Wat is Chanoeka?

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Wat is Chanoeka?

Bericht door HierEnNu »

Clipphanger - 25 dec 2024 schreef:

Wat is Chanoeka?

Op 25 december vieren Joden geen kerst maar Chanoeka.
Tijdens dit acht dagen durende lichtjesfeest vieren Joden
de vrijheid om te zijn wie je bent.

VIDEO duurt 2 minuten:

Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
ChaimNimsky
Superposter

Re: Wat is Chanoeka?

Bericht door ChaimNimsky »

Chanoekah is dit jaar begonnen op dezelfde dag als het christelijke Kerstfeest. Chanoekah viert de wonderbaarlijke vruchten van de slimme strategische maar ook brute oorlog van een kleine Joodse minderheid - de Makkabeeën - tegen het Hellenistische Griekse rijk (het Seleucidische Rijk onder koning Antiochus IV Epiphanes) in Israel die leidde tot de Joodse overwinning, de bevrijding, de herinwijding van de Tempel in Jeruzalem en vervolgens het "wonder" van de olie die acht dagen bleef branden (de duur van Chanoekah: iedere dag wordt er een kaarsje aangestoken) -- vandaar de term "het lichtjesfeest".

Net als Pesach en Poeriem, verwijst Chanoekah naar de zoete opbrengsten van de vernietiging van de vijanden van het Joodse volk: bevrijding om uiteindelijk weer openlijk onszelf te zijn zonder dreiging (tegen het grote vijandige rijk van de Farao, het machtige vijandige Perzische rijk, het vijandige Griekse rijk, etc), bescherming (het uiteindelijk verijdelen van de telkens terugkerende dreiging van vernietiging van de Joden, zoals door Farao, de Kanaänieten, de Ammonieten, de Moabieten, de Perzen, het grote Griekse rijk, de Babyloniërs, etc) en wraak (vijanden die het Joodse volk wilden vernietigen, werden uiteindelijk zelf gedecimeerd).

De dreidel of Sevivon is een populair speelgoed dat volgens de verhalen werd gebruikt tijdens deze periode door Joodse kinderen om zich te vermaken terwijl ze de Griekse soldaten misleidden. Het olierijke eten van soefganijot (kleine oliebolletjes) en latkes (kleine aardappelkoekjes) verwijst naar de gebeurtenis waarbij de olie acht dagen bleef branden terwijl er maar genoeg olie was voor één dag. Hier een vrolijke Chanoekah kletzmer
Zionist
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Juist ChaimNimsky!

Ik meende al dat de info in het filmpje erboven,
dat ik plaatste, onjuist was, want die had het over Syrië
in plaats van het Hellenistische Griekse rijk:
  • thanks for the juiste info!
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Helaas ChaimNimsky heeft mijn sympathie voor het feest niet doen toenemen.
Plezier zou berusten op het vernietigen van een vijand, is geen plezier dat ik kan hebben.
Soms is die vernietiging beter dan elk realistisch alternatief. Maar het stemt mij droef.
Als een kwade vijand een goede vriend is geworden, is dan mij dat liever.
Maar ik gun iedereen zijn eigen feest.

Lof aan de vreugde!
Ik wens u alle goeds
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Chanoeka

Chanoeka gaat om zoveel meer dan alleen een gewonnen oorlog, een verslagen vijand of een vermeend Goddelijk wonder. Het is geëvolueerd tot een vrolijk feest. Gedenk maar hoe Kerstfeest is geëvolueerd van de marteldood van Gods vermeende eigen Zoon tot een vrolijk feest. Zelfs veel atheïsten en andersgelovigen dan Christenen vieren Kerst zonder een enkel probleem.

Houd je van gezelligheid en lekker eten? Dan zou je onderstaande aflevering beslist eens moeten kijken. In die video wordt het vieren van het Joodse winterfeest Chanoeka getoond en uiteraard ook wat over de historische achtergrond van Chanoeka,
maar vooral de Joodse gebruiken tijdens het feest.

