De twee staten oplossing is wat is vastgelegd in VN-resoluties en in de camp David akkoorden. Ze is niemands ideaal. Zo wilde de PLO liever één enkele seculiere staat en wil Hamas liever een enkele Islamitische staat, Terwijl velen in Israel de voorkeur geven aan één enkele joodse staat.ChaimNimsky schreef: ↑13 okt 2024 01:48 Net zoals ik het westerlingen niet kwalijk kan nemen dat ze niet weten dat iedere Hebreeuws sprekende Jood ervan op de hoogte is dat in het Hebreeuws "jom" letterlijk soms meer dan een dag betekent en metafosisch zelfs heeeel vaak meer dan een dag betekent, kan ik het westerlingen niet kwalijk nemen dat het zonneklaar is dat op de Palestijnse TV en radio intern letterlijk telkens helder te kennen wordt gegeven dat Palestijnen geen tweestaten-oplossing willen, maar een enkele staat in plaats van naast Israel te leven.
Ik denk persoonlijk dat één enkele seculiere staat de beste oplossing zou zijn, indien binnen die staat Joden (wat men daar ook in Israël onder verstaat) en Palestijnen (personen of hun nakomelingen, wier normale verblijfplaats in de periode van 1 juni 1946 t/m 15 mei 1948 binnen het Britse protectoraat Palestina viel) identieke rechten genieten. (dat mogen eventueel ook voorrechten zijn, die niet voor overige burgers gelden) Verder zou die staat zowel het ICJ als het ICC moeten erkennen, alsmede de universele verklaring van de rechten van de mens en een grondwet moeten hebben waarin al deze vier punten en bovendien een democratische regeringsvorm - zoals die welke Israël nu reeds heeft - worden gegarandeerd.
Helaas zijn er vrijwel geen personen of organisaties met enige macht in de wereld die bereid zijn dit te helpen realiseren en te handhaven.