Is de tijd van een zinvol Freethinker forum voorbij?
Moderator: Moderators
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Is de tijd van een zinvol Freethinker forum voorbij?
We hebben nu drie Israel topics. Ik kom vanmorgen kijken en word overspoeld met een lange reeks teksten over en weer die nergens toe dient dan enkel 's mensen haat en frustratie en opgekropte woede ontladen. Er is aan dit woordelijke mitrailleurgeschut geen doorkomen meer aan, er komt ook nooit een eind aan. De Israel-topics worden in mijn moderatorbeeld op de voet opgevolgd door het Logboek, waarin de moderators de talloze meldingen en hun waarschuwingen en andere ellende dagelijks doorworstelen.
Het enige waar dit toe leidt is dat ik verruwing, vervreemding van elkaar en wereldellende mijn leven laat beheersen en verpesten.
Ik zie geen enkel nut meer in het freethinkerforum, het heeft geen enkele binding meer met wat het ooit geweest is en waarvoor het bedoeld was.
Sterker nog, dit forum is een werktuig geworden waarmee woede, onenigheid en onbegrip tussen mensen versterkt wordt, het forum is een plaats en forummen een bezigheid geworden waarmee ieders geestelijke gezondheid ondermijnd wordt. De personen die het meest bijdragen leveren aan dit forum beschouw ik als verslaafden, voor wie iedere psychotherapeut onthouding van forummen zou adviseren om een stuk gelukkiger in het leven te staan.
De topics waar nog iets van denkwerk en levensbeschouwing te bespeuren valt zijn randverschijnselen geworden of worden zelfs beheersd door kwakgelovigen en pseudowetenschap.
Ik krijg een sterk gevoel dat de tijd van een zinvol freethinkerforum voorbij is. Ik denk erover dit forum te verlaten.
Het moge duidelijk zijn dat ik dit niet lichtelijk zeg. Ik ben de langstgediende op dit forum, afgelopen oktober overschreed ik twintig jaar lang aktieve, vrijwel dagelijkse, deelname. Dit forum was mij heel dierbaar. Ik was het 47ste lid dat zich voor dit forum inschreef. De oprichters ervan waren me dierbaar, evenals talloze leden die ik heb zien komen en gaan, soms zelfs tot aan het graf toe. Dit forum is ook de enige dagelijkse link die ik heb met mijn geboorteland en mijn moedertaal.
Maar ik besefte vanmorgen dat het nu steeds meer een domper op mijn leven is en een aanslag op mijn geestelijke gezondheid om teksten op dit forum door te lezen.
Ik kan me ook voorstellen dat anderen bovenstaande gevoelens op dit moment zo ervaren. Zo niet, dan zal het aan mij liggen en moet ik mijn conclusies trekken. Zo ja, dan vraag ik me af of iemand nog suggesties heeft om er iets aan te doen, en of dit forum nog te redden valt.
Het enige waar dit toe leidt is dat ik verruwing, vervreemding van elkaar en wereldellende mijn leven laat beheersen en verpesten.
Ik zie geen enkel nut meer in het freethinkerforum, het heeft geen enkele binding meer met wat het ooit geweest is en waarvoor het bedoeld was.
Sterker nog, dit forum is een werktuig geworden waarmee woede, onenigheid en onbegrip tussen mensen versterkt wordt, het forum is een plaats en forummen een bezigheid geworden waarmee ieders geestelijke gezondheid ondermijnd wordt. De personen die het meest bijdragen leveren aan dit forum beschouw ik als verslaafden, voor wie iedere psychotherapeut onthouding van forummen zou adviseren om een stuk gelukkiger in het leven te staan.
De topics waar nog iets van denkwerk en levensbeschouwing te bespeuren valt zijn randverschijnselen geworden of worden zelfs beheersd door kwakgelovigen en pseudowetenschap.
Ik krijg een sterk gevoel dat de tijd van een zinvol freethinkerforum voorbij is. Ik denk erover dit forum te verlaten.
