let op de datum
Iedereen wordt geboren als Atheïst
Moderator: Moderators
-
appelfflap
- Banned
- Peter van Velzen
- Site Admin
Re: Iedereen wordt geboren als Atheïst
Helaas met een heitje voor een karweitje wordt het kind spoedig "bekeert" . . .
De enige zin van de topic-titel is aan te geven dat het godsidee meestal niet van nature ontstaat. (al moet de eerste godgelover het wel zelf bedacht hebben), Het is net zoiets als abiogenes. Moet minstens één keer hebben plaatsgevonden, maar gebeurt nu nooit meer!
Ik wens u alle goeds
Dat weet je niet. Het kan wel iedere dag, iedere uur gebeuren. Maar het reeds gesettelde leven eet het gelijk opPeter van Velzen schreef: ↑16 nov 2024 01:52 ... Het is net zoiets als abiogenes. Moet minstens één keer hebben plaatsgevonden, maar gebeurt nu nooit meer!
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Met een zoekopdracht op dit forum vind ik anti-theisme wel terug, toch wat zorgvuldiger taalgebruik dan ik dacht. Volgens Chat is er nog een verschil tussen passief en actief atheisme en kan je ook passief en actief anti-theisme hebben, maar goed, ik was zelf dus, in mijn wereld, met een meer actieve betekenis van atheisme bezig.
Misschien…
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Chat zal wel uit theïstische bron hebben geput.Leon schreef: ↑16 nov 2024 09:01Met een zoekopdracht op dit forum vind ik anti-theisme wel terug, toch wat zorgvuldiger taalgebruik dan ik dacht. Volgens Chat is er nog een verschil tussen passief en actief atheisme en kan je ook passief en actief anti-theisme hebben, maar goed, ik was zelf dus, in mijn wereld, met een meer actieve betekenis van atheisme bezig.
Dat is er ook een van de gevaren van: Men weet niet waar het vandaan komt.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Essentie is dat wat de mens diep van binnen is: het Zijn. Het Zijn van de onbewogen beweger waarbinnen het goed toeven is. Dat zijn wordt zich via de zintuigen van de wereld om hem/haar heen bewust, waarna er bewogen gaat worden en men dat bewustzijn ontwikkelt.Peter van Velzen schreef: ↑15 nov 2024 01:43 Overigens een essentie is slechts het geheel aan noodzakelijke eigenschappen van een idee
De essentie van de atheïst reïncarneert als atheïstische baby. Want zo je bent, ga je over. En zoals men gestorven is, incarneert men weer. Tenzij men in de tussenliggende perioden tussen 2 incarnaties bepaalde ervaringen heeft, zoals een BDE’er die nogal eens meemaakt. Het bewustzijn wordt daar dan door beïnvloed, welke invloed in het nieuwe leven wordt meegenomen.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
Off-topic:
Weer on-topic graag.
Ik weet het niet uit eigen ervaring, maar Mus schreef elders:TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑16 nov 2024 09:14Chat zal wel uit theïstische bron hebben geput.Leon schreef: ↑16 nov 2024 09:01Met een zoekopdracht op dit forum vind ik anti-theisme wel terug, toch wat zorgvuldiger taalgebruik dan ik dacht. Volgens Chat is er nog een verschil tussen passief en actief atheisme en kan je ook passief en actief anti-theisme hebben, maar goed, ik was zelf dus, in mijn wereld, met een meer actieve betekenis van atheisme bezig.
Dat is er ook een van de gevaren van: Men weet niet waar het vandaan komt.
Einde Off-topic.
Weer on-topic graag.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
- bonifacius
- Diehard
Ik had het niet eerder geprobeerd want zag dat de antwoorden op vragen die ik eerder stelde rond thema's waarin ik geïnteresseerd en vertrouwd mee ben correct zijn.
Maar inderdaad, dat kan je vragen. Net geprobeerd in een nieuwe chat met beginvraag "is er nog een verschil tussen passief en actief atheisme en kan je ook passief en actief anti-theisme hebben?".
Met mijn vervolgvraag op chatGTP"s antwoord: "Wordt men geboren als atheïst?"
De conclusie van chatGTP is dan...
Vind ik een mooie conclusie!In de breedste zin van het woord kan men stellen dat mensen geboren worden als impliciete atheïsten (afwezigheid van geloof), maar niet als expliciete atheïsten (bewuste afwijzing van geloof). Wat volgt, is grotendeels afhankelijk van opvoeding, cultuur en persoonlijke reflectie.
https://chatgpt.com/share/67386aee-a290 ... 1198b97562
En dan kan je weer vragen waar die informatie komt zoals ik gedaan heb in mijn chat en krijg je weer netjes antwoord.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
Als je dus speciek uitgaat van een passief atheisme, dan zou een baby atheist zijn.bonifacius schreef: ↑16 nov 2024 11:06Ik had het niet eerder geprobeerd want zag dat de antwoorden op vragen die ik eerder stelde rond thema's waarin ik geïnteresseerd en vertrouwd mee ben correct zijn.
Maar inderdaad, dat kan je vragen. Net geprobeerd in een nieuwe chat met beginvraag "is er nog een verschil tussen passief en actief atheisme en kan je ook passief en actief anti-theisme hebben?".