Los van Chanoeka komen bevrijdingsfeesten na oorlogen wereldwijd voor!

Veel feesten wereldwijd stammen traditioneel uit een periode na een oorlog.
Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan ons eigen Bevrijdingsfeest, Ook toen berustte
het feestvieren niet op het vernietigen van de vijand. Eigenlijk zelfs niet eens
op het verslaan van de vijand. Een bevrijdingsfeest berust op dat bevrijdende gevoel,
dat gevoel niet langer overheerst en onderdrukt te worden.

Ik was nog te jong om ons 1e Nederlands Bevrijdingsfeest mee te maken. Ik was niet eens
geboren. Ik luisterde echter altijd met veel vreugde naar de verhalen van ouderen betreffende
het Bevrijdingsfeest. Voor foto's en een enkel filmpje omtrent al die perikelen legde ik als
boekenwurm toch graag mijn boek aan de kant. Zelfs van dat aanschouwen kreeg ik kriebels
in de buik en werd er zo vrolijk van dat ik mee had willen kunnen feesten.
Nee, dat ik de ellende van WOII niet mee hoefde maken ben ik niet rouwig om ...

En ja, er zal tijdens en na iedere oorlog veel gerouwd worden om dood, verderf en al die vernietiging. Rouw die soms generaties lang kan duren en bij een volk in diaspora zelfs eeuwen lang! Maar juist zo een bevrijdingsfeest wat uitgroeit tot een traditioneel feest helpt veel vanaf het begin als rouwverwerking en zulks is dan ook één van de functies van een dergelijk feest.

De verslagen vijand zal weinig sympathie voor een dergelijk feest op kunnen brengen, niet alleen vanwege de vernietiging die hen uiteindelijk ten deel viel, maar ook omdat men met minder dan lege handen staat, soms zelfs zonder handen en/of benen, of dat ze letterlijk hun hoofd verloren.

Toch zal ook die verslagen vijand, zodra die een goede vriend is geworden, gezamenlijk met diens nieuwe vrienden traditionele feesten gaan vieren. Ook wat dat betreft is ons traditionele Bevrijdingsfeest een voorbeeld gelijk een vuurtorenlicht. Het destijds verslagen Duitse volk viert tegenwoordig gezamenlijk met andere Europese burgers het Bevrijdingsfeest. Duitsland maakt onderdeel uit van de belangrijkste politieke as en heeft één van de belangrijkste vingers in de pap bij beleidsbeslissingen. Bovendien loopt Duitsland nu vaak voorop bij de bestrijding van Nazi-achtige ontwikkelingen in hun eigen herenigde Duitsland.

Prachtig ook, dat er massaal stilte in acht wordt genomen tijdens de dodenherdenking! Telkens weer, ieder jaar of vaker, ook door de jeugd en anderen die de ellende niet mee hoefden te maken. Daarna vangt voor sommigen het rouwproces zo nodig weer aan. Natuurlijk zal een enkeling geen plezier kunnen hebben in een feest, als hij dat feest blijft associëren met dood, verderf en vernietiging en daardoor het feest hem blijvend droef blijft stemmen.
Ik gun ieder diens rouwproces!

Ik zelf ben een Bourgondische LimLander. Na de dood van ons Pap en ook na de dood van ons Mam, hebben we met z'n allen drie dagen gejankt en anekdotes uitgewisseld. Na de crematie/begrafenis hebben we genoten van de 'koffietafel'. Behalve een eerste kopje koffie, vooral veel goedbelegde broodjes, heldere groentensoep, een portie zuurvlees voor de liefhebber en menige alcoholische versnapering. Na de verdeling van erfenis en goederen werden de knopen geteld en jawel, de voorbereidingen voor het te organiseren feest konden beginnen!

Het werden beide keren een gezelliger feest dan menig bruiloft die ik beleefde!
Jazeker: er werd ook veelvuldig gedanst!