Het moge duidelijk zijn dat ik dit niet lichtelijk zeg. Ik ben de langstgediende op dit forum, afgelopen oktober overschreed ik twintig jaar lang aktieve, vrijwel dagelijkse, deelname. Dit forum was mij heel dierbaar. Ik was het 47ste lid dat zich voor dit forum inschreef. De oprichters ervan waren me dierbaar, evenals talloze leden die ik heb zien komen en gaan, soms zelfs tot aan het graf toe. Dit forum is ook de enige dagelijkse link die ik heb met mijn geboorteland en mijn moedertaal.
Maar ik besefte vanmorgen dat het nu steeds meer een domper op mijn leven is en een aanslag op mijn geestelijke gezondheid om teksten op dit forum door te lezen.
Ik kan me ook voorstellen dat anderen bovenstaande gevoelens op dit moment zo ervaren. Zo niet, dan zal het aan mij liggen en moet ik mijn conclusies trekken. Zo ja, dan vraag ik me af of iemand nog suggesties heeft om er iets aan te doen, en of dit forum nog te redden valt.
Born OK the first time
Re: Is de tijd van een zinvol Freethinker forum voorbij?
Een uitermate verstandige reactie m.u.v je opmerking:
..
Maar wat hier in het klein gebeurt, zien we dat globaal ook niet? Verruwing en polarisatie zonder echt werkelijk te verdiepen in de materie.
De wereld is ingewikkeld geworden. Jij had het als ex-dominee natuurlijk makkelijk op geloofs-topics. Verstand van zaken en inhoudelijk goed op de hoogte.
Maar wie weet nog exact wat er allemaal in het midden oosten speelt, Amerika, Europa, China en de hele santenkraam? We zijn afhankelijk van de informatie voorziening die we krijgen en ik hoop dat dat hier niet "X" of Tiktok is maar de kranten .
Maar zelfs die kranten zijn rechts of links en sturen (on)bewust je gedachten.
Hoe kun je neutraal zijn over onderwerpen als Trump, Israël of Oekraïne? Zuiver neutraal? Ga er maar aanstaan.
En dan vervallen we helaas (want niemand heeft echt gelijk).tot moddergooien. Wie omvat immers die wereldpolitiek nog? Kijk hoe snel er oordelen geveld worden over de situatie in Amsterdam, terwijl nog lang niet alles bekend is.
M.n het Israël topic (Trump minder omdat we het eens zijn) geeft aanleiding tot frustraties want beide kanten menen partij te moeten trekken terwijl niemand (!) de gehele situatie doorziet.
Hoe dit op te lossen? Geen idee. Met z'n allen een stapje terug doen en weer proberen fatsoenlijk te reageren. Alleen op inhoud dus. En ik als geen ander weet hoe moeilijk dat is!
..
Dit is natuurlijk een persoonlijke mening omdat jij niet weet hoe wij in onze vrije tijd zitten en hoe we in het leven staan...beschouw ik als verslaafden, voor wie iedere psychotherapeut onthouding van forummen zou adviseren om een stuk gelukkiger in het leven te staan.
Maar wat hier in het klein gebeurt, zien we dat globaal ook niet? Verruwing en polarisatie zonder echt werkelijk te verdiepen in de materie.
De wereld is ingewikkeld geworden. Jij had het als ex-dominee natuurlijk makkelijk op geloofs-topics. Verstand van zaken en inhoudelijk goed op de hoogte.
Maar wie weet nog exact wat er allemaal in het midden oosten speelt, Amerika, Europa, China en de hele santenkraam? We zijn afhankelijk van de informatie voorziening die we krijgen en ik hoop dat dat hier niet "X" of Tiktok is maar de kranten .
Maar zelfs die kranten zijn rechts of links en sturen (on)bewust je gedachten.
Hoe kun je neutraal zijn over onderwerpen als Trump, Israël of Oekraïne? Zuiver neutraal? Ga er maar aanstaan.