Met mijn vervolgvraag op chatGTP"s antwoord: "Wordt men geboren als atheïst?"
De conclusie van chatGTP is dan...
Vind ik een mooie conclusie!In de breedste zin van het woord kan men stellen dat mensen geboren worden als impliciete atheïsten (afwezigheid van geloof), maar niet als expliciete atheïsten (bewuste afwijzing van geloof). Wat volgt, is grotendeels afhankelijk van opvoeding, cultuur en persoonlijke reflectie.
En dan kan je weer vragen waar die informatie komt zoals ik gedaan heb in mijn chat en krijg je weer netjes antwoord.
Misschien…
- bonifacius
- Diehard
Deze van jou heb ik is in mijn chat van hierboven geplakt. Fascinerend antwoord alweer.Yours schreef: ↑16 nov 2024 09:44 De essentie van de atheïst reïncarneert als atheïstische baby. Want zo je bent, ga je over. En zoals men gestorven is, incarneert men weer. Tenzij men in de tussenliggende perioden tussen 2 incarnaties bepaalde ervaringen heeft, zoals een BDE’er die nogal eens meemaakt. Het bewustzijn wordt daar dan door beïnvloed, welke invloed in het nieuwe leven wordt meegenomen.
Je moet maar is kijken via mijn eerdere link (zie ook onder in "Synthese van deze bronnen") of je het ermee eens bent.
En dan vroeg ik (als nieuwe gewoonte): Van waar komt deze informatie?
Met begin van antwoord...
Met als afronder, als ik nog even mag van de moderatie, want zo fascinerend en volgens mij een grote bijdrage aan dit topic...De informatie in mijn antwoord is gebaseerd op verschillende filosofische, spirituele, en esoterische tradities, gecombineerd met hedendaagse reflecties op bewustzijn en ervaringen zoals bijna-doodervaringen (BDE's). Het is geen directe overname van een specifieke bron, maar eerder een synthese van bekende concepten uit deze gebieden. Hieronder een overzicht van de invloeden:
...
Ja, overtuigingen (zoals atheïsme) niet als statisch zien, daar draait het om voor mij.Synthese van deze bronnen
Het antwoord integreert deze ideeën tot een conceptueel model waarin overtuigingen zoals atheïsme niet als statisch worden gezien, maar als dynamische aspecten van het bewustzijn. Dit model weerspiegelt zowel klassieke wijsheden als moderne inzichten.
Als je specifiekere bronnen nodig hebt, kan ik die verder voor je uitzoeken.
Geen enkele overtuiging is statisch, maar ze duurt zolang ze duurt, meerdere levens lang waarschijnlijk. Totdat er iets gebeurt, zoals bv. een bijna-dood ervaring.
Overtuigingen zijn een soort energetische imprint die zich in tijd en ruimte ontvouwt, misschien zelfs door verschillende incarnaties heen. In mijn visie wordt het loslaten of transformeren van overtuigingen niet geforceerd, maar ontvouwt het zich organisch wanneer de tijd rijp is.
Dat er voor mijn visie geen wetenschappelijke bewijzen zijn weet ik natuurlijk wel, daar hoeft dan ook geen enkele vrijdenker / atheïst mij weer op te wijzen!
Ik merk dat als je “doorgaan met gesprek” drukt in de link, dat je dan de rest van de conversatie (mbt boeddhisme e.d.) erbij krijgt, dat vind ik niet zo netjes, want dat was niet gedeeld.
Misschien…
- bonifacius
- Diehard
Ja, als je uitgaat van dat conceptueel model dan is een baby een atheïst.
Mooi, slotje?bonifacius schreef: ↑16 nov 2024 11:48Ja, als je uitgaat van dat conceptueel model dan is een baby een atheïst.
Misschien toch nog even dit:
https://chatgpt.com/share/67387a9c-2724 ... 2678ab907e
Misschien…
- bonifacius
- Diehard
Ja, mooi slotje.
Dat is zo wat het moeilijke met Artificiële-intelligentie informatie en documentatie.
Forumlid Yours stelde al is voor enkel de link te plaatsen, terwijl ik er zo kort mogelijke citaten uithalen als bv. conclusies die bijdragen aan een topic. Wie geïnteresseerd is zoals jij kan dat de chat zelf helemaal lezen via de link die men er bijzet.
Dat over boeddhisme e.d. wat chatGTP erbij zet in zijn antwoorden is zeer interessant, want Boeddhisme gaat in belangrijke mate over het loslaten van concepten.
In Zen wordt vaak expliciet de nadruk gelegd op het overstijgen van concepten en logische analyses. Een Zen-meester kan paradoxale uitspraken doen of koans gebruiken om de leerling uit de conceptualiserende geest te trekken en een directe intuïtieve ervaring van de werkelijkheid te stimuleren.
Maar dan begint het nogal off-topic te gaan hier en kan je beter op een boeddhistisch forum terecht lijkt me.
Laatst gewijzigd door bonifacius op 16 nov 2024 12:25, 4 keer totaal gewijzigd.
- bonifacius
- Diehard
Ja, goed die antwoorden weer van ChatGTP op jouw twee vragen.Leon schreef: ↑16 nov 2024 11:50 Misschien toch nog even dit:
https://chatgpt.com/share/67387a9c-2724 ... 2678ab907e