axxyanus schreef: ↑28 dec 2024 21:32
@Ivar
Maar op welke manier kan Rationalisme ons een beter begrip van de werkelijkheid bieden?
Allereerst is het zo - en ik geloof dat ik dit een paar dagen geleden al geschreven had - dat ik van mening ben dat empirisme en rationalisme allebei zo hun nut hebben om de werkelijkheid te begrijpen. Empirisme is bij uitstek geschikt om het materiële universum in kaart te brengen,
hoe alles daarin functioneert, terwijl rationalisme het middel is om te bevatten
waarom alles zo functioneert, en wat ten grondslag ligt aan het materiële universum (voor de oerknal, achter het fysieke brein etc.).
Wetenschap hoeft niet te kiezen. Voor sommige dingen (biologie, scheikunde, natuurkunde etc.) is de wetenschappelijke methode (de empirische methode) het meest toepasselijk, terwijl voor andere dingen een filosofische, logische, wiskundige benadering de voorkeur heeft.
Stel dat twee rationalisten met een verschillende visie komen op hoe we de werkelijkheid moeten begrijpen. Hoe bepalen we dan wie van de twee gelijk heeft?
Door de logische stappen van hun redenaties zelf te doorlopen, en zo te bepalen welke van de twee de beste verklaring geeft voor de besproken kwestie en tegelijkertijd het beste aansluit op andere rationele argumenten en de belangrijkste bevindingen en theorieën van de empirische tak van de wetenschap, zoals die omtrent de relativiteitstheorie, kwantummechanica, oerknal, fotonen etc.
We verwachten dat deze wetenschappers elk een experiment ontwerpen dat mogelijkerwijs hun visie zou ontkrachten en kijken dan naar de resultaten van de experimenten.
Bij rationele argumenten is het zaak dat ieder intelligent mens de stappen kan doorlopen en voor zichzelf kan bepalen dat het allemaal klopt en de conclusie dus 100% zeker is. Waar het bij empirisme draait om het bepalen van wat
waarschijnlijk is, draait het bij rationalisme om het bepalen wat
zeker is. Allebei (waarschijnlijkheid en zekerheid) hebben ze zo hun voor- en nadelen. Een combinatie van beide is ideaal.
Om terug te komen op de oorspronkelijke kwestie waarin dit ter sprake kwam: je kunt niet van alles in het leven verwachten dat het aan de empirische methode te onderwerpen is. Sommige dingen vallen buiten het onderzoeksgebied van de empirische tak van de wetenschap. Voor die dingen is een andere benadering vereist.