Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Bericht door Peter van Velzen »

Ivar schreef: 12 dec 2024 10:00
Peter van Velzen schreef: 12 dec 2024 02:17 Het is niet geoorloofd om - teneinde één ontvoerd persoon te bevrijden - 100 personen (waaronder 33 vrouwen en 33 kinderen) om het leven te brengen
Het is wel degelijk geoorloofd om voor dat doel 100 militairen om het leven te brengen. Nevenschade (de "33 vrouwen en 33 kinderen") dient daarbij zoveel mogelijk voorkomen te worden maar geldt niet per definitie als oorlogsmisdaad.
Ik was in eerste instantie verbijsterd door deze reactie, maar bij nader inzien vermoed ik, dat Ivar over het hoofd heeft gezien, dat mijn bewering sloeg op het verschil tussen wat in vredestijd acceptabel wordt gevonden, en wat men accepteert als er sprake is van oorlog.

In ga er van uit dat Ivar, net als ik, het zelfs niet geoorloofd vindt in vredestijd - in een dergelijk geval 100 militairen om het leven te brengen, en ook dat hij - net als ik - in vredestijd geen "nevenschade" van 33 vrouwen en 33 kinderen zou accepteren, voor het bevrijden van één ontvoerings-slachtoffer, en evenmin het platgooien van 200 woningen en op de vlucht jagen van 7.000 burgers goed zou praten.
Ook als, men rekening houdt met het feit dat de ontvoerders ook nog eens 4 of 5 personen hebben vermoord, zou - denk ik - niemand zoiets in vredestijd zou accepteren.

Ondertussen heeft niemand mij duidelijk gemaakt, waarom tijdens een oorlog, een dergelijke scheve verhouding tussen wat men tracht te bereiken, en de slachting die men onder de burgerbevolking verricht, wel door velen wordt geaccepteerd. Het komt mij voor dat het "oorlogsrecht" in zekere mate een vorm van onrecht is.
Ik wens u alle goeds
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

Gerard R. schreef: 14 dec 2024 00:10 Maanden terug uitgelekt.
Waarom heb je geen link naar het document toegevoegd?
Jij volgt de media wel niet, maar het is repeterend wereldnieuws.
Link naar een relevant artikel?
Nihil est sine ratio.
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

Peter van Velzen schreef: 14 dec 2024 07:09 In ga er van uit dat Ivar
Ik zou bovenstaande argument mogelijk niet maken met betrekking tot de gijzeling alleen. Maar we hebben hier óók te maken met een gigantisch netwerk aan tunnels van waaruit op talloze posities raketten op Israël worden afgevuurd, en niet eens precisie-raketten gericht op militaire installaties. Israël heeft dus enerzijds de kwestie van burgers die nog gegijzeld zijn, en anderzijds burgers (in Tel Aviv etc.) die door raketten kunnen worden geraakt. De tijdsdruk werd nog verder verhoogd doordat er kort na de invasie van Hamas ook aanvallen zijn begonnen vanuit het noorden (Hezbollah) en het verre zuiden (de Hoethie's).

De tunnels bevinden zich onder en vlakbij huizen, bedrijfsgebouwen, moskeeën, ziekenhuizen en andere infrastructuur. Het is daarom niet vreemd dat er, ondanks het feit dat Israël wél aan precisie-bombardementen doet (ze hebben nu eenmaal het voordeel van modernere technologie), veel gebouwen zijn "platgegooid". Israël heeft echter haar uiterste best gedaan om bombardementen aan te kondigen en burgers te evacueren (dat hier onterecht "opgejaagd" wordt genoemd).

Israël heeft flinke successen behaald met betrekking tot alle bovengenoemde dreigingen, waaronder onverwachts zelfs die vanuit Syrië. Het is heel goed mogelijk dat Hamas ergens in de komende weken voldoende verslagen wordt, de nevenschade in Gaza ten einde kan komen, en de humanitaire hulp vrij baan krijgt. Het einde van de vernietiging en het begin van de wederopbouw zijn in zicht. Niet door de protesten en rellen in het Westen maar door de succesvolle aanpak van de IDF en hun bondgenoten.
Nihil est sine ratio.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

En die tunnels bevinden zich ook op de westelijke Jordaan oever, Gaza onder Libanon en nu ook in Syrië?