---------------

De Verkenners - 22 dec 2022 schreef:
Chanoeka

Houd je van gezelligheid en lekker eten? Dan moet je deze aflevering beslist kijken. In deze video vieren we het Joodse winterfeest Chanoeka. Je leert meer over de historische achtergrond van Chanoeka en maakt kennis met Joodse gebruiken tijdens het feest. Blijf De Verkenners trouwens in de gaten houden. We werken namelijk aan een reeks video's over alle traditioneel-Joodse feesten.

VIDEO duurt 6,5 minuut:

Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

HierEnNu schreef: 31 dec 2024 17:00 Gedenk maar hoe Kerstfeest is geëvolueerd van de marteldood van Gods vermeende eigen Zoon tot een vrolijk feest.
Kerst draait om de geboorte van Jezus, niet om zijn dood aan het kruis. En het is natuurlijk van oorsprong een Europees heidens feest, niet een abrahamitisch feest uit het Midden-Oosten.

Bovendien hebben we het bij onze kerstviering dus niet over een marteldood, en nog maar nauwelijks over de geboorte van Jezus, terwijl hier wel wordt uitgelegd dat Chanoeka om een etnisch conflict draait. Dat het hierboven allemaal genoemd wordt (niet alleen het conflict met de Grieken maar ook weer het conflict met de Egyptenaren etc.) bevestigt dat gelovige joden geobsedeerd zijn met vijanden. Het judaïsme lijkt te draaien om slachtofferschap, achterdocht en wrok. Ook het feit dat de meest gelovige (ultra-orthodoxe) joden zich het meest fanatiek afscheiden van niet-joden, via allerlei bizarre leefregels, doet vermoeden dat het een godsdienst is die integratie en assimilatie in de weg staat. Het zou goed zijn als mensen met een joodse achtergrond het judaïsme achter zich lieten (iets dat velen al hebben gedaan, gelukkig), precies zoals het goed zou zijn als mensen met een islamitische achtergrond de islam achter zich zouden laten, en er ook een einde kwam aan het christendom.
Nihil est sine ratio.
ChaimNimsky
Superposter

Ivar schreef: 31 dec 2024 18:47Het judaïsme lijkt te draaien om slachtofferschap,...
Het is juist het christendom dat het slachtofferschap verheerlijkt. Sterker nog, de christenen hebben het lijden van het onschuldige slachtoffer verheven tot de hoogste deugd. In tegenstelling tot de verhevenheid van het slachtofferschap, streeft het judaïsme juist veerkracht en persoonlijke verantwoordelijkheid na, wat leidt tot ethische evolutie en moet culmineren in een mensheid die steunt op kracht en niet op zwakte. Het legt de nadruk op actief pragmatisch handelen, het nemen van een verantwoordelijkheid die spijt vermijdt, en het streven naar een sterker individu en samenleving, waarbij men niet zwicht voor tegenslag, maar juist opstaat en groeit uit elke uitdaging.
... en wrok.
Pragmatisme, veerkracht, zelfoverwinning, moed en vooral onafhankelijkheid. Pragmatische wraak is gericht op herstel en het voorkomen van toekomstige schade, zonder persoonlijke wrok. Wrok is nu echter wel mijn eigen achilleshiel: ik zit nog steeds boordevol emoties na 7 oktober, al zij het aanzienlijk minder dan een jaar geleden.

De Joden assimileren meer dan gemiddeld goed met de bevolking, maar vanwege hun succes worden ze vervolgens vaak de dupe. Dit patroon is al zichtbaar sinds het begin van de Joodse geschiedenis. Tijdens de Babylonische ballingschap in de 6e eeuw voor de jaartelling wisten Joden enorme invloed te verwerven binnen het koninkrijk, integreerden meer dan succesvol in handel en bestuur, en werden economisch en sociaal succesvoller dan de inheemse Babylonische bevolking, juist omdat ze zich goed aanpasten aan het administratieve en commerciële systeem van het rijk. Door hun succes werden ze echter het doelwit van de inheemse bevolkingsgroep die zich gemarginaliseerd voelde ten opzichte van deze succesvolle, kleine Joodse minderheid.

