Wat is Chanoeka?
Moderator: Moderators
-
ChaimNimsky
- Superposter
Re: Wat is Chanoeka?
Zionist
Het licht van Chanoeka
“Pas als ieder mens in onze samenleving vrij en zichzelf kan zijn, dan is er pas echt vrede, dan brandt het licht langer dan acht dagen.'
Uitspraak Lodewijk Asscher 2023.
“Pas als ieder mens in onze samenleving vrij en zichzelf kan zijn, dan is er pas echt vrede, dan brandt het licht langer dan acht dagen.'
Uitspraak Lodewijk Asscher 2023.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Out of context quoten zonder verwijzing naar die zelfde context kan van pas komen.
In dit geval schetst het een misleidend beeld.
De uitspraak van Lodewijk Asscher op 11 december 2023 maakte deel uit van zijn speech, die hij in het volle licht van het Joodse Lichtfeest zette om Chanoeka te vieren, en hij benadrukte hiermee de urgentie om aandacht te schenken aan het toenemende antisemitisme. Asschers doel was geenszins om Israël op indirecte wijze in een kwaad daglicht te stellen, zoals de geïsoleerde presentatie van deze oneliner doet vermoeden. Dit was beslist niet zijn bedoeling.
Binnen de context van de rest van die bijeenkomst en de andere speeches, wordt echter duidelijk wat Asscher wel bedoelde. Wie ogen heeft om te lezen, kan het zelf zien:
Parool - 11 december 2023 schreef:
Chanoekaviering in Amsterdam-Zuid:
‘Pas als ieder mens in onze samenleving vrij en zichzelf kan zijn,
dan is er pas echt vrede’
Net als vorige week donderdag op de Dam was ook demissionair minister van Justitie en Veiligheid Dilan Yeşilgöz bij de viering. Ze verwees in een toespraak opnieuw naar de aanslagen van 7 oktober, de daaropvolgende oorlog tussen Israël en Hamas en het oplaaiend antisemitisme als gevolg daarvan.
“Het is nooit echt weggeweest. Joden voelen zich opgejaagd, onveilig en onvrij. Het raakt ons allemaal als jullie verwensingen en bedreigingen naar jullie hoofd geslingerd krijgen, online en op straat.” Yeşilgöz wilde de aanwezigen ‘een hart onder de riem te steken. Want dit is een donkere tijd, waarin een feestelijke avond als deze welkom is, om de moed erin te houden.’ Na haar toespraak was er een gebed.
Het licht van Chanoeka
Ook voormalig vicepremier en oud-wethouder van Amsterdam Lodewijk Asscher was aanwezig. “Een klein vlammetje kan symbool zijn van een mooi nieuw begin,” zei hij over het licht van Chanoeka. “Pas als ieder mens in onze samenleving vrij en zichzelf kan zijn, dan is er pas echt vrede, dan brandt het licht langer dan acht dagen.” Ook riep hij op om niet weg te kijken, ‘maar elkaar recht aan te kijken’.
Stadsdeelvoorzitter in Amsterdam-Zuid, Bart Vink, zei blij te zijn met de viering omdat de Joodse gemeenschap een belangrijk deel van het stadsdeel is. “Het is belangrijk dat dat zichtbaar is,” zo zei Vink, die ook noemde dat het gevoel van veiligheid van joodse Amsterdammers niet hetzelfde is als voor 7 oktober.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
Nee...laat dat maar aan mij over. Ik leg nl verbanden met dit feest van vrede. Was je zulks ontgaan?
Meer wilde ik er niet over zeggen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
-
ChaimNimsky
- Superposter
Het is geen feest van vrede, maar juist van de zoete vruchten van oorlog. We zijn geen makke christenen die de andere wang toekeren als je geslagen wordt. Integendeel, keer je andere wang niet toe, onderwerp je niet aan terreur tegen het land Israel, zoals de christenen werd opgedragen (Romeinen 13), en heb zo'n vijand niet lief maar sta op tegen hen.
De Makkabeeën stonden bekend om hun meedogenloze en listige strijd waarmee ze de Grieken in de pan hakten. Vergelijkbaar met de duizenden piepers en radios die de Hebollah-leiders en strijders zodanig verwondden dat ze niet meer konden vechten, maar evenmin als martelaren stierven en er voor die zielige zooi zonder testikels, handen en ogen niets anders overbleef dan dure blijvende zorg.
De Makkabeeën waren berucht om hun wreedheid tegen hun vijanden, en Jehudah HaMakabi - de leider - was een groot meesterstrateeg die door slimme tactieken en strategieën het kleine en slecht uitgeruste leger telkens het voordeel gaf met spectaculaire overwinningen tegen de veel grotere en aanzienlijk beter bewapende Griekse legers, zoals tijdens de Slag bij Amma'oes (Emmaüs).
Om er een idee van te krijgen, de mooie Chanoekah speech van Netanjahoe aan het Israelische volk (in het Engels nagesynchroniseerd):
Laatst gewijzigd door ChaimNimsky op 02 jan 2025 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Zionist
Sorry, maar ik.kan NIET naar die kop van Netanyahu kijken! Ik vind het een oorlogsmisdadiger. Ook niet als hij zoete vruchten vreet.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Zelfs dan zien sommigen het verband niet.
Zelfs MET verband zien sommigen het hoofd niet
omdat zelfs Chanoeka te ingewikkeld is voor ze!
Niet kijken helpt
als je de waarheid niet wilt zien ...
Tot en met betekent tot en MET
en Chanoeka duurt tot en MET 2 januari,
maar voor sommigen is zelfs dat te ingewikkeld ...
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Laatste bericht van HierEnNu verplaatst naar de prullenbak, omdat het niets met Chanoeka te maken had, maar alles met een eenzijdige en omgekeerde voorsteling van zaken, Waar de onschuldige(dat woord stond er echt!) Palestijnen (uit hun huizen verjaagd door militair geweld) gevraagd wordt om de wapens (die zij niet hebben) neer te leggen om te helpen de terroristen (van Hamas oa.) te verjagen. (of zoiets).
Ik wens u alle goeds