En dan vervallen we helaas (want niemand heeft echt gelijk).tot moddergooien. Wie omvat immers die wereldpolitiek nog? Kijk hoe snel er oordelen geveld worden over de situatie in Amsterdam, terwijl nog lang niet alles bekend is.
M.n het Israël topic (Trump minder omdat we het eens zijn) geeft aanleiding tot frustraties want beide kanten menen partij te moeten trekken terwijl niemand (!) de gehele situatie doorziet.
Hoe dit op te lossen? Geen idee. Met z'n allen een stapje terug doen en weer proberen fatsoenlijk te reageren. Alleen op inhoud dus. En ik als geen ander weet hoe moeilijk dat is!
Ze zeggen dat ik een gespleten persoonlijkheid heb, maar daar weten wij helemaal niets van.
Spuit Elf.
Spuit Elf.
- chromis
- IT Tech. & Moderator
Ik geloof dat het forum uiteindelijk onderdeel zou moeten worden van een "breder kader" (daar bedoel ik mee: een overkoepelend forum), en dat het originele kader van dit forum (dat met name gericht is op ongeloof en atheïsme vanuit een christelijke context) in dat bredere kader een belangrijke historische plaats (en eigen identiteit) heeft. Zodoende dat de waardevolle bijdragen die vroeger zijn geschreven dan ook toegankelijk zullen blijven.
Afgezien van die kaders heeft dit forum een zeer relevante, zinvolle kern (die in de afgelopen jaar wat mij betreft is verloochend): dat is het zijn (of pretenderen te zijn ) van een "discussieplatform van hoog niveau" en "het nuanceren of weerleggen van de excessen, waarheidsclaims en drogredeneringen van georganiseerde groepen". In het bredere kader past geopolitiek/politicologie, filosofie, psychologie, sociologie, antropologie en persoonlijke ontwikkeling in de context van de maatschappelijke ontwikkelingen waarover nu voornamelijk wordt gesteggeld, op een wijze dat m.i. ook niet zinvol is. In tegenstelling tot vroeger bevinden we ons vrijwel exclusief op terreinen waarop we het gewoon niet eens zijn, terwijl het "ons" (met al onze pretenties) eigenlijk niet lukt om "die zinvolle kern" in acht te houden.
Hier (proberen) aan te werken en ons hiermee te richten op de toekomst (met een duidelijke visie hierover) lijkt mij niet eens alleen zinvol: het is/wordt maatschappelijk zeer relevant. Moderne discussie-platformen zijn "like"-gedreven (social media-achtig), relatief ongemodereerd (dat waren "we" vroeger zeker niet), doen lezen en schrijven (dus je gedachten uitdrukken in tekst, m.a.w. "leren denken") nauwelijks cultiveren, cultiveren geen community-gevoel en ze cultiveren leerzame discussies of gesprekken zelden (want het gaat dan vaker om "winnen"). De m.i. zorgelijke ontwikkelingen in het onderwijs i.c.m. ontwikkelingen op politiek vlak (hoe bepaalde types tegenwoordig kunnen domineren in de politiek en hoe ze vervolgens rechtsstaten en democratieën kunnen en willen ondermijnen) gaan hand-in-hand met die verruwing, vervreemding van elkaar en die wereldellende. Wij kunnen echter (als we dat willen) een tegenbeweging zijn. Dat vereist dan ook een "begin bij jezelf" en persoonlijke ontwikkeling.
Ik zie m.a.w. wel mogelijkheden, maar er is wel werk aan de winkel. Bovendien houden we ons dan niet meer vast aan dat historische kader.