Ook in het Perzische Rijk bloeiden de Joodse gemeenschappen economisch en politiek doordat ze zich zo effectief aanpasten aan de structuur van het rijk. Joden namen vaak de belangrijkste functies in en speelden een cruciale rol in de welvaart van het rijk. Door hun prominente positie in de samenleving werden ze echter het doelwit van afgunst en vijandigheid van de lokale bevolking, die zich vaak buitengesloten voelde door hun succes en invloed. Dit leidde tot spanningen en - uiteindelijk - tot periodes van vervolging.

In de Hellenistische periode assimileerden Joden zich succesvol in de Griekse cultuur, vooral in steden zoals Alexandrië, waar zij tot de elite behoorden, wat leidde tot periodes van gewelddadige conflicten en anti-Joodse rellen. Het Romeinse Rijk bood kansen voor Joodse handelaren en intellectuelen om te gedijen in grote steden, maar vijandigheid tegenover hun economische invloed leidde tot vervolgingen in de 1e en 2e eeuw na Christus.

Ook in het Byzantijnse Rijk waren Joden onevenredig prominente figuren in de samenleving, waardoor keizers - zoals vooral Justinianus - hun rechten drastisch beperkten. Maar zelfs onder de drastische beperkingen van keizers bleven Joodse gemeenschappen in het Byzantijnse Rijk succesvol, vooral in handel, ambachten en wetenschap.

Dit patroon herhaalde zich in latere periodes, zoals in middeleeuws Spanje, waar Joden een integraal onderdeel waren van de samenleving, onevenredig succesvol waren, maar hun welvaart maakte hen het doelwit van vijandigheid, wat leidde tot hun verdrijving in 1492.

In het Habsburgse Rijk bloeiden Joden als wetenschappers, bankiers en kunstenaars, maar antisemitische sentimenten onder politici zoals Karl Lueger maakten hen weer tot zondebokken. In Polen-Litouwen speelden Joodse gemeenschappen een sleutelrol in de economie, maar zij werden tijdens de Khmelnytsky-opstand massaal afgeslacht. Zelfs in het meer liberale Frankrijk leidde de succesvolle integratie van Joden in het leger tot de beruchte Dreyfus-affaire.

Deze paradox bleef zich voortzetten in de moderne tijd, zoals in nazi-Duitsland, waar Joden ondanks hun cruciale bijdragen aan wetenschap, kunst en industrie systematisch werden vervolgd en uitgeroeid. Ook in Arabische landen zoals Egypte en Iran werden Joodse gemeenschappen, die eerder succesvol geïntegreerd waren, het doelwit van vervolging na politieke revoluties. Dit patroon van assimilatie, succes en vervolgens vijandigheid heeft de geschiedenis van de Joden diepgaand gevormd en blijft een opmerkelijk en tragisch fenomeen in de menselijke geschiedenis.

De gojiem hebben ons uiteindelijk de historische geboortegrond van het Joodse volk teruggegeven, vanwege hetzelfde christelijke sentiment van slachtofferschap: omdat de Joden maar al te vaak het slachtoffer bleken van hen, met de Holocaust als dieptepunt. Maar vrijwel alle Joden zijn prima geïntegreerd in de samenleving van het land waar ze wonen -- niet alleen bekende politici, oprichters van grote IT corporaties, zoals Facebook, Google, media-magnaten, oprichters van de grote industriële groepen, eigenaars van zakenimperiums en vastgoedparadijzen, bankieren, filantropen en legio andere goed in de samenleving geassimileerde Joden, maar ook orthodoxe Joden als Ben Shapiro, "Matisyahu", etc., ...
Zionist
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

Dat is een erg mooi antwoord en ik ben blij dat mijn negatieve reactie van gisteren de aanzet is geweest voor die positieve uiteenzetting.
Nihil est sine ratio.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

ChaimNimsky schreef: 31 dec 2024 21:40 ...
De Joden assimileren meer dan gemiddeld goed met de bevolking, maar vanwege hun succes worden ze vervolgens vaak de dupe.
...
Ik vraag mij dat af.

