noemt.
Ik vrees dat we daarvoor terug moeten gaan naar 1995.
Maar bedankt voor je optimistische gedachte. Het zou volgens jou nog tijdens mijn leven kunnen gebeuren. (op de door jou genoemde datum zou ik - mits nog steeds in leven - 85 jaar oud zijn)
Ik wens u alle goeds
Peter_1
Geregelde verschijning

Bericht door Peter_1 »

Eenstaten kan niet zonder ernstige onderdrukking van de Palestijnen (want die zitten nu onderhand met zoveel haat jegens Israel, dat die onmogelijk allemaal in een land met Joden kunnen wonen). Twee-staten zou kunnen (als internationale machten dan ervoor zorgen dat die staten niet alsnog elkaar het leven zuur maken). Maar zowel Hamas als rechts-Israel zien twee-staten niet zitten.
gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m »

Peter_1 schreef: 31 okt 2024 18:00 Eenstaten kan niet zonder ernstige onderdrukking van de Palestijnen (want die zitten nu onderhand met zoveel haat jegens Israel, dat die onmogelijk allemaal in een land met Joden kunnen wonen). Twee-staten zou kunnen (als internationale machten dan ervoor zorgen dat die staten niet alsnog elkaar het leven zuur maken). Maar zowel Hamas als rechts-Israel zien twee-staten niet zitten.
Ik stel vast dat 20% van de inwoners van Israel nu al Palestijns is en dat zijn in het middenoosten de enige Palestijnse bewoners die in een democratie wonen.

Omgekeerd zullen bij een EEN staat oplossing Joden een minderheid gaan vormen. In het gunstigste geval worden de machtsverhoudingen verdeeld en ontstaat een onstabiele staat zoals Libanon. Maar waarschijnlijker is dat het net als alle omliggende landen een Islamitische staat wordt waarin andere minderheden een dhimmi status krijgen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Peter_1
Geregelde verschijning

Bericht door Peter_1 »

gerard_m schreef: 31 okt 2024 20:34
Peter_1 schreef: 31 okt 2024 18:00 Eenstaten kan niet zonder ernstige onderdrukking van de Palestijnen (want die zitten nu onderhand met zoveel haat jegens Israel, dat die onmogelijk allemaal in een land met Joden kunnen wonen). Twee-staten zou kunnen (als internationale machten dan ervoor zorgen dat die staten niet alsnog elkaar het leven zuur maken). Maar zowel Hamas als rechts-Israel zien twee-staten niet zitten.
Ik stel vast dat 20% van de inwoners van Israel nu al Palestijns is en dat zijn in het middenoosten de enige Palestijnse bewoners die in een democratie wonen.

Omgekeerd zullen bij een EEN staat oplossing Joden een minderheid gaan vormen. In het gunstigste geval worden de machtsverhoudingen verdeeld en ontstaat een onstabiele staat zoals Libanon. Maar waarschijnlijker is dat het net als alle omliggende landen een Islamitische staat wordt waarin andere minderheden een dhimmi status krijgen.
Ik denk ook dat het niet gaat werken, inderdaad.
Plaats reactie