Peter van Velzen schreef: ↑21 dec 2024 04:05
Het is niet zo belangrijk dat jijzelf alle waarnemingen kunt herhalen die andere gedaan hebben. Met ongeveer 8 miljoen wetenschappers in de wereld die jaarlijks 3 miljoen onderzoeksrapporten schrijven is dat zelfs onmogelijk.
Peter dat is geen kennis. Laat staan empirische kennis.
Dat zijn gegevens die staan opgeslagen, data waar de algoritmes mee aan de slag kunnen.
Je kunt het wel “collectieve kennis” noemen, prima, maar vergeet daarbij dan niet wat het is waar je in feite naar verwijst. Er gaat een hoop bedrog en een hoop vergissen schuil achter verwijzingen als deze. Het zijn labels als deze die mensen doen vergeten waar ze over spreken.
Dat je een artikel zou kunnen lezen;
Dat je een experiment zou kunnen herhalen;
Of zelfs dat iemand anders dat zou kunnen doen.
Dat is allemaal mooi natuurlijk, maar het is nog geen kennis.
Pas als je het daadwerkelijk hebt gelezen is het kennis. En zolang je het experiment niet zelf hebt gedaan is het ook niet empirisch. Dan is het gewoon “van horen zeggen”. Ook prima, maar wel iets anders.
We zijn weer terug hier:
Peter van Velzen schreef: ↑13 dec 2024 04:44
Dat laatste ben ik volkomen met je eens. Dat is in feite precies wat ik beweer.
Empirische kennis onderscheid zich van het “van horen zeggen”.
Dat wil niet zeggen dat er iets mis is met dat laatste! Enkel dat het onderscheid ergens op slaat, dat het onderscheid geen pure onzin is.
Peter van Velzen schreef: ↑21 dec 2024 04:05
Als je het gebruik van instrumenten uitsluit, dan heeft de wetenschap al sinds Galileo tegen deze regel gezondigd.
Maar ik sluit helemaal helemaal niet uit. Ik zeg gewoon dat het niet empirisch meer is om anderen op hun woord te geloven. Niet dat er iets mis mee is om dat te doen, niet dat we daar mee op zouden moeten houden of iets dergelijks. Enkel dat het niet empirisch is.
Onzin heeck. Je hebt het duidelijk niet begrepen.
Natuurlijk wel. Maar dan is het niet empirisch meer, maar “van horen zeggen”. Twee verschillende dingen. Dat is toch niet zo moeilijk?
Maar dit alles gaat over empirische kennis. Dat is nu het onderwerp, en dat is al lastig genoeg. Het nog breder maken en er nog meer zaken bij betrekken lijkt me niet handig.
Ik zeg niet dat alle niet-empirische kennis onzin is, dat is mijn standpunt helemaal niet.
Wel is het voor een groot deel een “van horen zeggen” en dus een kwestie van vertrouwen – dat is belangrijk om in de gaten te houden en niet blind voor te zijn, zoals tegenwoordig erg in de mode is.
Het gaat mij er in eerste instantie om het onderscheid scherp te houden tussen empirische kennis en niet-empirische kennis om zo de kwakzalverij van het als “empirisch” bestempelen van zaken die dat niet zijn – dat ook hier aanwezig is – op afstand te houden.
Dat is voor nu even het onderwerp, niet het nog veel grotere “wat is kennis?”