Wat ik van mijn reizen door islamitisch midden oosten herinner is dat er veel historische joodse wijken zijn. Dat geldt ook voor Europa. Assimilatie die zich uit in joodse religieuze en culturele enclaves in steden?

Dat van afgunst op succes zou kunnen. Maar ik heb een joodse schrijver een keer horen vertellen dat de joodse religie vooral een discussie met God is. En dat lees je in het oude testament terug (gemakshalve ga ik er even vanuit dat het OT en de Tora praktisch gezien gelijk zijn). Mijn beeld van de geschiedenis is dat men niet alleen met God in discussie gaat maar met alles en iedereen. En dat daar de nodige irritaties door ontstaan die gevoed door het eerder genoemde succes tot antisemitisme leidt.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Ivar schreef: 31 dec 2024 18:47
HierEnNu schreef: 31 dec 2024 17:00 Gedenk maar hoe Kerstfeest is geëvolueerd van de marteldood
van Gods vermeende eigen Zoon tot een vrolijk feest.
Kerst draait om de geboorte van Jezus, niet om zijn dood aan het kruis. En het is natuurlijk van oorsprong een Europees heidens feest, niet een abrahamitisch feest uit het Midden-Oosten.
Welnee! Kerst is geëvolueerd uit de vermeende marteldood van de vermeende eigen Zoon van de vermeende Almachtige Omnipotente God. Niet uit de vermeende geboorte van Jezus uit een vermeende Heilige Maagd. Zoals je zelf schrijft:
Ivar schreef: 31 dec 2024 18:47:scissors:
het is natuurlijk van oorsprong een Europees heidens feest,
niet een abrahamitisch feest uit het Midden-Oosten.
Eerst was daar het verhaal van de marteldood en de wederopstanding en pas veel later, eeuwen later, evolueerde daar het Kerstfeest uit. Tijdens de eerste Christenvervolgingen was het latere Kerstfeest nog gewoon een Heidens feest, een seizoenen feest waarmee gevierd werd dat het Licht, [de Zoon van de Zon?'] weer terugkeerde naar Gaia, Moeder Aarde, en alles weer tot leven kwam, gewekt uit de winterslaap.

Het Heidense Lichtfeest werd al eeuwen gevierd vóór, en ook nog eeuwen ná dat de wederopstanding van Jezus na diens marteldood gevierd werd. Het Kerstfeest, inclusief die geboorte van Jezus, werd pas vele eeuwen later dat Lichtfeest in gefrommeld. Tenslotte was toen de marteldood en wederopstanding reeds aan het Joodse Pesach opgehangen. Dat best verkochte verhaaltje ooit kon dus niet meer het Heidense Lichtfeest ingefrommeld worden om die Heidenen makkelijker te verleiden en de inmiddels door de Romeinen gekaapte staatsgodsdienst Christendom naar binnen te frommelen.

De keuze voor 25 december als de geboortedag van Jezus werd bewust door keizer Constantijn gekozen om gelijk met het Heidense Lichtfeest te vallen, anders had hij wel voor 1 januari gekozen zodat dan ook de jaartelling had kunnen beginnen ...

Keizer Constantijn was overigens ook degene die het Christendom legaliseerde met het Edict van Milaan in 313 n.Chr. en later het Christendom 'bevorderde' tot de belangrijkste religie in het Romeinse Rijk.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Een Chanoeka overdenking

https://www.nporadio1.nl/nieuws/buitenl ... is-afwezig

Wellicht moet het verplaatst worden naar een ander Israël topic, hoewel dit alles met moreel kompas te maken heeft. Overdenking....kerstgedachte..... Chanoeka....