Afgezien van die kaders heeft dit forum een zeer relevante, zinvolle kern (die in de afgelopen jaar wat mij betreft is verloochend): dat is het zijn (of pretenderen te zijn ) van een "discussieplatform van hoog niveau" en "het nuanceren of weerleggen van de excessen, waarheidsclaims en drogredeneringen van georganiseerde groepen". In het bredere kader past geopolitiek/politicologie, filosofie, psychologie, sociologie, antropologie en persoonlijke ontwikkeling in de context van de maatschappelijke ontwikkelingen waarover nu voornamelijk wordt gesteggeld, op een wijze dat m.i. ook niet zinvol is. In tegenstelling tot vroeger bevinden we ons vrijwel exclusief op terreinen waarop we het gewoon niet eens zijn, terwijl het "ons" (met al onze pretenties) eigenlijk niet lukt om "die zinvolle kern" in acht te houden.
Hier (proberen) aan te werken en ons hiermee te richten op de toekomst (met een duidelijke visie hierover) lijkt mij niet eens alleen zinvol: het is/wordt maatschappelijk zeer relevant. Moderne discussie-platformen zijn "like"-gedreven (social media-achtig), relatief ongemodereerd (dat waren "we" vroeger zeker niet), doen lezen en schrijven (dus je gedachten uitdrukken in tekst, m.a.w. "leren denken") nauwelijks cultiveren, cultiveren geen community-gevoel en ze cultiveren leerzame discussies of gesprekken zelden (want het gaat dan vaker om "winnen"). De m.i. zorgelijke ontwikkelingen in het onderwijs i.c.m. ontwikkelingen op politiek vlak (hoe bepaalde types tegenwoordig kunnen domineren in de politiek en hoe ze vervolgens rechtsstaten en democratieën kunnen en willen ondermijnen) gaan hand-in-hand met die verruwing, vervreemding van elkaar en die wereldellende. Wij kunnen echter (als we dat willen) een tegenbeweging zijn. Dat vereist dan ook een "begin bij jezelf" en persoonlijke ontwikkeling.
Ik zie m.a.w. wel mogelijkheden, maar er is wel werk aan de winkel. Bovendien houden we ons dan niet meer vast aan dat historische kader.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
En ik deel je gevoelens en ik heb een suggestie:“Reref” schreef:. . .
. . .
Iedere deelnemer, net als bij correspondentieschaak dwingen tot nadenken door een automatisch bijgehouden en toegepast tarief van 3 berichten per week.
Niemand hoeft op deze regel te wachten!
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
- chromis
- IT Tech. & Moderator
Uiteindelijk is het ook een kwestie van "loslaten" en voorkomen dat je jezelf tot het einde der tijden gaat herhalen.
Afgezien van de kwestie wat je motiveert om deel te nemen aan een discussie of gesprek: vaak is dat omdat je wilt "winnen" of "gelijk wilt hebben" maar als je oud genoeg bent en ziet wat er in de wereld speelt dan weet je vast ook wel dat dit weinig zoden aan de dijk zet. Een ander kan jou zelden overtuigen: dat zal jij (wellicht door de hulp van een ander) zelf moeten doen. En ook, jij kan een ander zelden overtuigen: dat zal de ander (wellicht door jouw hulp) zelf moeten doen. Daarom dat inhoudelijk reageren (en reageren met iets wat iemand echt kan en wil overdenken) nogal waardevol is.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
-
- Superposter
- chromis
- IT Tech. & Moderator
Tot zekere hoogte (maar dus een gelimiteerde hoogte, b.v. in een babbelbox-achtige hoek) denk ik trouwens wel dat "vrij spel" krijgen een noodzaak is (en een behoefte zal zijn voor sommigen) om tot bepaalde conversatie te komen, maar dat moet zeker niet de hoofd-teneur worden.appelfflap schreef: ↑11 nov 2024 11:32schrijf gerust dat er hier totaal niet meer gemodereerd wordt, extremisten krijgen vrij spel en dat verstikt nu eenmaal alles
Stel dat bv. het Gaza-topic ~80% kleiner zou zijn geweest en met name o.a. beschreven beschouwingen met links en historie zou bevatten. Stel dat we ook een "nieuws-aggregator" zouden hebben (waar mensen per item op nieuws kunnen reageren, op structurelere wijze, op een wijze waarop we geen problemen krijgen met news-outlets) en stel dat er in een "babbelbox-achtige hoek" pakweg 25% van het emotionele, herhalende en FoK!kerige gedram aanwezig zou zijn geweest (ge-de-dupliceerd dus, terwijl er wel ruimte is voor de emotie en mogelijk intolerante uitspattingen waar over dan gepraat kan worden): dat stelt iemand in staat om bepaalde zaken te negeren en te focussen en deel te nemen.