Kom op! Doe reëel. Israël is uit op verovering en dat onder toeziend en goedkeurend oog van het westen. EN onder het mom van verdedigen!!

Er is nu nog maar 1 agressor actief in dat midden oosten.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

dikkemick schreef: 14 dec 2024 10:35 En die tunnels bevinden zich ook op de westelijke Jordaan oever, Gaza onder Libanon en nu ook in Syrië?
"Je zegt dat een kip een vogel is, dus de vogels in mijn tuin zijn allemaal kippen?!"
Nihil est sine ratio.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Ivar schreef: 14 dec 2024 09:54
Gerard R. schreef: 14 dec 2024 00:10 Maanden terug uitgelekt.
Waarom heb je geen link naar het document toegevoegd?
Jij volgt de media wel niet, maar het is repeterend wereldnieuws.
Link naar een relevant artikel?
https://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrEbnj ... GOOucCifo-

https://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrEbnj ... kdNvMTC.g-

Zoals je wilt. :)

Laatst gewijzigd door Gerard R. op 14 dec 2024 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
** Leven is voor zeer velen een wel heel akelige storing van iets bijzonder rustigs... **
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ivar schreef: 14 dec 2024 11:09
dikkemick schreef: 14 dec 2024 10:35 En die tunnels bevinden zich ook op de westelijke Jordaan oever, Gaza onder Libanon en nu ook in Syrië?
"Je zegt dat een kip een vogel is, dus de vogels in mijn tuin zijn allemaal kippen?!"
Neem aan dat je wel begrijpt wat ik bedoelde ? Israël valt nu alles en iedereen aan
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

Dank je. Van de eerste link hier een gearchiveerd artikel (zonder betaalmuur):

NRC - Israëlische ministers en kolonisten willen nederzettingen in Gaza

In geen van beide artikelen staat iets over een contract. Waar doel je precies op?

Al bovenaan in het NRC artikel wordt precies mijn eerdere protectoraat-uitspraak bevestigd: "De mensen in Gaza kunnen [dan] overal heen waar ze willen. Ze mogen ook blijven, net als in Judea en Samaria, maar niet als een staat, met militaire macht."

Etnische zuivering wil zeggen dat de mensen in Gaza niet terug mogen keren. In een protectoraat kunnen ze wél terugkeren (en gewoon weer naar de moskee gaan en Arabisch spreken) en is er dus geen sprake van etnische zuivering of genocide.

"We hebben het middel van de nederzettingen nodig, om te zorgen dat het leger permanent aanwezig is."

Daar valt zeker wat voor te zeggen. Nederzettingen impliceren niet dat de Gazanen niet terug mogen keren, enkel dat de omstandigheden er door de verloren oorlog voor altijd anders zullen zijn: voortaan is het gebied volledig onder de controle van het Israëlische leger, en dat leger zal huisvesting nodig hebben in de vorm van nederzettingen, zoals ook elke Amerikaanse basis een soort Amerikaanse nederzetting is waar duizenden Amerikanen wonen en werken.

"Het is een populair idee. Maar de vraag is hoe we het kunnen doen. Het vraagt om veel uitleg, hasbara [Israëlische buitenlandse PR]. Je moet het slim doen."

Ja, beslist. Het is natuurlijk hartstikke controversieel en vooral de religieuze fanaten (ultra-orthodoxe joden) kunnen er een puinhoop van maken. Het moet een professioneel en humanitair protectoraat worden, niet wéér een conflictzone met wederzijds getreiter. Het moet een win-win situatie worden, dus óók een verbetering (ten opzichte van de Hamas-tijd) voor de Gazanen. Eind goed, al goed.

"Het noorden was de afgelopen weken volledig afgesloten van humanitaire hulp"

Zodat er ook geen humanitaire werkers in de weg kunnen lopen of per ongeluk geraakt kunnen worden. Niemand wil dat reddingswerkers gedood worden. En ook de noodbehoevende burgers moeten gewoon naar het zuiden vertrekken, een wandeling van circa zes uur (30 km).

"Premier Netanyahu heeft herhaaldelijk gezegd dat hij nieuwe nederzettingen in Gaza niet “realistisch” acht. Maar volgens Kallner is er brede steun voor nederzettingen in Gaza binnen Likud. „Het is vandaag niet realistisch, maar ik zeg dat het dat morgen wel is.” Volgens Kallner moeten de nederzettingen op strategische plaatsen komen in Gaza, zoals in het zuiden tegen de grens met Egypte, en rond de Netzarim-corridor."