"Alsof het morele kompas van Israëlische maatschappij afwezig is."
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
ChaimNimsky
Superposter

dikkemick schreef: 01 jan 2025 17:42 Een Chanoeka overdenking

Wellicht moet het verplaatst worden naar een ander Israël topic, hoewel dit alles met moreel kompas te maken heeft. Overdenking....kerstgedachte..... Chanoeka....

Dat artikel gaat helemaal niet over Chanoekah. Werkelijk de enige keer dat Chanoekah wordt genoemd, is dat ene Erella Grassiani toen ene Nadia Moussaid bezocht voor een interview. Deze kerel maakt werkelijk van elk draadje een Israel-topic! :evil:
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef: 01 jan 2025 18:46
dikkemick schreef: 01 jan 2025 17:42 Een Chanoeka overdenking

Dat artikel gaat helemaal niet over Chanoekah. Werkelijk de enige keer dat Chanoekah wordt genoemd, is dat ene Erella Grassiani toen ene Nadia Moussaid bezocht voor een interview. Deze kerel maakt werkelijk van elk draadje een Israel-topic! :evil:
Begin van het artikel: Op tweede kerstdag en tevens ook het Joodse lichtfeest Chanoeka, was antropologe en universitair hoofddocent aan de universiteit in ....

Maar ik begrijp je aversie tegen dit bericht Chaimnimsky. Een insider (Israëlisch Nederlands) die tijdens Chanoeka Israël moreel veroordeeld.

In geen enkel ander topic had je deze post goedgekeurd. Het is nogal anti-Israel. Ik dacht: Vrede op aarde..... Chanoeka....te beginnen daar waar Jezus' roots liggen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
ChaimNimsky
Superposter

Mullog schreef: 01 jan 2025 14:50
ChaimNimsky schreef: 31 dec 2024 21:40 ...
De Joden assimileren meer dan gemiddeld goed met de bevolking, maar vanwege hun succes worden ze vervolgens vaak de dupe.
...
Dat van afgunst op succes zou kunnen.
Ja, afgunst vanwege het algemene Joodse succes en de daaruit voortvloeiende beperkingen en vaak ook vervolgingen. Historische voorbeelden zijn er ten overvloede (waarvan er - zoals je hebt gelezen - enkelen hier zijn opgesomd).
Wat ik van mijn reizen door islamitisch midden oosten herinner is dat er veel historische joodse wijken zijn. Dat geldt ook voor Europa. Assimilatie die zich uit in joodse religieuze en culturele enclaves in steden?
De Joodse wijken dienden juist om de Joden vanwege hun succes te beschermen tegen het heersende antisemitisme, zoals hier in Andalucia, bijv. in Sevilla (Santa Cruz), die werd ommuurd om de sucesvolle gemeenschap te beschermen tijdens onrust en pogroms in christelijke en islamitische periodes, of in Cordoba, waar tijdens de islamitische heerschappij de ommuurde Joodse wijk veiligheid bood voor de welvarende Joodse gemeenschap, of in Granada, waar de Moren de economisch bloeiende Joodse gemeenschappen beschermden tegen vijandige groepen. Hetzelfde geldt voor Marokko, hier aan de andere kant van de Straat van Gibraltar, waar bijv. in Fez de Mellah - de Joodse wijk - was ommuurd om de prosperende Joodse gemeenschap te beschermen. Maar eveneens werd in Amsterdam de Joodse wijk vanaf de 17e eeuw beschouwd als een veilige haven voor Joden, waar deze een belangrijk centrum van Joodse handel, wetenschap, cultuur, bankwezen en maritieme industrie werd, en de Joden aanzienlijke economische, wetenschappelijke en filosofische successen behaalden met gemeenschappen Joodse intellectuelen, zoals de filosoof Baroech Spinoza. Ook in amsterdan stonden de Joodse gemeenschappen bekend om hun welvaart en invloed, wat hen kwetsbaar maakte voor antisemitisme, zoals wel blijkt uit de latere geschiedenis van de stad, waar de Joden werden uitgesloten van machtsposities, ambtenarenposten, geen lid meer mochten worden van gildes, beperkingen kregen opgelegd bij het bezit van grond en werden geconfronteerd met sociale uitsluiting door anti-Joodse sentimenten, maar waar ze ondanks deze sociale en politieke obstakels succesvol bleven in de handel, wetenschappen, kunst, en vervolgens - juist vanwege de uitsluiting - een cruciale rol in de bloei van de diamantindustrie speelden, waar Joodse handelaren en vaklieden de diamantbewerking naar grote hoogtes brachten.