Het stelt ook iemand in staat om "te groeien", maar dan niet ten koste van diegenen die zich daar aan storen.
Zomaar een idee die ik eigenlijk al langer heb.
- ChaimNimsky
- Bevlogen
Ik voel me zeer betrokken bij wat er met Israel en vooral de Joden gebeurt. Soms neem ik een dagje forumrust, soms zelfs twee. Emoties spelen inderdaad een grote rol; in ieder geval bij mij. Dat wordt eigenlijk alleen maar erger als ik er niet over communiceer.
Waarschijnlijk staat het volgende te gebeuren: na een paar maand eindigt de oorlog en keert alles weer terug naar een veel lager pitje, wordt er weer gepraat over zinvollere zaken die meer bij het forum passen. Neemt niet weg dat de discussie omtrent antisemitisme en Israel z'n waarde heeft op dit moment; althans voor mij. En het maakt deel uit van een stukje forumgeschiedenis: is er ooit een topic geweest met meer dan 550 pagina's? Daar kunnen we later op terugkijken en zeggen: "Weet je nog?"
Waarschijnlijk staat het volgende te gebeuren: na een paar maand eindigt de oorlog en keert alles weer terug naar een veel lager pitje, wordt er weer gepraat over zinvollere zaken die meer bij het forum passen. Neemt niet weg dat de discussie omtrent antisemitisme en Israel z'n waarde heeft op dit moment; althans voor mij. En het maakt deel uit van een stukje forumgeschiedenis: is er ooit een topic geweest met meer dan 550 pagina's? Daar kunnen we later op terugkijken en zeggen: "Weet je nog?"
-
- Superposter
je moet de grens met fascisme, racisme, haatzaaien, ... wel altijd blijven bewaken
Het een prima wet vinden om mensen in gaza op te sluiten is er bv heel ver over maar passeert hier geruisloos,
Het beeld dat je schetst, is vooral terug te zien in Israel topics.Ik kan me ook voorstellen dat anderen bovenstaande gevoelens op dit moment zo ervaren. Zo niet, dan zal het aan mij liggen en moet ik mijn conclusies trekken. Zo ja, dan vraag ik me af of iemand nog suggesties heeft om er iets aan te doen, en of dit forum nog te redden valt.
Herkenbaar wat je hierover schrijft.
Uiteindelijk wordt elk forum gemaakt door het gedrag van de deelnemers.
Onderbouwen we stellingen en meningen? Wordt er echt naar elkaar geluisterd of herhaalt ieder zijn/haar eigen standpunt? Is de rede en de redelijkheid leidend, of vervallen we in emotionele uitingen?
Misschien moeten we daar allemaal eens over nadenken. Of eens wat vaker niet reageren.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
- Ronaldus67
- Ervaren pen
Ik gun een ieder zijn uitlaatklep. Maar in hoeverre dient dit de kwaliteit van het forum als er door sommigen op rigide wijze tot in het oneindige identieke standpunten worden herhaald? Ik zou die 550 pagina's daarom eerder als een dieptepunt dan een hoogtepunt zien. Kwaliteit boven kwantiteit zou ik willen zeggen.ChaimNimsky schreef: ↑11 nov 2024 12:01 Ik voel me zeer betrokken bij wat er met Israel en vooral de Joden gebeurt. Soms neem ik een dagje forumrust, soms zelfs twee. Emoties spelen inderdaad een grote rol; in ieder geval bij mij. Dat wordt eigenlijk alleen maar erger als ik er niet over communiceer.