Ja, eens: op strategische plaatsen, zoals dat een protectoraat betaamt.
Nihil est sine ratio.
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

dikkemick schreef: 14 dec 2024 12:28 Israël valt nu alles en iedereen aan
Iran heeft vele proxies op vele locaties. Het was al vanaf 7 oktober 2023 direct duidelijk dat er een oorlog op meerdere fronten aan zat te komen.

Als Israël in een vlaag van irrationeel expansionisme lukraak buurlanden aan zou vallen, dan zou ze ook Egypte en Jordanië bombarderen. Alles wat Israël de afgelopen maanden heeft gedaan, was al vanaf de eerste beelden van de Hamas-inval te voorspellen. Niemand buiten de jihadistische coalitie van Iran heeft iets van Israël te vrezen.

Afbeelding

Uiteindelijk zal ook het islamitische regime in Iran verslagen worden, en zullen de Iraniërs eindelijk weer vrij zijn.

Afbeelding

Met een beetje geluk wordt de regio ook voor de Koerden en Jazidi's weer leefbaar.
Nihil est sine ratio.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Israël als grote verlosser dus?
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Ivar schreef: 14 dec 2024 12:47 Dank je. Van de eerste link hier een gearchiveerd artikel (zonder betaalmuur):

NRC - Israëlische ministers en kolonisten willen nederzettingen in Gaza

In geen van beide artikelen staat iets over een contract. Waar doel je precies op?
Die berichten heb ik gezien, maar die zijn nu niet meer vindbaar door de zoekmachines en AI.
Dan kan ik ook niets meer.
Maar gekoppeld aan wat de links laten zien en het videootje is voor mij wel voldoende inzicht.
Echter het ís verboden. Dus dat liever niet op het web laten staan... dat snap ik.
Maar ik denk, dat de Palestijnen Noord-Gaza wel kunnen afschrijven. De levenden dan hè?
Zelfde voor de Westbank overigens.
(..)
** Leven is voor zeer velen een wel heel akelige storing van iets bijzonder rustigs... **
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

dikkemick schreef: 14 dec 2024 13:01 Israël als grote verlosser dus?
In militaire zin nu even wel (in samenwerking met Team America World Police), maar natuurlijk zal het Iraanse volk de revolutie - waar ze al jaren hun levens voor riskeren - van binnenuit moeten voltrekken. In tegenstelling tot Gaza hoeft Iran géén protectoraat te worden, want er zijn meer dan genoeg Iraniërs die het roer verantwoordelijk over kunnen nemen en er weer een moderne, seculiere, vredelievende staat van kunnen maken.
Nihil est sine ratio.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ivar schreef: 14 dec 2024 13:44
dikkemick schreef: 14 dec 2024 13:01 Israël als grote verlosser dus?
In militaire zin nu even wel (in samenwerking met Team America World Police), maar natuurlijk zal het Iraanse volk de revolutie - waar ze al jaren hun levens voor riskeren - van binnenuit moeten voltrekken. In tegenstelling tot Gaza hoeft Iran géén protectoraat te worden, want er zijn meer dan genoeg Iraniërs die het roer verantwoordelijk over kunnen nemen en er weer een moderne, seculiere, vredelievende staat van kunnen maken.
Ja sorry hoor, maar op dit moment is er maar 1 grote almachtige agressor in dat midden oosten en dat is Israël.
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

:roll:

Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Gerard R. schreef: 14 dec 2024 00:21 (Maar die quote van mij, die snap ik even niet :wink: Maar oorlog kan op genocide uitlopen uiteraard. )
ik zou je willen vragen om de juiste term te gebruiken
wat we in gaza zien is genocide, geen oorlog. Netanyahu, Gzallant en Israel worden niet vervolgd en aangeklaagd omdat ze in oorlog zijn met een ander leger.

Ik snap waarom men de term oorlog blijft gebruiken maar je ziet dat je vastloopt.
men noemt een genocide oorlog omdat dit blijkbaar minder erg klinkt maar probeer je dat vol te houden dan eindig je inderdaad op eht punt dat elke oorlog genocide is (wat natuurlijk onzin is)
Gesloten