In de meeste christelijke delen van Europa werden Joodse wijken - zoals de ghettos in steden als Venetië en Rome, waar in 1555 paus Paulus IV het Romeinse ghetto stichtte - daarentegen vaak opgezet om de Joodse bevolking te beperken en te controleren, vooral omdat ze economisch vaak succesvol waren en zich goed hadden geïntegreerd. Deze wijken werden gebruikt om de Joden vervolgens fysiek van de rest van de samenleving te scheiden en tegelijkertijd hun invloed en welvaart te reguleren, zoals in Italië, waar Joden werden gedwongen binnen te blijven en onder strenge beperkingen te leven, of in Duitsland, waar in de bekende Judengasse - een overbevolkte, afgesloten Joodse wijk - de muren de Joden beperkten en ze eenvoudiger konden worden vervolgd met pogroms, of in Bohemen en Moravië, waar de Joden florerende en geassimileerde Joden in wijken moesten leven die werden afgesloten om ze te controleren en te marginaliseren. Dat was ook het geval in het toendertijd christelijke Barcelona, waar de Joden die in steden zoals Barcelona woonden, goed geïntegreerd waren en floreerden in verschillende sectoren zoals handel, wetenschap en financiën en aanzienlijke invloed hadden verworven en welvaart hadden bereikt, maar vervolgens sociale beperkingen kregen opgelegd om uiteindelijk te worden geconfronteerd met ghettos zoals de "Call" - de Joodse wijk in middeleeuws Spanje - waar ommuurde wijken werden gebruikt om de Joden binnen te sluiten, zodat ze konden worden aangevallen, zoals tijdens de pogroms in 1391. In Polen gebeurde precies hetzelfde, toen de florerende Joodse gemeenschap in de 15e eeuw werd gedwongen te verhuizen naar Kazimierz, waar de muren hen gescheiden hielden van de christelijke bevolking. Etc., etc., etc.
Maar ik heb een joodse schrijver een keer horen vertellen dat de joodse religie vooral een discussie met God is. En dat lees je in het oude testament terug (gemakshalve ga ik er even vanuit dat het OT en de Tora praktisch gezien gelijk zijn).
Allereerst is het Christelijke Oude Testament niet slechts de Torah, maar de T'NaCH, wat de Torah (de wet, de richtlijn), Nevi'iem (de profeten) en de K'toeviem (de Geschriften) omvat (de K in כתובים heeft zonder een dagesj de uitspraak "Ch", vandaar: T'NaCH).
Mijn beeld van de geschiedenis is dat men niet alleen met God in discussie gaat maar met alles en iedereen. En dat daar de nodige irritaties door ontstaan...
Het christelijke Nieuwe testament is gebaseerd op bijeengeraapte citaten uit de T'NaCH die niets met de messias van doen hebben en vervolgens kunstmatig op Jezus werden toegepast, waarna ze door de christenen als "messiaans" werden omgedoopt (hier ga ik daar zeer uitgebreid op in). Iedere Jood die de T'NaCH in het Hebreeuws en Aramees leest, weet dat. Vandaar dat bekering onder de Joden nooit succesvol is geweest en er een beroep werd gedaan op geweld of emoties om Joden te bekeren. Maar de Kruistochten, de Inquisitie, de vervolgingen in de Middeleeuwen, de Pogroms in Oost-Europa, de verbanning van Joden uit christelijke landen zoals in Engeland, Frankrijk en Spanje, waar de katholieke monarchen hen het land uitzetten tijdens de Reconquista en de vele andere maatregelen tegen de Joden, laten zien dat het voor Joden riskant was om zich in debatten te mengen betreffende de T'NaCH, en het contact met christenen beter kon worden vermeden. Deze oude richtlijn is sterk verbonden met de historische context van geweld en vervolging die Joden hebben ervaren. Vandaar dat Benjamin Disraeli zei: "De Joden zijn een zenuwachtig volk. Negentien eeuwen van christelijke liefde hebben hun tol geëist."