Misschien heb ik als (voornamelijk) meelezer weinig recht van spreken. Maar geloof me, enkel meelezen kan hier soms al een kwelling zijn. Iets dat ik van een vrijdenkersforum nooit had verwacht. Sommigen zouden zich misschien eens deze vraag moeten stellen: "Heb ik met mijn stortvloed aan bijdragen dit forum mogelijk niet gekaapt?"
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Dat laatste klopt en is voor een aantal weer een bron van ergernis.appelfflap schreef: ↑11 nov 2024 12:23je moet de grens met fascisme, racisme, haatzaaien, ... wel altijd blijven bewaken
Het een prima wet vinden om mensen in gaza op te sluiten is er bv heel ver over maar passeert hier geruisloos,
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
- chromis
- IT Tech. & Moderator
Ergernissen heb je in een discourse waar mensen het oneens zijn altijd wel, met name bij moeilijke en polariserende onderwerpen (ze zijn dat niet voor niets natuurlijk). De vraag is dan hoe we toch in dialoog zouden kunnen blijven, elkaar kunnen blijven respecteren en ruimte kunnen geven ondanks dat bepaalde opvattingen bijzonder pijnlijk kunnen schuren. Als ons dat niet lukt met "onze pretenties" (de zinvolle kern van dit forum), dan lijkt het me stug dat het buiten het forum (en in de samenleving) wel kan lukken. Zouden wij wat dat betreft een verschil kunnen maken?
Beste Rereformed,
Treurig! Jij bent dit forum, voor een aanzienlijk deel. Zoals Louis XIV gezegd zou hebben: l’état, c’est moi, zo zou jij prima kunnen beweren dat je freethinker.nl zelf bent!
Wat betreft de ongezonde wijze van communiceren die je hier aantreft,
Ik denk dat het goed is om er rekening mee te houden dat de kwaliteit van een discussie – en misschien zelfs tot op zekere hoogte de geestelijke gesteldheid van de deelnemers – voor een aanzienlijk deel bepaald wordt door het onderwerp dat ter sprake staat. Van sommige onderwerpen is het om die reden maar beter om ze te vermijden, vooral op het internet.
Waarom is dat zo?
Omdat je waar het op die onderwerpen aankomt vaak niet in gesprek bent met de persoon waar je denkt in gesprek mee te zijn, maar met de propaganda.
Je kunt jezelf de vraag stellen in welke mate het enkel en alleen mogelijk is om over de onderwerpen die in voldoende mate door de propaganda “met rust worden gelaten” om er een zinvol gesprek over te voeren.
Treurig! Jij bent dit forum, voor een aanzienlijk deel. Zoals Louis XIV gezegd zou hebben: l’état, c’est moi, zo zou jij prima kunnen beweren dat je freethinker.nl zelf bent!
Wat betreft de ongezonde wijze van communiceren die je hier aantreft,
Ik denk dat het goed is om er rekening mee te houden dat de kwaliteit van een discussie – en misschien zelfs tot op zekere hoogte de geestelijke gesteldheid van de deelnemers – voor een aanzienlijk deel bepaald wordt door het onderwerp dat ter sprake staat. Van sommige onderwerpen is het om die reden maar beter om ze te vermijden, vooral op het internet.
Waarom is dat zo?
Omdat je waar het op die onderwerpen aankomt vaak niet in gesprek bent met de persoon waar je denkt in gesprek mee te zijn, maar met de propaganda.
Je kunt jezelf de vraag stellen in welke mate het enkel en alleen mogelijk is om over de onderwerpen die in voldoende mate door de propaganda “met rust worden gelaten” om er een zinvol gesprek over te voeren.
-
- Superposter
begin met de basis en speel de bal
viewtopic.php?t=15426
dat is de moderators hun job en daarna zien we wel verder