In de religieus joodse traditie staan het debat en de discussie inderdaad centraal, maar dit gebeurt niet met "alles en iedereen", maar eerder in de context van een diepe betrokkenheid bij ethische kwesties binnen de religieuze gemeenschap. Het idee van "discussie met God" komt uit de joodse traditie van "midrasj" en "chavroet'a" (gezamenlijke studie; letterlijk "vriendschap" of "gezelschap"), waarbij het vragen stellen en discussiëren een manier van leren en groei is. Dit betreft een intellectuele benadering, waarbij men voortdurend zoekt naar betekenis en begrip. Het heeft niets te maken met een houding van conflict met "alles en iedereen", maar met het streven naar verdieping. Voor Maimonides moest men wetenschap telkens voorop stellen; zelfs waar het religieuze zaken betrof. Vandaar dat Joden als Spinoza, Moses Mendelssohn - invloedrijk in de westerse filosofie en een van de grondleggers van de Verlichting - vaak verworpen werden vanwege hun religieuze bijdragen.
... die gevoed door het eerder genoemde succes tot antisemitisme leidt.
Antisemitisme heeft zijn wortels in lange, historische onverdraagzaamheid en vooroordelen, vaak geworteld in religieuze, economische of culturele vijandigheid, inderdaad vaak als reactie op de successen hiermee van de kleine Joodse minderheid.
Laatst gewijzigd door ChaimNimsky op 01 jan 2025 21:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Zionist
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

+=+=+=+=+=+=+=+=+
  • Speciaal voor jou!
    Gevoel Blij Liefde I Love You - Wijzende vinger naar kijker - blauwsig.jpg

Ik leg mijn hart daar,
    daar waar mijn liefde thuishoort en
    waar mijn hart van overloopt.

Van enkelingen loopt hun hart over
    slechts van hatelijke kwetsingen
    zelfs op de mooiste feestdagen.

Waar het hart van haat vervuld is,
    ook daar loopt de mond van over:
    laat ook hun hart vrede vinden.

Ja ... al was het maar voor één feestdag!
. . . . . . . . . . . . . . . HierEnNu
+=+=+=+=+=+=+=+=+

Traditional Hanukkah Song

+=+=+=+=+=+=+=+=+

Ma'oz Tzur Yeshu'ati, lekha na'eh leshabe'ah.
Tikon beit tefilati, vesham toda nezabe'ah.
Le'et takhin matbe'ah mitzar hamnabe'ah.
Az egmor beshir mizmor hanukat hamizbe'ah.

Rots van mijn redding
altaar glanst in nieuw begin
vrede stijgt omhoog

Licht doorbreekt de nacht
vrijheid weer in volle glans
liederen weerklinken

Echo’s dragen ver
vrijheid gloort aan horizon
tirannie vervaagt

. . . . . . . . . . . . . . . HierEnNu
+=+=+=+=+=+=+=+=+
Plaats reactie